Äitiyslomasta kysymys.

Jonsuuni

Jostain jotain jo tietävä
Elikkä voiko äitiys lomaa anoo pitemmäks? Syy olis se et jos äippäloma kestää sen 4 kuukautta ja vanhempainvapaa 6 kuukautta, niin lapsihan on vasta 10 kuukautta. En pystyis laittaa viä sen ikästä mihinkään hoitoon ja siks on kypsyny ajatus et olisin sen vuoden kotona lapsen kanssa [:)]. Mulla laskettu aika 29.3.2010 ja silti oon miettiny näitä asioita jo, tuntuu ajatuksena ihan hirveeltä et pitäis hoitoon laittaa vieraille ihmisille 10 kuukautisena [&o]. 
 
Että voi olla ihmeellistä touhua [&o]. Tuntuu kammottavalle pistää 10 kuukautinen lapsi hoitoon. Ja viä vieraaseen paikkaan, kauheeta [&o].
 
On ihan totta että on kauheaa laittaa 10-kuinen vauva hoitoon. Mä olen sen kerran tehnyt, toiste en vaan voi. Täytyy kyllä sanoa että tää meidän nykyinen kuopus osasi jo kävellä kunnolla sen ikäisenä, se helpotti paljon. Siinä kohtaa talous ei kestänyt niin rankkaa tulonlaskua, mutta tällä kertaa ollaan säästetty rahaa koko odotusaika jotta voin olla kotona siihen asti kunnes vauva on kaksivuotias.

Mä uskon että kolmen hengen perhe tulee toimeen jotenkuten kituuttamalla toisen palkalla plus kotihoidontuella mutta seitsemän hengen talous ei vaan tule. Varsinkin kun Kela laskee meitä olevan kolme, kun kotihoidontuelle siirtyessä kaikki neljä isompaa ovat jo kouluikäisiä.
 
Niin siis hoitovaapaalle on mahdollista jäädä aina siihen kun lapsi täyttää 3, mutta onhan se kotihoidontuki aika hävyttömän pieni! Jos talous sen kestää, niin lakisääteisesti siis se on mahdollista ja vielä paluu vanhaan työpaikkaan sen jälkeen.
 
Hilpeä homma tämä tukisysteemi. Samaan aikaan kun kodinhoidontuki on säälittävän pieni, maksaa noin pienten lasten päivähoito tosi paljon. Mitä esim opiskelija tai pienituloinen voi tehdä? Pistää lapsen hoitoon ja repiä hoitomaksut pienestä palkasta tai olla kotona ja kituuttaa pienillä tuloilla.

Jos kaikki sujuu laskelmien ja toiveiden mukaan, minulta loppuu mammaloma joskus toukokuussa 2011 ja lomalta pitäisi palata opiskelemaan. Mutta mitä hittoa muka opiskelet kesällä, jos gradu ja kaikki on tehty, laitos ei tarjoa kesäopintoja ja vain syksyllä suoritettava harjoittelu puuttuu? Harjoitteluun ei voi siis mennä kesää vasten. Kesätöihinkö pitäisi mennä pariksi kuukaudeksi surkealla palkalla, ja siitä sitten maksaa vauvan hoitomaksut. Täytyy toivoa, että mies on tuolloin kotona ja voi hoitaa pienokaista.
 
Mää laitan vasta vuoden vanhana hoitoon, ei vaan pysty laittaa 10 kuukautisena vieraitten ihmisten sekaan. Vaikka pahalta se tuntuu vuoden vanhakin laittaa, mutta mun on pakko jatkaa opinnot loppuun että saa sen työpaikankin. En ymmärrä miks noitten lapsi perheiden tukien täytyy olla niin pieniä, pikkasen väärässä kohtaa säästetään. Mulla tulee olee itkuu ja hammasten kiristystä toi lapsen hoitoon jättäminen, kun jo nytten tuntuu ton ajattelu niin ahdistavalle [&o]. Äippäloma alkaa sit helmikuussa 22 päivä ja aikaa on miettiä vääntää ja kääntää tätä asiaa. 
 
Meidän esikoinen meni pääosin taloudellisista syistä hoitoon noin vuoden ikäisenä ja tuntui se kyllä kamalan pieneltä. Tyttö kumminkin sopeutui tosi kivasti, tuntui, että paljon paremmin kuin moene tuttavan ~1,5 -vuotiaat. Meillä helpotti vähän se, että ukki haki tytön joka päivä aikaisemmin hoidosta, eikä tullut niin pitkiä päiviä päiväkodissa vaan pääsi pariksi tunniksi läheisten isovanhempien hoitoon.

Kurja juttu, kotihoidontuki taitaa olla vielä pienempi kuin työttömyysperuspäiväraha.
 
Ymmärrän, että pienen lapsen hoitoon laittaminen tuntuu pahalta varsinkin kun sitä yleisesti paheksutaan ja syyllistetään valinnasta /elämäntilanteesta!

Siskoni joutui laittamaan toimeentulon turvaamiseksi n. 10 kk poikansa päivähoitoon, eikä paremmin olisi voinut valita!!

Poika rakastaa hoitoon menoa ja sitä että ympärillä on muita lapsia (isompia)! Vilkuttaa vain äitilleen ja on oikea hymypoika. Hän on myös oppinut asioita muita matkimalla.
Jossain oli, että kolmevuotiaat alkavat tiedostaa olevansa äidistää erillisiä yksilöitä ja eroahdistus voi iskeä pahastikin. Tässä vaiheessahan moni lapsi lähtee hoitoon...
Eli ei varhainen hoito aina pahastakaan ole, vaikka miten sydämestä riipaisisi.
 
niin.. mä jouduin menemään aikoinaan aikaistetulle äitiyslomalle, jolloin äitiysloma loppui jo tytön ollessa 8kk.. En voinut jäädä kotiin ja pakko tuon ikäinen oli hoitoon laittaa. Sen verran sanon, että sitä päätöstä en ole alun jälkeen vieläkään katunut, vaikka tyttö jo 6-vuotias. Sattui aivan loistava perhepäivähoitaja, joka muistutti monella tapaa jo nykyään kuollutta mummoani. Kasvatusperiaatteet oli samanlaiset ja usein tuli juteltua pitkät pätkät tämän hoitajan kanssa. Ja tyttäreni ei tuosta hoitoon menemisestä ole mitenkään kärsinyt, päinvastoin. Alussa hoitopäivien pituus ei ollut täyttä 8-9 h vaan joka päivä alle 5h. Täyteen tuntimäärään siirryttiin kun tyttö täytti 3-vuotta.
Monta kertaa äidistä lapsen hoitoon jättäminen on paljon pahempaa kuin lapsesta sinne jääminen.
Toki, jos hoitopaikka/hoitaja nyt vaan sattuu olemaan huono, ymmärrän että lapsen hoitoon laittaminen voi olla melkosen dramaattinenkin kokemus lapselle.
 
Kyllähän tuo äitiysloman ja vanhempainvapaan aikainen loppuminen lapsen ikään nähden on kurjaa... Itsellä mammaloman alkamiseen on parisen viikkoa (jota ennen pidän talviloman) ja kerran tuleva isä haluaa pitää isäkuukauden, niin paluu työelämään näyttäisi olevan lokakuussa 2010. Velallisen kun on pakko palata töihin mahdollisimman pian, kun ei se velka maksamatta vähene... Mutta tilannehan voi olla vajaan vuoden päästä ihan toinen. Katsotaan sitä sitten...
 
Ja saahan sitä vanhempainvapaata pidemmäksi (+60 arkipäivää/lapsi), jos sattuu synnyttämään useamman kuin yhden lapsen kerralla [:)].
 
 
Olen kyllä samaa mieltä että 10kk on vielä aika pieni hoitoon, mutta luotan kyllä suomalaiseen tarhasysteemiin, että osaavat hoitaa näinkin pieniä tarvittaessa. Ainahan ei voi valita esim taloudellisista syistä.
Itse olen ajatellut että lapsen ois hyvä osata kävellä että pärjää sitten siellä muiden joukossa. Eli varmaan vähän täytyy ottaa sitä hoitovapaata noiden normiäitiyslomien lisäksi.

Mutta: ei meidän kyllä auttaisi valittaa, koska suomessa on ihan maailman pisimpiä äitiyslomia. Esim keski-Euroopassa 4kk äitiysloma on aika normi. Ja intialainen kolleegani oli Suomessa työmatkalla jo 2kk synnytyksen jälkeen...
Itse en kyllä ois voinut jättää 2kk vanhaa vauvaa maailman toiselle puolelle. Mutta tapansa kullakin, ilmeisesti eivät imetä siellä päin maailmaa kovin kauaa jos ovat työelämässä...
 
ALKUPERÄINEN: Cecilia
Mutta: ei meidän kyllä auttaisi valittaa, koska suomessa on ihan maailman pisimpiä äitiyslomia. Esim keski-Euroopassa 4kk äitiysloma on aika normi. Ja intialainen kolleegani oli Suomessa työmatkalla jo 2kk synnytyksen jälkeen...
Itse en kyllä ois voinut jättää 2kk vanhaa vauvaa maailman toiselle puolelle. Mutta tapansa kullakin, ilmeisesti eivät imetä siellä päin maailmaa kovin kauaa jos ovat työelämässä...


Suomessa on varaa maksaa joka äidille pidempi äitiysloma, koska suomalaiset äidit pääsääntöisestä käyvät töissä ja maksavat veronsa. Se, että jokaiselle voidaan maksaa kohtuullisella toimeentulolla äitiyslomaa jopa 10 kk siitä, että hoitaa lastaan kotona, on seurausta siitä, että meillä on riittävästi verojaan maksavia ihmisiä.

Voisi ajatella, että äitiysrahat ovat nousseet sitä mukaa, kun suomalaiset naiset ovat laittaneet lapsiaan päiväkoteihin aj palanneet työelämään tienaamaan elantoaan ja maksamaan verojaan.

Jokainen tekee oman valintansa siitä, kituuttaako noiden (maailmanlaajuisessa mittapuussa melko reilun) 10 "rahakkaan" kuukauden jälkeen hoitovapaalla vai meneekö töihin ja tienaa itse oikeaa palkkaa. Totta hemmetissä työssäkäymisestä maksetaan enemmän kuin kotona olemisesta. Ja joo, se kotonaoleminen on varmasti työtä sekin, mutta ihan_eri_asia.

Kyllä varmaan äitiysrahoista ruvettaisiin leikkaamaan, jos kaikki päättäisivät jäädä kotiin ja siitä vielä maksettaisiin useampi vuosi saman verran, kuin nykyisin 10 kuukaudelta. Tämä hemmetin heikko hoitovapaan ansio on osaltaan mukana varmistamassa, että suomalainen nainen todellakin menee töihin ja jatkaa verojensa maksamista ja näin ollen on osaltaa pitämässä tätä hyvinvointiyhteiskuntaa pystyssä. Meillähän elätetään kuitenkin yhteiskunnan puolesta ihan jokainen ja tästä kovasta verotuksesta ja työssäkäymisestä se pitkälti johtuu.

On toki totta, että alle vuoden ikäinen on vielä pieni ja on kurjaa laittaa hänet hoitoon. Mutta parempi näin, kuin esim. 70-luvulla, jolloin äidit joko jäivät kotiin tai laittoivat kolmikuiset hoitoon. Oma äitini on saanut kaikki kolme lastaan 70-luvulla ja jokaisen kanssa olllut kotona eri ajan.

Voihan olla, että kun nyt ahkerasti laitamme oman kortemme kekoon, meidän lapsemme saavat hoitaa yhteiskunnan elättäminä omiaan pidempään kotona. Mutta suomalainen hoitosysteemi on sekin kuitenkin edullinen ja hemmetin hyvä.
 
ALKUPERÄINEN: Quara
veronsa...  verojaan... verojaan... verojensa...

 
Aika monta kertaa onnistuin ahduttamaan tuohon tekstiin verojenmaksuasiaa. [:D] Olipa muuten ihanaa saada kerrankin oikeasti mukavat palautukset!
 
Mua ei huoleta lainkaan se, että vanhempainrahakauden jälkeen pitäs viedä vauva hoitoon, koska on niin paljon todennäköisempää että itse en saa töitä ja näin ollen hoidan vauvaa kotona. Jotenkin välillä pistää niin kovasti silmään, kuinka kaikissa lehtisissä korostetaan työssä käyviä vanhempia. Äitiysraha on sidoksissa palkkatuloihin, isyysraha samoin, isäkuukauden aikana äiti voi pitää vuosilomiaan tai mennä töihin, työnantajalle pitää ilmoittaa 1-2 kk ennen ku tekee jotain, hoitovapaalle voi jäädä menettämättä virkaansa yms. Työssäkäynti kun ei enää ole itsestäänselvyys eikä töihin pääseminen halusta kiinni.   
 
ALKUPERÄINEN: Onnekas
Lapsen kanssa voi olla kotona niin kauan kun lapsi täyttää 3v.


Aivan. Sitä kutsutaan hoitovapaaksi, jolloin tienaat noin 400 euroa kuussa. Minun talouteni ei kestäisi.

Opettajana en voi pitää näitä kaikkien muiden oikeutena olevia kesä- ym. lomia äitiyslomani perään. Aloitan äitiyslomani huhtikuun puolivälissä ja työmarkkinoille olisi palattava helmi-maaliskuun vaihteessa 2011. Tässä on se syy, miksi virassa olevat opettajat menevät äitiyslomilta kesiksi töihin ja ikään kuin keskeyttävät äitiyslomansa: hekään eivät voi siirtää lomiaan vaan opettajien lomat pidetään silloin, kun koulun loma on. Äitiyslomaa voisi toki jatkaa pidemmälle, mutta jos haluaisi jäädä kotiin, olisi tulot tuon hoitovapaan verran.

Koska minulla ei ole vakinaista virkaa, ei minulla tätä mahdollisuutta kuitenkaan ole. Mitä todennäköisimmmin olen kuitenkin kevään ja kesän 2011 kotona ansiosidonnaisella työttömyyspäivärahalla.
 
Turussa hoitovapaasta "tienaa" 314,28 e/kk miinus verot. Kateellinen olen niille, jotka saavat kunnalta pientä avustusta. Vaikka ei sekään paljoa ole.
 
Takaisin
Top