Halvat vaunut vs. kalliit vaunut

Salme

Piirimestaruustason postaaja
Näistähän on varmasti juttua pilvin pimein täälläkin, mutta ei se yksi triidi lisää mitään haitanne..

Eli, tässä alkaa olemaan vaunujen kattelu edessä ja valinnanvaraahan on sanalla sanoen - paljon.
Ensimmäisenä on heränny kysymys noista hinnoista. Kun on vaunuja 300 eurolla ja on vaunuja 1200 eurolla, niin kiinnostaa lähinnä että mikä tuohon hintaan vaikuttaa?
Voisi olettaa maalaisjärjellä että kalliimmat on laadukkaammat ja siten kestävät pidempään, mutta onko asia sitten niin, ettei noita 300 euron vaunuja saa kestämään esim 4-5 vuotta aktiivisessa käytössä?
Emme todellakaan aio laittaa 1200 euroa vaunuihin, tuskinpa loppujen lopuksi edes puoliakaan tuosta, mutta kiinnostaa vaan että miksi joku ostaa 1200e vaunut jos saman asian saa neljänneksellä tuosta.

Eli, onko nuo ~300 euron vaunut aivan susia vai voiko niillä oikeasti pärjätä monta vuotta?
 
Moi :) Meillä oli silloin yhdistelminä n 500 e maksaneet, ei mitkään merkkivaunut. Hintalaatu suhde oli kohdillaan, huolto pelasi tarvittaessa hyvin liikkeen kanssa ja olin tyytyväinen. Niin monta kertaa olen pettynyt kalliisiin merkkituotteisiin, että en edes kuvitellut maksavani 1000 euroa vaunuista. No pari vuotta myöhemmin kuitenkin tykästyin emmaljungan scooter rattaisiiin ja kaikkien periaatteideni vastaisesti ne ostin. Jo ensimmäisen vuoden aikana rattaista meni kuomu sököksi, kasaussysteemistä alkoi palikat irtoileen ja jatkuvasti saa olla tekemässä säätöjä, kun kulkee niin vinosti. Kaiken kukkuraksi kolmen vuoden takuu tuntuu ihan turhaltaa, kun kyseisen liikkeen kanssa asiointikin on ollut täysin mahdotonta. Varaosien tilaus kesti useamman kuukauden ym. Aina vaan naureskelevat. Ja kaikki rattaille on siis tapahtunut ihan peruskäytössä. Ystävälläni myös kokemusta, ettei tietty merkki aina merkitse sen laadukkaampaa. Pumpattavat renkaat olen kokenut paremmiksi, just kun nek tavallaan jakaa sir sen painon ja kulkee suoraan. Noissa umpikumirenkaissa saattaa sir olla heittoa ja rattaat viettää jonpaan kumpaan suuntaan. Tässä vain minun kokemuksiani:) Kohtuuhinnallakin saa hyvää:) Täydellistä ei saa nykypäivän koskaan, sen jos jonkun oon oppinut.
 
Itse odotan esikoistani ja olen tulemassa kokeneempien kokemuksia kuunnellessa siihen tulokseen, etten osta (yhdistelmä)vaunuja uutena ollenkaan (vaikka niitä olisikin aivan ihania!) vaan satsaan hyviin rattaisiin joihin saa turvakaukalon näppärästi. Vaunut ostan tutuilta edullisesti. Useat monen lapsen äidit ovat olleet sitä mieltä, että yhdistelmävaunut ovat rattaina kömpelön suuret ja vaunuja tarvitaan loppujen lopuksi vain vähän aikaa, rattaita kauemmin jolloin vaunu-osa on aina ikään kuin turhaan "mukana tilaa viemässä". Toki kukin itse tietää minkälainen tulee käyttö olemaan :) Mulle on ollut heti selvää, että haluan sellaisen kärryn johon saa liitettyä turvakaukalon, jonka taas haluan ehdottomasti ostaa uutena. Oon itse ollut ihan pihalla minkälainen vaunu-rattaat-turvakaukalo combo kannattaisi ostaa, kun löytyy heittoaisaa, ilmakumipyörää ja kovaa ja pehmeää kantokoppaa :D Melkoinen bisnes nuo vaunut ja rattaat!
 
Itse en osaa sanoa halpojen ja kalliiden eroista mitään. Sain nyt esikouselle yhdistelmät, jotka vielä odottavat käyttöönottoa. Valtavilta ne vaikuttavat, mutta olivat ilmaiset.
Olen kuitenkin niin tykästynyt ideaan peräkärry-vaunu-juoksuratasyhdistelmästä ja nähnyt sellaisia käytössäkin ihan lähietäisyydeltä, että semmoiset meinattiin hankkia. Ovat turkasen kalliita, mutta niissä jos missä on sentään tarjonnan vähyyden takia helpompi päättää, mistä maksaa. Jousitus on muissa vainuissa lähes peruskamaa, mut näissäpä ei kaikissa ookkaan... Sit vaan sormet ristiin, et kallis ostos on hintansa väärti.
(Katellaan käytettyjäkin, mut saas nähdä.)
 
Mulla on emmaljungan duo edget.. käytettynä ostin (yhdellä lapsella vähällä käytöllä olleet) ja maksoin 500€, mutta on ollut paras hankinta meille. Ovat hyvät työntää, koppa on iso, ja saa kasaan helposti jne.. Meillä siis vaunut käytössä joka pv, eli paljon tulee käytettyä, joten en kadu maksamaani hintaa yhtään. Itse voin suositella, mutta tosissaan riippuu paljon miten vaunuja käyttää, minkälaiset tilat säilyttää yhdistelmävaunuja jne jne. Ottaisin kyllä halvemmatkin vaunut, jos esimerkiksi uutena lähtisin ostamaan. En ole mitenkään merkkiuskollinen :) Olikohan joku "halppis" vaunumerkki Abc- tai vastaava jota on moni kehunut :)
 
Täällä halppisvaunujen omistaja! o/ Firkon-merkkiset löytyy, maksoivat muistaakseni n. 250e enkä ole yhtään huonoa puolta löytänyt, ja pian 9kk niillä on tullut rallattua! 8) Ja kokemusta on merkeistä Gesslein, Emmaljunga ja Carena, yksikään edellä mainituista ei vedä vertoja millään tapaa noille meijän rattaille.
 
Mä en välttämättä lähtisi katsomaan sitä hintaa (no okei, jossain määrin kyllä joo) vaan sitä, miten ja missä vaunuja käytät. Kuljetko enemmän hiekkateillä ja maaseudulla, jolloin isot pyörät ovat ehdottomat. Jos taas tykkäät kuljeskella kaupungissa ja esim. kaupoissa, suosittelen kääntyviä etupyöriä, jotka helpottavat kääntelyä ja vaunujen pyörittelyä huomattavasti. Kuljetko paljon autolla eli miten helposti vaunut pitää saada kasaan ja kuinka paljon tilaa ne saavat viedä. Niin ja kannattaa tutkailla vaunuja esim. Saksasta. Me tilattiin sieltä vaunut ja saatiin puoleen hintaan (!) siihen, mitä ne olisivat maksaneet Suomessa ja kaiken lisäksi kotiovelle tuotuna. Toimitusajat ovat kyllä pitkät (n. 8-10 viikkoa), mutta kun ajoissa tilailee niin voi säästää yllättävän pitkän pennin. Nuokin vaunut (Teutonia) olisivat maksaneet Suomessa n. 1200 € ja nyt tuli maksamaan n. 700 € koko paketti, kun tilattiin vielä talvipussia ja muutamia muita lisävarusteita päälle. Toiveissa elän, että noilla olisi parempi jälleenmyyntiarvo sitten, kun niitä ei enää tarvita.

Lisäksi meillä on tällä hetkellä pienemmät matkarattaat, jotka ns. asuvat autossa. Ne on kätsyt ja kevyet "shoppailu" ja asiointirattaat, mutta pidempiä kävelylenkkejä en kyllä niiden kanssa lähtisi tekemään. Ergonomia ei työntäjälle ole paras mahdollinen, kun työntöaisaa ei voi säätää ja pienen koon vuoksi ainakin mulla tuppaa kengän kärjet koko ajan osumaan siihen jarrukahvaan, kun kävelee.

Suosittelen käymään testailemassa vaunuja liikkeissä ennen ostoa! Niissä voi olla yllättävän paljon tuntumaeroa ja samalla selkiintyy se, mikä oikeasti itselle on tarpeellinen ja mikä ei. Mun mielestä esim. heittoaisa on ihan turha, mutta parhaan ystäväni mielestä se on ehdoton :D
 
Minusta tuo hinta ei niinkään sano onko vaunut hyvät vai huonot. Varmasti on superkalliitakin, jotka ei itselle käykään. Pitää katsoa tarkkaan tuote selosteet, että ne vastaavat omia tarpeita.

Meillä ei kans mitkään kalliit vaunut oo. Lastentarvikkeesta muistaakseni 290e carena yhdistelmävaunut. On meille tosi hyvät. Niissä on kuomu, jonka saa aivan alas asti "lisäpalan" avulla, jonka saa vetoketjulla auki. Tosi hyvä kun ei tarvinut mitään harsoa eteen suojaamaan tuulelta kun kuomun sai itsessään jo suojaksi. Sitten ovat todella kevyet (5kg kevyemmät kuin meidän aikaisemmat vaunut), ne saa pieneen tilaan, ja tosiaan yhdistelmät ovat nii ei tarvii ostaa erikseen rattaita.

Eli meillä kiinnitettiin noihin seikkoihin huomiota ja kappas, ei tarvinut ostaa 1000e:n vaunuja että sai hyvät :D
 
Meillä on edulliset Akjax-vaunut. Ovat palvelleet kahdella lapsella moitteetta ja jatkavat palvelustaan kesällä koomannen kanssa. :) en vaihtaisi riistohintaisiin emmaljungiin!!!!
 
Meillä on Emman halppis vaunut ja ne on kyllä ollut tosi hyvät.. Makso noin 300€ lastentarvikkeessa. Pääsee lumellakin tosi hyvin ja ei kerää lunta tolkuttomasti. Kohta 9kk ollut käytössä ja en kyllä vaihtaisi. Turhaa maksaa merkistä älyttömiä summia kun halvemmallakin saa hyvät uutena. :)
 
Meillä oli vaunujen osto esikoiselle 2015, valinnanvaraa oli ihan älyttömästi mutta lopulta piti katsella vaunuja niiden käytön tarpeen mukaan, toki hintakin oli vaikuttava tekijä. Meillä ei ole autoa joten kaikki matkat taitetaan kävellen, koska bussejakaan täällä ei liiku. Varasto tilaa näin kerrostalossa ei paljoa ole, joten yhdistelmät toimi meillä parhaiten. Renkaiden piti olla mahdollisimman isot jotta talvellakin pääsee hyvin kulkemaan, ja ehdottomasti ei kääntyvillä eturenkailla. Ihastuin crescentin classic malliin, tilasin netistä niitä kaupassa kokeilematta. Elokuusta 2015 ollaan päivittäin käytetty, eikä mitään moitittavaa ole ilmennyt. Alkuun kyllä huolestutti tavarakorin pieni koko, ja kun on kankainen että miten se tulee kestämään, hyvin on sekin kestänyt ja kaksi ostoskassia mahtuu hyvin. Hintaa näillä yhdistelmillä oli 500-600€ ja olivat tarjouksessa. Nyt odotan toista lasta ja vuorossa olisi kaksosrattaiden etsintä, ja kriteerinä se että mahtuvat talon ainoaan varadtorakennukseen, ora landit vaikuttaisi hyviltä ja mahtuisivat varastoonkin, onko kenelläkään kokemusta tuosta uudesta mallista? Siskolla oli melkein 10 vuotta sitten sen aikainen malli ja kehui niitä hyviksi.
 
Meillä alkaa jäädä eläkkeelle Emman n. 300€ yhdistelmävaunut. Hyvin ne palvelivat tämän lähemmäs kolme vuotta. On ketterän tuntuiset ja samalla tukevat ja kulkivat hyvin niin lumessa ja loskassa kuin vähän epätasaisemmassakin maastossa. Pienenä tehtiin pikkuherran kanssa 1-2h lenkki lähes päivittäin, kun hän ei oikein nukkunut kuin korkeintaan yhdet päiväunet muuten kuin rattaissa. Ja lisäksi sitten käytiin kaupungilla jne, kuljettiin paljon bussilla ja kävellen vielä isompanakin.

Tämän käytön jälkeen alkaakin käyttö jo näkyä. Kuomu ei pysy ylhäällä, jos siinä on vähän enemmän painoa päällä (vaikka lapsen päivällä liian kuumiksi käyneet vaatteet), renkaiden lukituksesta mennyt muutama hammasratas poikki, työntöaisan pehmusteesta irronnut pieni pala. Käyttökelpoiset ovat kuitenkin ja esim heittoaisakin toimii. Luulen kuitenkin että jos toinen lapsi saadaan, hän saa uudet rattaat. Tiedä sitten olisiko ne neljä kertaa kalliimmat kestäneet neljällä lapsella vastaavan kulutuksen. Ehkä ei kuitenkaan? Tyytyväinen olen ostokseen enkä usko että tonnin rattaita toisellekaan ostetaan.
 
Riippuu todella paljon tarpeista. Olen itse sen verran pitkä, että suurin osa rattaista ovat työntäjälle liian pienet. Ainoat riittävän korkeat vaunut, jotka löysin, olivat Stokken yhdistelmät, ja nehän maksavat mansikoita. Nekin ovat liian matalat työntää, jos laitan korkkarit, joten korkkareita en ole juurikaan käyttänyt. Muiden rattaiden työntöaisa on 15 cm napani alapuolella, ja niin matalia vaunuja tai rattaita on todella kamala työntää. Jos taas työntöaisan kääntää suoraan ylöspäin, osuvat pitkät jalat kävellessä takapyörien akseliin tai tavarakoriin. Tämän vuoksi valitsin yhdistelmät täysin työntökorkeuden mukaan. Olen ollut rattaisiin tyytyväinen.

Matkarattaina meillä on kulahtaneet Brio Ponyt (kirppiksellä 10 €), jotka siis ovat liian matalat työntää, mutta ne uskaltaa jättää tarhan ulkopuolelle päiväksi ilman pelkoa ratasvarkaista. Stokkeja en uskalla jättää.
 
Meillä on Emmaljungan Duo Edge Sportit. Maksoin 450 e, eli ei kalliit kun olivat käytetyt. Nyt 4 kk ollut käytössä ja eri merkkejä (Brio, Carena, Abc Design, Teutonia) kokeilleena ehdottomasti parhaat! Menee kasaan helposti ja mahtuu hyvin autoihin (ennen sedan, nyt farmari). Hyvät lumella, soralla, asfaltilla, hiekalla ja metsässä. Kaikkiin paikkoihin oon näillä päässyt. Saa hyvän työntöasennon pitkä ja lyhyt, eikä jalat potki koriin/jarruun kävellessä. Alakoriin mahtuu ratasosankin kanssa hyvin tavaraa. Korkeus kopan kanssa oikein hyvä, ei käy selän päälle nostella vauvaa ees taas. En keksi mitään huonoa sanottavaa näistä. Jos joutuisin uudelleen valinnan tekemään, valitsisin saman merkin ehdottomasti. Ja jos en löytäisi käytettynä, olisin valmis syömään kaurapuuroa ja ostamaan uutena, on ne niin hyvät :grin Jos joskus lisää lapsia saamme, kyllä harmittaa ettei tälläisiä saa tuplina!
 
Meillä käytössä kaupasta uuden Graco rattaat joihin saa adapterilla turvakaukalon kiinni. Rattaat ja adapteri yhteensä joku 300€

Kauppavaunuina tori-sivustolta löydetyt vanhat kunnon Emmaljungat, kunnon metallikorilla, 50€ :grin

Molemmat käytössä, eri tilanteissa vaan! Hankala vertailla keskenään kun ovat niin erilaiset...
 
En tiedä olisimmeko raaskineet itse ostaa "ökyvaunuja", mutta anoppi halusi ostaa mitä vain halusimme sillä oli kuulemma "haaveillut vaunujen ostamisesta" 15 vuotta. Valittana oli siis aidosti kaikki rattaat, joista päädyimme vertailun ja tarpeemme sekä makumme mukaan Bugaboon Buffalo Classiceihin.
 
Me tilattiin vaunut Ebayn kautta uutena. Paketti oli 3-in-1. Ei mitkään merkkivaunut vaan jotain näitä random merkkejä. Hintaa oli 250 turvakaukalon kans eli todella halvat. En millään vois itse maksaa vaunuista älyttömiä hintoja. Nämäkin kun menee varmaan sitten vaihtoon kun toista suunnitellaan.
 
Meillä myös Stoken Xplory yhdistelmävaunut. Halusin samoin kuin Suski säädettävän työntöaisan vuoksi ne, muita syitä olivat kääntyät etupyörät, ketteryys, nätti muotoilu ja että mahtuvat pieneen tilaan. Menevät aivan kasaan ja se on kyl aivan huippu ominaisuus myös. Yhtään huonoa puolta en ole puolen vuoden käytöllä löytänyt. Me asutaan keskustassa joten ratikalla kuljetaan ja pääosin kävellen. En tiedä miten kulkisivat tuhdissa hangessa mutta täällä tiet on aina niin hyvin aurattu jos lunta on et sitä ei oo tarvinnut miettiä.
Tavaralaukun tilavuutta pohdin ennen ku otettiin käyttöön, mut aina on ihan kaikki mukaan otettavat tavarat ja ostokset sinne mahtunut kun avautuu isoksi kassiksi vaik menee tyhjänä ihan minilaukuksi. Eli ei ikinä ole mitään hoitolaukkua tms erikseen tarvinnut kun sen tavaralaukun saa irti ja siinä on kantokahva.
Etenkin kaupunkiolosuhteissa aivan loistovalinta, noilla on oikea ilo lykkiä pientä.
Samoin tykkään kun ratasistuimen saa moneen eri korkeuteen ja kasvot meno- tai tulosuuntaan, ja vaunukopan korkeuden sai samoin valita.
 
Ostimme Gesslein F6 yhdistelmävaunut ihan Suomi-kaupasta. Halusimme sekä isot maastopyörät että pienet kääntöpyörät, adapteri maxi cosille ja mahdollisimman monipuoliset yhdistelmävaunut. Olen ollut tyytyväinen ratkaisuun, vaikka olivatkin kalliit. Ratkaisuun vaikutti halvalla saatu autokaukalo + telaka työkaverilta. Gessleinit muuntautuvat hyvin helposti arjen tarpeiden ja lapsen iän mukaan, ja rullaavat kevyesti myös epätasaisella alustalla. Ei ole kokemusta ns. halppisvaunuista mutta varmasti lyötyy hyviä sellaisiakin!
 
Muokattu viimeksi:
Me hankittiin vähän käytettynä Britaxin yhdistelmät 400€. Esikoinen on nyt 7vk ja hyvin on nuo toimineet tähän asti. Sain raskausaikana useammasta suunnasta neuvon, että kannttaa ostaa aluksi käytetyt ja niiden kanssa vaunutella kunnes osaa paremmin sanoa mitä vaunuiltaan tarvitsee ja haluaa. Neuvojilla siis ekat, kalliit hankinnat menneet mönkään.
 
Takaisin
Top