Korona ja raskaus

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Huolettaako teitä koronan leviäminen? Käytätkö maskia käydessäsi kaupassa? Saako puoliso tulla mukaan neuvolaan? Ja kaikkea muuta keskustelua koronasta.
 
Helsingin sanomissa näytti olevan artikkeli, jossa suositeltiin myös raskaana olevien rokottamista. Edellisessä raskaudessa kysyin tammikuussa neuvolalääkäriltä mitä mieltä hän on rokotuksen ottamisesta ja suositteli silloin, että seurataan vähän aikaa miten rokotukset lähtevät käyntiin. Silloin oli ensimmäiset rokotukset tulleet ja lääkäri pohti, että ei hän sen hetkisellä tiedolla suositellut rokotusta ensimmäisellä kolmanneksella.

KORONAROKOTETTA on annettu myös raskaana oleville naisille. THL ohjeistaa rokotetta pohtivia raskaana olevia olemaan yhteydessä äitiysneuvolaan tai mahdollista perussairautta hoitavaan lääkäriin. Lääkäri voi suositella rokotetta raskaana olevalle riskiryhmäläiselle, työssään altistumisriskissä olevalle tai naiselle, joka muusta perustellusta syystä tarvitsee tai haluaa rokotteen.

”Silloin tehdään yksilöllinen hyöty–haitta-arvio ja rokotusta yleensä suositellaan”, Nohynek sanoo.

Sikiön kehityksessä ensimmäinen raskauskolmannes on herkintä aikaa. Nohynekin mukaan koronarokotteiden eläinkokeissa ei ole ilmennyt viitteitä epämuodostumiin. Sellaisia ei ole tullut myöskään lääkkeille pakollisissa teratogeenisyyskokeissa.
sta ensimmäisellä kolmanneksella, varsinkin kun muutoin en ole riskiryhmää.
 
Mie tässä puntaroin otanko rokotetta vai en. 18.5 olisi siis toinen annos, raskauduin ensimmäisen annoksen jälkeen. Työterveydestä suosittelivat mutta nyt odotan vielä neuvolalääkärin kannanottoa.
Käytän itse maskia aina kauppareissulla tai vieraita ihmisiä tullessa hakemaan kirppisostoja jne. Myös töissä tottakai, olen sairaanhoitajana vuodeosastolla joten senkin puoleen suositeltavaa olisi ottaa.
Synnytin viimevuoden kesäkuussa tiukimpien rajoitusten ollessa voimassa ja sitä en halua kokea uudelleen joten toivon että tämän tammikuisen kohdalla tuo tilanne tulee olemaan erilainen, vähemmän yksinäinen. Oli todella raskasta kun mies ei päässyt olemaan esikoisensa ensimmäisten elinpäivien aikana läsnä osastolla.
 
Mä huutelen tuolta joulukuisista, kun oon vähän samassa tilanteessa sun kanssa Haaveilija. Mulla ois ollu tehosterokote ens viikolla, jolloin 8+1 ja gynen suosituksesta peruin sen ja varaan ajan jonnekin 15+ viikolle. Mulla on hoitoalkuinen raskaus ja aiemmin keskenmenoja takana, ja uskon että jos rokotteen jälkeen ois menny kesken, niin oisin syyttänyt sitä. Vaikka todennäköistä näillä tutkimustiedoilla onkin ettei mitään vaaraa ole. Kuitenkin alkuraskaus on todella herkkää aikaa alkiolle. Toki jokainen tekee omat päätöksensä:)Tsemppiä pohdintoihin!
 
Mie nyt oon ollu yhteydessä niin neuvolaan kuin myös terveystalon lääkäreihin ja työterveyteen, kaikilta tuli sama vastaus : ei rokoteta raskaana olevia. Peruin siis huomisen aikani. Vähän jäi Harmittaa etten toista annosta nyt saanut mut toivotaan et suht hyvän vasteen saavutin jo ensimmäiselläkin annoksella kun sain kaikki mahdolliset sivuoireet sen piikin jälkeen :smiley-ashamed004
 
Mä kysyn tuosta rokotteesta Meikun gastron polilta, työterveydestä ja neuvolasta. Viime vuonna kuuluin lääkityksen takia riskiryhmään mutta nyt en tietääkseni kuulu kun riskiryhmään aiheuttava lääke lopetettiin vuosi sitten.
 
Mie nyt oon ollu yhteydessä niin neuvolaan kuin myös terveystalon lääkäreihin ja työterveyteen, kaikilta tuli sama vastaus : ei rokoteta raskaana olevia. Peruin siis huomisen aikani. Vähän jäi Harmittaa etten toista annosta nyt saanut mut toivotaan et suht hyvän vasteen saavutin jo ensimmäiselläkin annoksella kun sain kaikki mahdolliset sivuoireet sen piikin jälkeen :smiley-ashamed004
Hmmm mielenkiintosta. Mua ei oo rokotettu (vielä), mut oon menossa kesäks töihin hoitoalan paikkaan. En tän kesän takia haluis ottaa rokotetta, muuten kyl ottasin jos en ois raskaana. Perusterve olen itse. Ois kyl kiva tietää onko siitä rokotteesta tosiaan vaaraa, jos eivät suosittele. Hämmentävää, kun Dextrassa taas sanoivat kuukaus sit, et voi ottaa raskaanakin.
 
Jään odottelemaan, mitä THL, HUS ja muut sanovat raskaanaolevien rokottamisesta. Itse en kuulu terveyteni enkä ammattini puolesta riskiryhmään, joten välttämätöntä tarvetta rokottamiselle ei ole. Miestä olen pyytänyt hakemaan rokotteen, kun se on hänen ikänsä puolesta mahdollista :)
 
Ajattelin parin viikon päästä kysyä neuvolan ensikäynnillä, että mikä heidän linjaus/suositus on.
En kuulu riskiryhmään ja työskentelen täysin etänä. Mies on sairastanut taudin keväällä, mutta hän ottaa rokotteen, kun taudin antama oletettu suoja alkaa loppumaan.
Olisin aika yllättynyt, jos rokotusta minulle vahvasti suositeltaisiin, mutta oon valmis sen kuitenkin ottamaan, jos näin neuvotaan tekemään.
 
Ajattelin parin viikon päästä kysyä neuvolan ensikäynnillä, että mikä heidän linjaus/suositus on.
En kuulu riskiryhmään ja työskentelen täysin etänä. Mies on sairastanut taudin keväällä, mutta hän ottaa rokotteen, kun taudin antama oletettu suoja alkaa loppumaan.
Olisin aika yllättynyt, jos rokotusta minulle vahvasti suositeltaisiin, mutta oon valmis sen kuitenkin ottamaan, jos näin neuvotaan tekemään.
Mä kysyin tänään neuvolasta kantaa ja sanottiin, että voi hyvin ottaa omalla vuorollaan rokotteen. Toki mun ikäluokka ei saa täällä vielä mutta sitä ennen aion vielä kysellä muutaman mielipiteen asiasta. Ilman raskautta ottaisin omalla vuorolla.
 
Mä kysyin tänään neuvolasta kantaa ja sanottiin, että voi hyvin ottaa omalla vuorollaan rokotteen. Toki mun ikäluokka ei saa täällä vielä mutta sitä ennen aion vielä kysellä muutaman mielipiteen asiasta. Ilman raskautta ottaisin omalla vuorolla.

Hyvä tietää, että sulle oli sanottu, että omalla vuorolla voi ottaa. Mäkin varmaan puhun aiheesta myös tt-lääkärin kanssa, kun seuraavan kerran hänet tapaan :happy:
 
Kerkesin ottaa rokotteen viime viikolla ja nyt tosiaan tää raskautuminen yllätti. En osannut ajatella että tulisi tällaista yllätystä kun aiemmat raskaudet vaati miehelle lääketauon jne jne. Nyt mietin otanko vahvisteen elokuussa. Sairaalassa lasten puolella töissä niin sen vuoksi olisi hyvä rokotuksesta saada suoja pikkupotilaiden vuoksi.
 
Mie nyt oon ollu yhteydessä niin neuvolaan kuin myös terveystalon lääkäreihin ja työterveyteen, kaikilta tuli sama vastaus : ei rokoteta raskaana olevia. Peruin siis huomisen aikani. Vähän jäi Harmittaa etten toista annosta nyt saanut mut toivotaan et suht hyvän vasteen saavutin jo ensimmäiselläkin annoksella kun sain kaikki mahdolliset sivuoireet sen piikin jälkeen :smiley-ashamed004

Jännä että ohjeena on ettei rokoteta raskaana olevia :eek: ja osalla ohjeena on ottaa rokote :eek:
Itse nyt joudun pohtimaan mitä teen, kun nyt mun ikäluokka saa varata rokotusajan. :s
 
Mulla olis elokuussa toinen annos rokotteesta, täytyy selvittää miten on järkevin että ottaako sen vai jättääkö ottamatta. Vähän kyllä huolestuttaa että onko rokotteella vaikutuksia sikiöön.
 
Kysyin tänään ultran tehneeltä gyneltä tästä rokotuksesta ja hän suositteli ottamaan rokotteen.
 
Thl suositus oli nyt tullu ja rokotetta suositellaan otettavaksi omalla vuorollaan. Mistään ekan kolmanneksen -kiellosta ei ollut tietoa, eli ymmärsin et rokotteen vois ottaa missä vaiheessa raskautta vaan. Mut uskaltaako sitä eka kolmanneksen aikana? Mun rokotusvuoro ilmeisesti nyt meneillään jo. Aiotteko ottaa?
 
THL:n lausunto raskausajan rokotukselle oli mielestäni suht vaisu, sillä lausunnossa ei annettu perusodottajalle voimakasta suositusta rokotuksen ottamiseen, vaan "raskaana oleva voi halutessaan ottaa koronarokotteen omalla vuorollaan".
Rokotustahan suositeltiin erityisesti niille raskaana oleville, jotka perussairauden puolesta kuuluvat riskiryhmään tai, jos työnsä puolesta saattavat altistua erityisen herkästi koronavirukselle. Itse en kuulu kumpaankaan ryhmään, joten mietin vielä rokottautumista raskausaikana. Mutta pohdin vielä asiaa. Toisaalta olo olisi vähän turvallisempi, jos olisi saanut rokotuksen. Vaikeita asioita :shifty:
 
Mulle varhaisultran kätilö sanoi, että hän itse ei ottaisi ekan kolmanneksen aikana rokotetta, mutta myöhemmin kyllä. Luulen, että itse odotan syksyyn ja menen sitten ottamaan, jos(ja varmaan kun) koronaa edelleen Suomessa ilmenee isoissa määrin.
 
Kysyin neuvolalääkäriltä tänään, omalla harkinnalla voi ottaa mutta en ole vielä päätöstä tehnyt..
 
Onko kukaan pohtinut ffp2-maskeja ja hapensaantia? Olen käyttänyt noita tehokkaampia maskeja sillä joudun työn puolesta altistumaan jonkin verran. Nyt kuitenkin huomaan että tuon maskin kanssa on ollut tosi raskas olla, ja huolestuin, että voiko se aiheuttaa sikiölle, tai tässä vaiheessa alkiolle hapenpuutetta?

Rokote mietityttää myös. Varhaisultran tehnyt lääkäri sanoi että hän itse ottaisi, mutta olen jotenkin taipuvainen vielä odottamaan sen kanssa.
 
Takaisin
Top