Tyhmiä kysymyksiä synnytyksestä.

Aamupala oli muistaakseni tarjolla 7.30-8.30 ja iltapala muistaakseni 19-20. En ole varma, mutta näin muistelen... Lounas oli 12 aikoihin, päiväkahvi kahden maissa ja illlallinen neljän maissa. Eli n. 12h yöpaasto tulee siis, sitä varmaan ajattelit. :wink Mulle oli liian pitkä. :D
 
Pohjois-Karjalan keskussairaalassa ainakin edellisten synnytysten aikana siellä "päivähuoneen" nurkassa oli jääkaappi mistä sai hakee vaikka keskellä yötä pientä syömistä, siellä oli siis jugurttia, juustoa, leikkeleitä ja mehua ainakin, pöydällä jääkaapin vieressä oli vielä leipää ja hedelmiä, mitä sai kans vapaasti syödä kun siltä tuntui...

En tiedä sit muiden sairaaloiden käytäntöä, mut mie tykkäsin tuosta kyllä, oli kätevää jos sattui nälkä yllättämään.
 
Mie menin sairaalaan illalla klo 20, seuraavana aamuna sain jugurtin (siitä puolet meni alas) lapsi synty puolen päivän jälkeen ja olin jo niin valmis syömään, ni helvetti sain katsoo ku äijälle kiikutettii ruokaa, ihan ku se saatana mitään olisi tehnyt, kun itse piti venaa leikkurii pääsyy joka veny ilta kasiin ja en edes juoda saanut ennen sitä..sit ilta kympiltä sain vettä ja seuraava ruoka oli aamupala..oli pikkasen nälkä ja vitutus..
 
Jos ei ole mitään syytä pitää äitiä paastolla (leikkaus, lääkitys tms) niin kyllä jotain ruokaa/mehua tms saa aina pyydettäessä. Ei se henkilökuntakaan halua että verensokerit heittelee ja potilaan pyörtyilee nälkäänsä.. Mutta sairaaloiden ruoka-ajat on koko suomessa käsittääkseni aika samat (omat kokemukset Helsinki, Vantaa, Kuopio ja Rovaniemi) eli 8.00, 12.00, 14.00. 16.00 ja 19.00 tunnin heittoja (päivällisessä ja iltapalassa) paikasta riippuen.
 
Mulla oli omat eväät mukan (TAYS) ja synnytyksen jälkeen oli tarjolla kaakaota, mehua, leipää ja jotain vanukasta. Lisäksi oltiin osastolla hetki, ennen pääsyä potilashotelliin. Siellä tarjoiltiin jotain riisihöttöä. Oli niin pahaa, että annoin miehelle. Potilashotellissa oli oma jääkaappi ja siihen kuului myös ne hotellin ruoat. Aamupala, lounas ja päivällinen. Mies sai vain aamupalan ja joutui maksamaan lounaasta ja päivällisestä. Sairaalaruoka oli aivan järkyttävää, mutta hotellissa sai nautiskella kunnolla :). Synnytyksen aikana vedin juotavaa joghurttia ja pillimehua. Ei voinut syödä mitään... Ihan järkky jano oli koko ajan, en vain saanut oikein juotua.
 
Mun pitää tuohon ruokailuasiaan kommentoida, että kun monesti itsellä tuli syötyä epäsäännöllisesti, niin sairaalassa tuntui, että koko ajan syödään! :grin Pillimehuja oli mukana ja niitä jossain vaiheessa join, mutta muuten omat eväät jäi syömättä.

Toki kannattaa varata myös evästä mukaan, niin saa syödä ja juoda juuri silloin kun tarvitsee. Sehän on imetyksenkin kannalta tärkeää. :)
 
Todellakin - omakin kokemus oli, että koko ajan syötiin ( Jorvissa siis ) Perhehuoneaikana myös mies sai ruokaa, tosin kyllä perhehuoneen potilasmaksu oli isompi.

Ruoka oli muuten ok, mutta ensimmäisenä päivänä ei kyllä mikään ruodoilla kyllästetty silakkapihvi mennyt ollenkaan alas, mistä sain kyllä sitten kommenttia, alipainoinen kun olen. En myöskään ymmärtänyt, miksi aikuisille ihmisille tarjottiin aamupalalla täysin mautonta velliä. Oli toki muutakin aamupalana.

Välipaloja ja juotavaa sai tosiaan hakea milloin vain.
 
Mitä eväitä ootte pakanneet sairaalakassiin mukaan?

Lähtö lähestyy ja ois kiva pakata jotain valmiiksi niin itselle kuin miehellekin, tuo tuppaa helposti ärsyyntymään jos ei ole evästä käsillä ja tuo lähinnä jotain makkaraa kaupasta jos pistää ostoksille. :p
 
Mitä eväitä ootte pakanneet sairaalakassiin mukaan?

Lähtö lähestyy ja ois kiva pakata jotain valmiiksi niin itselle kuin miehellekin, tuo tuppaa helposti ärsyyntymään jos ei ole evästä käsillä ja tuo lähinnä jotain makkaraa kaupasta jos pistää ostoksille. :p


Sitä mitä haluaa syödä. :D Kannattaa ehkä kysellä miten on mahdollisuutta saada jääkaappia käyttöön (onko ollenkaan?) jos haluaa jotain pilaantuvaa. Mutta siis, juuri sitä mitä tekee eniten mieli!
 
Eväitä en muista itse pakanneeni. Siellä kyllä oli ihan hyvät pöperöt. :) ei tarvinnut nälkää nähdä :D
Mies toi ekalla käynti kerrallaan sitten suklaata ja vissyä. Nyt tällä kertaa saa luvan tuoda LAKUJA, niitä niin kovasti odotan ettei usko kukaan :D
 
Miun siskolla oli eväänä lakuja, luumuja ja suklaata. Kuulema luumut meni alas hyvin äkkiä. Helpottaa vessassa käymistä synnytyksen jälkeen.

Ite ootan että saan salmiakkia ja lakuja, etenkin irtiksistä niitä jauhosia salmiakkiautoja ja junia. :P
 
Mä pakkasin suklaata, lakua, luumuja, välipalakeksejä, pillimehua ja chilipähkinöitä :D Tosin näistä ei jäänyt mulle synnytyksen jälkeen syötäväksi ku noi pähkinät ja luumut, mies veteli nälissään muut jo salissa :D Mä sain salissa mehua ja jogurttia kerran, muuten jouduin oleen syömättä, koska oli riski joutua sektioon ja sinnehän se tie lopulta veikin.

Mut muuten osastolla oli ihan hyvät tarjottavat ettei sinne mun mielestä kannata mitään ihmeitä varata, mut onhan jotain herkkua kiva syödä synnytyksen jälkeen :) Tällä toisella kierroksella aion piilottaa herkut niin ettei mies syö niitä ennen minua :P
 
Mistä aletaan laskemaan se synnytyksen kesto? Ja onks se se ponnistusvaihe ainoostaan mikä siel salissa vietetään? =)
 
Mistä aletaan laskemaan se synnytyksen kesto? Ja onks se se ponnistusvaihe ainoostaan mikä siel salissa vietetään? =)

Synnytyksen kesto lasketaan säännöllisten supistusten alkamisesta (noin 10> minuutin välein). Saliin mennään yleensä, kun kohdunsuu on tarpeeksi auki. Kertokaas te tarkemmin, joilla synnytys on tarkemmassa muistissa! :)
 
Mulla oli sairaalaan mennessä kohdunsuu 4 senttiä auki ja pääsin heti saliin. Sillon oli kyllä tosi hiljasta sairaalassa joten en tiedä vaikuttiko se saliin pääsemiseen.
 
Olisiko niin, että otetaan saliin kun kohdunsuu on joitain senttejä auki, että on mahdollista antaa tarvittaessa puudutuksia ja seurata tarkemmin lapsen vointia? Nyt ihan mutuilen. Pitääpä laittaa tuonne toimituksen puolelle jutuntekovinkki tästä! :)
 
Minulla oli vain pari senttiä auki, kun meni vedet (kaksosten kanssa silloin on lähdettävä heti sairaalaan) ja laittoivat yöksi osastolle odottelemaan, vaikka synnytys oli jo käynnissä. Seuraavana aamuna mentiin saliin, kun tarvitsin parempaa kivunlievitystä. Olin noin 4cm auki silloin ja salissa oltiin 12h, ennen kuin tytöt syntyivät.
 
Me siirryttiin saliin kun olin 5cm auki ja juurikin ottamaan puudutetta kohdunsuulle kun panadolit ja lämpötyynyt ei enää helpottaneet, aamulla seittemän aikaan siirryttiin ja illalla puoli seittemän poika syntyi.
 
Takaisin
Top