IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Onko muilla kuin @Enkelinsiipi ollut nollaultra progynova tm estrogen primingissa? Muistelisin että täällä oli ainakin muutama kenelle tehty. Olin siinä ajatuksessa, että aloitetaan vaan pistely menkkojen alettua ja ensimmäinen ultra n. 6pv jälkeen 🤔
En muista oliko ekalla kerralla, mutta myöhemmille kierroksilla (edit kun viesti karkasi ihan vallan) ei muistaakseni oo kyllä ollu. Tarkotatko siis ultraa esim kp1-2? (Tai onko nollaultra aina just ennen pistelyn aloitusta 🙈

Muokattu viimeksi:
Onko muilla kuin @Enkelinsiipi ollut nollaultra progynova tm estrogen primingissa? Muistelisin että täällä oli ainakin muutama kenelle tehty. Olin siinä ajatuksessa, että aloitetaan vaan pistely menkkojen alettua ja ensimmäinen ultra n. 6pv jälkeen 🤔
Mulla käytettiin progynovaa. Eka ultra oli merkitty suunnitelmaan kp 4-5, mutta olikin kp 6. Siinä vaikutti vuoden vaihteen pyhäpäivät ja itse olin sitä mieltä, että turha ultrata aiemmin.

Julkisella oltiin ultrattu paljon myöhemmin, mutta tässä oli tarkoituksella aiemmin, kun käytössä eri lääke ja isolla annostuksella. Oli ajatuksena, että tuossa kohden pystyy vielä säätämään annosta.

En muista oliko ekalla kerralla, mutta myöhemmille kierroksilla (edit kun karkasi ihan vallan) ei muistaakseni oo kyllä ollu. Tarkotatko siis ultraa esim kp1-2? (Tai onko nollaultra aina just ennen pistelyn aloitusta 🙈
Joo ilmeisesti on heti kierron alkuun, mulla ei siis ole tehty. Mitä tarkoitit karkaamisella? Eikö ton kanssa siis käytetä jarrulääkettä ollenkaan?

Mulla käytettiin progynovaa. Eka ultra oli merkitty suunnitelmaan kp 4-5, mutta olikin kp 6. Siinä vaikutti vuoden vaihteen pyhäpäivät ja itse olin sitä mieltä, että turha ultrata aiemmin.

Julkisella oltiin ultrattu paljon myöhemmin, mutta tässä oli tarkoituksella aiemmin, kun käytössä eri lääke ja isolla annostuksella. Oli ajatuksena, että tuossa kohden pystyy vielä säätämään annosta.
Mulla oli yksityisellä ekalla kierroksella ensimmäinen ultra kp 6 ja nyt siis mietin kannattaako toi priming tai tuoko mitään lisäarvoa 😪

@Purkkapallo ollaan tosiaan yksityisellä hoidossa. Luulen, että kun ekaa kertaa tehdään lyhyt kaava (uudessa paikassa) ja edellisestä ivf-hoidosta on yli 5v, on se ultra vähän pakollinen. Mulla on myös hyperstimulaatio-historiaa, niin oletan että mieluummin ultrataan "liikaa".

Joo ilmeisesti on heti kierron alkuun, mulla ei siis ole tehty. Mitä tarkoitit karkaamisella? Eikö ton kanssa siis käytetä jarrulääkettä ollenkaan?
Hei apua. Tajusin just vasta miten huonosti kirjotettu. Tuo viesti siis karkasi ja jouduin muokkailemasn ja lisöilemäön tekstiä myöhemmin. Kommentti tietty vaan sekotti kun eihän tästä kukaan näe mitä on tapahtunut 🙈 munasoluja ei karkaillut ja jarru oli kyllä käytössä (mulla synarela pistettävän sijaan).

Kierrossa jossa priming tehtiin ekaa kertaa microgynonilla (ei siis pelkällä estrogeenillä) oli nollaultra sen microgynon kuurin ihan lopussa. Seuraava eli eka folliultra oli kyllä sit jo 4 pistospäivän jälkeen

Mulla priming yhdessä oikean jarrun kanssa on kyllä auttanut saamaan parempia tuloksia kuin perus lyhyt kaava. Vaikea tietty sanoa että kuinka paljon olisi pelkän primingin ansiota kun tosiaan se jarrun vaihtokin ollu omalla kohdalla tosi merkitsevää. Mutta priming on tehnyt sen että follit kasvaa tasaisemmin

Mulla oli yksityisellä ekalla kierroksella ensimmäinen ultra kp 6 ja nyt siis mietin kannattaako toi priming tai tuoko mitään lisäarvoa 😪
Mulla priming toimi ainakin hienosti ja sitä suositeltiin mulle (matala AMH) sekä Dextralta että HUS. Kävin siis Dextralla second opinionissa, molemmat IVF hoidot toteutettiin HUS:lla.

Eka ultra HUS oli kyllä vasta pistelypäivänä 9 mutta molemmilla kierroksilla se oli ihan OK - en usko että aiempi ultra ois estrogen primingiin vaikuttanut vaan enempi pistettävän lääkkeen määrään tai jäljellä olevien pistopäivien määrään. ☺️

Mulla priming toimi ainakin hienosti ja sitä suositeltiin mulle (matala AMH) sekä Dextralta että HUS. Kävin siis Dextralla second opinionissa, molemmat IVF hoidot toteutettiin HUS:lla.

Eka ultra HUS oli kyllä vasta pistelypäivänä 9 mutta molemmilla kierroksilla se oli ihan OK - en usko että aiempi ultra ois estrogen primingiin vaikuttanut vaan enempi pistettävän lääkkeen määrään tai jäljellä olevien pistopäivien määrään. ☺️
Vaikuttiko sulla priming kierron pituuteen? Lähinnä että myöhäistääkö se vuodon alkua? Tähän saa toki muutkin vastata, kaikki tieto on tervetullutta 😊

Onko muilla ollut millaisilla aikaväleillä noi ultrat? Mulla on ollut nollaultran sekä tokan ultran välillä tasan viikko, ja tokan ja vikan kolmannen ultran välillä viisi päivää. Kuinka paljon teillä on follit kasvanut tokan ja vikan ultran välillä? Odotin että tää menopur olisi toiminut paremmin, vai tuleeko tässä sitten vielä joku kasvupyrähdys. 🤔

Edit. Ja löytyykö millaisia kokemuksia menopurista? Jossain keskusteluissa käynyt ilmi että osalla kasvaneet follikkelit hitaammin tämän kanssa.

Muokattu viimeksi:
@Emri Minulle on tehty ne kaksi ekaa icsiä menopurilla. Olen ymmärtänyt, että se on etenkin varttuneemmille yrittäjille parempi, koska se saattaa parantaa munasolujen laatua. Mielestäni aika tyypillisen ajan käytin sitä menopuria, eikä annosta tarvinnut viilata ylöspäin. Minulle ei ole tosin millään muulla tehtykään näitä hoitoja, kun sillä kuitenkin tuli tulosta (vähän liiaksikin).

Mun mielestä se oli sivuvaikutuksiltaan yksi helpoimmista lääkkeistä mitä lapsettomuushoidoissa on ollut, mutta saa nähdä miltä nyt 5v vanhempana tuntuu kun itsekin aloittelen sillä parin viikon päästä. Toki sen sekoittaminen ja valmistelu on vähän sellaista pikkukemistin hommaa (kuulemma jossain vaiheessa oli jotain helppoja kyniä, mutta on saatavuusongelmia), mutta meillä se kuuluu puolison hommiin kun minä hoidan loput.

Missä ootte hoidoissa kun pääsitte ilman jonottamassa uudelle kierrokselle? :)
Taysissa pitää jonottaa uudelle kierrokselle. Tänään just kyselin että jos tämä pas ei tuota tulosta niin kuinka pitkä jono on tällä hetkellä, onneksi vaan noin 3kk ja ehtii tehdä hoidon ennen kesäsulkua.
Ollaan tyksissä. Viimeinen blasto käytettiin lokakuussa ja ainoastaan joulusulkujen takia IVF-hoidot siirtyi kierrolla eteenpäin. Suihkuttelut alkoi kuitenkin jo joulukuussa ja nyt tammikuussa oli keräys. Ehkä se menee sen mukaan että paljonko hoitoihin on hakeutuneita tai voisko ikä vaikuttaa, en osaa sanoa.

Saatiin tänään tieto, että 5 blastoa saatiin pakkaseen. Jostain syystä olen pettynyt, vaikka tiedän että voi kuulostaa ikävältä niistä joilla on hankaluuksia saada alkioita juuri lainkaan. Jotenkin vaan takaraivossa painaa niin paljon se, ettei viimeksi viidestä saatu mitään ja jos ei saada enää kolmatta kierrosta. Tiedän että 5 blastoa 8:sta hedelmöittyneestä on ihan hyvä määrä, mutta kovasti mietityttää se että miksei maljahedelmöitys onnistunut lainkaan. Samalla ärsyttää se kun julkiselta ei meinaa saada mitään tietoa, eikä kukaan ota kantaa että miksi näin kävi ja mitä tilanteen parantamiseksi voisi tehdä.

Ja jos jotakuta ärsyttää mun epätoivoisuus saaduista alkioista huolimatta, niin pyydän olemaan kommentoimatta. Se että sanoo et koita löytää positiivisia puolia ei auta yhtään, vaan tarvitsen paikan johon purkaa näitä pettymyksiä ja omaa pahaa oloa.

Ollaan tyksissä. Viimeinen blasto käytettiin lokakuussa ja ainoastaan joulusulkujen takia IVF-hoidot siirtyi kierrolla eteenpäin. Suihkuttelut alkoi kuitenkin jo joulukuussa ja nyt tammikuussa oli keräys. Ehkä se menee sen mukaan että paljonko hoitoihin on hakeutuneita tai voisko ikä vaikuttaa, en osaa sanoa.

Saatiin tänään tieto, että 5 blastoa saatiin pakkaseen. Jostain syystä olen pettynyt, vaikka tiedän että voi kuulostaa ikävältä niistä joilla on hankaluuksia saada alkioita juuri lainkaan. Jotenkin vaan takaraivossa painaa niin paljon se, ettei viimeksi viidestä saatu mitään ja jos ei saada enää kolmatta kierrosta. Tiedän että 5 blastoa 8:sta hedelmöittyneestä on ihan hyvä määrä, mutta kovasti mietityttää se että miksei maljahedelmöitys onnistunut lainkaan. Samalla ärsyttää se kun julkiselta ei meinaa saada mitään tietoa, eikä kukaan ota kantaa että miksi näin kävi ja mitä tilanteen parantamiseksi voisi tehdä.

Ja jos jotakuta ärsyttää mun epätoivoisuus saaduista alkioista huolimatta, niin pyydän olemaan kommentoimatta. Se että sanoo et koita löytää positiivisia puolia ei auta yhtään, vaan tarvitsen paikan johon purkaa näitä pettymyksiä ja omaa pahaa oloa.
Okei. Joo voi olla tai vaan yksilöllinen tilanne mikä vaikuttaa. Sehän vaan on tosi mahtavaa että ei tartte jonotella ja odotella.

Eikös tää oo sitä varten että saa purkaa tuntojaan ja kaikilla omat tilanteet ja ne mitkä harmittaa ❤️
Tsemppiä ❤️ Pidetään peukkuja että mukana on the blasto josta raskaus alkaa 🤞🏻

Meillä oli kans toi maljahedelmöitys huonolla menestyksellä ja sillä tehtiin koko hoito joten saalis jäi laihaksi 16sta kypsästä solusta 2 blastoa saatiin ja vaan 3 hedelmöittyi. Oliko teillä mietitty icsi jatkoon jos uus kierros tulee?

Meillä myös varsinaiset hoidot TYKSissä, mutta osa hoidosta esim ultrat tehdään kotipaikkakunnalla. Joudutaan tämän vuoksi jonottamaan kahdesti, ja edelliseen kierrokseen meni aikaa 2-12/2025, tässä siis yksi alkionsiirto 🙄 Toivottavasti nyt seuraava kierros sujuisi vähän ripeämmin 🙏

Mulla on sellainen käsitys että jos siittiöiden määrä vain riittää, niin tehdään ensisijaisesti mielellään IVF eikä ICSI jotta parhaat siittiöt valikoituvat uidessaan itse munasolun luokse. Luulisin että voi olla useampiakin syitä siihen miksi IVF:llä hedelmöittymistä ei tapahdu mutta ICSI:llä onnistuu. Ymmärtääkseni munasoluissa voi esimerkiksi olla sellainen kuori jota siittiöt eivät pääse läpäisemään, ja tätä esiintyisi esim. endometrioosipotilailla, mutta en ole varma tämän oikeellisuudesta.

Onko muilla ollut millaisilla aikaväleillä noi ultrat? Mulla on ollut nollaultran sekä tokan ultran välillä tasan viikko, ja tokan ja vikan kolmannen ultran välillä viisi päivää. Kuinka paljon teillä on follit kasvanut tokan ja vikan ultran välillä? Odotin että tää menopur olisi toiminut paremmin, vai tuleeko tässä sitten vielä joku kasvupyrähdys. 🤔

Edit. Ja löytyykö millaisia kokemuksia menopurista? Jossain keskusteluissa käynyt ilmi että osalla kasvaneet follikkelit hitaammin tämän kanssa.
Eka kierros oli Menopurilla. Vaihdettiin Pergoverikseen koska Menopurin saatavuudessa oli ongelmia eikä haluttu mennä siihen 'sekoita oma annos' puuhaan kun valmiita kyniä ei valmistettu enää. Synarelan kanssa oli Flare up menetelmä mutta kaikki kasvoivat tällä yhdistelmällä tosi epätasaisesti. Tokalla mentiin Pergoveris ja Clomifen (ei pääse tuoresiirtoon tällä) ja lääkäri sai paljon samankokoisia follikkeleita paremmin tällä. Saldo oli ekalla 2 munasolua, toisella 4, eli tuplattiin määrä ja kolme niistä jopa hedelmöityi. Ei siis menopur sopinut mulle ihan ja jos jatketaan stimulaatioilla niin varmaan clomifenillä mennään.

Mulla ei myöhästyttänyt yhtään kierron alkua kummallakaan kerralla ☺️
Minä ehdin käyttää Progynovaa priming-lääkkeenä 10,5 päivää. Kuukautiskierron pituus oli normaali.

Vaikea sanoa kuinka tuo priming vaikutti, kun kierroissa muutenkin eroa ja käytössä oli eri stimulaatiolääke kuin aiemmissa hoidoissa. Keräystulos oli joka tapauksessa ennätyksellisen hyvä, vaikka väliutrissa näytti, että saalis olisi tavanomainen.

@Emri mullakkn on aina ollut lääkkeenä Menopur, ja kokemukset niin hyviä kuin varmaan tässä tapauksessa voi olla. Ei valtavia sivuvaikutuksia (toki lähellä punktiota tukalaa oloa, mutta se johtunee ennemmin siitä follien kasvusta kuin itse lääkkeestä). Olin myös omalla kohdalla tyytyväinen tuohon lääkevalintaan kun jossain kohtaa löysin lähteitä joiden mukaan menopurilla on saatettu saada parempilaatuista soluja kuin gonalilla

@Pumpulipilvi oliko sulla ensin fyremadel jarruna? Ja miksi vaihdettiin synarelaan?

Fyremadel jarrutti liikaa eikä follit kasvaneet, joten jarru meni vaihtoon. Lienee aika harvinaista, että näin käy mutta omalle kohdalle sattui juuri kohdalleen.

ON: oon ollu aivan järjettömän kärttyinen, vittuuntunut ja varmaan myös vittumainen viime aikoina. Erityisesti viime viikolla. Viikonloppuna saatu oma aika onneksi vähän helpotti, mutta on mussa ollut kyllä kestämistä kun se on näkynyt vähän joka paikassa. En tiedä onko se tää stressi kaikesta (työt, hoidot, lääkkeiden saatavuushaasteet) vai terolut (jonka alotin omin lupineni vielä muun progetuen päälle koska oli reseptiä jäljellä 🙈 vaikka oon yleensä aina se joka toitottaa että omaan lääkäriin on hyvä luottaa). Mutta en oo kyllä ylpeä siitä miten oon viimeisen viikon kommunikoinut.

Punktio takana. Saalis oli lopulta 7 munasolua, mikä ylitti odotukset väliultran perusteella.

En vain ajatellut että voisin vielä tässä vaiheessa elämää saada endometrioosidiagnoosin.

Munasarjassa oli kasvustoa ja tämä tuli ilmi punktiossa. Todella hämmentynyt ja järkyttynyt olo. Olen aika monessa ultrassa käynyt tämän neljän vuoden aikana ja koskaan asiaa ei ole otettu edes puheeksi. Toki mitään muita oireita ei ole ollut, mitkä viittaisi endometrioosiin, mutta silti ihmettelen. Toisaalta myös koin jotain helpotusta siitä, että sai selityksen tälle meidän lapsettomuudelle ja sille, miksi munasarjat ei hirveästi reagoi lääkkeisiin.

Pasilla jatketaan seuraavaksi, jos sinne asti päästää.

Takaisin