Raskausajan ruokavalio

Mulla myös iso muutos aiempaan on nyt raskausaikana se, että nälkää ei siedä niin hyvin, vaan on aika nopeasti syötävä jotain, muuten tulee heikko ja huono olo. Aiemmin saattoi joskus unohtaakin nälän joksikin aikaa ilman, että olo meni huonoksi.:Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Sama täällä että nälkää sietää paljon huonommin. Roskaruokaa on tehnyt mieli ja kaikkea outoa mitä en yleensä syö, vaikka maksalaatikkoa. Vielä oon saanut pidettyä himot kurissa 😂 Ja mikä siinä on että vaikka normaalisti syön lakua ehkä pari kertaa vuodessa niin nyt sitä tekis mieli koko ajan 😬

Mulla puoliso eilen haki kaupasta viimein kaappiin jonkun kolme sipsipussia, koska kyllästyi siihen että aina yömyöhään kitisin kun ei ollut mitään suolaista ja rasvaista. 😂 Vielä toistaiseksi olen onnistunut olemaan niitä avaamatta, mutta saa nähdä miten illemmalla käy.

Mulla raskauden ihan ekat viikot (~3‐6) katosi herkkujen himo lähes kokonaan, mitä pidin tosi positiivisena juttuna! Valitettavasti se palasi kyllä sitten nopeasti vahvana takaisin. 😅

En malta odottaa että kotimaisia marjoja alkaa taas olla tuoreena saatavilla. Olen tänä kesänä valmistautunut tuhlaamaan mansikoihin ihan huolella.
Aiettä! itekkin aijon syödä mansikoita kyllä kesällä ihan kaksin käsin

Oletteko löytäneet mitään kofeiinittomia teen kaltaisia juomia, joita ei olisi listattu siihen ruokaviraston listaan? Kofeiinitonta teetä on jo paria eri versiota, mutta normaalisti tykkään myös juoda kaikenlaisia ihania maustettuja haudukkeita, enkä oo oikein oo niitä nyt uskaltanut juoda ollenkaan 😥

Kofeiiniton kahvi ja kaakao toki on sit vielä vaihtoehtoja 😄

Oletteko löytäneet mitään kofeiinittomia teen kaltaisia juomia, joita ei olisi listattu siihen ruokaviraston listaan? Kofeiinitonta teetä on jo paria eri versiota, mutta normaalisti tykkään myös juoda kaikenlaisia ihania maustettuja haudukkeita, enkä oo oikein oo niitä nyt uskaltanut juoda ollenkaan 😥

Mä olen nyt vielä ainakin juonut vihreää teetä ja haudukkeita kunhan ei sisällä lakritsinjuurta. Nyt lueskelin tätä sivua:
https://www.fytoterapia.fi/blogi/
jossa esitellään vältettäviä yrttejä.
Kai sitä olisi hyvä vältellä noita haudukkeitakin sitten varmuuden vuoksi.. Tosin yleensäkin juon vain kupillisen päivässä. Ja on kai niitä jotain mama-tee valmisteitakin 🤔Ja kamomilla vissiin kohtuudella käytettynä ok.

Minä oon jo vuosia korvannut kahvin välillä sikurijuurijuomalla, sitä saa esim Ruohonjuuresta. Siinä on kiva tumman paahteinen maku niinkuin kahvissa, vaikkei nyt ihan täysin samalta maistu. Toki en nyt tiedä onko se tuossa listassa minkä mainitsit kun en ole sitä lukenut 🤔😅 Välillä lannistaa kun melkein kaikki on jollain kielletyllä listalla, mutta jos ne on siellä vain ns. varovaisuusperiaatteen vuoksi, eli ei ole tutkittu, niin saatan kyllä käyttää silti vähän kun en usko että olisi haittaa vaikka nyt tuosta sikurista 😅

Mitä te syötte kun on huono olo? Mulla on niin hirveä pahoinvointi ollut viimeiset 4 päivää että mitään ei tee mieli, ja syöminen on jäänyt tosi vähälle. Ainoa mikä menee alas on vaalea paahtoleipä juustolla. Tosi väsynyt ja kurja olo 🤢
Ootko kokeillu jotakin kylmää ja raikasta, esimerkiks jääkaappiin viinirypäleitä tai pilkottuja hedelmiä tai hedelmösoseita? Ei välttämättä auta kyllä😔 Mulla on joskus helpommin maistunut jotkut vauvan soseet kuin normaali ruoat😁

Ootko kokeillu jotakin kylmää ja raikasta, esimerkiks jääkaappiin viinirypäleitä tai pilkottuja hedelmiä tai hedelmösoseita? Ei välttämättä auta kyllä😔 Mulla on joskus helpommin maistunut jotkut vauvan soseet kuin normaali ruoat😁
Ah hyvä idea. Pitääpä katsoa mikä on sesongissa nyt. Isäntä saa lähteä hedelmätorille heti huomisaamuna. Kiivejä pilkon aamulla jugun sekaan, mutta ei niitäkään määräänsä enempää pysty syödä. Anopin puusta sain napattua "musmula" hedelmiä kaksi. Ei mitään hajua mitä ne on suomeksi. Ne on tosi hyviä kun on kypsiä. Nyt olivat vielä vähän raakileita. Söin silti koska ne meni sillä hetkellä alas 😂

Mä oon syönyt pahimpaan pahoinvointiin sipsejä, ne tuntuu menevän alas silloin parhaiten😅 Jotenkin mikään makea ei maistu yhtään, syön ja juon nyt mieluiten kaikkea oikein neutraalia kuten kaurapuuroa, karjalanpiirakoita, leipää juustolla ja kurkulla. Juon mieluiten laimeaa mehua jonka teen itse hiilihapotettuun veteen😄

Mitä te syötte kun on huono olo? Mulla on niin hirveä pahoinvointi ollut viimeiset 4 päivää että mitään ei tee mieli, ja syöminen on jäänyt tosi vähälle. Ainoa mikä menee alas on vaalea paahtoleipä juustolla. Tosi väsynyt ja kurja olo 🤢
Viime raskaudessa mulle hitti oli jäiset viinirypäleet, suolakeksit ja pillimehu.

Mulla on mennyt lavakaupalla mangososetta. Ensin niitä pusseja joita on helppo imaista töissäkin kesken kaiken (kunhan ne on kylmiä eli jääkaapin ylimmällä hyllyllä) ja sit oon siirtyny myös aloittamaan päivän mangososepurkillisella (sekin jääkaappikylmää). Sen jälkeen pystyy syödä aamupalan normaalisti.
Mies on niin kiva että vähensi myös kahvinjuonnin yhteen kuppiin päivässä, joten se menee helposti. Juustot on sellainen harmi, en ole parmesania uskaltanut syödä vaikka saisi.
Nyt vappuna tein munkkeja ja en pystynyt kieltäytyyn kaupan simasta teinien edessä vaikka voltteja oli 0,8. Hörpin pienet määrät, jottei epäilys herää heillä, kahvin vähennys kun on jo ihmetyttänyt kovin.

Miun tekee hirveästi mieli perunaa eri muodoissa 😅 muussia, ranskalaisia, just sipsejä jne. Mitään makeita herkkuja taas ei yhtään, vaikka normaalisti oon tosi perso makealle. Töissä oon pitäny mukana just suolakeksejä ja pikku määrän sipsejä jos tulee etova olo. Työreppu on muutenkin täynnä pieniä eväitä, koska kun nälkä tulee niin on heti NÄLKÄ. 😂 Oon yrittänyt kuitenkin syödä mahdollisimman terveellisesti.
Mulla on kanssa perunahimo 😅 ei tosin sipseissä niinkään, mutta kaikessa ruoassa.. normaalisti en kovin montaa kertaa viikossa käytä perunaa.

Kova salmiakin himo! Ostin Salta Katten salmiakkia, kun siinä on vain ammoniumkloridia. Toki ei niitäkään voi paljoa syödä varmasti..

Sushit on kielletty raa'an kalan ja merilevän(?) vuoksi. Uskaltaakohan riisi/tonnikalatahnasushia syödä 🫠 tai avocado/riisiä .. hirveästi tekis mieli 😅
Kyllä mä uskaltaisin jos ei tosiaan oo raakaa kalaa tai levää.
Sushi mulle kans se yks vaikeimmista luopua mutta pähkäilin että just tonnikalatahnallisia ja kasvistäytteisiä uskallan syödä.

Takaisin