Juotteko alkoholia raskausaikana?

En juonut raskausaikana. Saatoin maistaa miehen lasista juuri ja juuri sen verran, että kielen kärki kostui, jos oli jotain erityistä juomaa lasissa. Periaatteessa varmaan sen lasillisen olisi voinut ottaa, mutta koska turvallista rajaa ei ole tiedossa, en halunnut suotta ottaa riskejä. :)
 
Mulla kävi niinkin ihmeellinen juttu, että minun raskaus todettiin vasta rv 25+ ..
Olinhan sitten raskausaikana juonut alkoholia, mutta kohtuudella ja ehkä n.1xkk enkä mitään örvellys kännejä koskaan.
Mutta aivan hirveän huono omatunto oli kun sai tietää olevansa raskaana ja juonut alkoholia.. Heti ekana oli mielessä, että nyt sieltä syntyy FAS-laspsi tai muuten kehityksestä poikkeava.
Mutta onneksi kaikki meni hyvin ja vauva voi hyvin sekä on terve kuin pukki :happy:
Raskauden toteamisen jälkeen ja imetyksen aikana en ole juonut tipan tippaa enkä joisikaan raskausaikana, vaikka jonkun tutkimuksen luin joku aika sitten että päivittäin raskausaikana voi juoda esim 12cl lasillisen viiniä eikä siitä ole haittaa kehittyvillä vauvalle mutta en lähtis itte kokeilemaan..
 
En juo raskaus aikana. En ole kummassakaan raskaudessa juonut. En halua ottaa mitään ylimääräisiä riskejä. Sellainen kuva jäi neuvolatädin puheista että oikein kehotti ottamaan alkoholia silloin tällöin. Mä kun en muutenkaan alkoholia käytä niin varmaan sen takia otti asian puheeksi.
 
Juon muutenkin niin vähän, että ei ole ongelmaa olla juomatta. Uskon, että vaikka joisin ihan normaaliin tapaani niin ei olisi vaaraksi. Alko ei oikein ole koskaan maistunut.
 
En kokenut tarvetta edes maistaa alkoholia raskausaikana vaikka välillä teki mieli "vetää perseet olalle" noin niinkun ajatuksena.

Kesä kun tuli ja "joka paikassa" juotiin ni jotku ihmiset oikein TYRKYTTI sitä alkoa että ei se yks hörppy/juoma haittaa mitään!! No ei varmaan haittaa mutta jos lapsella olisi ollut jokin kehityshäiriö tai koliikki tmv ni olisin syyllistänyt varmasti itteäni että se oli varmaan se yks hörppy/juoma !! Itseäni siis enemmänki suojelin 100% tipattomuudella :grin samasta syystä stumppasin röökin (ja huono omatunto ois ollu ajatuksesta että vauva on kohdussa rööki huulessa).

Se vielä että oli yllätysraskaus ja oli ollut meikäläisen synttärit ja joku muu 'iso' tapahtuma ennen plussaa että periaatteessa ihan silloin alkuraskaudessa kyllä join kaksi kertaa ihan tukevaan humalaan itteni.
 
Lisäys vielä että en katso millään tavalla pahalla jos joku raskaana oleva ottaa tervetuliaismaljan tms. En todella usko että se yksi pieni skumppa raskauden aikana mitään tekee, varmistin vain omalla kohdallani että ei tarvitse jälkeenpäin tuntea huonoa omatuntoa alkosta/röökistä :) olen muutenki kova syyllistämään itseäni ni näin oli parempi mulle :) ja tulee olemaan jos vielä joskus raskaaksi tulen :)
 
Takaisin
Top