Neuvolakortti, mihin sitä käytät?

Kiitos tiedosta. Tiedätkö moniko vuotiaaksi siihen merkitään tietoja?
Mietin vain, jos sille tekisi omat vahvemmat, persoonalliset kuoret...

Pienten juttujen askartelukärpänen herää aina keväisin.
Kouluikään asti täytetään neuvolakorttia, muistaakseni 6v. neuvola on viimeinen, jonka jälkeen siirrytään kouluterveydenhuoltoon.
 
Kouluikään asti täytetään neuvolakorttia, muistaakseni 6v. neuvola on viimeinen, jonka jälkeen siirrytään kouluterveydenhuoltoon.
Niinpä tietenkin!
Pitänee tehdä kuoret haljasnahkasta, on kulutuskestävyys ainakin taattu.
 
Olettekos kysyneet onko äidillä kenties siellä tärkeiden papereiden joukossa teitä odottaessa saatu äitiyskortti?
Äideillä kun on aina ollut niitä omia tapojaan... Kannattaa kysyä, jos vaikka pääsisit vertailemaan.
 
Olettekos kysyneet onko äidillä kenties siellä tärkeiden papereiden joukossa teitä odottaessa saatu äitiyskortti?
Äideillä kun on aina ollut niitä omia tapojaan... Kannattaa kysyä, jos vaikka pääsisit vertailemaan.
Mun äiti on ainakin säästänyt ja joskus tullut selailtua. 😊 En muista, että onko ihan ätiysneuvolakorttia, mutta ainakin meidän lasten neuvolakortit.. 80-luvun tapaan isoveljellä tottakai vaaleansininen ja mulla vaaleanpunainen kortti. 😂
 
Minäki oon kattonu omaani ja myös sisarusten aikasia neuvolakortteja. Äiti on omani antanu minulle, sekä hänen äitiyskortin et mun oman neuvolakortin. Minusta varsinki kasvua on ollu hauskaa seurailla, et miten ite on kasvanu verrattuna omaan lapseen. 😍

Ihmettelin aina ku äiti puhuu synnytyksestä nii helppona ja varsinki sit ku pääsee ponnistaa nii se on kohta jo ohi, ei huomaakaan... No äitiyskorttia tutkiessa huomasin et ponnistusvaihe on hänellä tosiaan ollu n. 2 minuuttia 🤣 tuli tarinoihin yllättäen tolkkua, kyllä kai 2 min kestää mitä vaan 🙈
 
Luin melko hämmentyneenä tätä ketjua - en ole ikinä aikaisemmin elämässäni edes kuullut, että neuvolakorttia pidettäisiin mukana - muuten kuin neuvolakäynnillä JOS sen ylipäänsä muistaa ottaa kotoa kaapista mukaan 😄

Usein raskauden aikana unohdin ottaa mukaan neuvolaan, siellä vaan sanottiin että mitäpä tuosta, voit vaikka itse kirjoitella kotona uudet tiedot sinne jos muistat. Sain ne aina paperilapulle. Olen lähinnä miettinyt, että mikä tarkoitus koko kortilla edes on, ei ole koskaan minkäänlaista puhetta tällaisesta mitä tässä ketjussa 😄
 
Mulla äidin raskausajan neuvolakortti omassa tallessa, kivahan sitä oli selailla, vaikka omat raskaudet ja synnytykset oli kaikin puolin täysin erilaisia.

Mä olen pitänyt neuvolakorttia mukana sen takia jos tuleekin äkillinen tarve esim töistä lähteä suoraan päivystykseen. Tottakai sinne pääsee ilman korttiakin, mutta helpompi heidän katsoa sieltä nopeasti kaikki raskautta koskevat tiedot.
 
Mun äiti on ainakin säästänyt ja joskus tullut selailtua. 😊 En muista, että onko ihan ätiysneuvolakorttia, mutta ainakin meidän lasten neuvolakortit.. 80-luvun tapaan isoveljellä tottakai vaaleansininen ja mulla vaaleanpunainen kortti. 😂
Väreillä on ollut silloin väliä! mulla tallessa ukin potilastietokansion kannet, ovat sattumoisin myös siniset!
 
Mulla äidin raskausajan neuvolakortti omassa tallessa, kivahan sitä oli selailla, vaikka omat raskaudet ja synnytykset oli kaikin puolin täysin erilaisia.

Mä olen pitänyt neuvolakorttia mukana sen takia jos tuleekin äkillinen tarve esim töistä lähteä suoraan päivystykseen. Tottakai sinne pääsee ilman korttiakin, mutta helpompi heidän katsoa sieltä nopeasti kaikki raskautta koskevat tiedot.
Kiva että perinnetietoa sinullakin saatavilla!
Tuota se neuvolatäti minullekin korosti, milloin ja missä vain toimii netti tai ei niin tärkeät tiedot löytyy varmasti!
Huojentavaa on ollut havaita sen myös ulkomailla tuosta kieliasustaan huolimatta olevan hyvin ymmärrettävissä. (Mulle hotellissa vaihdettiin kylpyosastolla poreammeen vedet uusiin, ettei vauva vaarantuisi)
 
Luin melko hämmentyneenä tätä ketjua - en ole ikinä aikaisemmin elämässäni edes kuullut, että neuvolakorttia pidettäisiin mukana - muuten kuin neuvolakäynnillä JOS sen ylipäänsä muistaa ottaa kotoa kaapista mukaan 😄

Usein raskauden aikana unohdin ottaa mukaan neuvolaan, siellä vaan sanottiin että mitäpä tuosta, voit vaikka itse kirjoitella kotona uudet tiedot sinne jos muistat. Sain ne aina paperilapulle. Olen lähinnä miettinyt, että mikä tarkoitus koko kortilla edes on, ei ole koskaan minkäänlaista puhetta tällaisesta mitä tässä ketjussa 😄
No, nyt tiedät ja se lienee tärkeintä, eikös vain.
Tällä foorumilla on varmaan jokaiselle vuorollaan tullut vastaan jotain uutta ja oivaltavaa ja jopa sellaista, jonka julkinenkin terv.huolto olisi voinut myös kertoa.
 
Minäki oon kattonu omaani ja myös sisarusten aikasia neuvolakortteja. Äiti on omani antanu minulle, sekä hänen äitiyskortin et mun oman neuvolakortin. Minusta varsinki kasvua on ollu hauskaa seurailla, et miten ite on kasvanu verrattuna omaan lapseen. 😍

Ihmettelin aina ku äiti puhuu synnytyksestä nii helppona ja varsinki sit ku pääsee ponnistaa nii se on kohta jo ohi, ei huomaakaan... No äitiyskorttia tutkiessa huomasin et ponnistusvaihe on hänellä tosiaan ollu n. 2 minuuttia 🤣 tuli tarinoihin yllättäen tolkkua, kyllä kai 2 min kestää mitä vaan 🙈
Hmmm, 2minuuttia ja 💥
Mäkin taidan tahtoa tommosen 😀.
 
Ei meidän kaupungissa edes ole fyysisiä neuvolakortteja, ainoastaan Ipana-nettikortti, jonka toki voi itselleen halutessaan tulostaa. Ipanan tiedot on saatavilla neuvolassa ja sairaalassa ja Kanta-selauksen kautta lähes samat tiedot sitten missä vaan tietojen katsomiseen oikeutetussa terveydenhuollon toimintayksikössä. En henkilökohtaisesti oikein näe, mitä sellaista tietoa neuvolakortissa olisi, joka olisi vaikka hierojan tai hammashoitajan kannalta mitenkään olennaista tai heille edes tavallaan kuuluisi. Luulisi riittävän, että asiakas itse kertoo olevansa raskaana viikolla X? Ei minulta ainakaan hammaslääkärissä kysytty mitään muuta kuin rasti ruutuun raskaana tai ei, ja laskettu aika. Hätätilanteet tietysti asia erikseen, mutta otaksun niissäkin käytettävän ennemmin potilastietojärjestelmää kuin että pengottaisiin, onko repun sivutaskussa ehkä jotakin korttia.
 
Ei meidän kaupungissa edes ole fyysisiä neuvolakortteja, ainoastaan Ipana-nettikortti, jonka toki voi itselleen halutessaan tulostaa. Ipanan tiedot on saatavilla neuvolassa ja sairaalassa ja Kanta-selauksen kautta lähes samat tiedot sitten missä vaan tietojen katsomiseen oikeutetussa terveydenhuollon toimintayksikössä. En henkilökohtaisesti oikein näe, mitä sellaista tietoa neuvolakortissa olisi, joka olisi vaikka hierojan tai hammashoitajan kannalta mitenkään olennaista tai heille edes tavallaan kuuluisi. Luulisi riittävän, että asiakas itse kertoo olevansa raskaana viikolla X? Ei minulta ainakaan hammaslääkärissä kysytty mitään muuta kuin rasti ruutuun raskaana tai ei, ja laskettu aika. Hätätilanteet tietysti asia erikseen, mutta otaksun niissäkin käytettävän ennemmin potilastietojärjestelmää kuin että pengottaisiin, onko repun sivutaskussa ehkä jotakin korttia.
Kiva, että jossain noi sähköiset potilastietojärjestelmät toimii, HUS alueella ainakin tietojen päivittymisessä oli nyt kesällä viikkojen viiveitä.
Hätäpaikoilla reppua pengotaan, koska tajuttoman/ puhekyvyttömän/ shokissa olevan henkilöllisyys+mahd. terveydelliset perustiedot pitää varmistaa.
Jos asioit yksityisellä sektorilla, niin he eivät sieltä välttämättä pääse julkisen puolen tietoihin, etenkin mikäli asiakkaalla on esim. töihin liittyen turvakielto päällä.
Ulkomaillakin käydään paljon muistakin kuin kaljanhaku syistä. Oma-napaisesti todeten olen ollut raskausaikana Suomesta poissa työsyistä, ylittäen maarajoja yli 15 krt. Lentomatkat perhesyistä tuohon lisäksi. Kerran jo jouduin autolla osalliseksi liikenneonnettomuuteen, jossa ensimmäinen tai vielä toinenkaan paikalle päässyt vilkkuvaloväki ei juurikaan englantia tai saksaa osannut.
Kaikkea p..kaa voi sattua ja joskus myös sattuukin, kaikesta omasta varovaisuudesta huolimatta, niin valitettavaa kuin se onkin!
 
Mulle joko oma th tai yks ultraaja sano et kannattaa pitää mukana jos yhtäkkii esim pyörtyy tai sattuu jotain muuta niin vaikka ensihoitajat näkee nopeesti tarpeellisen.
Siihen käyttöön se tosiaankin tulisi tarpeeseen! Ei vara venettä kaada vai kuinka se siis olikaan? Onpa kiva että ovat muistaneet sinua neuvoa!
 
Ei meilläkään ole ollut muutamaan vuoteen käytössä fyysistä korttia. Vain tuo ipana sähköinen kortti. Mulla on aina mukana ipanasta tulostettu lappu, jossa on mm. mun tietojen lisäksi la, joitain alkuraskauden labratuloksia, puolison tiedot ja veriryhmä.
 
Muokattu viimeksi:
Ei meilläkään ole ollut muutamaan vuoteen käytössä fyysistä korttia. Vain tuo ipana sähköinen kortti. Mulla on aina mukana ihanasta tulostettu lappu, jossa on mm. mun tietojen lisäksi la, joitain alkuraskauden labratuloksia, puolison tiedot ja veriryhmä.
Sinulla hyvä ratkaisu asiaan. Omatoimisuus luo varmuutta!

Jos, siis jos tulisin uudelleen raskaaksi ja tuota nykykorttia ei olisikaan, niin pitäisiköhän sitä kävellä kultasepän liikkeeseen ..😱
Kaiverruttaa siellä semmoinen tunnistelaatta tai rannelaatta (vrt diabeetikot) josta mm la ilmenisi. Senhän voisi antaa sitten antaa pienelle tarvittaessa oikealla täsmäpäiväyksellä....🌸
 
Sinulla hyvä ratkaisu asiaan. Omatoimisuus luo varmuutta!

Jos, siis jos tulisin uudelleen raskaaksi ja tuota nykykorttia ei olisikaan, niin pitäisiköhän sitä kävellä kultasepän liikkeeseen ..😱
Kaiverruttaa siellä semmoinen tunnistelaatta tai rannelaatta (vrt diabeetikot) josta mm la ilmenisi. Senhän voisi antaa sitten antaa pienelle tarvittaessa oikealla täsmäpäiväyksellä....🌸
Sain sen lapun neuvolasta kun ei korttia ole. On sit jotain näyttää jos jotain käy tai toivottavasti löytävät sen tosta puhelinkotelon taskusta.
 
Meilläkin neuvolassa ihan käskettiin, että neuvolakorttia pitää aina pitää mukana. Jos vaikka jotain sattuu, niin siitä saattaa kuulemma huomata, että on raskaana, kun se ei vielä ulospäin näy. Olen nyt vaihtelevasti noudattanut tätä käskyä.

Minusta on kyllä kiva, että saa muistoksi tuollaisen ihan fyysisen läpyskän, mitä voi sitten vuosikymmentenkin päästä katsella. Oma äitini on ainakin säilyttänyt omat neuvolakorttinsa, ja onhan niissä nostalgiaa. :Slightly Smiling Face: Olen kyllä sitä tyyppiä, joka säilyttelee ala-asteen vanhoja päiväkirjojakin, niin tämä äitiyskortti menee sitten tulevaisuudessa varmaan samaan muistolaatikkoon.
 
Mulle esikoisen odotuksessa ekalla neuvolakäynnillä myös suositeltiin, että korttia kannattaa heti alkaa kantaa mukana ihan sinne synnärille asti.
 
Takaisin
Top