Raskaudesta kertominen

Miljamilja

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Jouluäidit 2020
Oletteko ajatelleet missä vaiheessa kertoa raskaudesta perheelle tai ystäville? Entäs muut, joilla jo lapsia ennestään, millonhan sitä heille kertoisi? :happy: Mä oon ehkä hitusen outo, mutta en oo vielä kertonut miehellekään. Ajattelin odotella hetken, tajuaako se itse, että kuukautiset jääneet välistä. Muutamille parhaille kavereille, omille siskoille ja vanhemmille ajattelin ehkä sitten jossain viikoilla 12-20 kertoa, ehkä vasta tokan ultran jälkeen. Lapsille ehkä hiukan aikasemmin niin saa jännittää, osaavatko pitää salaisuuden

Onko jollain hauskoja ideoita kertomiseen?
 
3 läheisintä kaveriani tietää, oli heti plussaamisen jälkeen pakko kertoa kun koko raskaus tuli niin yllätyksenä ja heillä kaikilla vauvat tällä hetkellä kotona.

Perheille kerrotaan aikasintaan nt-uä jälkeen tai oon aatellu että ois kiva katsoa koska huomaavat, lapsille kerrotaan varmaan vähän myöhemmin..
 
Joo mustakin kiva katsoa huomaako joku. Tosin tällä hetkellä ei juuri ketään näe, joka voisi huomata :biggrin yhen kaverin kanssa käyn lenkille, mut etänä teen töitä ja perhettäkään en oo nyt nähnyt korona-aikana et ehkä sit joskus kun tää loppuu ja nähdään taas niin huomaavat heti.
 
Me ei olla kerrottu vielä kellekään, saa nähdä kertooko mies serkulleen ensi viikolla kun heillä on tapaaminen. Tarkoitus oli alunperin nähdä yhdessä heitä molempia (serkku ja hänen puolisonsa), ja että he olisivat ainoita kenelle kerromme (he odottavat myös lasta).

Tämän lapseni myötä (toivottavasti) teen vanhemmistani isovanhemmat ja kerromme kun 12. viikko käynnistyy. Sen lisäksi kerron siskolleni ja veljelleni.

Täytän tänä vuonna 30 kuten moni ystävänikin, ja parhaalle ystävälleni todennäköisesti kerron kuukauden kuluttua (mikäli kaikki hyvin). Olemme niin läheisiä että en tahdo hänelle keksiä tekosyitä miksi en nostaisi maljaa hänen syntymäpäivillään (alunperin olimme vielä menossa yhdessä Italiaan juhlimaan - no emme mene). Eikä tässä tilanteessa oikeasti mitään syitä löytyisikään, hän tietää että meillä ei ole autoa eikä minulla tarvetta ajaa sitä (ja hän saattaisi loukkaantua jos kertoisin olevani muuten vain kuski), ja lomautettuna töitä ei ole. Onneksi sitä ennen on kuitenkin varhaisultra niin saa ensimmäisen paineen pois harteilta :)

Pomolle kerron töissä heti kun sinne pääsen. Olemme muutenkin tosi läheisiä ja hän tietää myös keskenmenosta viime syksyltä (muista syistä kuin velvollisuudesta kertoa esimiehelle raskaudesta). Olen myös vihjaillut että emme käytä ehkäisyä mieheni kanssa eli ei pitäisi olla kauhean suuri yllätys.
Keskenmenneessä sain tietää raskaudesta työhaastattelun ja työsopimuksen välissä. Silloin kerroin ylemmälle taholle, että olen raskaana ja jos kaikki menee hyvin niin jään maaliskuun aikoihin äitiyslomalle. Kun raskaus meni kesken, tuntui todella hyvältä kun joku yrityksessä tiesi mitä käymme mieheni kanssa läpi.

Loppujengi saakin sitten arvailla (ainakin näin ajattelen nyt).
 
Oletteko ajatelleet missä vaiheessa kertoa raskaudesta perheelle tai ystäville? Entäs muut, joilla jo lapsia ennestään, millonhan sitä heille kertoisi? :happy: Mä oon ehkä hitusen outo, mutta en oo vielä kertonut miehellekään. Ajattelin odotella hetken, tajuaako se itse, että kuukautiset jääneet välistä. Muutamille parhaille kavereille, omille siskoille ja vanhemmille ajattelin ehkä sitten jossain viikoilla 12-20 kertoa, ehkä vasta tokan ultran jälkeen. Lapsille ehkä hiukan aikasemmin niin saa jännittää, osaavatko pitää salaisuuden

Onko jollain hauskoja ideoita kertomiseen?

Kuinka ihmeessä maltat olla kertomatta miehelle?? Jouduin pari tuntia odottamaan testin teon jälkeen miestä (en halunnut kertoa puhelimessa), ja ne oli NIIIIn raastavat minuutit :biggrin:biggrin Toki olen kyllä ihan liian malttamaton muutenkin, lähes kaikessa!
 
Kuinka ihmeessä maltat olla kertomatta miehelle?? Jouduin pari tuntia odottamaan testin teon jälkeen miestä (en halunnut kertoa puhelimessa), ja ne oli NIIIIn raastavat minuutit :biggrin:biggrin Toki olen kyllä ihan liian malttamaton muutenkin, lähes kaikessa!

:grin mä rakastan yllätyksiä niin järjestää kuin saada itse, joten aika helppoa ollut. En ole tosin raskaudesta tiennyt itsekään kuin viikon, että ei tässä pitkä salailu ole takana. Josko sitä vielä vähän aikaa malttaa tai sit jos kertoisikin miehelle vasta äitienpäivänä ellei arvaa ennen sitä, isänpäivään asti ei varmaan pysy siltä salassa :laughing5
 
:grin mä rakastan yllätyksiä niin järjestää kuin saada itse, joten aika helppoa ollut. En ole tosin raskaudesta tiennyt itsekään kuin viikon, että ei tässä pitkä salailu ole takana. Josko sitä vielä vähän aikaa malttaa tai sit jos kertoisikin miehelle vasta äitienpäivänä ellei arvaa ennen sitä, isänpäivään asti ei varmaan pysy siltä salassa :laughing5

Veikkaan myös että ennen isänpäivää saattaisi salaisuus paljastua :laughing001
Ootko miettinyt että miten kertoisit hänelle??
 
En oo vielä keksinyt mitään spesiaalia, olisi kiva jos keksis jonkun hauskan tavan :think005
 
Mä kerroin mun vanhemmille parin päivän päästä plussaamisesta, mutta muut läheiset saa oottaa vähintään sinne että ollaan käyty ekassa ultrassa. Itselläni tekee hirveän tiukkaa olla hiljaa tästä toisin ku mun miehellä. :grin Tekis mieli jo kertoo vaikka kuinka monelle, mut parempi olla kertomatta vielä :)
 
Minä niin aattelin, että kun on tää korona ja kaikkee, niin nyt ei kyllä kukaan perheenjäsenistä arvaa mittään, kun kaikki asuu niin kaukanakin, että näkeminen venyy helposti sinne tokalle kolmannekselle, mutta vielä mitä..:hilarious: Yhtenä iltana sisko laitteli viestiä, että "äiti kysy ootko raskaana? Sua ei kuulema näy whapissa enää":hilarious:

Että näin meillä:laughing002

Muutoin kerroin miehen jälkeen plussasta heti kahdelle parhaalle kaverille, ja äitin lisäks tietää siis molemmat siskot:grin
 
Me tehtiin miehen kanssa testi yhdessä, haluttiin molemmat tietää samaan aikaan:happy:
Siskolle oon kertonut ja mies yhdelle kaverilleen. Lapsille kerrotaan tänään, jännää.. mäkin oon niin malttamaton et tekisi mieli huudella mutta kyllä me vielä se jokunen viikko ootellaan ja kerrotaan sitten muille.
 
Mä en ole kertonut kun yhdelle kaverille, kun laitoin kuvan haaleasta viivasta tikussa. Kaveri on laittanu mullekkin aina kuvia testeistä, mutta ne on päätyny keskenmenoon :sad001 Niin ymmärtää kyllä hyvin ettei aina mene maaliin asti. Tässä toivotaan et niilläkin tärppäis et voitas odottaa samaan aikaan :rolleyes:
Muille kerrotaan varmaan sitten sen viikon 12 jälkeen.
 
Päädyin kertomaan jo töissä esimiehelle ja toiselle tärkeälle henkilölle. Teen sellaista työtä, johon on vaikea löytää sijaista, oikeastaan lähes mahdotonta ja monen henkilön asiat riippuu minusta, joten koin että on reilua kertoa mahdollisimman aikaisin. Sanoin kyllä moneen kertaan että voihan tässä vielä käydä kuinka vaan, mutta toistaiseksi tilanne on tämä. Meillä myös kytätään tarkasti työtunteja ja maanantaina olisin menossa ensimmäistä kertaa neuvolaan ja joudun lähtemään tuntia aiemmin töistä, saa nähdä joudunko paljastamaan asian siinä sitten muillekin.

Tuleville isovanhemmille ja sisaruksille olisi kiva kertoa äitienpäivänä, vaikka se onkin vähän aikaista. Ystäville aion kertoa sitten kun on luonnollinen hetki, en erityisesti salaile, mutta en oma-aloitteisesti kerrokaan. Tän Koronan takia siinä voi kestää kun ei tavata eikä ole mitään kilistely juhlia tms.
 
Läheisimmille ollaan kerrottu kuten oon edellisissä raskauksissa myös kertonut. Julkistetaan sit turvallisilla viikoilla kaikille julkisesti
 
Mä olin niin malttamaton kertomaan miehelle raskaudesta, että lähetin sille kuvan testistä :hilarious: muille kerrotaan vasta sitten ekan ultran jälkeen. Esikoisesta kerroin heti kaikille, en malttanut pidätellä asiaa salassa yhtään. Ja samoin tein tuulimunassakin, vaikka kuinka ajattelin että pystyn sitten kohtaamaan ihmiset, Mutta se menikin aivan päinvastoin, koin asian tosi ahdistavana. Mies aikoo myös kuulemma pitää huolen että en mee nyt lipsauttaa sitä kun muistaa miten raskaasti otin viimeksi sen asian kertomisen.
 
Netissä oli video jossa pariskunta käski vanhempiaan etsimään talosta jotakin. He ohjeistivat heitä tyyliin lämpenee, kylmenee taktiikalla.

Lopulta he löysivät pullan. Joka oli uunissa.

Se oli niin loistava. Hehe.
Anoppi meni siinä uunille, avasi sen ja sanoi ihmeissään se on pulla.......

Niiiiin missä se on? Uunissa? Sitten välähti! Aaaaaaaaa pulla uunissa!

Haha. Oli hauska tapa kertoa. :hilarious::rolleyes:
 
Netissä oli video jossa pariskunta käski vanhempiaan etsimään talosta jotakin. He ohjeistivat heitä tyyliin lämpenee, kylmenee taktiikalla.

Lopulta he löysivät pullan. Joka oli uunissa.

Se oli niin loistava. Hehe.
Anoppi meni siinä uunille, avasi sen ja sanoi ihmeissään se on pulla.......

Niiiiin missä se on? Uunissa? Sitten välähti! Aaaaaaaaa pulla uunissa!

Haha. Oli hauska tapa kertoa. :hilarious::rolleyes:

Toihan ois hauska laughing6 Vois melkein miehen kanssa testata tota, tajuiskohan edes :think005
 
Tämä korona kyllä helpottaa kun ei tule nähtyä ketään Jos kaikki on varhaisultrassa hyvin, soitan varmaan siskolle ainakin. Mietittiin myös esikoiselle kertomista mutta hän ei osaa pitää mitään omana tietonaan, eli ehkä olisi hyvä lykätä sitä vielä.

Esikoisestahan kävi jännä juttu, olin ehkä viikoilla 8-9, ei mitään ulkoista merkkiä että olisin raskaana. Ja sitten yksi kollega, jota näin päivittäin ehkä vaan 30 minuutin ajan, kysyi olenko raskaana. Olin ihan että häh, mistä se arvasi. Olin kuulemma vaan sen näköinen ‍♀️
 
Missä vaiheessa muuten ajattelitte kertoo tuleville sisaruksille asiasta? Meidän lapsi on semmonen että helposti saattaa lipsauttaa asian ilmoille ennen aikojaan. Vielä ei olla puhuttu mitään, mutta miettinyt että kertooko vasta sitten ekan ultran jälkeen vai jo ennen sitä.
 
Takaisin
Top