Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Miten olette muuttaneet ruokailutottumuksianne? Noudatatteko suosituksia tiukasti? Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Itse vältän raa’an lihan ja kalan, se on merkittävin ero ns, normaaliin ruokavalioon. Kahvia juon kohtuudella mutta jos maistuu niin saattaa mennä yli suositusten. Salmiakkia ja lakua tulen varmasti syömään jonkin verran. Alkoholia tai muita päihteitä en käytä muutenkaan…
 
Itse vältän raa’an lihan ja kalan, se on merkittävin ero ns, normaaliin ruokavalioon. Kahvia juon kohtuudella mutta jos maistuu niin saattaa mennä yli suositusten. Salmiakkia ja lakua tulen varmasti syömään jonkin verran. Alkoholia tai muita päihteitä en käytä muutenkaan…
Mullakin just tälleen. Kylmäsavulohesta luopuminen on ehkä isoin muutos. Ja se, että normaalisti vältän eineksiä, mutta nyt (pahoinvoinnin aikana) syön melkein mitä vaan jos sen saa menemään :joyful:
Salmiakki auttaa joskus hetkeksi häivyttämään oksetusta niin sitä otan joskus sen takia.
Tykkään myös inkivääristä ja olin hämmästynyt että se on kielletty! Inkivääriteen lirkkiminenkin saattaisi auttaa etomiseen ja mietinkin että miten vaarallista inkivääri on..? Onko kellään tietoa mitä haittavaikutuksia inkiväärillä on? Tai onko ollut terveyden ammattilaisen kanssa puhetta sen syömisestä? Tiedän että sitä on ennen ihan suositeltukin pahoinvoinnin ehkäisyyn.
 
Olen koittanut noudattaa tarkasti. Kahvin määrää en ole mitannut, mutta juonkin sitä vain aamulla (muut päivän kahvit ovat kofeiinittomaa ). Maitotuotteet ja juustot syynään tarkkaan :pompus: Pähkinöinä syön saksanpähkinöitä, jätän siemenet ja muut rouheet nyt pois.

Mutta einekset, niitä olen kyllä ostanut töihin evääksi :wtf: Olen koittanut mikrottaa ne todella kuumiksi! Mutta siis, eikö se ole sama asia, kuin jos esim. otat kotoa edellisen päivän ruoat evääksi, niin ovatko ne verrattavissa eineksiin?

Inkivääristä nopea googletus kertoi, että ilmeisesti osa inkiväärin kemiallisista ainesosista saattaa olla haitallista sikiön kehitykselle.

https://www.ruokavirasto.fi/yrityks...siin-seka-inkivaariteehen-ja-sita-vastaaviin/
 
Olen mietiskellyt tuota inkivääriä just, et onko se nyt kielletty vai ei. Jossain sanotaan sen helpottavan pahoinvointia, ja että tuoretta inkivääriä saisi syödä muttei esim kuivattua:wideyed: en ole kylläkään syönyt, kun sitä en muutenkaan hirveästi syö. Raa’an kalan ja lihan olen jättänyt sekä tietty alkoholin. Kahvia join ensin, mutta nyt sekään ei maistu. Siitäkin on niin ristiriitaisia infoja! Katson kyllä kaupassa, että ostan pastöroituja tuotteita ja koitan pysyä kotimaisissa tuotteissa jos mahdollista. Syön tällä hetkellä sitä mitä mieli tekee sillä hetkellä. Ehkä toisella kolmanneksella ruokahalu paranee ja pystyy syömään terveellisempää ruokaa:)
 
Minun asuinmaassani suositellaan inkivääriä raskaana oleville juuri sen takia, että sen pitäisi helpottaa pahaan oloon. Ehkäpä tässäkin pätee ”kohtuus kaikessa”, eli jos nyt ei päivittäin suuria määriä nauti, niin tuskin siitä silloin haittaa on. Itse en kamalasti tykkää inkivääristä, mutta saattaisin kokeille sitä jos pahaolo pääsee yllättämään.
vielä ei ole juurikaan ollut mitään oloja.
 
Mä oon tarkka just raa-an lihan ja noiden maitotuotteiden kanssa. Tai sanotaanko että oon tarkka kaikessa missä ns. yksikin kerta voi riittää jos oikein huono tuuri käy (listeria tms). Mutta sit esim. voin hyvin syödä pari salmiakkia tai vähän inkivääriä, kun niissä se määrä on se juttu. Alkoholi ihan itsestään selvää, että ei tippaakaan.
 
Mäkin koetan mennä suositusten mukaan, mutta yksi jossa on selkeästi ollut haasteita on Itämerestä pyydetyt kalat, lohta ainakin on mennyt hiukan yli suosituksen/kuukausi. Haukeen olen muistanut olla kajoamatta.
 
Mä olen huomannut, että kahvin kanssa en ole laskenut desimitalla sen määrää, sen jälkeen kun se on taas maistunut aamulla taivaalliselta :joyful: Juon aamulla sen verran mitä juon, mutta muuten sitä ei mene päivän mittaan, paisti kofeiinittomana. En siis kuitenkaan mitään isoja saavillisia kahvia aamulla kisko, mutta saatan siis ottaa santsikupillisen. Kylässä olen saattanut ottaa iltapäiväkahvien aikaan kupillisen. Tai jos on tarjolla kofeiinitonta kahvia, niin sitten sitä (senkin suhteen koitan olla tarkkana, että olisi vesiuutettua kofeiinitonta).

Söin myös kylässä salaattia missä oli rucolaa ja jälkikäteen selvisi, että sitäkään ei ilmeisesti suositella, nitriittimäärien takia. No, ehkä kerta ei vielä pahaksi ole :wtf: Ja en siis sitä kaksinkäsin vedellyt.
 
Niin ja koitan kyllä aina kaupassa katsoa tuotteita, joissa olisi päiväys mahdollisimman pitkälle. Aiemmin olen saattanut ostaa punalaputettua ruokaa, mutta enpä enää. Mun täytyisi miehellekin tämä asia vielä teroittaa, että syynäisi päiväykset todella tarkkaan. Hän ei niitä välttämättä niin ymmärrä katsoa.
 
Kahvia juon vain joitakin kuppeja viikossa. Alkoholia en juo juuri muutenkaan, nyt tietenkään en yhtään. Salmiakkia ja lakritsia olen syönyt hiukan muutamia kertoja. Raakaa lihaa ja kalaa myös helppo välttää, kun en aiemminkaan ole pahemmin syönyt. Brie-juustoa tekisi mieli ihan sellaisenaan, mutta sitä täytyy nyt välttää :rolleyes:
 
Takaisin
Top