Yleinen keskustelu

Alkaako muilla olla vaate kriisejä?🙈😅Tänään oli niiiin vaikea löytää sopivia vaatteita kun olimme lähdössä ystäväpariskunnalle kylään😁Ei olla heille vielä kerrottu eikä haluttu vielä kertoakkaan. Tänään mun vatsa on ollut tosi turvonnut,farkut ei enää mene jalkaan ja mekoissa vatsa paljastuu😆 Pitää ilmeisesti lähteä vaatekaupoille...

Mä oon shoppailu miesten osastolta itselleni oversize printti t-paitoja ja pidän niitä H&M mamalegginsien kanssa ✌️ myös löysät neule- ja collegemekot toimii sukkisten kans, kunhan kelit vähän viilenee 😊 ...myös huppareita oon ostanut miesten osastolta jo viime raskaudessa, ne on kätsyi kun yltää mulla pepun alle kun oon vaan 160cm pitkä.

Oi pitääkin lähteä ostaa tollasia rentoja paitoja ja noi mama leggarit pitää kyllä hankkia😁Joku reilun kokoinen huppari toimisi myös,kun olen itsekin lyhyt niin menisi sellaisenaan. Neulemekkoja multa löytyykin mut nyt on liian lämpimät kelit niille vielä. Uusi talvitakki myös olis hakusessa, koska en halua taas olla siinä samassa mikä mulla oli viime raskaudessa😆Se oli sellainen kunnon makuupussi talvitakki ,nyt haluaisin jonkun vähän kevyemmän🙂

Oi pitääkin lähteä ostaa tollasia rentoja paitoja ja noi mama leggarit pitää kyllä hankkia😁Joku reilun kokoinen huppari toimisi myös,kun olen itsekin lyhyt niin menisi sellaisenaan. Neulemekkoja multa löytyykin mut nyt on liian lämpimät kelit niille vielä. Uusi talvitakki myös olis hakusessa, koska en halua taas olla siinä samassa mikä mulla oli viime raskaudessa😆Se oli sellainen kunnon makuupussi talvitakki ,nyt haluaisin jonkun vähän kevyemmän🙂

Täälläkin ois välikausitakki ja myöhemmin varmaan ihan toppatakkikin ostoslistalla. Pitää varmaan kirppareita käydä koluamassa, kunhan ehtisi.. uusiin en haluaisi sijoittaa etenkään jos jätän masulle kasvunvaraa 😁

Alkaako muilla olla vaate kriisejä?🙈😅Tänään oli niiiin vaikea löytää sopivia vaatteita kun olimme lähdössä ystäväpariskunnalle kylään😁Ei olla heille vielä kerrottu eikä haluttu vielä kertoakkaan. Tänään mun vatsa on ollut tosi turvonnut,farkut ei enää mene jalkaan ja mekoissa vatsa paljastuu😆 Pitää ilmeisesti lähteä vaatekaupoille...
On joo vähän, mun mielestä mun vatsa ei muka vielä niin näy mut kaveri sanoi eilen että alkaa jo vähän maha kasvaa. Sanoin että mitä, oikeesti?? 9+3 on siihen vähän aikaista?? 🤣🤣 Pistän kyllä mahan koon vielä mun omenavartalon ja turvotuksen piikkiin! Mut oon kyllä joinakin päivinä huomannut että monet vaatteet sitä kumpua korostaa 🙈 Mun suosikki on Toiveen Mukava-housut, siinä on paljon tilaa mahalle edessä ja kivaa röpelöä ja rusettia niin että vatsa hyvin peittyy! On ollut luottohousut raskauden ulkopuolellakin mutta nyt varsinkin 🤣

Mä ostin itelleni tähän syksyyn vielä niken new balancen lenkkarit ni on tosi mukavat käydä kävelyllä ja niissä sit vähän varaa jalan turvotakki🙈mulla ei esikoisen aikaan ihan kauheesti turvonnu jalat mut iltasin kyllä huomas et vähän sukat jättäny jälkeä ja saapikkaita, jos käytti ni illalla oli turha yrittää niitä pohkeen kohdalta kiinni🙈 mut se oli sit ihan loppuraskaudess

Mä ostin itelleni tähän syksyyn vielä niken new balancen lenkkarit ni on tosi mukavat käydä kävelyllä ja niissä sit vähän varaa jalan turvotakki🙈mulla ei esikoisen aikaan ihan kauheesti turvonnu jalat mut iltasin kyllä huomas et vähän sukat jättäny jälkeä ja saapikkaita, jos käytti ni illalla oli turha yrittää niitä pohkeen kohdalta kiinni🙈 mut se oli sit ihan loppuraskaudess
Toi jalkojen turvotus kyllä jännittää! Onneks ostin nyt syksyllä muutaman parin paljasjalkakenkiä just ennen kuin plussasin ja niissä on tosi leveä lesti, onpahan tilaa paisua 😆 Saa nähdä miten talvikengät mahtuu vai pitääkö niistäkin hankkia leveämpi versio

Mitenkäs siellä on nyt alku sujunut? :Smiling Face With Smiling Eyes:
Jännää että terkka pystyi siellä arvioimaan kokoa! Meillä ei torstain neuvolassa ollut ultraa tai kuunneltu sydänääniäkään, kun terkka sanoi ettei 9+1 niitä välttämättä vielä kuule, ettei turhaan säikytä niiden puutteesta. Me käytiin varhaisultrassa 7+1 mutta siitä tuntuu nyt olevan ikuisuus niin odotan kovasti sitä 11+1 NIPTiä (varasin yksityiseltä kun ei meillä kuulu hyvinvointialueen palveluihin jos ikää on alle 40) kun silloin taas ultrataan 🤞 NT-ultra on kyllä julkisella mutta odotellaan tietoa ajanvarauksesta, se menee sairaalan puolelle ja sieltä pitäisi tulla tietoa lähiaikoina että milloin se on. Olisi kätevää jos menisi vaikka 13+0 viikolle niin pääsisi hetken aikaa 2 viikon välein katsomaan tilanteen 😇
Hyvin on sujunut, kiitos kysymästä 😊 On jo melkein kokonaisia päiviä, kun etova olo pysyy poissa eli ei huomaa/muista olevansa raskaana. Mahan pyöristymistä oon jo huomannu. Jännityksellä odotellaan seuraavaa ultraa.

Muistaakseni esikoisestakin ultrattiin neuvolassa ensikäynnillä, ainakin sydänäänet kuunneltiin. Ja se oli sillon 8+4 tms. Kai halutaan varmistaa, että on siellä missä kuuluukin olla.

Esikoisen äitiysneuvola oli väistötiloissa kontissa 😅 Mut se oli sisältä oikein viihtyisä! Nyt on sitten uudenuutukainen Perhekeskus, jossa on lastenneuvola ja hammaslääkäri samassa.

Toi jalkojen turvotus kyllä jännittää! Onneks ostin nyt syksyllä muutaman parin paljasjalkakenkiä just ennen kuin plussasin ja niissä on tosi leveä lesti, onpahan tilaa paisua 😆 Saa nähdä miten talvikengät mahtuu vai pitääkö niistäkin hankkia leveämpi versio
Ostin esikoisen raskausaikana talvea varten kaks kokoo isommat talvikengät (et mahtuu villasukkakin tarvittaessa), mut ihan hyvin ois pärjänny omilla vanhoillakin.

Mulle moni sano et kengänkoko kasvaa raskausaikana ja voi jäädä pysyvästikin isommaksi. Käytin omaa kengänkokoa loppuun saakka. Töissä vaan käytin ohuempia sukkia, kun jalat meinas turvota (seisomatyö). Ja säily samana koko, mut jännä nähä miten tässä raskaudessa menee 😁

Mulla on ainakin ihan järkyttävä vatsan turvotus. Tulee varmaan pahoinvoinnin, närästyksen, ilmavaivojen yms. mahaoireiden kylkiäisenä. Näytän kyllä vaan tosi lihoneelta🐖

Edellisissä raskauksissa jalat on turvonneet ihan pullataikinoiksi, mutta synnytyksen jälkeen on palautunut entiseen kokoon ja oikeasti mun jalat on aika sirot vaikkakin kengän koko on 40.

Aion pärjätä olemassa olevilla ulkovaatteilla ja talvikengillä. Vatsa on isoimmillaan kevään korvalla enkä muutaman viikon takia aio hankkia uutta takkia.

Mä en ole pystynyt käyttämään farkkuja enää plussan jälkeen. Kokeilin pari päivää plussasta töiden jälkeen, kun olisin laittanut johonkin iltamenoon, mutta jo puristi. Hommasin vintedistä mammafarkut ja sellaiset urheiluhousut. Jotkut omat housut menevät myös, mitkä ovat riittävän isot vyötäröltä ja nousee ylös. Aikaisemmissa raskauksissa myös ollut niin, että heti alusta alkaen kaikki vatsaa puristava on tuntunut tosi inhottavalta. Mammahousujen ongelma on vain se, että kun on kumpu, niin se korostaa sitä vielä enemmän. Mulla on siis ihan tissien alta lähtevä pallo. Ja se on aamusta iltaan ja öisin. Turvotustahan sen vielä pitäisi olla, mutta se ei siis laske missään vaiheessa.

Toi miestenosasto oli hyvä vinkki! Täytyykin käydä katsomassa paitoja. Koska ne on myös tosi ongelma. Niitäkin sopivia on tällä hetkellä kaksi.

Mulla on kengänkoko muuttunut raskauksien myötä 38/39 40:neen. Aika maltillisella siis päästy.

Jalat saattavat jo tässä vaiheessa turvota. Aikaisemmissa raskauksissa ei tainnut turvotusta olla edes loppuvaiheessa. Tai vaikka olisi päivän seissyt. Nyt tulee jo muutaman tunnin seisoskelusta. Töissä olen seissyt päivät, mutta nyt kun pongasin turvotukset, niin oon istunut. Toki varmasti myös suonikohjuilta olisi kiva välttyä ja siksi mielelläni istun. Myös niiltä olen tähän asti säilynyt.

Mä en ole pystynyt käyttämään farkkuja enää plussan jälkeen.
Mulla tuli tämä raja eilen vastaan :tears: En käytä kotona farkkuja, ja ulos mennessä ei ole tullut istuttua alas. Mutta kun eilen istuin kaverin kanssa lounaalla niin oli tuskaa olla avaamatta housunnappeja, jossain buffetissa sen olisi ehkä voinut tehdä muttei salaattilounaalla :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: mammahousuja siis ostelemaan viikonloppuna

Minua harmittaa, kun ostin tässä nelisen kuukautta sitten aivan täydelliset farkut ja nyt epäilys, että eivät tule enää ikinä menemään päälle. Aiemmasta raskaudesta palauduin omiin mittoihini muuten, paitsi lantionleveys kasvoi kahdella koolla (26->28). Oikeastaan pidän tästä muutoksesta ulkoisesti, mutta housujen kannalta keljuttaa. 😂😅

Mä infoan tännekin puolelle, että meidän matka huhtikuisissa loppuu. saimme perjantaina ultrassa kuulla, että kohdussa ei ole enää mitään elävää. 💔 alkio vastasi 6+3, raskauspussi 7+4, joskus siis viikkoja sitten mennyt jo kesken. Nyt sitten odotellaan miten käy. Olemme lähdössä pe ulkomaille ja toivoin jo lähetteiden, että aika vasta reissun jälkeen. Toki pahimmassa tapauksessa lähtee sitten vuotamaan reissussa ja menee monta päivää pilalle sen takia. 10 vuotta sitten mulla oli edellinen keskenmeno, ehkä samoilla viikoilla kuin nyt, ja vuoto oli pari päivää tosi kovaa. Ekana ei voinut olla kuin kylppärissä, toisena jo hetkiä muuallakin. Muuten ei kyllä muistikuvaa vuodon kestosta. Toki menkatkin on mulla tosi runsaat ja keskenmeno aina sitäkin runsaampi. Toivon kyllä niin, että reissu menisi hyvin ja vuotaisi vasta sitten. Mutta toisaalta, kun nyt on odottelua, niin voisi olla mahdollisuus, että lähtisi vuotamaan itsestään.

Mutta ihanaa matkaa teille kaikille muille, toivottavasti te saatte keväällä pienen syliin asti. ❤

Me saatiin myös surullisia uutisia viikonloppuna. Kkm todettu 13. viikolla, oli täysin oireeton viikonloppuun saakka. Toivottavasti myöhemmin pääsen tänne taas ryhmiin pulisemaan iloisemmissa merkeissä 🥲 Teille kaikille ihanaa ja onnellista odotusta 💕🌸

R1mpukalle myös paljon voimia 🩷🫶

Mä liityn varovaisesti keskusteluun mukaan. Meillä on kolme aiempaa keskenmenoa jonka takia luotto raskauden jatkumiseen on aika vaikeeta ja pelko keskenmenosta on kovasti läsnä koko ajan. Käytiin eilen nt-ultrassa, missä kaikki oli hyvin, hypättiin kuudella päivällä eteenpäin kun kaveri oli vähän isompi kuin menkoista laskettuna. Nyt siis 13+3 ja toivotaan kovasti parasta ✨

Mä liityn varovaisesti keskusteluun mukaan. Meillä on kolme aiempaa keskenmenoa jonka takia luotto raskauden jatkumiseen on aika vaikeeta ja pelko keskenmenosta on kovasti läsnä koko ajan. Käytiin eilen nt-ultrassa, missä kaikki oli hyvin, hypättiin kuudella päivällä eteenpäin kun kaveri oli vähän isompi kuin menkoista laskettuna. Nyt siis 13+3 ja toivotaan kovasti parasta ✨
Tervetuloa mukaan! 🥰 Ihanaa että NT-ultrassa oli kaikki hyvin ja 2. kolmannes on alkanut! 😍 Mulla tuli täyteen tänään 11+0 ja kovasti odotan että 2 viikkoa vielä vilahtaa ja voi vähän hengähtää. 🤞

Keskustelua on nykyään enemmän tuolla salaisella puolella, mutta sinne pääsee aika nopsaan mukaan! 30 viestiä jos kirjoittaa julkiselle puolelle niin pääsee sinnekin. Leikkinurkan viestit lasketaan myös eli jos käy esim monta kertaa päivässä laittamassa että mitä on syönyt ja kerran päivässä laittamassa kuinka pitkällä raskaus on, ne tulee aika nopeasti täyteen! 😊

Tervetuloa mukaan! 🥰 Ihanaa että NT-ultrassa oli kaikki hyvin ja 2. kolmannes on alkanut! 😍 Mulla tuli täyteen tänään 11+0 ja kovasti odotan että 2 viikkoa vielä vilahtaa ja voi vähän hengähtää. 🤞

Keskustelua on nykyään enemmän tuolla salaisella puolella, mutta sinne pääsee aika nopsaan mukaan! 30 viestiä jos kirjoittaa julkiselle puolelle niin pääsee sinnekin. Leikkinurkan viestit lasketaan myös eli jos käy esim monta kertaa päivässä laittamassa että mitä on syönyt ja kerran päivässä laittamassa kuinka pitkällä raskaus on, ne tulee aika nopeasti täyteen! 😊
Joo valitettavasti tuo prosessi on tuttu, kun on jo kolmessa lasketun ajan ryhmässä höpötellyt 🙈🥲 Pitää keräillä rohkeutta ja koittaa näpytellä taas 🙈

Takaisin