Syyskuu 2019

Otettiinko muilta biopankkinäytteitä samalla? Multa kysyttiin siihen suostumus ekalla neuvolakäynnillä ja nyt otettiin samalla. 8putkiloa verta ottivat. Tais noi biojutut tuoda muutaman putkilon.

Multa otettiin kans biopankkinäyte samalla, tiistaina.

Heti tiistaina tuli sähköposti-ilmoitus, että tulokset on tulleet kantaan. Kävin katsomassa, ja siellä oli pissanäytetulokset (käsittääkseni normaalit). Eilen tuli uusi sähköposti-ilmoitus kantaan tulleista tuloksista. Oletin että siellä on ne verikoetulokset, mutta kannassa ei ollutkaan mitään uusia tuloksia. Nyt mietityttää, oliko se sähköpostiin tullut ilmoitus virheilmoitus vai onko niissä verikoetuloksissa jotakin häikkää. Voiko käydä niin, että ovat laittaneet tulokset ensiksi kantaan ja sitten poistaneet, jos eivät halua että näen niitä ennen kuin lääkäri/th on yhteydessä? :confused:
 
Multa otettiin kans biopankkinäyte samalla, tiistaina.

Heti tiistaina tuli sähköposti-ilmoitus, että tulokset on tulleet kantaan. Kävin katsomassa, ja siellä oli pissanäytetulokset (käsittääkseni normaalit). Eilen tuli uusi sähköposti-ilmoitus kantaan tulleista tuloksista. Oletin että siellä on ne verikoetulokset, mutta kannassa ei ollutkaan mitään uusia tuloksia. Nyt mietityttää, oliko se sähköpostiin tullut ilmoitus virheilmoitus vai onko niissä verikoetuloksissa jotakin häikkää. Voiko käydä niin, että ovat laittaneet tulokset ensiksi kantaan ja sitten poistaneet, jos eivät halua että näen niitä ennen kuin lääkäri/th on yhteydessä? :confused:

Mulla ne ei tullut kantaan ollenkaan. Just pistin neuvolaan kyselyä että pitäisivät ne mulle.
Aina ennen tullut.
 
Mulla jatkuu todella epävarmat fiilikset raskaudesta, tänään pitäisi olla 7+0.. Oireita tuntuu olevan ihan tosi vähän ja mulla on hyvin sekavat fiilikset koko raskaudesta. Me ollaan tosiaan pitkään soudettu ja huovattu kolmannen lapsen hankkimista ja mulla oli pitkään hyvin voimakas tunne siitä, etten halua kolmatta lasta. Nyt tuntuu että noi fiilikset meinaa puskea uudestaan päälle ja suurin syy on varmaan alati kasvava ilmastoahdistus. Mietin vaan miten voin olla niin itsekäs, että kahden terveen lapsen lisäksi haluan tänne kolmannen lapsen maailmaa saastuttamaan. Ja sitten itken ja tunnen hirveää syyllisyyttä näistä mun ajatuksista, koska tietenkin lapsi on toivottu ja rakastettu. En tiedä saako kukaan tästä mun fiiliksestä kiinni. Eilen sain asiaa vähän miehelle avattua ja itkettyä kun hän mietti mikä mulla on vialla.

Pitää varmaan pyytää päästä neuvolapsykologille..
 
Mulla jatkuu todella epävarmat fiilikset raskaudesta, tänään pitäisi olla 7+0.. Oireita tuntuu olevan ihan tosi vähän ja mulla on hyvin sekavat fiilikset koko raskaudesta. Me ollaan tosiaan pitkään soudettu ja huovattu kolmannen lapsen hankkimista ja mulla oli pitkään hyvin voimakas tunne siitä, etten halua kolmatta lasta. Nyt tuntuu että noi fiilikset meinaa puskea uudestaan päälle ja suurin syy on varmaan alati kasvava ilmastoahdistus. Mietin vaan miten voin olla niin itsekäs, että kahden terveen lapsen lisäksi haluan tänne kolmannen lapsen maailmaa saastuttamaan. Ja sitten itken ja tunnen hirveää syyllisyyttä näistä mun ajatuksista, koska tietenkin lapsi on toivottu ja rakastettu. En tiedä saako kukaan tästä mun fiiliksestä kiinni. Eilen sain asiaa vähän miehelle avattua ja itkettyä kun hän mietti mikä mulla on vialla.

Pitää varmaan pyytää päästä neuvolapsykologille..


Mun mielestä koet ihan turhaa syyllisyyttä.. Tosi moni ihminen jättää tänä päivänä lapset tekemättä joten mun mielestä voit ihan rauhassa tehdä..
 
No nyt on ensimmäinen neuvolalääkäri takana ja ultrattiin vatsan päältä että onko siellä elämää. Järkytys oli aika melkoinen, kun yhden sijaan löytyikin kaksi! Nyt ollaan aika sekaisin miehen kanssa molemmat. Minulla suurimpana varmaan kauhu, kun riskiraskauksilla aina pelotellaan...
Tuplaonnea Mirkkunen1! Hyvin se menee!
 
Mulla jatkuu todella epävarmat fiilikset raskaudesta, tänään pitäisi olla 7+0.. Oireita tuntuu olevan ihan tosi vähän ja mulla on hyvin sekavat fiilikset koko raskaudesta. Me ollaan tosiaan pitkään soudettu ja huovattu kolmannen lapsen hankkimista ja mulla oli pitkään hyvin voimakas tunne siitä, etten halua kolmatta lasta. Nyt tuntuu että noi fiilikset meinaa puskea uudestaan päälle ja suurin syy on varmaan alati kasvava ilmastoahdistus. Mietin vaan miten voin olla niin itsekäs, että kahden terveen lapsen lisäksi haluan tänne kolmannen lapsen maailmaa saastuttamaan. Ja sitten itken ja tunnen hirveää syyllisyyttä näistä mun ajatuksista, koska tietenkin lapsi on toivottu ja rakastettu. En tiedä saako kukaan tästä mun fiiliksestä kiinni. Eilen sain asiaa vähän miehelle avattua ja itkettyä kun hän mietti mikä mulla on vialla.

Pitää varmaan pyytää päästä neuvolapsykologille..

Mä todellakin tavoitat tuon ilmastoahdistuksen. Silti ajattelen, että perheenlisäyksen tavoittelu on nimenomaan sitoutumista toivoon, sitoutumista parempaan tulevaisuuteen ja sen tarvittavan muutoksen tavoitteluun eri keinoin!
Tsemppiä sulle odotukseen :Heartred
 
Mikä tuo biopankkijuttu on, voisiko joku avata? Meilläpäin kysytään cubicoon, mutta siinä ei kuulemma oteta nyt näytteitä alkuraskaudessa.
Mä viime raskaudessa kieltäydyin kun ahdistuin et sitten ne tietää kaiken, mutta nyt haluaisin osallistua.

Kävin ke verikokeissa ja pissatestissä, nyt vaan odottelen 1,5viikon päähän varattua niskapoimu-ultraa. Tässä vaiheessa päivät ei voi kulua tarpeeksi nopeasti..

Huolestuttaa nyt aamuyöstä alkaneet sukkapuikkokivut kohdunsuulla. Mitään muuta en löytänyt Googlella kuin synnytykseen valmistavat sukkapuikkokivut, joten nyt on kahta kauheampi fiilis. Toivottavasti kaikki olisi hyvin ja raskaus jatkuu. Muita kipuja ei vissiin ole, lievästi jomottaa muuten kohtua, mutta nuo toistuvat sukkapuikkokivut huolestuttaa.

Neuvolan täti on sen verran napakka vanhan kansan hoitsu, että en viitsi edes kysyä onko normaalia. Huolet kuittasi käynnillä sillä, että jos joku on vialla niin kyllä se ulos tulee. Eh, kiitos vaan tästä keskustelusta.
 
Mikä tuo biopankkijuttu on, voisiko joku avata? Meilläpäin kysytään cubicoon, mutta siinä ei kuulemma oteta nyt näytteitä alkuraskaudessa.
Mä viime raskaudessa kieltäydyin kun ahdistuin et sitten ne tietää kaiken, mutta nyt haluaisin osallistua.

Kävin ke verikokeissa ja pissatestissä, nyt vaan odottelen 1,5viikon päähän varattua niskapoimu-ultraa. Tässä vaiheessa päivät ei voi kulua tarpeeksi nopeasti..

Huolestuttaa nyt aamuyöstä alkaneet sukkapuikkokivut kohdunsuulla. Mitään muuta en löytänyt Googlella kuin synnytykseen valmistavat sukkapuikkokivut, joten nyt on kahta kauheampi fiilis. Toivottavasti kaikki olisi hyvin ja raskaus jatkuu. Muita kipuja ei vissiin ole, lievästi jomottaa muuten kohtua, mutta nuo toistuvat sukkapuikkokivut huolestuttaa.

Neuvolan täti on sen verran napakka vanhan kansan hoitsu, että en viitsi edes kysyä onko normaalia. Huolet kuittasi käynnillä sillä, että jos joku on vialla niin kyllä se ulos tulee. Eh, kiitos vaan tästä keskustelusta.

Halutessaan on siis mahdollista antaa omia näytteitä biopankkiin. Näytteitä voidaan käyttää erilaisiin tutkimuksiin.

Onpa kurja terkkari sulla :grumpy: Mun käsittääkseni sukkapuikkokivut (ja muutkin kivut) on ihan normaaleja myös alkuraskaudessa. Erityisesti jos on ollut aiemminkin raskaana. Mut jos huolestuttaa, niin voisitko konsultoida vaikkapa neuvolan toista terkkaria asiasta? :) Terkkarin voi muuten myös vaihtaa, jos ei ole tyytyväinen.
 
Mulla ne ei tullut kantaan ollenkaan. Just pistin neuvolaan kyselyä että pitäisivät ne mulle.
Aina ennen tullut.

Saitko tulokset? Mäkin olin tänään neuvolaan yhteydessä. Selvisi, että tulokset olikin tulleet kannan sijaan omahoito-palveluun. Enpä tätä muistanutkaan :facepalm: Mutta kaikki oli ok. Nyt sitten odottamaan nt-ultraa :)
 
Mulle tuli se purkki mukaan kotiin ja hän sanoi että aamupissasta mielellään, mutta vähintään se 4h pidätys kyllä. Jotkuthan käy vessalla yölläkin niin se on hyvä muistaa tuo aika myös. Ensi viikolla pitäisi käydä labrassa ja sitten muutaman viikon päästä sokerirasitustestissä. Se kuulemma kestää 2h tehdä (huokaus) pitää siis keksiä jotain tekemistä silloin...
Mul tulee siinä aina niin kuvottava olo etten pysty tekee mitään. Siinäkin vaihtelee ohjeet. Jossain saa juoda puol lasillista vettä ja jossain ei mitään
 
Mikä semmoinen aine on???? En voi kun kuvitella mitä noin monen lapsen perheessä tarkoittaa täitartunta. Meillä on se yksi lapsi ja mä revin jo henkseleitä!
Sori et kesti vastata. En muista enää nimeä mut isoissa apteekeissa ainakin tietävät. Mun vanhimmat lapset on melkeen 24 ja 23 ja seuraavatkin 19 ja heistä toinen on tyttöystävän asunnolla aina ja toinen opiskelee toisella puolella Suomea eli mulla on kotona vaan 1 murrosikäinen ja 2 alle kouluikäistä :)
Mut sillon kun oli täitä oli useampi kotona ja muistelen et noin satku meni kerralla aineisiin. Parilla lspsella on kihara tukka ja täikamman veto siitä läpi on todella vaikeaa. Mut ei mun lapsimäärä tai vaikeudet tee sun työtä yhtään helpommaksi niin et surkuttele ihan hyvällä omallatunnolla. Täit on inhottavia ja tosi kurjaa et niin tulee. Välillä mietin et miks niitä on olemassa.. tai hyttysiä tai punkkeja. Kihomatoja? Jne.
 
No nyt on ensimmäinen neuvolalääkäri takana ja ultrattiin vatsan päältä että onko siellä elämää. Järkytys oli aika melkoinen, kun yhden sijaan löytyikin kaksi! Nyt ollaan aika sekaisin miehen kanssa molemmat. Minulla suurimpana varmaan kauhu, kun riskiraskauksilla aina pelotellaan...
Kannattaa kävellä joka päivä ( omaa kehoa kuunnellen) että
Pysyy kunto mahdollisimman hyvänä. Älä jännitä turhaan, jos on vielä eka raskauskin niin sun kohtu on vahva. Kannattaa liittyä kaksosryhmiin ja hakea niistä vertaistukea. Joskus kaksoset on hetken sairaalassa ennen kun pääsevät kotiin, sillon heille opetetaan 3 h rytmi. Siitä kannattaa pitää kinni kotonakin. Jos olette niitä
Onnellisia jotka pääsevät suoraan kotiin eikä
Rytmiä tule vielä sairaalassa niin syöttäkää molemmat vauvat samaan aikaan tai peräkkäin. Jotkut kaksoset nukkuu paremmin vierekkäin kun ovat siihen jo tottuneet.
Kertoisin enemmänkin vinkkejä mutta mun kaksoset on jo 19 vuotiaita niin en kauheesti muista.
Oliko kummallakin oma sikiöpussi?
Jos he on niin päin että ” potkivat”
Toisiaan niin voi olla että liikkeitä tuntuu vähän harvemmin. Mä kävin aikoinaan joka toinen pv kuuntelemassa sydänäänet neuvolassa.
Ja sit vielä
Orashopin tuplat ( yhdistelmät) on halvat ja hyvät ( ei kovin kauniit) mut niissä ei oo heittoaisaa.
Tuplasti onnea❤️
Ps. Ota tarjottu apu hyvillä mielin vastaan, säästää sun voimia
 
Mulla jatkuu todella epävarmat fiilikset raskaudesta, tänään pitäisi olla 7+0.. Oireita tuntuu olevan ihan tosi vähän ja mulla on hyvin sekavat fiilikset koko raskaudesta. Me ollaan tosiaan pitkään soudettu ja huovattu kolmannen lapsen hankkimista ja mulla oli pitkään hyvin voimakas tunne siitä, etten halua kolmatta lasta. Nyt tuntuu että noi fiilikset meinaa puskea uudestaan päälle ja suurin syy on varmaan alati kasvava ilmastoahdistus. Mietin vaan miten voin olla niin itsekäs, että kahden terveen lapsen lisäksi haluan tänne kolmannen lapsen maailmaa saastuttamaan. Ja sitten itken ja tunnen hirveää syyllisyyttä näistä mun ajatuksista, koska tietenkin lapsi on toivottu ja rakastettu. En tiedä saako kukaan tästä mun fiiliksestä kiinni. Eilen sain asiaa vähän miehelle avattua ja itkettyä kun hän mietti mikä mulla on vialla.

Pitää varmaan pyytää päästä neuvolapsykologille..

Voi sua. Mäkin saan kiinni tunteesta vaikka kahdeksatta odotankin.
Lihansyönti on kai pahiten ilmastonmuutosta kiihdyttävä juttu ja uusien tavaroiden osto toinen.
Me yritetään ostaa lihaa mahdollisimman vähän, ja ostetaan kaikki ensisijaisesti käytettynä. Uutta vaan jos ei siistiä
käytettyä löydy. Myös lapsille opetetaan kierrätyksen tärkeyttä.
Ps. Kestovaipatkin voi ostaa käytettyinä. Mulla on siistejä vaippoja joilla on vaipatettu 4-5 vauvaa:)
 
Hei mä oon ihan varma että tunsin eilen illalla vauvan liikkeen. Viime raskaudessa tunsin 12 viikolla ultrassa ja ultralla tosiaan varmistui että liikkui kun tunsin. Nyt olis menkoista laskettuna 11 viikko menossa.
 
Järjetön väsymys vaivaa täällä. Tuntuu et saattaa johtua myös säästä, kun sataa, mutta tein myös eilen 10h työpäivän yrityksessäni ja nyt tuntuu et olisin voinut vaan maata koko päivän sängyssä. Vähän kun olisi lievä krapula, himottaisi ruokaa mut sitten mikään ei oikein tyydytä :bored:

Yöllä en saanut nukuttua kunnolla, jostain syystä vatsan vasemmalle puolelle sattuu jos koitan nukkua vasemmalla kyljellä. Vatsallaan en voi enää nukkua kun tuntuu et painaa liikaa vatsaa ja selällään särkee sitten alaselkää. Voi elämä jo tässä vaiheessa :hilarious:

Odotan kuumeisesti milloin tuntisin liikkeet. Joka ilta makaan sängyssä ja pidän käsiä vatsalla, toivon että tuntisin jotain mut kun en ole varma. Oma syke tuntuu ja suoliston mourina :grin Ihana Nereid että sä tunnet, tuo tuo kyllä varmuutta odotukseen :smug:

Ei tule muuta mieleen. Väsyttää niin ajatuskaan ei kulje :hilarious:
 
Mulla on onneksi väsymys vähän helpottanut, saa nähdä miten pitkäksi aikaa.. :nailbiting: itekään en pysty enää mahallaan nukkumaan, tuntuu etten oo pariin viikkoon pystynyt.. Nyt onkin pari yötä menny osittain vartalotyynyn päällä nukkuessa.. Se on kyllä hyvä keksintö :happy:
 
Mulla on onneksi väsymys vähän helpottanut, saa nähdä miten pitkäksi aikaa.. :nailbiting: itekään en pysty enää mahallaan nukkumaan, tuntuu etten oo pariin viikkoon pystynyt.. Nyt onkin pari yötä menny osittain vartalotyynyn päällä nukkuessa.. Se on kyllä hyvä keksintö :happy:

Ah vartalotyyny! Se on meillä ollut esikoisen syntymän jälkeen vierashuoneessa, ja olin kokonaan unohtanut sen olemassaolon. Pitääpä hakea se omaan makkariin. Oli viime raskaudessa ihan pelastus. Kiitos muistutuksesta :)
 
Takaisin
Top