Lapsi ja älylaitteet

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Käyttääkö lapsi älylaitteita? Mitä kaikkea lapsi tekee kun pääsee niihin käsiksi?

Meillä 4v käyttää kaikkia laitteita paremmin kuin viisikymppinen mummonsa. Kännykällä ja tabletilla katsoo videoita ja pelaa pelejä, joskus ottaa kuvia ja videoita.
 
Lapsi on tosi taitava käyttämään kaikkia laitteita. Tabletilla osaa etsiä ohjelmia, musiikkia ja YouTubesta tietoa. Pelaa pelejä, on oppinut niiden avulla lukemaan ja tunnistaa kirjaimet. Englannin alkeet alkaa olla hallussa.

Tietokoneella osaa enemmänkin, niin etten minä enää pysy perässä. Onneksi isänsä osaa korjailla, kun lapsi koodailee omiansa. Viime keväänä innostui laitteista, kun oli isänsä kanssa kotona etätöissä.
 
Meidän 3,5v muistaa jo, mistä minun puhelimessani löytyy Youtube, ja mieluusti katselee sieltä erilaisia lego-videoita, siis sellaisia, joissa kasataan legoista ajoneuvoja ja sitten niillä ajellaan lego-maisemissa. Joskus katsoo Pipsa Possua tai Kaupungin sankareita. Pelatakin tykkää ajoittain, Ekapeli ja Hay Day Pop on olleet suosikkeja. Muita en ole vielä pojalle esitellytkään, eikä hän kovin usein edes kaipaa kännykän seuraan. Tablettia ei olla vielä esitelty. Minun puhelimessani on lukitus, jota poika ei osaa avata, joten ei pääse itsenäisesti puhelinta käyttämään. Joskus kyllä "pöllii" minun puhelimeni ja aloitusnäytöstä katselee taustakuvia, osaa selata ne läpi ja vaihtaa kategoriaakin.
 
Muokattu viimeksi:
Ei käytä vielä mitään älylaitteita, kohta 6-v. Pitäisi kai kohta antaa käyttää, että ei ole outolintu sitten eskarissa! En vain näe mitään syytä, miksi noin pienen pitäisi saada käyttää älylaitteita. Tavalliset leikit ja kirjat ovat paljon parempi vaihtoehto viihdykkeeksi, ja aika vanhempien kanssa.
 
Meidän esikoisella (7v) on jo oma älykännykkä, tosin isän vanha. Padilla saa pelata järkeviä pelejä, nettiä ei pääse käyttämään ilman lupaa. Telkkarista katsotaan lähinnä pikkukakkosta ja Netflixiä, mutta kumpikaan lapsi ei ole kovin kiinnostunut laitteista, leikkiminen ja askartelu vievät voiton.
 
Esikoinen oppi lukemaan kaikki kirjaimet ja numerot jo yksivuotiaana, kiitos älylaitteiden, tällä pojalla ei tule ongelmia lukutaidon kanssa. :grin
Englantiakin on jo jonkin verran englanninkielisistä lastenohjelmista oppinut, osaa kääntää kaikki arkipäivän sanat englannista suomeen kun niitä kyselen. On tykännyt katsoa myös matematiikkavideoita englanniksi, joten osaa laskea miljoonaan... englanniksi. Suomeksi laskutoimitukset sujuvat, kunhan ei mennä yli sadan. Nyt ikää siis 5 vuotta.

Osaa myös jonkin verran espanjaa, puolaa ja japania, koska on katsonut videoita myös niillä kielillä. Espanjaksi minäkin osaan leikittää, ja nauratti kun lapsi parivuotiaana keksi vitsejä espanjaksi, mutta puolaa ja japania osaan vähemmän kuin esikoinen.

Minusta on loistavaa, että nykyajan lapsilla on niin hyvät mahdollisuudet oppia asioita jo ennen kouluunmenoa. Vähän ehkä huolettaa se, että älylaitteettomat lapset ovat jäljessä jo heti kouluun mennessä, kun suurin osa lapsista on jo oppinut älylaitteista vaikka mitä.
 
Meillä lapsi ei käytä muita laitteita kuin telkkaria katsoo välillä ja joskus saa pelata pleikkarilla. Molempia käyttelee sujuvasti. Tablettia meidän taloudessa ei ole eikä lapsi saa käyttää aikuisten puhelimia. En ole huolissani, että hän jäisi jälkeen, on taitava ikäisekseen ja mielestäni neljävuotias ei älylaitteita tarvitse. Jotenkin minua karmii ajatus, että pikkulapsi käyttää nettiä yms samalla tavalla kuin aikuiset. Hankimme tablettia/kännykkää sitten, kun kouluikä lähestyy.
 
Esikoinen oppi lukemaan kaikki kirjaimet ja numerot jo yksivuotiaana, kiitos älylaitteiden, tällä pojalla ei tule ongelmia lukutaidon kanssa. :grin
Englantiakin on jo jonkin verran englanninkielisistä lastenohjelmista oppinut, osaa kääntää kaikki arkipäivän sanat englannista suomeen kun niitä kyselen. On tykännyt katsoa myös matematiikkavideoita englanniksi, joten osaa laskea miljoonaan... englanniksi. Suomeksi laskutoimitukset sujuvat, kunhan ei mennä yli sadan. Nyt ikää siis 5 vuotta.

Osaa myös jonkin verran espanjaa, puolaa ja japania, koska on katsonut videoita myös niillä kielillä. Espanjaksi minäkin osaan leikittää, ja nauratti kun lapsi parivuotiaana keksi vitsejä espanjaksi, mutta puolaa ja japania osaan vähemmän kuin esikoinen.

Minusta on loistavaa, että nykyajan lapsilla on niin hyvät mahdollisuudet oppia asioita jo ennen kouluunmenoa. Vähän ehkä huolettaa se, että älylaitteettomat lapset ovat jäljessä jo heti kouluun mennessä, kun suurin osa lapsista on jo oppinut älylaitteista vaikka mitä.
Vähän samaa huolta kannan, en niinkään siitä, oppivatko kaikki käyttämään laitteita, vaan siitä, miten paljon jää oppimatta, kun ei opi etsimään tietoa.

Meillä tämä kuopus kiinnostuu helposti asioista, joista minä en tiedä mitään, ja osaa etsiä ja syventää tietoa kaikista aiheista. Lapsen sanoin:Minä katson tätä, että kehittyisin leikkitaidoissa.
Halusi tietää enemmän jostain laitteista, jotta pystyi siirtämään laitteen ominaisuudet leikkiin, jossa tätä laitetta käytettiin. Päiväkotikaveri on samantyyppinen ja jakavat tietoa keskenään.
 
Esikoinen oppi lukemaan kaikki kirjaimet ja numerot jo yksivuotiaana, kiitos älylaitteiden, tällä pojalla ei tule ongelmia lukutaidon kanssa. :grin
Englantiakin on jo jonkin verran englanninkielisistä lastenohjelmista oppinut, osaa kääntää kaikki arkipäivän sanat englannista suomeen kun niitä kyselen. On tykännyt katsoa myös matematiikkavideoita englanniksi, joten osaa laskea miljoonaan... englanniksi. Suomeksi laskutoimitukset sujuvat, kunhan ei mennä yli sadan. Nyt ikää siis 5 vuotta.

Osaa myös jonkin verran espanjaa, puolaa ja japania, koska on katsonut videoita myös niillä kielillä. Espanjaksi minäkin osaan leikittää, ja nauratti kun lapsi parivuotiaana keksi vitsejä espanjaksi, mutta puolaa ja japania osaan vähemmän kuin esikoinen.

Minusta on loistavaa, että nykyajan lapsilla on niin hyvät mahdollisuudet oppia asioita jo ennen kouluunmenoa. Vähän ehkä huolettaa se, että älylaitteettomat lapset ovat jäljessä jo heti kouluun mennessä, kun suurin osa lapsista on jo oppinut älylaitteista vaikka mitä.

Niin, ja mitähän kaikkea ne älylaitteettomat lapset ovat elämästä ja ulkomaailmasta oppineet ennen kouluikää? :)

Esimerkiksi me ollaan ulkona melkein kaikki vapaa-aika ja kohta 6-v poika osaa kalastaa itse. Eli osaa laskea koukun veteen ja tuntee, kun kala on kiinni ja nostaa kalan itse ylös. Osaa myös irrottaa useimmat kalat ja tietää, mikä päästetään takaisin veteen kasvamaan ja miksi. Aika sattumanvarainen esimerkki, mutta ei vastaavia taitoja älylaitteilta opita :) ja ihmissuhdetaidot, pyörällä ajaminen, hiihtäminen, luistelu, kiipeily, ihan kaikki fyysiset taidot, ne opitaan elämällä tätä ihanaa elämää.

Tuon ikäisen paras tietolähde on turvallinen aikuinen ja ympäröivä maailma, ei älylaite.

Hoks, tämä älylaitteeton lapseni osaa lukea ja lukee joka päivä itse kirjoja ja Aku Ankkoja (: höpöhöpöä, että tarvitsisi mitään älylaitteita lukemisen oppimiseen. Lapsi osasi lukea 4-vuotiaana.
 
Niin, ja mitähän kaikkea ne älylaitteettomat lapset ovat elämästä ja ulkomaailmasta oppineet ennen kouluikää? :)
Saman minkä kaikki muutkin. Ei älylaitetta tarvitse tuntikausia käyttää oppiakseen siltä paljon, eikä lapsi edes jaksa räplätä älylaitetta kauaa. Yksivuotias jaksaa pelata lukemisenopettelupeliä ehkä 5-10 minuuttia, ja sen jälkeen hän tekee kaikkea sitä, mitä kaikki muutkin tekevät. Älylaite vain täydentää elämää, eikä älylaite ole mikään mörkö joka tulee ja syö kaiken muun lapsen elämästä pois.

Aikuinen ei jaksa toistaa lapselle samaa asiaa sataa kertaa, älylaite jaksaa, lisäksi älylaite osaa siirtyä asiassa eteenpäin sitä mukaa kun lapsi oppii.
 
Niin, ja mitähän kaikkea ne älylaitteettomat lapset ovat elämästä ja ulkomaailmasta oppineet ennen kouluikää? :)

Esimerkiksi me ollaan ulkona melkein kaikki vapaa-aika ja kohta 6-v poika osaa kalastaa itse. Eli osaa laskea koukun veteen ja tuntee, kun kala on kiinni ja nostaa kalan itse ylös. Osaa myös irrottaa useimmat kalat ja tietää, mikä päästetään takaisin veteen kasvamaan ja miksi. Aika sattumanvarainen esimerkki, mutta ei vastaavia taitoja älylaitteilta opita :) ja ihmissuhdetaidot, pyörällä ajaminen, hiihtäminen, luistelu, kiipeily, ihan kaikki fyysiset taidot, ne opitaan elämällä tätä ihanaa elämää.

Tuon ikäisen paras tietolähde on turvallinen aikuinen ja ympäröivä maailma, ei älylaite.

Hoks, tämä älylaitteeton lapseni osaa lukea ja lukee joka päivä itse kirjoja ja Aku Ankkoja :) höpöhöpöä, että tarvitsisi mitään älylaitteita lukemisen oppimiseen. Lapsi osasi lukea 4-vuotiaana.
Ei älylaitteella ole tarkoitus koko elämää viettää. Meillä laitteet ovat väline, ei itsetarkoitus. Lapsi osaa kalastaa, on käynyt kalassa 1,5-vuotiaasta lähtien. Tosin on kiinnostuneempi virvelin ja kaikuluotaimen toiminnasta kuin kaloista, mutta ilman niitä kaloja laitteistakaan ei olisi samaa iloa.

Olemme myös kovin perinteisiä liikunnan harrastamisessa eli pyöräillään, hiihdetään ja luistellaan. Metsässä käydään päivittäin, vaikka asumme kaupungissa.

Älylaitteet eivät sulje mitään elämänaluetta pois, kun niitä käyttää ihmisen apuvälineenä niin kuin on ollut tarkoitus. Tietysti niihin voi myös koukuttua, mutta aikuisen tehtävä on ohjata ja neuvoa, mitä kaikkea maailmassa on olemassa, ettei kukaan jää vain tuijottamaan ruutua.
 
Takaisin
Top