Vauvojen neuvolakuulumiset

Meillä oli äsken 5kk neuvola, pituutta 65cm (48cm) painoa 6,6kg (3,0kg), nyt vaan lihat ja viljat ruokavalioon :) kaurapuurolla jo tänään aloitettiinkin. Joutui herättää päikkäreiltä niin oltiin aika känkkistä koko ajan, sit vielä rokotteet niin neiti oli äärimmilleen loukkaantunut, onneks iskän sylissä lentäminen vähän helpotti. Nyt nukkuukin tyytyväisenä, onneks vasta 1v. seuraavat rokotteet :rolleyes:

Meillä täl hetkel 62 bodyt/paidat menee edelleen, jotku jopa isoja, housuissa ehdottomasti 68, voisin kuvitella et pari viikkoa ja nekin jää lyhyiks, mut kokeilin yksiä 74 housuja ja on kyllä vielä isot, varsinkin vyötäröltä :confused: Hankalaaaa

Meillä on samaan aikaan käytössä 56cm fleecehaalari ja 80cm yöpuku sekä housut. Suurin osa vaatteista on 68 tai 74. Jotain 62cm bodeja on myös. Epäilen, että sälli on jo yli 8 kg, mutta huomenna se nähdään.

Meillä on myös syntymämitat Napin vauvan kanssa samat, mutta 5 kk neuvolassa emme taida yltää noihin vielä. 4 kk 60 cm ja 5770 g.

6kk neuvola takana: pituutta 70,6cm +(1,6cm) ja painoa 8170g (+450g) ja pää 43,8cm (+1cm). Nyt alkaa selvästi tasoittumaan tuo kasvu, vähän oli painokäyrä pudonnut mutta ei liikaa. Täti sanoi että hyvä ja tasainen kasvu, kun viimekuussa kasvoi niin hurjasti niin hyvä että nyt on tasaantunut. Ihoa hehui ja ihan oppikirjan mukainen poika kuulemma :)

Syömisistä puhuttiin, kun olin hiukan huolissani kun poitsu on niin kuikelo. Nyt siis aletaan ottaa ihan normaali ruokarytmi: aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Aamulla ja illalla puuroa ja välipalat hedelmää, maitoa aina ruuan yhteydessä. Ruokiin pitää lisätä 2-4tl rypsiöljyä päivän mittaan niin poika saa enemmän kulutettavaa :rolleyes: Ja sormiruokailua lisäksi kiinnostuksen mukaan... nyt läks siis keittiöstä matto, että saa pidettyä puhtaana :grin
Muoks: selvennyksenä rypsiöljyasiaan niin teen jytymmät soseet siis itse, kaupan ruokiin ei tarvi öljyjä lisäillä.

Nukkumisesta puhuttiin myös kun se yöunille nukahtaminen on meillä aina ollut haasteellista. Sanoi, että ihan hyvällä omallatunnolla voin myöhäistää nukkumista vielä jos poika ei vaan ole siihen aikaan väsynyt (meillä mennään siis nyt 20.30-21.00 aikoihin nukkumaan :eek:). Nukkuu päikkäreitä päivällä kuitenkin hyvin niin ei haittaa jos menee myöhään nukkumaan... no, eipä lapsi tiedä kuin sen että väsyttää tai ei - kellonajalla ei siis sillain merkitystä :rolleyes: Kauhistuttaa vaan et nyt meidän puolivuotias kukkuu vielä kymmenen aikaan hereillä :sad001 Se siitä omasta ilta-ajasta... mutta ehkä tämä nukkumisasia korjaantuu joskus.

Muokattu viimeksi:
Päiväthän tulee olee yhtä syömistä, jos on 5 ruokailua päivässä...siis hetkinen, jos herää, ni sit aamupala-päiväunet-lounas-päiväunet-välipala-päiväunet-päivällinen-iltapuuro-ööö siis parin tunnin välein saa syöttää? Olisko toi välipala sitten lounaan kanssa yhtä aikaa...? Hitsi ku meillä ei oo vieläkään mitään selkeetä päiväunirytmiä..

Se sanoi että toinen välipala on sitten jos on nälkäinen.. eikä meilläkään ole mitään rytmiä et suunnilleen samoihin aikoihin yritän noi hoitaa :rolleyes: Maitoa pitäis noiden lisäksi saada n.6dl meneen päivän aikana. Kysyn vaan että mihin mahaan?! :eek: Tuo poika syö ja juo niin vähän kerrallaan :sad001Mutta jos tuo päivärytmi auttaisi tuohon iltakiukkuun niin olis tosi jees! Ei tarvis joka ilta kuunnella raivoamista :rolleyes:

Eli 600ml vielä ruoan lisäks :eek: Mä oon nyt laskenu, tai en nyt tarkalleen tiedä paljonko tisseistä tulee, mutta ruoan lisäks maitoa menee täl hetkel noin 400-450ml. Siis nyt kun on aamu- ja iltapuuro, lounas ja välipala. Päivällinen vielä puuttuu ja sit lisää maitoo, ei juma :D

Mun ymmärtääkseni pitäisi/kannattaisi aina ensin imettää tai antaa pullosta maitoa ja sitten vasta kiinteitä. Se maito on kuitenkin nro 1 ruoka. Näin me ainakin tehdään ja kiinteitä uppoaa sit sen mukaan mitä mahassa on tilaa tai vauvalla tekee mieli :)

Nii mä olen mendinia tähän asti tehnyt, mutta nyt kuulemma pitää kiepsauttaa toisinpäin o_O En tiedä onko tämä sitten yksilöllinen juttu, mutta näin mua neuvottiin tekemään :)

Meillä meni lounaaks tosi vähän tänäänkin sosetta, oikeestaan 1 tl. Kuten eilenkin. "Välipalaa" meni sitten enemmän (yllätys). Nyt annan sitten "päivälliseksi" taas kesäkurpitsaa. Ja just meillä menee silleen, et imetän aina unien jälkeen (jos kelpaa) ja sit siitä n. puol tuntia, ni saa sosetta. Ei noita kyl paljoa tohon mahaan mee ja korviketta ei mitenkää mee ees puolta litraa, mut sit on toi imetys toki vielä, siitä ei mitään hajua, et tuleeko ees maitoa vai mitä lutkuttaa...

Saattaahan ne vauvat lutkuttaa läheisyyttä tisseistä vaikka tuntuisikin siltä, ettei maitoa tule. Mä odottelen vähän innolla ja pelolla seuraavaa neuvolaa. Tiedossa uusi terkkari ja pelottaa ne rokotukset.

Meillä oli jokin aika sitten myös 5kk neuvola, ja eipä mennyt 7kg vielä rikki. Pituutta "vain" 63cm ja painoa 6640g.
Rokotteista tuli hirveä raivari, varsinkin kun piti unilta herättää. Tällä kertaa ei onneksi rota-rokotekaan enää aiheuttanut kovin kamalia vatsakipuja - onneksi!

Seuraavat rokotteet onkin sitten vasta 1v :)

Onko muualla kuin meillä Espoossa ehdotettu 6kk neuvolatarkastusta ryhmätarkastukseksi? Itse ajattelin ehkä perua, kun menee päivärytmi täysin pieleen, jos joudutaa jossain ryhmässä odottelemaan. Kävi myös mielessä, että lapsiryhmästä voi huonolla tuurilla saada vaikka ensimmäisen vatsataudin tai jotain...

meitä huhtikuisia odottajia oli meidän kunnassa ennätysmäärä, muistaakseni huimat 9 äitiä, kun kuulemma yleensä on noin 3 laskettua aikaa kuukaudessa (ja minähän olin näistä super-huhtikuisista se viimeinen synnyttäjä... :grin). ja silloin keväällä neuvolan täti ehdotti huhtikuisten yhteistä tapaamista neuvolassa, mutta ei sitä koskaan sitten järjestetty. se olisi varmasti ollut ihan mielenkiintoinen juttu, ja nyt neuvolan tätikin on vaihtunut, niin sitä ei varmasti koskaan tule.

ei noita vatsatauteja yms sairauksia kannata peljätä! :) me ainakin kuljetaan perhekerhoissa ja perhekahviloissa tämän nuorimmaisenkin kanssa ja siellä kuitenkin on isompiakin lapsia, joilta sen jonkun tartunnan voisi herkemmin saada mitä puoli vuotiailta vauvoilta. ja olen ajatellut, että ennemmin kulkee noissa kerhoissa, että tulee vastustuskykyä. :wink
ja nuo kerhot ja kahvilathan ovat aamupäivällä "pahaan aikaan", kun tämäkin aamupäivisin ottaa tirsat. ollaankin menty niihin rattailla, niin poika saa menomatkat nukkua sen puolisen tuntia ja jaksaa sitten taas kerhoajan 2 tuntia olla hereillä. ja sitten kotimatkalla voi taas ottaa ne nokoset. :)

ja silloin ensimmäisen kanssa tuntui, että eihän sen vauvan kanssa voi mihinkään kerhoihin mennä, kun se nukkuu just siihen aikaan. ja kaikki menot kellotettiin vauvan rytmin mukaan. ja uskaltauduin kerhoihin ensimmäistä kertaa kun esikoinen oli 3v ja toinen poika 1v. mutta nyt kun näitä on se kolme jo, niin paljon herkemmin tulee lähdettyä noihin kerhoihin yms, vaikka olisikin se päiväuniaika.

nyt sitä ajattelee, että voi kuinka helppoa se arki olisi vain vauvan kanssa! mutta jotenkin siitä vauva-arjesta ei sillaa osannut esikoisen kanssa "nauttia", sitä vauvaa ja äitiyttä jotenkin ajatteli liikaa. nyt kun on nämä 3 huolehdittavana, niin sitä osaa olla paljon "huolettomampi äiti". :) ehkä välillä vähän liiankin huoleton... :grin

Me ei kyllä mitään lupaa syöttötuoliin pyydetty... Tyttö "istuu" tosin siinä vain syötön ajan, eli ehkä vartin kerrallaan, kun maito annetaan edelleen sylissä.

Meillä ollaan aika tarkkoja ruoka- ja unirytmistä, koska muuten on koko päivä pelkkää huutoa.

Meillä maito(kin) annetaan sitterissä, kun ei sylissä rauhoitu syömään. Mahdotonta syöttää siten. Iltaisin saa iltamaidon sylissä tyynyn päällä, kun on niin rauhallinen silloin.

Takaisin