Synnytysajatuksia

Täällä meillä päin pääsee tutustumaan synnärille :) Olisko joskus rv 30 eteenpäin ollut että voi mennä.
 
HUS alueella mennään ainakin automaattisesti sektion jälkeen synnytystapa arvioon rv. 36
tosin esikko syntyi jo viikolla 37 ja istukka oli kypsä, ja kiireellinen sektio perätilan takia.
Sektioon en enää haluaisi, jälkimaininki niin rankka enkä halua olla sellaisessa pöpperössä lapsen ensimmäisiä vuorokausia.. Yöks..
mutta tuntuu ettei tämä pieni ihme muutenkaan tule pysymään läheskään laskettuun aikaan saakka masussa.
Turha suunnitella liikaa, synnytyksen haluaisin etenevän omalla painollaan ja niin että mennään tilanteen mukaan...
kuhansa jaksaisi pieni vielä rauhassa köllötellä, ainakin sen 5-7 viikkoa.. nyt viikkoja siis 28 ++
 
ja muuten jos menee taksilla synnyttään maksat myöhemmin vaan sen oma vastuu osuuden.
saat paperit synnäriltä ja kelalta perit sitte takasin.
Sama ko muihin sairaala juttuihin meno!

Sama toimii siis kumpaankin suuntaan synnyttäessä, Ainakin näin oli vielä 5v sitten.

Ja miellä mies mennyt selkänsä kanssa useita kertoja noita sairaala reissuja taksilla.
Meneehän siinä toki tovi että kelalta saa ne rahat takaisin, mut olisko se joku 16e se oma vastuu osuus.
 
Muokattu viimeksi:
Ja huomioikaahan, että Kelalla on nyt vuoden vaihteessa muuttunut käytäntö noiden taksimatkojen suhteen. Kela-korvattavat taksit pitää nykyään tilata keskitetystä tilausnumerosta, jolloin tarvitsee maksaa taksissa suoraan vain se omavastuuosuus (16€). Kannattaa lukea asiasta lisää kelan sivuilta (kela.fi/taksimatkat), sieltä löytyy myös kaikkien alueiden keskitetyt tilausnumerot. Ei tartte sitten jälkikäteen Kelalta rahoja pyydellä. :) Muistakaa kuitenkin pyytää sitten sairaalasta se todistus Kela-korvattavuudesta, koska Kela voi jossain tilanteissa pyytää sitä jälkikäteen. "Tavallisista" taksikeskuksista tilattuna omavastuu on aina reilu 30€ eli puolet halvemmalla pääsee kun muistaa tilata tuolta keskitetystä numerosta. Katoin ensin, että keskitetystä numerosta tilattuna taksi pitäisi tilata etukäteen viimeistään edellisenä päivänä (mikä ei todellakaan synnyttämään lähtiessä oikein onnistu :p), mut oli siellä myöhemmin sitten lause, että myös kiireellisissä lähdöissä taksin voi sieltä tilata.
 
ja muuten jos menee taksilla synnyttään maksat myöhemmin vaan sen oma vastuu osuuden.
saat paperit synnäriltä ja kelalta perit sitte takasin.
Sama ko muihin sairaala juttuihin meno!

Sama toimii siis kumpaankin suuntaan synnyttäessä, Ainakin näin oli vielä 5v sitten.

Ja miellä mies mennyt selkänsä kanssa useita kertoja noita sairaala reissuja taksilla.
Meneehän siinä toki tovi että kelalta saa ne rahat takaisin, mut olisko se joku 16e se oma vastuu osuus.

Ja kun tilaa kela-taksin suoraan sieltä palvelunumerosta ei tarvi maksaa kuin se omavastuu. Toimittaa ne taksilaput sitten jälkeen päin kelalle, jos ovat vailla.
 
Siis taksimatkasta synnärille saa kela-korvausta?!? Eipä ole käynyt pienessä mielessäkään. Ehkä liikuttais jos asuis satojen kilometrien päässä sairaalasta, mut joku muutama kymppi sinne tänne nyt ei siinä lähtötilanteessa oikein liikauta... eipä ihme että valtion kassa on niin miinuksella.
 
En mäkään oo koskaan kuullu tollasesta. Pitääpä lukea kelan sivuilta lisää.
Meillä ei oo autoa, ja bussille 500m matka, ni voi olla synnytystuskissa tuo taksi ihan kiva vaihtoehto..
 
Täällä on alkanu pikkuhiljaa mietityttämään lähestyvä h-hetki... Tai lähinnä vauvan koko :nailbiting: Esikoisesta synnytys käynnistettiin lääkkeillä ja sain kaikki mahdolliset kivunlievitykset jotka aion kyllä ottaa tähänkin synnytykseen ihan suosiolla eikä jäänyt mitään traumoja tai pelkoja ja synnytys oli lopulta nopea toimitus muttamutta... Esikoinen oli alle kolme kiloa... ja musta tuntuu että tää papunen on aivan valtava :woot: Sf-mitta pyörii keskikäyrän ja yläkäyrän välissä, mutta painoa mulle on tullut melkeen saman verran kuin esikoisesta koko aikana ja mahakin on jo nyt paljonpaljon suurempi :wideyed::wtf: Lisäksi viime ultrassa vauva oli ainakin perätilassa, mutta lääkärin mukaan ei ole vielä tässä vaiheessa väliä miten päin siellä on... Mutta pelottaa miten pystyn/jaksan synnytyksen jos vauva onkin yli 4kg :sad001 lisäksi vielä raskauden puolivälistä alkanut selkäkipu ei ainakaan näytä helpottamisen merkkejä, joten huolestuttaa tosissaan miten synnytyksen jaksaa :sorry:
 
Sun vatsan koko kyl varmaankin selittyy sillä, että ensimmäinen venytti sitä jo valmiiksi.. Mulla ainaki kaikilla tutuilla seuraavien raskauksien aikana vatsat olleet isompia, ja sillä taas ei ole ollut mitään merkitystä lapsen kokoon..
Mullaki sf-mitta samoissa kohdissa ku sulla.. Mä kyllä olen ite ollu isohko vauva ja mies vielä isompi, et ihan niiden asioiden valossa oletan et mullaki suht iso vauveli varmaan on, mutta ei välttämättä.
Ja tosiaan mulla ollu vauva koko ajan pää ylöspäin tossa vatsan oikealla puolella, ainaki siltä iskut ja potkut tuntuu sekä ultrat näyttää. Mutta eiks vauvoilla ole tapana vasta tossa viikkojen 30-38 välissä mennä ns oikeaan asentoon synnytystä varten, joten eipä sitäkään kannata panikoida.
 
Mulla se kolmonen nyt ja painoa -2,5 edelliseen vastaaviin viikkoihin verrattuna, mutta vatsa mielestäni iso. Varmaan ust toi että ei oo eka tulossa vaikuttaa ulkonäköön. Ja nelikiloiset tulee yhtä helposti kuin pikkuisemmatkin jos ovat tullakseen. Täällä kaksi aiempaa 4100g ja varmaan tämäkin. Tietty arveluttaa että mitä jos tää nyt meneekin mönkään, mutta en voi asiaa murehtimalla muuttaa. Edelliset on tulleet lennossa ja ilman mitään epparia tai edes tikkejä.
 
Vauvat ovat vielä niin pieniä, että saavat rötköttää miten päin tahtovat. Omani ainakin leikkii ihmishyrrää välillä ja haroittelee kaiken maailman voltteja. Välillä potkii ylävatsaa, välillä kylkiä ja välillä rakkoa. Alkavat vasta siinä loppuraskaudessa kattelemaan miten päin on ja miettimään kääntämisyritystä, jos on väärin päin.
Vauva kokoa ei tosiaa oikein voi ennustaa vatsan koosta. Esikkoa odottaessa yleensä raskaus näkyy paljon vähemmän kuin seuraavia. Geenit vaikuttaa jonkin verran vauvan kokoon, mutta naisen oma keho vaikuttaa eniten. Yleensä nainen synnyttää suurin piirtein saman kokoisia vauvoja. Esikkoa odottaessa sitä ei kyllä voi vielä tietää. Ammattilaisetkin välillä arvioi mönkään.
Itselläni 1. ultran tehnyt kätilö sanoi, että pitkät naiset saa isoja vauvoja. Ei kauheesti lohduttanut! En usko, että sekään ennustus kovin suurilla prosenteilla pidä paikkaansa.

Itse olen alkanut nähdä unia synnytyksestä. Yritän olla liikaa miettimättä asiaa. Se on kumminkin edessä päin ja omat mahdollisuudet vaikuttaa tapahtumiin on rajalliset. Odotan kumminkin innolla synnyttämistä ja sitä hetkeä kun pääsen näkemään rakkaan lapsemme ja pitämään sylissä:)
 
Muistaakseni, mikäli rv35 on vielä pt niin seurataan ja mahdollisesti yritetään ulkokäännöstä.
 
Mulla on synnärille matkaa vajaat 150km suuntaansa eli n. 2h pitää varata ajomatkaan.
Edellinen synnytys kesti 7h ja mentiin siia yliaikakontrolliin en olis muutoin vielä siinä vaiheessa lähtenyt jo menemään.
Nyt toiveena olis ehtiä sairaalaan hyvissäajoin ennen kipuja ja ehtiä saada kaikki tropit mitä mahdollista ja sit vielä selvitä ilman suurempaa repeemistä.

Että pitää taas muistaa kysyä missä vaiheesaa se kannattikaan lähtee tästä matkasta että ottasivat sit sisään..
 
Täällä myös pikkuinen vaihtaa asentoa ihan jatkuvasti :) Eipähän tarvi stressata, että onko kaikki ok, kun toinen antaa kuulua niin paljon itsestään :D
Dawwe, teillähän on melkoisen hurja matka! Ja mä kun panikoin tuota 70km matkaa, että milloin kannattaa lähteä etteivät käännytä takasin... Tunti melkein meilläkin menee ajaessa, kun ei mitään kovin isoja teitä päästä kulkemaan. Kyllä varmaan on kuitenkin parempi lähteä ajoissa, ja luulisi etteivät teitä ainakaan laita takaisin kotiin ajamaan!
 
Joo niin se vaan aika menee että kymmenisen viikkoa jäljellä enään.. huih.. :D synnärille on vaan vajaan 2 km matka et ei sen puoleen mitään. Olen siis ensisynnyttäjä. Jännittää ja pelottaa kyllä ihan kamalasti... Eniten varmaan pelottaa se kipu.. Kaiken tarvittavan kivunlievityksen aion ottaa mitä voi saada. Ahdistaa kyllä kun aika vaan kuluu niin nopeesti että kohta sitä ollaan jo siellä. vaikka kyllä sitä haluaa jo pikkuisen maailmaan. Itteä lohduttaa ainaki se että uskon et unohtuu se kipu ja kaikki sit ku saa vauvan syliin. Mua ahistaa kans jos vaikka repeän kauheesti tai jotain. mutta normaaliahan se on..
 
Juu huomaisnkin ton KELA taksi matka muutoksen heti ko olin tuon kirjottanut.
Eli ärsyttävä muutos.. :/

Omalla autolla aateltiin kyl mennä kättärille, ja perhehuonetta haetaan. :D

Juu perätilassa oleville koitetaan käännöstä, mutta jos on vauva jo kiinnittinyt niin tuskin kääntyy.
Näin meillä, mutta siltikin yritettiin.. hullua ja hirveää.
En enää ikinä menis kääntöyritykseen jos vauva on jo kiinnittynyt ja laskeutunut..
Meillä on ainakin alettu jo tarkkailemaan asentoa. päältä koittamiseen ei voi luottaa. Meillä ei ainakaan.
Esikon aikana kaikki koitti että ompa hienosti käänynyt. neukkaritäti, neuvolalääkäri ja kätiöt kättärillä.
ultra aina paljasti totuuden. Eipä kääntynyt.

Nyt musta tuntuu et tää on pysynyt pää alas päin. :)
Ja todella toivon niin kun on neuvolalääkäri niin pyydän häntä vielä tsekkaamaan ultrassa miten päin on.
 
Oletteko hankkineet jotain välineitä synnytystä varten? Itse ajattelin hankkia jumppapallon, olen kuullut paljon hyvää sen käytöstä avautumisvaiheessa. Olen myös miettinyt TENS-laitetta. Onko kenelläkään kokemuksia siitä?
 
Mulla on jumppapallo jo entuudesta, mutta pitäisikö hankkia lämmitettävä kauratyyny?
 
Takaisin
Top