Pakastealkion siirto (PAS)

Mäkin tein juuri äsken positiivisen raskaustestin, elämäni ensimmäisen 😭😍 Tosin samoilla fiiliksillä kuin @HooKoo , että vielä ei uskalla huokaista.

Tsemppiä piinailijoille ja niille, joiden siirto ei tässä kierrossa tuottanut toivottua tulosta ♥️
Pitäisikö sitä itsekkin uskataa tehdä siis testi 🤭 kun eikös sinulla ollu myös virallinen testi pvä keskiviikkona? Vai muistanko oikein

Tänään vihdoin sain tehdä testin! Jos kaikki menee hyvin nii toukokuisen jos saisi syliin ♥️

Liitteet

• IMG20250903055429.jpg
    IMG20250903055429.jpg
    679.2 KB · Katsottu: 125
Meillä ei tällä kertaa tarttunut alkio kiinni. Oli kyllä ihan hirveät oireet Cycloista 🫣 yksi alkio oli joutunut hävikkiin viime sulatuksessa, mutta vielä ois kaksi jäljellä. 🙃

Kuinka pian teillä muuten on kuukautiset alkaneet tukilääkkeiden lopetuksen jälkeen? 🤔
Itellä alkoi jo eilen (vuorokauden päästä lopetuksesta) ruskeaa niukkaa vuotoa, ja vieläkin samaa, että lasketaankohan sitä vielä kierron aluksi?

Meillä ei tällä kertaa tarttunut alkio kiinni. Oli kyllä ihan hirveät oireet Cycloista 🫣 yksi alkio oli joutunut hävikkiin viime sulatuksessa, mutta vielä ois kaksi jäljellä. 🙃

Kuinka pian teillä muuten on kuukautiset alkaneet tukilääkkeiden lopetuksen jälkeen? 🤔
Itellä alkoi jo eilen (vuorokauden päästä lopetuksesta) ruskeaa niukkaa vuotoa, ja vieläkin samaa, että lasketaankohan sitä vielä kierron aluksi?
Onpa harmillista, toivottavasti seuraava tärppää. ♥️

Mulla alkoi neljäntenä lääkkeettömänä päivänä kunnon vuoto. Edellisenä päivänä oli pientä tuhruvuotoa, mut seuraavana päivänä vuoto alkoi yhtäkkiä tosi runsaana, ihan ku ois vesihana avattu. 😬 Ja mulle ainakin on ohjeistettu, et eka kunnollinen vuotopäivä on kp1 (jos vuoto alkaa ennen klo 18). Pääsetkö seuraavaan siirtoon heti uudesta kierrosta?

Onpa harmillista, toivottavasti seuraava tärppää. ♥️

Mulla alkoi neljäntenä lääkkeettömänä päivänä kunnon vuoto. Edellisenä päivänä oli pientä tuhruvuotoa, mut seuraavana päivänä vuoto alkoi yhtäkkiä tosi runsaana, ihan ku ois vesihana avattu. 😬 Ja mulle ainakin on ohjeistettu, et eka kunnollinen vuotopäivä on kp1 (jos vuoto alkaa ennen klo 18). Pääsetkö seuraavaan siirtoon heti uudesta kierrosta?
Joo, seuraavaan pääsee heti. Pitää siis vielä odotella kunnon vuotoa.. Lähinnä sillä kyselin, kun letrot on mukana. On vaan sen verran oudon väristä, mutta liekö tukilääkkeiden aiheuttamaa sitten 🤔

Joo, seuraavaan pääsee heti. Pitää siis vielä odotella kunnon vuotoa.. Lähinnä sillä kyselin, kun letrot on mukana. On vaan sen verran oudon väristä, mutta liekö tukilääkkeiden aiheuttamaa sitten 🤔
Letroista en osaa sanoa, että vaikuttaako miten vuodon alkamiseen.

Huomenta!
Paljon on plussia täällä, paljon onnea 💕 tarttuvaa varmaan, sillä täällä kävi nyt sellainen sattuma, että todistetusti ensimmäistä kertaa elämässäni tulin spontaanisti raskaaksi 😳😍
Lokakuussa olisi jatkunut 5.PAS, toki keskenmenojen riski on suuri, ikääkin jo 40, että katsotaan onko hoidoille edelleen tarvetta.

Onko jollain täällä kirjoittelevalla käynyt vastaavanlaisesti kesken hoitojen? Jääköhän varhaisultra nyt pois, kun ei ole siirron myötä alkanut raskaus?
Kysyn asiaa kyllä Tayssista, mutta ajattelin josko jollain olisi kokemusta ☺️

Huomenta!
Paljon on plussia täällä, paljon onnea 💕 tarttuvaa varmaan, sillä täällä kävi nyt sellainen sattuma, että todistetusti ensimmäistä kertaa elämässäni tulin spontaanisti raskaaksi 😳😍
Lokakuussa olisi jatkunut 5.PAS, toki keskenmenojen riski on suuri, ikääkin jo 40, että katsotaan onko hoidoille edelleen tarvetta.

Onko jollain täällä kirjoittelevalla käynyt vastaavanlaisesti kesken hoitojen? Jääköhän varhaisultra nyt pois, kun ei ole siirron myötä alkanut raskaus?
Huomenta, ja onnea ❤️ mulla kävi juuri noin kesäkuun lopussa ja tosiaan silloin ei ultraa saa sitä kautta. Kävin sitten yksityisellä ja nyt kun raskaus ei valitettavasti jatkunut niin km jälkitarkastukseen olen menossa taysiin niin nähdään koska voidaan hoitoja jatkaa.

Huomenta!

Paljon onnea ja kaikkea hyvää jatkoon! ❤️ Tää vaihtelee sairaaloittain ilmeisesti. Mulle sanottiin (ei TAYS), että spontaanista pääsisi varhaisultraan, koska ollaan hoitojen piirissä, yksityisellä julkisen jonotuksen aikana tehdystä hoidosta alkaneesta ei (silloin varhaisultra olisi siellä yksityisellä).

Onko täällä muuten juuri nyt muita piinailijoita? Mä olenkin tuolla IVF-keskustelun puolella kertonut, että oma ensimmäinen PAS lähti liikkeelle vähän väärällä jalalla, sillä kahdesta alkiostamme toinen ei selvinnyt sulatuksesta (tätä ei kannata liikaa säikähtää, kuulemma HUS:illa todennäköisyys että näin käy on 2 %). Joutuivat siis sulattamaan toisenkin, ja pakastin jäi tyhjäksi. Olimme koko kesän odottaneet, että päästään tekemään siirtoja, ja olleet helpottuneita siitä, että alkioita on odottamassa kaksi, mutta toinen mahdollisuus suli kirjaimellisesti pois.

Siirto tehtiin maanantaina, ja olin etenkin ensimmäisen vuorokauden aika tolaltani ja itkeskellyt asiaa myös myöhemmin pitkin viikkoa. Sellaiset "stressittömät" piinapäivät. 🤭 Tämä oli meidän hoidossa pahin vastoinkäyminen tähän mennessä, mutta tiedän, että paljon pahempiakin voi tulla.

PAS:in tulokseen on vaikea löytää toivoa. Myöskään mitään oireita ei ole ollut, tuntuu ikään kuin toinenkin alkio olisi kuukahtanut välittömästi kun lykkäsivät sen sisään. Tiedän, että oireettomuus on normaalia, mutta ikävistä tunteista on vaikea päästä eteenpäin. 💔 Josko tähän positiivisia uutisia tulvivaan keskusteluun kirjoittaminen auttaisi. 🙏

@Minmar Ensinnäkin alkuun onnea (luomu) plussasta! 😍 Me oltiin hoidoissa (ei vielä oltu lääkkeitä ennätetty aloittamaan), kun raskauduin spontaanisti. Mulle varattiin UÄ-aika RV7 tienoille polille (ollaan Keski-Suomessa julkisella hoidossa), mutta valitettavasti raskaus meni kesken, joten tuo sitten peruttiin ja edettiin hoitoihin. Meillä siis täällä Keski-Suomessa pääsee julkiselle varhaisultraan, vaikka raskautuisi spontaanisti. Riittää, että on ensikäynnillä käynyt. 😊

Tulen tänne todennäköisesti enemmän höpöttelemään vähän myöhemmin. Kunhan nyt selviää, päästäänkö PAS tässä kuussa vai ei. Piinailen itse siis tällä hetkellä sitä, että osuuko ovulaatio miten. 😅 Viime kierto meni pieleen, nyt toivon parempaa onnea tässä kierrossa. Ensi viikolla olisi kp12 ultra tulossa keskiviikkona.

Onnea @Minmar ! 😍 Toivottavasti pääset julkiselle varhaisultraan. 😊

Meillä on maanantaina eka PAS. Oon nyt tutkaillut, millä keinoin onnistumista voisi edesauttaa, jos mitenkään. Ajattelin että tässä ryhmässä voisi olla kiinnostusta, joten halusin jakaa näitä myös tänne.

Pari tutkimusta akupunktiosta PAS:n yhteydessä:

Yhdessä oli 3 ryhmää: hoitoa saamattomat, 25 min ennen siirtoa hoitoa saaneet ja 25 min ennen ja 25 min jälkeen siirtoa hoitoa saaneet. 25 min ennen siirtoa hoitoa saaneilla (eli EI akupunktiota enää siirron jälkeen) oli selvästi isompi onnistumisprosentti, kuin muilla ryhmillä.

Toisessa oli kaksi ryhmää: hoitoa saamattomat ja 1 viikko sekä 30 min ennen ja 30 min jälkeen siirron hoitoa saaneet. Hoitoa saaneilla onnistumisprosentti oli selvästi parempi kuin hoitoa saamattomilla.

Ja sitten yksi tutkimus oikea vs. placebo akupunktio. Tässä annettiin vain yksi hoito, 25 min siirron jälkeen (eli ei ollenkaan akupunktiota ennen siirtoa) ja tässä placeboryhmällä oli parempi onnistumisprosentti. 😅

Näillä tutkimustuloksilla en ehkä näe sitä siirron jälkeistä hoitoa hyödyllisenä. Kaikki puoltaa sitä, että ennen siirtoa tehty hoito voisi olla hyödyllisin, jos mikään. 🤷‍♀️ Joten menen sillä, että akupunktio ennen siirtoa, eikä muuta. Lähipiiristä onneksi löytyy henkilö joka osaa ja pystyy tehdä sen juuri ennen kuin lähden siirtoon.

Ja löytyi tääkin: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9979547/
Joten huomisillan aktiviteetit on nyt päätetty. 😆

Kiitos onnitteluista 😍
Omaa napaa: selvittelin asiaa Tays:n kanssa, ja ajattelin jakaa tänne, jos jollain toisella tulee vastaavia tiedontarpeita 😌
Jos tämä raskaus menisi nyt kesken, ilmoittaudumme normaalisti Omatays:n kautta uuteen siirtoon seuraavasta sopivasta kierrosta, pakkasessa kun vielä on muutama alkio.
Kuitenkin hoitosuhde tässä kohtaa siirtyy neuvolaan, eikä varhaisultraan pääse (joitain poikkeuksia kuulemma on, eli jokaisen kohdalla katsotaan erikseen).
Tampereella Perhe-Arte nimisessä yksityisessä neuvolassa näytti olevan kohtuuhintainen kätilön tekemä varhaisultra, 86 € ( tunnetummissa hinnat alk.150
😬) eli oman mielenrauhan ja edellisten epäonnistumisten vuoksi tätä ajateltiin kokeilla.
- onko täältä suositella jotain tiettyä henkilöä? ☺️
Selvisi myös, ettei fosfolipidi vasta-aine oireyhtymää voida varmistaa uudella verikokeella, kun olen jo raskaana, mutta varuiksi sain ns.aspiriinilääkityksen, ettei tulppia ehdointahdoin hankita😐
Vaikka nämä hoidot ovat raskaita, niin plussaa siitä, että aikataulutetut ja ennalta suunnitellut vaiheet tuntuvat aiheuttavan vähemmän säätöä😅🤷🏻‍♀️

Moi kaikille! 👋😊 Olen nyt marraskuusta asti heilunut tuolla IVF/ICSI - hoidot palstalla ( ja heinäkuiset 2025) nyt siirryn tänne PAS -puolelle. Meidän hoitotaival on pitkänlainen ja sisältää tosiaan nimensä mukaisesti pitkän kaavan IVF-hoidon 9/24, lyhyen kaavan hoidon 3/25 ja pitkän kaavan hoidon 6/25. Marraskuussa tuli ylläri plussa kaksosille mutta raskaus paljastui tuulimuniksi ja mentiin tyhjennykseen 12/25. Meillä on siis takana kolme IVF-hoitoa ja pakkasessa on ❄️❄️❄️ kolme alkiota. Yhtäkään tuoresiirtoa ei ole tehty ja elokuussa oli endoleikkaus. Kesäkuun lopusta olen syönyt dienogestiä ja tämä on yllätykseksi sopinut kaikista pillereistä parhaiten.

Huomenna meillä on PAS - suunnittelukäynti (wooot!) ja ajattelin päivitellä tänne meidän matkaa tästä lähtien. Olisi mukava jakaa ajatuksia tästä matkasta ja luen kommentit ainakin muutaman sivun päähän niin pääsen kärryille mitä täällä tapahtuu ja ketkä täällä juttelee!

Positiivisia syksytuulia kaikille 💕

Noniin, vähän päivitystä :) Kävin tänään PAS -suunnittelussa ja jätin dienogestin pois. Nyt odotellaan menkkoja ja ilmoitan päivän sit naistentautien polille. Siirto tehdään luonnolliseen kiertoon ja saan tukilääkkeet, toinen oli ainakin terolut. Ultria on tulossa KAKS:iin ja ovulaatiotestit aloitetaan kp10. Siirto on sit OYS:issä :)
Saa nähdä tehdäänkö siirtoa nyt heti tähän ekaan kiertoon vai odotetaanko 1 välikerto ja sitten siirto.

Kolme tsäänssiähän tässä on onnistua 💕😊🫣 Jotenkin jännittää kaikki ja se miten itse suhtautuu olipa tulos mikä tahansa 🫨🫣

Takaisin