Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitä ajatuksia teillä liittyy viikko näytöllisiin raskaustesteihin? Missä mielessä käytätte niitä?

Mä en oo koskaan käyttänyt sellaista ja oon eilisestä saakka pohdiskellut toisko sellaisen tekeminen mulle jotain mielenrauhaa vai ei. Olisin kauhean kiinnostunut tietää muiden ajatuksia ja kokemuksia.

Mitä ajatuksia teillä liittyy viikko näytöllisiin raskaustesteihin? Missä mielessä käytätte niitä?

Mä en oo koskaan käyttänyt sellaista ja oon eilisestä saakka pohdiskellut toisko sellaisen tekeminen mulle jotain mielenrauhaa vai ei. Olisin kauhean kiinnostunut tietää muiden ajatuksia ja kokemuksia.
Tekisin arviolta niin, että voisin olettaa saavani testiin 2-3 vk, ja viikon päästä siitä 3+. Tämä johtuu siitä, että kaikki mun viimeaikojen alkavat raskaudet on olleet biokemiallisia, joten tuolloin näkisin hcg:n nousun, ja uskaltaisin soittaa neuvolaan.

ON: Oon monesti kuullut muualta, että "yrittämisaika on ihanaa" ja "nauttikaa tästä ajasta", niin voisiko joku kertoa, mitä nauttimista tässä on?
Tää tulee varmasti jostain romanttisista leffoista, joissa nuoripari menee naimisiin ja viettää ihanaa kuherruskuukautta ja kaikki on niin ihanaa ja ne on ihan rakastuneita toisiinsa ja on vaan hauskoja seikkailuja ympäri maailmaa ja sitten kaiken tän onnen kruunaa ihan yllätyksenä positiivinen raskaustesti.

Todellisuus onkin sit jotain ihan muuta. 😔

Ovistesteistä, ohjeet muistaakseni sanoo et alottaa testailun pari päivää ennen oletettua ovista. Siinä oli joku kaavio mistä sai katottua mikä kiertopäivä se olis. Suositeltiin myös testaamaan klo 10-20 välillä, mutta kuten @Zebra sanoi niin kyllä posit sen ulkopuoleltakin lasketaan poseiksi.

@Sandra84 toivon kovasti et viiva lähtee vielä vahvistumaan 🤞luin sun allekirjoituksesta et ei oo ollu helppoa. Onnittelut nyt kuitenkin, raskaana olet kunnes toisin todistetaan ❤️

@Mirquli pahoittelut negasta 😔 Toi työnhakuvertaus on aika hyvä ja just se ettei mitään välionnistumisia ole luvassa. Kaikki tai ei mitään. Ihana kun jaksat kuitenkin vielä toivoa. ❤️

@Suskikitten en oo käyttäny viikkonäytöllisiä, mut voin kuvitella et jos vielä joskus plussan saan ni testaan kyl sit noin miten @Vaaveilija sano.

Mä ajattelen et näkeehän siitä etenemistä, mutta eikös sekin vaan lue viivoja et jos vahvistuvat tai leffaviivat saa testiin nii en sillee nää suurta lisäarvoa.. ja sit voi myös toimia toiseen suuntaan, mä tein esikoisen raskaudessa yhden viikkonäytöllisen ja näytti 1-2 viikkoa, periaatteessa niillä päivillä ois pitäny näyttää jo 2-3 mut onneks en tajunnut sitä koska ois voinu aiheuttaa turhaa pelkoa

@Mirquli oiii pahoittelut negasta!

Täällä myös tänään dpo 12 cb digi näytti ei raskaana. Ja tällä dpo tämä tulos jo 97pros varma.

@Suskikitten, mulle toi noi digitestit mielenrauhaa viimeksi. Kun oli pitkä yritys taustalla ja olin ihan väsynyt tihrustamaan, vahvistuuko viiva. Niin digissä muuttui viikot mulla 5vrk välein. Ja sit kävin vielä perheartella varhaisultrassa. Ootko tehnyt uutta testiä? Kuva 😍

Samaistun niin tähän että yritysaika on kivaa jos se on helppoa. Mulla alkoi jo ahdistaa että kauan tässä sit menee ja tosiaan kun keskenmenojen jälkeen.. plussatesti ei tarkoita muuta kuin raskaus alkanut. Mutta ainakin nt-ultraan saakka on sitä hermoja raastavaa pelkoa että onhan kaikki hyvin..

@Puolikuu kiitos huolenpidosta. ❤️ Ja muutenkin kommenteista kaikille. En kuitenkaan ole uupunut. Tympii ja kyllästyttää tällä hetkellä aika moni asia — raskausyritys yksi muiden joukossa. En tiedä enää, miten voisin parantaa mahdollisuuksiani, kun teen kaiken jo niin oikein kuin vain mahdollista. Kun mitään muutosta ei tilanteeseen yrityksistä huolimatta tule, ei vaan oikein kiinnosta enää edes yrittää.

Ei mies tiedä, milloin on hedelmälliset päivät, jos en niitä hänelle kerro enkä oikein jaksa kertoakaan niistä enää. Toisaalta taas jos en kerro, jää kierto hyödyntämättä, ja seuraavassa kierrossa olen taas vanhempi ja hedelmöittyminen ja raskauden alkaminen aina vain vaikeampaa. Me on maksettu n. 1000 euroa hedelmällisyystutkimuksista, joissa lopputulos oli, että edellytykset raskauden alkamiselle on. No eipä siitä muuta jäänyt käteen, kun aukkarikaan ei auttanut.

Lopulta on ihan yhdentekevää, miksi raskaus ei ala ja kummassa ”vika” on ja mitä solut ”keskustelee” keskenään, kun mä olen se, jonka kropassa kaikki tapahtuu — tai paradoksalista kyllä — ei tapahdu. Mä elän kierron joka ikinen kuukausi, ja mikään ei muutu, vaikka mitä teen.

@Syssymyssy kuulostaa tutulta. Just itse viime viikolla kirjeessäni miehelle kerroin, miten täynnä itseinhoa ja jopa vihaa, olen itseäni kohtaan. Kohtu ja munasarjat näköjään ihan turhat. Palasin salille viime viikon tiistaina ja odotin, että saan siitä tutun mielihyväboostin, hyvinvointia ja positiivista energiaa. No enpä saanut vaan ihan sama tympeä v*tutus jatkuu salitreenistä huolimatta.

On tosi ristiriitainen olo, kun ei yhtään jaksa kiinnostaa joku vauva enää, mutta samalla haluan kulkea tän polun loppuun, kun kerran olen tän aloittanut.

Mulle kuluttavaa tässä on myös se, että mul ei ole kovin korkea libido, ja en ole seksuaalisesti halukas eikä yhdynnät juuri kiinnosta — enemmänkin päinvastoin. On tosi raskasta pakottautua olemaan yhdynnässä ja vieläpä tekemään aloitteita, kun kaikki omassa mielessä huutaa punaisella ja hälytysvalot vilkkuu.

Sitten saa lukea viestejä siitä, miten on väärin, etten halua miestäni hänen itsensä takia tai että pitäisi hellittää ja että lapsi kyllä saa alkunsa, kun harrastan ”taivaallisen nautinnollista” yhdyntää.

Ja sit tietenkin se, että aina ”joku” jää lopullisesti lapsettomaksi vastoin tahtoaan. Ehkä mä ja mun mies ollaan niitä jokuja.

Että joo.

Yleisellä tasolla ei mulla oikein ole mitään kirjoiteltavaa enkä oikein jaksa/ehdi keskusteluakaan seurata. Pahoittelut siis siitä, etten oikein muiden juttuihin nyt saa kommentoitua.

@Syssymyssy Jep, samaistun sun sanoihin. Ei voi kyllä sanoa, et tää yrittämisaika ois ihanaa, ku kestää ja kestää ja tulee hidasteita matkaan..

@Pakkanen hyvää palstataukoilua sulle❤️ Itsekin oon huomannut sen tekevän hyvää, paristi ollut pienen hetken poissa.

@Mirquli Toivottavasti sitten kakkoskierros toisi sen tärpin. 🌈

@Suskikitten Vaaveilijan kirjoittama noiden digiviikkotestien suhteen ois just hyvä!

Ite kerkesin tossa ekassa kemiallisessa jo varaamaan neuvolan ku sain 2-3 viikkoa testiin.. Ens kerralla, jos se hetki vielä joskus tulee, ni täytyy kyllä odottaa tohon, et saa ton 3+. ❤️

@Valora harmi, et sielläkin tullut negatulos. 😔

Sunnuntaikuulumiset: Premomin mukaan eilisen ovistestin vahvuus 0.32 ja tänään 0.38. Oletettavasti hcg plussalla siis edelleen.. Haluaisin hiljalleen päästä edellisen kierron ovista edeltävien päivien lukemiin 0.0jotain tai 0.1jotain.. Pyyhintävuoto jatkuu edelleen.... Toki hyvin niukkana, mutta silti. Kp 22 tänään.

Tänään pitäisi teinin kanssa lähteä ostamaan vaatteet peruskoulun päättäjäisiin. 🥹❤️ Oon hänestä maailman onnellisin. Silti niin kovin sydän haluaa hänelle tätä kovin toivottua pikkusisarta. ❤️

@Suskikitten, mulle toi noi digitestit mielenrauhaa viimeksi. Kun oli pitkä yritys taustalla ja olin ihan väsynyt tihrustamaan, vahvistuuko viiva. Niin digissä muuttui viikot mulla 5vrk välein. Ja sit kävin vielä perheartella varhaisultrassa. Ootko tehnyt uutta testiä? Kuva 😍
Tänään testattu tietty, vieläpä kahdesti kun oon jotenkin tosi reunalla. Mulla kipuilee alaselkä ja lantio jne ja oon siitä tosi stressaantunut 😅 Normaalin rajoissa kaikki, mutta mieli maalaa nyt kauhukuvia...

Kävin ostaa sen kovasti kirotun viikko viiva testin kokeiluun. Aattelin että se on halpa ja voin tunnustella sillä miltä sen teko tuntuu. Sit tuon merkin testit on ainakin tähän mennessä totelleet mua kiltisti. Ehkä tilaan raskauskeijulta clearblue testejä sit kans myöhemmin, mutta koetan nyt alustavasti vain olla stressaamatta... Siis aamulla teippasin mun kaikki tekemät testit kivaksi riviksi, joka helpotti aluksi, mutta sit aloin stressaa vatsan käänteitä taas 😅

Ei tää nyt oo helppoa oikein missään vaiheessa... Huoh.

Liitteet

• IMG20260524095707.jpg
    IMG20260524095707.jpg
    1,019.6 KB · Katsottu: 72
  • IMG20260524062923.jpg
    IMG20260524062923.jpg
    1.3 MB · Katsottu: 72
@Maana Mannila Uupunut/väsynyt, raja voi olla hiuksen hieno, eikä oikealla termillä ehkä ole niin paljon väliä.. En ole minkään tason psykologinen ammattilainen, tunnistin vain omasta kokemuksesta entisenä työuupuneena tietynlaisen pohjavireen. Ymmärrän myös tuon, että ei ole niin seksuaalisesti aktiivinen luonnostaan, en mäkään enää nykyisin ja pidemmässä parisuhteessa. Ennemminkin vain "lähden mukaan", jotta mies pysyy jokseenkin tyytyväisenä. Parisuhteet ja tarpeet ovat erilaisia. (Yksittäinen kommentti kannattaa jättää omaan arvoonsa.) Mulle hoidot oli helpotus, koska siinä onnistumisen mahdollisuus ei ole omista ajoituksista ja yrityksestä kiinni. Tosin viime kierron kemiallinen tuli yhdestä ainoasta hedelmällisen ikkunaan sattuneesta kerrasta, joten ei se aina tarvi mitään tiivistä sekstailuakaan. Joka tapauksessa, toivon että olo alkaa helpottaa jossain vaiheessa. ❤️ Tuli mieleen, että noissa eri sovelluksissa on se mahdollisuus, että voi jakaa tietoa miehelle. Olisiko siitä mitään apua, että mies näkisi sovelluksesta, missä mennään? Ei tarvisi tehdä aloitteita tai raportoida itse?

Tuli mieleen, että noissa eri sovelluksissa on se mahdollisuus, että voi jakaa tietoa miehelle. Olisiko siitä mitään apua, että mies näkisi sovelluksesta, missä mennään? Ei tarvisi tehdä aloitteita tai raportoida itse?
Tuohan on tosi kätevä vaihtoehto!

Itse mietin tänään että jos ei jaksa itse niin ulkoistaisiko koko testaamisen sit miehelle. Kun ymmärrän jos jotakuta ahdistaisi viivat ja/tai niiden puute tikussa, niin tekee vain virtsa näytteen aamuisin ja jättää sen vessaan toiselle testattavaksi.

Samoin myös jos yhdyntä on ikävä osuus niin koti inseminaatio eli muumimukimenetelmä on toimiva vaihtoehto. Mäkään en todellakaan aina jaksa että pitäisi alkaa yhdyntään, mutta olisi pakko koska aikaikkuna. Annan vain kuukupin miehelle ja meen eri huoneeseen odottaa siks aikaa, tää järjestely on ok hänen kanssaan myös ja joskus hän on ite kans pyytänyt tätä vaihtoehtoa.

@Maana Mannila tulipa muuten mieleeni, et mähän linkkasin tänne sen yhden piiiitkän youtube videon raskautumisesta tässä viikon sisällä joku päivä. Siinä videossa raskautumiseen ja hedelmällisyyteen perehtynyt erikoislääkäri kertoi mm. siitä, että on tosi tärkeää raskautumisen kannalta, että miehen sperma on tuoretta. Meidän ei tietenkään tarvitse tietää sun miehen libidosta tai itsetyydytystavoista mitään, mut voisitte yhtenä oljenkortena käydä keskustelua tuosta sperman tuoreudesta, että se on se asia mistä hän voi pitää huolta, miten hän voi pitää sua hyvänä.

Asiantuntija siis kertoi, että miehen ois tärkeää ejakuloida säännöllisesti, eikä vain ovulaation aikaan, koska sperman uimarit kuolee vanhuuttaan ennen ejakulaatiota, jollei se tapahdu tarpeeksi usein. Ne kuolleet uimarit jää putkistoon tavallaan tien tukkeeksi sille tuoreemmalle spermalle, joten edes parin päivän itsetyydytys ei välttämättä vielä takaa sitä, että mies saisi montaa elossa olevaa uimaria naisen luo, jos muuten ei oo tarpeeks usein sitä uimariliikennettä. Eli vähintään pari viikkoa (heitin tän nyt hatusta, lääkäri sanoi muistaakseni et säännöllisesti koko ajan) aktiivista ejakulointia, että kuolleet uimarit huuhtoutuu putkistosta pois, ja sit kunnolla tuoreella tavaralla lähestyy ovista. Videolla lääkäri antoi sellasen esimerkin, et kuvittele iso moottoritie, jossa autot pikku hiljaa hajoaa matkan varrelle, eikä kukaan siirrä niitä autoja pois tieltä. Mitä enemmän hajonneita autoja tiellä, sitä vaikeampaa sieltä välistä on puikkelehtia eteenpäin, ja matka voi tyssätä nopeastikin. Eli mottooritiet pidettävä tyhjänä, että liikenne sujuu :Grinning Face With Smiling Eyes: Jos tää aihe kiinnostaa enemmän, niin se video oli kyl tosi hyvä ja se hedelmällisyyslääkäri osas tosi tyhjentävästi selittää nää asiat.

Meillä on varmaan yksi ongelma tuo ”tukkeutunut moottoritie”. 🤐 Mies on sen verran stressissä ollut nyt, että ei varmasti ole hoidellut itseään säännöllisesti, ja on kyllä ihan kuivaa ollut sängyn puolella ovulaatioiden välissä.

Mulla on nyt kp12 ja ovistestit on ihan haaleita. Mun piti olla tikuttamatta, mutta sorruin sitten kuitenkin. 😅 Tähän mennessä on ovisplussa tullut joko kp10, kp11 ja kerran kp12! Joten jännän äärellä ollaan nyt! Ollaan nyt kahtena iltana hommailtu, mutta varmaan pitää hommailla nyt seuraavinakin. 😁 Eipä silleen haittaa, kun on ollut kyllä mukava touhuta eikä ole tuntunut pakkopullalta yhtään!

Meillä oli eilen lapsivapaa ilta ja käytiin pyörällä 7km päässä lähipubissa. Oli hyvät ja syvälliset keskustelut ja tuli ihan puskista tosi iso rakkausvyöry miestä kohtaan. On kyllä ihanaa, että 8v yhdessäolon jälkeenkin sitä vaan löytää toisesta uusia ihania puolia joita rakastaa. 😍

Mietin, että laitanko tän tänne, mutta @Kumpare en siivittämänä laitan. 😁

Tää mun "neuvo" ei varmasti sovi monille, ja moni saattaa pitää tätä eettisesti tai moraalisesti vääränä, mutta kerronpa kuitenkin.

Elon ollessa huoletonta ja vapaata, kuten se nuorena oli, niin mielelläni innostuin petipuuhiin. Nyt vanhempana, kun eletty elämä on tuonut mukanaan ylenmäärin vastuita ja velvoitteita, on välillä hankala vapauttaa itsensä nauttimaan petipuuhista, tai ryhtyä hommiin. En ole yhtään mikään baarissanotkuja, mutta mä kyllä välillä kotona höystän illan sopivalla määrällä alkoholia. Kyllä se nyt on aika yleisesti tunnettua, että alkoholi rentouttaa ja hetkeksi voi sysätä sivuun turhat paineet - lisäksi se tekee tarkoituksenmukaisesti vähän riettaammaksi. Niin yksinkertaista.
(Toivottavasti ette ota neuvoa kovin vakavamielisesti. 😉)

Mietin, että laitanko tän tänne, mutta @Kumpare en siivittämänä laitan. 😁

Tää mun "neuvo" ei varmasti sovi monille, ja moni saattaa pitää tätä eettisesti tai moraalisesti vääränä, mutta kerronpa kuitenkin.

Elon ollessa huoletonta ja vapaata, kuten se nuorena oli, niin mielelläni innostuin petipuuhiin. Nyt vanhempana, kun eletty elämä on tuonut mukanaan ylenmäärin vastuita ja velvoitteita, on välillä hankala vapauttaa itsensä nauttimaan petipuuhista, tai ryhtyä hommiin. En ole yhtään mikään baarissanotkuja, mutta mä kyllä välillä kotona höystän illan sopivalla määrällä alkoholia. Kyllä se nyt on aika yleisesti tunnettua, että alkoholi rentouttaa ja hetkeksi voi sysätä sivuun turhat paineet - lisäksi se tekee tarkoituksenmukaisesti vähän riettaammaksi. Niin yksinkertaista.
(Toivottavasti ette ota neuvoa kovin vakavamielisesti. 😉)
Me ollaan miehen kans molemmat sellaisia, että viihdytään pubeissa. Enkä tarkoita mitään räkälöitä vaan kivoja, viihtyisiä ja sopivan hämyisiä kuppiloita, joissa on erilaisia oluita, lautapelejä ja otollinen ympäristö saada tulille hyviä keskusteluita. Tykätään juoda muutamat, rentoutua ja keskustella henkeviä. 😁 Tehtiin tätä ennen lapsia ja monesti lapsivapailla suunnataan parille. Saan noista istunnoista jotenkin tosi paljon irti, kun jutellaan vaan ja ne muutamat alkoholiannokset rentouttaa kivasti. Muahan ei minnekään yökerhoon oikeen enää saa enkä tykkää juoda liikaa, kun menee seuraava päivä ihan pilalle krapulassa.

Ainut mikä ärsyttää noissa illoissa on se, että ne vaikuttaa mun lämpökäyriin, kun lämpötila nousee 0,2-0,3 astetta. 🤣

@Puolikuu juu ymmärsin kyllä, mitä tarkoitat, mutta en siitä huolimatta ole uupunut. Ehkä masentunut tai jotain sellaista, mutta eipä siihenkään mikään terapialässytys auta (en siis tarkoita sua, että lässyttäisit vaan kaiken maailman terapeutteja). Osaan myös jättää omaan arvoonsa kommentit, mut nostin yleisellä tasolla esiin sellaisia, mitä on täälläkin kirjoiteltu.

Ei mulla muuten ole oikein mitään sanottavaa. Mikään ei tunnu miltään enkä jaksa innostua mistään. Kerroin nyt miehelle, milloin on arviolta tämän kierron hedelmällinen ikkuna. Katsotaan, mitä hän tekee saamallaan tiedolla. Must ainakin tällä hetkellä tuntuu, etten todellakaan halua enää yhtäkään yhdyntää enkä sen paremmin koti-inssejä tai muutakaan. Jääköön vaikka lapsi sitten tulematta.

Hienoa, että olet saanut toivoa hoidoista. ❤️ Omalla kohdalla arvelen, että ne olisi vain kalliiden yhteisten resurssien haaskausta ja että ne resurssit on parempi säästää muille. Miksipä hoidot auttaisi, kun ei mikään muukaan ole meillä toiminut? Jo ajatuskin lapsettomuushoidoista aiheuttaa mulle vielä nykyistäkin syvempää itseinhoa ja tunnetta siitä, miten surkeasti olen epäonnistunut. Voihan se olla, että ajatus muuttuu, mutta ainakaan toistaiseksi se ei ole muuttunut, kun olen sitä tässä kuukausien aikana eri kulmista pohtinut.

Me ollaan miehen kans molemmat sellaisia, että viihdytään pubeissa. Enkä tarkoita mitään räkälöitä vaan kivoja, viihtyisiä ja sopivan hämyisiä kuppiloita, joissa on erilaisia oluita, lautapelejä ja otollinen ympäristö saada tulille hyviä keskusteluita. Tykätään juoda muutamat, rentoutua ja keskustella henkeviä. 😁 Tehtiin tätä ennen lapsia ja monesti lapsivapailla suunnataan parille. Saan noista istunnoista jotenkin tosi paljon irti, kun jutellaan vaan ja ne muutamat alkoholiannokset rentouttaa kivasti. Muahan ei minnekään yökerhoon oikeen enää saa enkä tykkää juoda liikaa, kun menee seuraava päivä ihan pilalle krapulassa.

Ainut mikä ärsyttää noissa illoissa on se, että ne vaikuttaa mun lämpökäyriin, kun lämpötila nousee 0,2-0,3 astetta. 🤣
Joo. Nimenomaan yökerhoissa en viihdy. Saattaisin mäkin lähteä pubiin, jossa voi keskustella, pelata jne. Meillä ei vain ole tullut juurikaan enää lähdettyä, mutta ollaan saatu ihan kiva ilta kotonakin aikaiseksi. 😊

Takaisin