Liikunta raskausaikana

Kävin kans ennen koronaa 2-4 kertaa viikossa ohjatuilla ryhmäliikuntatunneilla. Lisäksi pyöräilen tai kävelen kaikki matkat, kun asun Turussa sellaisessa parin kilometrin kuplassa, johon mahtuu työpaikka, keskusta, ravintolat, harrastukset, kauppa ja sukulaiset. Olo oli tossa alussa kyllä niin jännittynyt ja väsynyt että en osannut muuta kuin käydä kävelyillä ja levätä. Töissä käyn edelleen, joten ne matkat tulee käveltyä tai pyöräiltyä.

Saunonut olen kahdesti ja ei kyllä happi riitä samalla tavalla, kyllä mies saa jäädä yksin heittämään kovat löylyt ja minä siirryn vilvoittelemaan.
 
Mie lähinnä lenkkeilen koiran kanssa ja sit kotona jotain venyttelyä. Tosi kivasti kyl jaksaa, jossai kohti (viikot 5-6) hengästytti ajoittain.. Tosin koirallani oli tytöt mielessä nii oli aika reipasta se meno. Sit tulee ihan hyötyliikuntaa töissä reippaasti. Työmatkat tulee kuljettuun kävellen tai pyörällä.
 
Nyt kun olen ollut pari kuukautta etätöissä, niin päivät tulee vaan istuttua sohvalla läppäri sylissä. Viimeiseen kolmeen viikkoon en ole tehnyt yhtään mitään, kun koko ajan yököttää ja väsyttää, niin nyt kunto sitten onkin ihan pohjamudissa. Kävin just puolen tunnin kävelyllä (lue: löntystelyllä) ja olen ihan poikki! :hungover:
 
Liikunta on jäänyt nyt korona-aikana pelkkään kävelyyn. Ollaan menty pienempiä tai isompia lenkkejä miehen kanssa, mutta astma on alkanut vaivaamaan siinä määrin, että puolen tunnin kävelykin väsyttää. Tuo äitiysjooga on hyvä ajatus, täytyypä kurkata jos Youtubesta löytyisi joku hyvä kanava. :)
 
En ole pystynyt plussan jälkeen saunomaan, tulee oksennus ja huono olo :grumpy:, muuten kyllä tykkään saunoa.
 
Korona-aikaan liikunta on ollut kävelyä, pyöräilyä, videojoogaa ja ratsastus kerta viikkoon. Nyt oon pari viikkoa joutunut käyttämään tukivyötä SI vaivojen vuoksi, joten vinkit äitiysfyssareista ja osteopaateista ottaisin myös minä mielelläni vastaan. Sauna on maistunut koko kevään, ihana tunne kun jatkuvan palelun sijaan on hetken lämmin :)
 
Keräilen yhä rohkeutta palata salille, se jäi koronan alkaessa. Onko täällä salilla käyneitä nyt koronatilanteessa? Onko tullut muutettua treeni ohjelmaa erilaisiin liikkeisiin koronan vuoksi tms?
 
Mulla on kenkkuillut nyt pakara/iskias ja tää on yleensä ollutkin raskausvaiva.
Varmaan ei olisi fysioterapeutti pahitteeksi. Mulla on muutenkin lantion alueen epätasapainoa ja kireyksiä, jotka varmasti nyt osaltaan vaikuttaa. Tukivyötä olen myös miettinyt.

Ajattelin maltilla nyt aloitella tuota äitiysjoogaa, kun pilates ja jooga muuten on jäänyt.
Ja lisätä lenkkeilyä kun vointi on nyt antanut periksi. :happy:
 
Oon liikkunut ihan normaalisti. Ja aloitin jopa uutena futiksen. Tosin ultran jälkeen pitää alkaa pohtimaan missä vaiheessa ratsastus ja futis menevät tauolle.
 
Tiiän yhden äidin joka vielä sählyssä kävi olikohan kuukausi ennen lasketrua aikaa!!
Siellä hää juoksi ihan niinku ei mitään mahaa ois ollukka!!
 
Mä oon käynyt salilla, lenkkeillyt, pyöräillyt ja ratsastanut ennen plussaa. Kaikki oikeastaan on jäänyt tän huonon olon takia pois. Pyörälenkillä oon käynyt joskus viikko sitten viimeksi. Mutta kaikki ajallaan. Odotan nyt, että tää pahin menee ohi ja sitten saa taas palata takaisin harrastusten pariin. Toki ratsastamaan meen vasta sitten, kun synnytyksestä on vähintään se 6 vko.
Sportamorelta just tilasin salihousut mihin mahtuu myös maha.
 
Aamutorkku mulle suositeltiin neuvolassa jättämään ratsastus heti pois, kun sinne ekan kerran soittelin.
 
Mä ratsastin loppukauden keväästä aika riskillä kun on se hepariinilääkityskin. Juttelin kättärin lääkärin kanssa ja totes että teen kuten parhaaksi näen. Nyt kesällä en enää ajatellut ratsastaa.
Synnytyksen jälkeen huolettaa palata satulaan ja pyöränkin selkään jos lantion liitokset jää löysäksi, mahtaako tulla hermokipuja?
 
MarsiMaria, täällä myös hepariini-lääkitys. Onko silloin riskimpää liikkuminen? En ollut tiennyt, kun nyt vasta juuri aloittanut lääkkeen raskauden alussa.
 
Varokaa niitä vatsalihaksia, hyvä täällä huudella kun itellä erkauma ja uus raskaus menossa.
Että ensin pitääpi jumpata alakertaa jo heti synnytyksen jälkeen ja muistaa saada korsetti kasaan ennenku päällivatsaa reenaa.

Kun eipä oo ollu tietoa niin sitä oon sitten tehny just väärin. Miten maitotissit kestää pomppimista hevosen selässä? Luulis että tekee kipeää. Ja niitä häpyluukipuja en tahtois tällä kertaa, ne ne vasta kipeetä tekeekin!!
 
MarsiMaria, täällä myös hepariini-lääkitys. Onko silloin riskimpää liikkuminen? En ollut tiennyt, kun nyt vasta juuri aloittanut lääkkeen raskauden alussa.

Hepariini tekee verestä juoksevampaa, mistä syystä kaikista kolhuista tulee isompaa verenvuotoa kuin normaalisti. En osaa sanoa onko vaikutus pienempi kuin suun kautta otettavilla verenohennuslääkkeillä ( esim perinteinen Marevan), mutta lääkäri totesi kun mietittiin ratsastusta että en sitten saa pudota! Helppohan se on päättää ettei niin käy :angelic:

Mulla ei oo rinnat niin kauheesti turvonneet, että kunnon shock absorbereilla oon pärjännyt. Enemmän on tullu joitain yksittäisiä vihlaisuja kohdusta, mutta niitä on tullu kävellessäkin eli sinänsä ei muuta eroa kuin tuo tapaturma-alttius.
 
Hepariini tekee verestä juoksevampaa, mistä syystä kaikista kolhuista tulee isompaa verenvuotoa kuin normaalisti. En osaa sanoa onko vaikutus pienempi kuin suun kautta otettavilla verenohennuslääkkeillä ( esim perinteinen Marevan), mutta lääkäri totesi kun mietittiin ratsastusta että en sitten saa pudota! Helppohan se on päättää ettei niin käy :angelic:

Mulla ei oo rinnat niin kauheesti turvonneet, että kunnon shock absorbereilla oon pärjännyt. Enemmän on tullu joitain yksittäisiä vihlaisuja kohdusta, mutta niitä on tullu kävellessäkin eli sinänsä ei muuta eroa kuin tuo tapaturma-alttius.
Kiitos tiedosta MarsiMaria :) ja totta kyllä, että tulee noita mustelmia ja verenvuotoa helpommin. Täytyy yrittää olla varovainen :rolleyes:
 
Muokattu viimeksi:
Entä jos se hevonen saa kauheen hepulin!!!
Mä en kyl menis muutenkaan ni en menis nyttekään.
Pyöräily on kans out. Etuistukka ei oo niin turvassa kun taka. Jos kaadun.
 
Mä en uskaltanut enää jatkaa just ton tippumis vaaran takia, kun talvella just lensin kaaressa selästä niin liian tuoreessa musitissa se lento :grin
Pyöräilyä oon kyllä vielä aikonut harrastaa, kunhan nää olot vaan helpottaa ja salillekkin haluan vielä kyllä palata. Nyt jo ärsyttää tää et on kiloja tullut tietysti, kun mitään ei oo tehnyt muuta kuin syönyt. Mut tiedän et se tasottuu sitten myöhemmin. Edellisessä raskaudessa kiloja tuli loppuviimien 6kg vaikka just näin alkuun tuli jo pari kolme kiloa.

Lantionpohjanlihaksia kannattaa treenata jo odotusaikana. Ite ostin pari vuotta sitten kunnon painavat kuulat ja aijon niillä reenata koko raskauden ja myös sen jälkeen. Myös syviä vatsalihaksia suosittelen tehtäväksi.
 
Joo ne syvät on kyllä mulla jääny kun en oo liikuntaihmisiä, muutenkin muiden mielestä liian laiha, omasta mielestä en. Mutta tosiaan olen tehnyt väärin kun vatsalihaksia alkanu tekemään ilman sen kummempaa tietoa mistään. Ennen tätä vuotiasta lankutin ihan sujuvasti 5min ja nyt kun mietin niin olihan mulla pömpöttävä maha kyllä.
Nyt on surullista että en saanut pannukakkua mahasta pois vaikka jumppasin miten ohjeita oli.
Siis hirvittää että kun on jo erkauma, nyt uus raskaus, pullahtaako mulla kohtukin pihalle kohta ja kestääkö kroppa ees tätä raskautta.
Alapäätä kyllä jumppaan, nyt kiellettiin kaikenlainen vatsan reenaus, kyljeltä ylösnousutkin.
En tiiä olisko uiminen hyvä ja turvallinen vaihtoehto.
 
Takaisin
Top