Keräätkö muistoja vauvavuodesta?

ReginaVeritas

Keskustelun kolmiottelija
Helmikuunmammat 2014
Keräätkö muistoja vauvavuodesta? Miten? Entä jatkako muistojen keräämistä vauvavuoden jälkeen?

Itse olen varsin laiska keräilijä. Saa nähdä kostautuuko tämä... Olen päättänyt säilöä lähinnä neuvolakortit, sekä raskaus- että lastenneuvolasta. Olen myös tilannut yksilölliset neuvolakortin kannet. :) Toki ultrakuvat säilytän myös.
 
perustin aikoinaan tytölle muistolaatikon, johon on kerätty kortit, jotka saatiin hänen synnyttyään, nimiäiskortit, kukkahelistin ja jotain varhaisia piirustuksia ja askarteluita. nyt myöhemmin olen tallentanut sinne synttärikortteja. tein pojallekin samanlaisen ja koska en saanut kukkahelistintä mistään, tilasin sen. sain idean tuohon kaverilta, jolla oli ollut muistolaatikko, jonka hän sain vanhemmiltaan aikuisena itselleen.
 
Mulla on pojalle muistolaatikko, mihin keräilen kaikkia tärkeitä juttuja. Nyt siellä on esim. Kotiuttamisvaatteet, ultrakuvat, eka tutti, eka lelu, harso, itse tehdyt housut, mummun virkkaamat tossut, ristiäisohjelma, kortit jotka sai. Tarkoitus olis keräillä sinne sit läpi lapsuuden juttuja ja antaa se lapselle kun on aikuinen. Toiselle lapselle aion tehdä samanlaisen. :)
 
Mitenkäs, löytyykö täältä napatyngän säilöjiä? Minun äidilläni on minun ja veljeni tyngät tallessa ja hän myös suuttui, kun itse heitin esikoisen navan pois... o_O (Navan muuten myöhemmin koira kaivoi roskiksesta ja söi... :hungover: )
 
Meidän nuorimman napa hävisi sairaalassa :D ajatella.. tehohoidossa ja pääsi hukkumaan :D Ei sillä.. en olis sitä halunnutkaan..
 
Meidän äiti on säästänyt kans mun napatyngän. Ite mietin et säästänkö kans ja se laitettiin peilikaappiin odottaan päätöstä..Mies kuitenkin heitti sen roskiin.
 
Onkohan tämä tyngän säilöminen joskus ollut laajempikin tapa? Jossain kulttuureissahan istukka esim. haudataan vaikka puuntaimen juurelle. :)
 
Täytyy varmaan kysyä äidiltä et onko se ollu silloin joku juttu, vai onko ite vaan halunnut säilöä viimeisestä lapsesta, kun en muista et olisin nähnyt et isosisaruksilta olis tallessa. :)
 
Esikoisen vanha äippälaatikko on täynnä tavaraa. On ensikengät, nimiäisvaatteet, äitiyskortit, suosikki lätsä... nyt olen niitä hipelöinyt kun en uskalla ostaa vielä Turboananakselle mitään omaa pientä kivaa.
 
Kaikille kerään jonkinlaisen laatikon lempivaatteista, joistain äp:n tuotteista, lempileluista ja mitä kaikkea sekalaista paperia nyt onkaan tullut säästettyä (kastekortit, synnärin nimilaput ja rannekkeet, äitiys- ja lasteneuvolakortit...). Äkkiäkös noilla se äp täyttyy :grin
 
Talteen otettiin paikallinen sanomalehti päivältä jolloin poika syntyi. Samoin lehti jossa oli ilmoitus syntyneistä (tiedot sai ilmoittaa synnytyssairaalalla jos halusi ilmoituksen lehteen), en jaksanut leikata ilmoitusta irti lehdestä :D pienempi vaiva ottaa koko lehti talteen.. ehkä joskus jaksan leikata ilmoituksen vaikka vauvakirjan väliin talteen.
 
Oon keräillyt paljon odotusajan lappusia yms tilpehööriä talteen. Mun lempparivaatteet sekä sairaalasta kotiutumisvaatteet. Äitiys- ja neuvolakortit, synnärin nimilaput ja rannekkeet. Vauvakirjaa täyttelin epäsäännöllisen säännöllisesti :-D
 
Heh, minulle tulossa vasta vauva syyskuun puolella, mutta vauvakirjan täyttö on jo aloitettu :) Tarkoituksena säilöä myös niitä tärkeimpiä muistoja muutenkin, mitä matkan varrella tuleekaan.
 
Mä täytän vauvakirjaa ja koitan ottaa paljon kuvia. Kotiutumispotkarin oon säästänyt ja muutamia vaatteita. Sit makuupussin ajattelin säästää ja neuvolakortit, syntymä- ja ristiäiskortit ja sit vuosien varrelta piirrustuksia, käsitöitä ja mitä sitten keksiikin. Kaikki pakkaan äp:n laatikkoon :) liikaa tavaraa en kuitenkaan missään tapauksessa halua säästää, koska esim. tekstiilit menee ajan kuluessa huonoksi eikä niillä sitten tee mitään enkä olis kyllä säilönyt mitään napatynkää, vanhoja tutteja, hampaita tai muita asioita, jotka muuttuu ajan kuluessa lähinnä ällöttäviksi.
 
Aloin kanssa täyttämään vauvakirjaa (moleskinen) jo raskausaikana. Oon ottanu talteen syntymäpäivän hesarin ja säästänyt muutaman ensivaatteen (ne tuntuu nyt jo niiiiin pikkuisilta!) ja koitan kuvata ja kirjata muistoja edes jonkin verran talteen. En kuitenkaan halua tehdä vauva-ajasta mitään projektia vaan nauttia siitä niin paljon kuin mahdollista :)
 
Luulen, että meillä tärkeimmät muistot ovat valokuvat ja vauvakirja, jonne olen kirjoitellut vauvavuoden tapahtumia. :) Nimiäismekon olen säästänyt ja ensimmäisen leikatun hiuskiehkuran. Neuvolakortit ja synnäriranneke ovat nekin tallella vauvakirjan sivujen välissä.

Napatyngän heitin samoin tein roskiin! Miehen napatynkä on edelleen tallessa hänen vauvakirjassaan, ja ai että minuu ällöttää! :hungover: Kiinnostaa kyllä, onko napatyngän säilyttäminen yleistä! :grin
 
Meillä on tallessa vauvanvaatteet kaikki - en ole ehtinyt seuloa. Ensipehmo on vielä käytössä, mutta sen ajattelin säästää. Sairaalarannekkeet ja kaikki onnittelukortit ovat vauvakirjan välissä. Olen harkinnut toista vauvakirjaa, kun lahjaksi saatu on aika huono, ei mahdu kirjoittamaan oikein mitään.

Valokuvia on varmaan parisataa, niistä pitäisi parhaat valita tulostettavaksi, mutta kun ei ehdi millään :)
 
Tuli vastaan vanha, mutta erinomainen ketju, jota vähän nostelen! Olisi kiinnostavaa kuulla muidenkin vauvamuistoista :)
 
Takaisin
Top