Synnytys

Star4

Päivystävä dosentti
Heinämammat 2018
Joulukuiset 2022
Hieman aikaista, mutta millaisia kokemuksia teillä on synnytyksestä?
Itsellä kaksoset syntyivät suunnitellulla sektiolla, keskimmäinen alateitse ja kuopus alateitse. Kuopuksen synnytys oli erittäin rankka, sain tulehduksen kohtuun, jonka poikakin sitten sai, ja joutui keskolaan antibiootti tippaan sekä sydän koneeseen kun sydämmen lyönneissä oli jotain epäselvää. Molemmat alatie synnytykset kestivät pitkään ja molemmissa mulle nousi korkea kuume. Pelkään synnytystä ihan älyttömästi ja jo pojan jälkeen sanoin että ei ikinä enää, mutta tässä sitä taas ollaan :D
Mietin vaan että onko mitään mahdollisuuksia synnyttää sektiolla vai pitääkö siihen olla joku painavampi syy?
 
Esikoinen synty 12.5h urakan jälkeen , josta ponnistusvaihe 1h,alateitse ja sillon tehtiin eppari joka oli kipee muutaman viikon. Esikoinen oli syntyessään n.4.4kg :eek:. Ei jääny traumoja.

Kuopus synty 2.5h ekasta supparista ja oli tosiaan nopea ja ihana mut helvetin kipeä synnytys jossa ponnistusvaihe oli 3min. Meinasi mennä ilman lääkitystä kun avauduin niin nopeasti.

Haaveilen tän elokuisen synnyttäväni veteen luomuna ja saavani sen videoitua mutta katotaan miten asia etenee
 
Esikoisen synnytys oli pitkä, yli 35 tuntia ja ponnistusvaihe oli pitkä koska hän oli avosuisessa tarjonnassa. Isoja traumoja ei kuitenkaan jäänyt ja toivon kovasti alatiesynnytystä tälläkin kertaa :)

Star4, musta sun kannattaa avoimesti puhua sun peloista neuvolassa. Voi olla, että sektio on sun kohdalla mahdollista.
 
Mun eka synnytys kesti vähän reilu 16h. Rv 37+5- päivällä oli sovittu tyksiin kontrolli, aamulla epäilin, et lapsivettä saattais hieman tihkua ja olo oli vähän kuumeinen. Niinhän oli lapsivesinäyte positiivinen ja siinä myös streptokokki, joten käynnistettiin. Synnytys meni hyvin, ponnistusvaihe kesti vain 7min ja kolmannella työnnöllä oli jo koko lapsi ulkona. Päälimmäisenä mulla oli mielessä epiduraalista aiheutunut infernaalinen kutina, synnytys ja sen lopputulema oli ihan toissijaista siinä
hetkessä,kun raavin vaan itteeni :D mulla jäi synnytyksestä tosi hyvä fiilis, en kokenut sitä niin kivuliaana,kuin odotin kokevani. (En siis halua väheksyä kenenkään muun kipukokemusta) puudutteena mulla oli edellämainittu epiduraali ja ilokaasu.
 
Ketäänhän ei pakoteta synnyttämään alateitse vaan synnytyspelkodiagnoosilla saa suunnitellun sektion, voi kyllä vaatia pientä vääntöä kätilön ja lääkärin kanssa :meh:

Esikko syntyi alakautta ja siinä meni todella moni asia pieleen joten nyt suunniteltu sektio on vahvasti harkinnassa :sorry:
 
Mun edellinen synnytys oli ihan kauhee ja mä pelkään sitä jo etukäteen. 3 alateitse siis synnyttänyt ja joka kerta se on vaan pahentunut. Täytyy varmaan pelosta neuvolassa ottaa puheeksi.
 
Mun edellinen synnytys vuonna -16 päättyi käynnistyksestä 4 päivän päähän kiireelliseen sektioon ja kokemuksena ei ollut hyvä. Mutta onneksi lopputuloksena oli terve lapsi joka peitti huonon kokemuksen synnytyksestä.
 
Mua kiinnostais ottaa doula tähän synnytykseen mukaan. Onko kellään kokemusta?

Mä oon miettiny kans doulaa, mietin sitä jo edelliseen synnytykseen mut en sit ottanut, olis ehkä pitänyt! Nyt jos synnytän alateitse niin se on kyllä tosiaan harkinnassa!
 
Esikoinen perätila n. 4 tuntia alateitse 3 vkoa ennen la ja kuopus 1.5 tuntia alateitse päivä la jälkeen, tai oikeestaa 1h la jälkeen. Molemmat nopeet ja helpot. Seuraava varmaan syntyy jo kotiin tai sit ihan toinen ääripää.... :hungover:
 
Esikoisen synnytys käynnistettiin rv 38+3, oli aika kamala ja todella kipeä synnytys. Synnytyksen aikana mulla ei omat supistukset pysyneet yllä yhtään, niin oksitosiini aiheutti aikamoiset kivut. Synnytys kesti yli 16h, ponnistusvaihe 1h 5min. Poika syntyi loppujen lopuks imukuppi avusteisesti, tuli avosuisessa tarjonnassa niin ponnistusvaihe oli rankka ja vaikee.

Kuopus syntyi spontaanisti rv 41+2, kestoltaan 7h ja ponnistusvaihe 32min. Olihan ne kivut kamalia, mut ei kyllä niin järkyttäviä verrattuna esikoisen synnytykseen. Ponnistusvaihe oli tälläkin kertaa kamala, mutta koko synnytys oli paljon parempi kokemus ja jäi positiiviset fiilikset. :)
 
Mä ajattelin että pojan syntymästä ei tule kun se 2vuotta kun tää vauva syntyy niin voiskohan paikat olla viel sen verran pehmeet ja valmiudessa et tän vauvan synnytys oliskin helpompi? Ei meinaan keskimmäisen synnytys ollut yhtään niin kipeä kun pojan, vaikka synnytin sen luomuna!! (siis en ehtinyt saamaan mitään kipuun) Keskimmäisen ja kaksosten ikäero on 1v 7kk, vaikka kaksoset syntyikin sektiolla niin olihan silti kroppa valmistautunut luonnolliseen synnytykseen.
Kun sitten taas pojan ja keskimmäisen ikäero on 10v niin paikat ehtineet palautua kunnolla ja siksi teki niin hiton kipeetä.
 
Mulla on hyvät kokemukset esikoisen synnytksestä, vaikka ponnistusvaihe oli 1 h 20 Min. Kokeilin pari hönkäisyä ilokaasua, mutta en kokenut siitä olevan hyötyä, joten muuten menin luomuna. Kivunlievityksen käytin kotoa tenssiä ja sunnytyslaulu oli mulle hyvä apu. Käytiin yksityisessä synnytysvalmennuksessa jota voin kyllä suositella kaikille. Lisäksi tein synnytystoivelistan, joten kätilö osasi ottaa hyvin huomioon minun toiveet, mikä auttoi tosi paljon. Kokeilin eri asentoja ja liikuin muutenkin sen minkä piuhoilta pystyin.
Suosittelen kyllä tuota yksityistä synnytysvalmennusta kyllä etenkin esikoistaan odottaville tai jos on edellistä synnytyksistä jäänyt jotain hampaankoloon. Ja muistakaa, että synnytys ei ole sairaus ja että teillä on oikeus sekä kieltäytyä että saada toimenpiteitä ja lääkitystä teidän hoitotahdon mukaisesti ja täysi päätäntävalta niin itseenne kuin vauvaan niin kauan kuin vauva on osa teitä.
 
@Aamutorkku missä sitä yksityistä synnytysvalmennusta järjestetään? Onko minkä hintainen? En tiennyt että sellaista järjestetään, mutta luulen että siitä voisi olla meille hyötyä kun ollaan varsinaiset kaksi panikoijaa :D
 
Mä kävin sellaisessa kuin Manipura, oli äitiysjoogaa ja synnytysvalmennusta. Synnytysvalmennuksen veti sellainen alan guru kuin Malla Rautaparta, jonka kirjoja voin myös suositella. Hän on aika erikoinen tyyppi :grin mutta koin silti valmennuksen paljon hyödyllisemmäksi kuin neuvolan, joka oli ihan yhtä tyhjän kanssa.
 
Mä voin kans sanoa että se yleinen synnytysvalmennus oli vähän yhtä tyhjän kanssa. Ite piti silti selvittää asioita ja tutkia erilaisia vaihtoehtoja. Lähdin silti aika "takki auki" asenteelle esikkoa tekeen ja ehkä ihan hyvä niin koska synnärillä oli aivan mahtavaa porukkaa töissä. Sieltä osattiin tarjota erilaisia kivunlievitysmahiksia ja kerrottiin miten ne toimii yms. Kakkosen synnytyksessä mulla oli joitain toiveita mutta se eteni niin nopeesti että toiveet lensi taivaan tuuliin ja mä luotin taaskin ammatti-ihmisiin.
 
Mun täytyy myöntää, et minä en käyny yhdessäkään synnytysvalmennuksessa ja enkä tule nyttenkään menemään. En jaksanut alkaa valmistautumaan synnytykseen,kun siinä on niin monta "liikkuvaa osaa", aattelim, että ulos se muksu tulee jokatapauksessa tavalla tai toisella. :D
 
Takaisin
Top