Synnytystä edeltäneet oireet

merrykarhu

Satasella mukana keskusteluissa
Lokakuun äidit 2019
Tämä aihe varmasti mietityttää monia niin jos tänne voisi kertoa omia kokemuksia siitä, mitä muutoksia voinnissa/mielen päällä tapahtui juuri ennen H- hetkeä? Ja tajusitko itse näistä oireista synnytyksen olevan lähellä? :happy:
 
Esikoisen kohdalla oli ensin päivä pari vatsa löysänä, kroppa varmaan tyhjensi itse itseään. Viimeisenä iltana kävimme yksityisessä valmennuksessa ja sieltä jäi rauhallinen, henkinen fiilis että nyt vauva voi syntyä, kyllä siitä selvitään. Seuraavana aamuna alkoikin sitten lapsivesi tihkumaan eli se oli menoa. Mitään supisteluja tms ei ollut ennen lapsivesien menoa, supistukset alkoivat tuntumaan kunnolla vasta 6h päästä.

Tässä toisessa raskaudessa vointi ei ollut henkisesti eikä fyysisesti mitenkään erilaisempi kuin muutoinkaan raskauden aikana. Yöllä tunsin parina kertana menkkamaisia supistuksia/kipua mutta todella lievänä, ei niitä sen koommin erottanut. Aamuyöstä nousin sängystä ja matkalla vessaan alkoi sitten taas lapsivesi valumaan ja se oli taas lähtö siitä suoraan äitiyspolille. Supistukset alkoikin sitten jo 1,5h päästä oikein kunnolla.
 
Esikoisen kohdalla oli ensin päivä pari vatsa löysänä, kroppa varmaan tyhjensi itse itseään. Viimeisenä iltana kävimme yksityisessä valmennuksessa ja sieltä jäi rauhallinen, henkinen fiilis että nyt vauva voi syntyä, kyllä siitä selvitään. Seuraavana aamuna alkoikin sitten lapsivesi tihkumaan eli se oli menoa. Mitään supisteluja tms ei ollut ennen lapsivesien menoa, supistukset alkoivat tuntumaan kunnolla vasta 6h päästä.

Tässä toisessa raskaudessa vointi ei ollut henkisesti eikä fyysisesti mitenkään erilaisempi kuin muutoinkaan raskauden aikana. Yöllä tunsin parina kertana menkkamaisia supistuksia/kipua mutta todella lievänä, ei niitä sen koommin erottanut. Aamuyöstä nousin sängystä ja matkalla vessaan alkoi sitten taas lapsivesi valumaan ja se oli taas lähtö siitä suoraan äitiyspolille. Supistukset alkoikin sitten jo 1,5h päästä oikein kunnolla.

Mistä syystä lähditte heti lapsivesistä polille, jos sopii udella? :)
 
Mistä syystä lähditte heti lapsivesistä polille, jos sopii udella? :)
Sektiosuunnitelman vuoksi, sillä alkoi ennen sovittua sektioajankohtaa. Lisäksi halusin tilanneseurannan missä mennään sillä hetkellä, kun kyseessä monikkoraskaus. Kolmanneksi, uudelleen synnyttäjä niin jos olisi päädytty alatiesynnytykseen oli tämä jo edennyt 1,5h aikana vesien menosta siihen että tarvitsin puudutusta jo kovasti.
 
Muokattu viimeksi:
Esikoista odottaessa edellisenä aamuyönä supisteli, mutta loppui aamulla. Päivällä ravasin vessassa kun suoli tyhjeni. Alkuillasta alkoivat sitten varsinaiset synnytyssupistukset ja vauva syntyi lopulta seuraavana aamuna.
 
Tästä kolmannesta Verenpaineet kohosi viikkoa ennen synnytystä reilusti, jouduin neuvolasta äitiyspolille tarkistaakseen tilanteen, ja käyrille.. mut silloin oli kumminkin kaikki hyvin. Jäätävä turvotus alkoi myös yhtäkkiä viikolla 35. Painoa kertyi muutamassa päivässä esim 1,5kg. Alle Kolmessa viikossa 4-5kg. Oli vaan olo että kohta mennään jo useamman päivän ennen synnytystä. Alkoi vedet lorista viedessä lapsia kerhoon, ennen 09 aamulla, siitä synnärille kun sain kamppeet kasaan ja lapsille hoitajan, vaikkei vielä supistellut. Viikkoa aiemminn oli polilla otettu streptokokki valmiiksi ja se oli positiivinen joten piti saada ab tippa meneen. Kunnon supparit alle 5min alkoivat illalla 22-23. Sitä ennen tulivat kyllä suht säännöllisesti 8-10min välein. Vaati vaan eteneminen sen että pysyin liikkeessä ja jaloilla! Luonnollisesti eteni ja 02 sanoin että poika on maailmassa ennen 03, hän syntyi 02:46 :Heartred
 
Mulla nousi verenpaineet pari viikkoa ennen synnytystä. Ei mitenkään liiaksi, mutta kuitenkin, muuten kun paineet oli olleet tosi alhaiset.

Sitten mulla alkoi selkeästi kivuliaat supistukset viisi päivää ennen vauvan syntymää. Tällöin irtosi myös limatulppa. Kivuliaat supistukset jatkuivat sitten epäsäännöllisinä (välillä niitä tuli viiden minuutin välein, välillä harveni jopa tuntiin) useita päiviä, ja olin tosi väsynyt ja kipeä.

Edeltävän yön ennen synnytyksen käynnistymistä sain onneksi nukuttua ja päiväkin oli rauhallisempi. Sitten synnytyksen käynnistyessä, mulla alkoi iltasella taas supistelemaan tiiviimmin. Klo 1 tunsin, että supistuksen yhteydessä minusta valuu nestettä ja tämä toistui aina supistuksen yhteydessä. Nestettä tuli ajoittain runsaastikin, mutta aina vain supistuksen yhteydessä. Noin tunnin kuluessa supistukset kiihtyivät niin, että niitä tuli kahden minuutin välein, ja tästä lähdettiin sitten jo sairaalaan. Lapsivettä tuo neste ei ollut, mulla vaan kohdunkaula lähti erittämään sitä, mutta oli selkeä merkki synnytyksen käynnistymisestä, kun joka supistuksella tuli vuotoa. Useampaan otteeseen sitä epäiltiin sairaalassakin lapsivedeksi, mutta lopulta kalvot puhkaistiin.
 
Takaisin
Top