Syyskuu 2019

En usko kyllä kalaöljyn lisäävän keskenmenon riskiä. Oon kolmessa raskaudessa syönyt kalaöljyä ja mulla on äärettömän herkkä kohtu supistelemaan. Ennen synnytystä olen jättänyt hetkeksi pois, koska voi lisätä veren menetystä. Mulla käytössä nyt Now Foodsin vahva kalaöljyvalmiste. Mutta ajattelin sen vaihtaa johonkin hifimpään valmisteeseen kun tuo purkki loppuun syöty.

Käsittääkseni kalanmaksaöljyä ei suositella sen suuren A-vitamiinipitoisuuden takia. En myöskään törmännyt keskenmenoriskiin, joissain lähteissä nousi esiin vaikutukset kehitykseen. Tiedä noista sitten. :confused004
Mistään ei oikein löydy suoria tietoja, kannattaako sitä käyttää vai ei.. Toisaalta jos valmisteella päiväannos ei ylity, en näe miksi se ei olisi turvallista.. Ostin uuden purkin, mutta taidan antaa sen odottaa ja ottaa sen käyttö puheeksi ensi neuvolakäynnillä. Hankalaao_O
 
Me syödään kalaa kerran viikossa nyt, mieheni on innoissaan ja suunnittelee kaikenlaisia ruokia kokoajan, että nyytti saa monipuolista ravintoa. Tänään olisi jotain kalapihviä jota hän oli tutkinut tarkasti kaupassa eilen :) Keskusteltiin eilen myös siitä että milloin kertoa muille. Poikapuoli tulee kertomaan heti kaikille, se oli toivonut pikkusiskoa tai veljeä joululahjaksi kuulemma. Tämä on sitten vappulahja mutta ei kai se häntä haittaa! :) Poikapuolen äiti tulee flippaamaan, hän varmaan tulee laatimaan sääntöjä että meidän lapsi ei ole hänen pojan sisko tai veli, vaan siskopuoli tai velipuoli. Me sovittiin jo ettei sellaisia käytetä, se olisi sekavaa vain kuusi vuotiaalle.
Lisäksi meillä on ne rapujuhlat tuossa parin viikon päästä ja rapuja saisi syödä kyllä, mutta ne pitäisi olla keitettyjä 70 asteen vedessä ennen kuin saisi syödä. En tiedä yhtään millaisia rapuja siellä tarjoillaan joten luultavasti joudun leikkiä että syön niitä. Alkoholia voin helposti välttää olemalla kuski.

Mulla vatsa on myös alkanut pullottaa, kaasuja on hirveästi ja luin appistani että kohtu on kaksinkertaistunut tässä vaiheessa eli kyllä nuo kireet housut jäävät nyt käyttämättä. Kävin eilen kaupassa ja ostin sellaiset "venyy ja paukkuu" housut itselleni, johon mahtuu varmasti vatsani vielä muutama kuukausi! En tiedä miksi, mutta kyllä se varhaisultra sai mun hermot hieman rauhoittumaan.
 
Me syödään kalaa kerran viikossa nyt, mieheni on innoissaan ja suunnittelee kaikenlaisia ruokia kokoajan, että nyytti saa monipuolista ravintoa. Tänään olisi jotain kalapihviä jota hän oli tutkinut tarkasti kaupassa eilen :) Keskusteltiin eilen myös siitä että milloin kertoa muille. Poikapuoli tulee kertomaan heti kaikille, se oli toivonut pikkusiskoa tai veljeä joululahjaksi kuulemma. Tämä on sitten vappulahja mutta ei kai se häntä haittaa! :) Poikapuolen äiti tulee flippaamaan, hän varmaan tulee laatimaan sääntöjä että meidän lapsi ei ole hänen pojan sisko tai veli, vaan siskopuoli tai velipuoli. Me sovittiin jo ettei sellaisia käytetä, se olisi sekavaa vain kuusi vuotiaalle.
Lisäksi meillä on ne rapujuhlat tuossa parin viikon päästä ja rapuja saisi syödä kyllä, mutta ne pitäisi olla keitettyjä 70 asteen vedessä ennen kuin saisi syödä. En tiedä yhtään millaisia rapuja siellä tarjoillaan joten luultavasti joudun leikkiä että syön niitä. Alkoholia voin helposti välttää olemalla kuski.

Mulla vatsa on myös alkanut pullottaa, kaasuja on hirveästi ja luin appistani että kohtu on kaksinkertaistunut tässä vaiheessa eli kyllä nuo kireet housut jäävät nyt käyttämättä. Kävin eilen kaupassa ja ostin sellaiset "venyy ja paukkuu" housut itselleni, johon mahtuu varmasti vatsani vielä muutama kuukausi! En tiedä miksi, mutta kyllä se varhaisultra sai mun hermot hieman rauhoittumaan.

Miehellä kaksi lasta edellisistä suhteista. Ja nyt meillä kaksi yhteistä. Koskaan ei puhuta velipuolista tai siskoista.
Ollaan veljiä ja siskoja :-)
Itsekin koen asian niin että sisaria he ovat siinä missä nämä mun biologiset keskenään.
Ainut mikä eroaa on että miehen lapset puhuttelee mua etumimillä ja omat äitinä. Se on musta enemmän kuin ok.
Heillä on omat äidit. En edes esitä heille mitään äitiä vaan olen ystävä.
Nämä kaksi eivät asu meillä mutta käyvät.
 
Käsittääkseni kalanmaksaöljyä ei suositella sen suuren A-vitamiinipitoisuuden takia. En myöskään törmännyt keskenmenoriskiin, joissain lähteissä nousi esiin vaikutukset kehitykseen. Tiedä noista sitten. :confused004
Mistään ei oikein löydy suoria tietoja, kannattaako sitä käyttää vai ei.. Toisaalta jos valmisteella päiväannos ei ylity, en näe miksi se ei olisi turvallista.. Ostin uuden purkin, mutta taidan antaa sen odottaa ja ottaa sen käyttö puheeksi ensi neuvolakäynnillä. Hankalaao_O
Juuri näin, kalaöljy hyvä, kalanmaksaöljy ei. Kalaöljyä kannattaa jatkaa imettäessäkin, koska vaikuttaa äidinmaidon rasvahappokoostumukseen. Raskauden aikana vaikuttaa sikiön aivojen kehitykseen. Apteekinkin tietyissä valmisteissa on omegoita odottajille. Tärkeää on, että kalaöljy on tarkoin puhdistettu raskasmetalleista, ettei niitä päädy odottajan elimistöön. Mulla on tosiaan laadukas valmiste, mutta purkin loputtua ajattelin ostaa vielä hiukan kalliimman version.
 
Mul oli aika 14.20 ja kävin pissalla ennen yhtä.
Kyl on eri ohjeet eri paikoissa. No voi siis olla et joudun uusimaan.
Muistaako kukaan mitä siitä pissatestistä otetaan?

Voi vitsi miten nää vaihtelee :grin Tiedä nyt sit mitä tehdä. Mä muistelin et jos se on siinä purkissa ni sai vaan olla tunnin vai 2, mut voisko siinä putkilossa olla vähän pidempi.
Eiks siitä virtsasta oteta ne jotkut sukupuolitaudit vai muistanko ihan väärin?
 
Miehellä kaksi lasta edellisistä suhteista. Ja nyt meillä kaksi yhteistä. Koskaan ei puhuta velipuolista tai siskoista.
Ollaan veljiä ja siskoja :)
Itsekin koen asian niin että sisaria he ovat siinä missä nämä mun biologiset keskenään.
Ainut mikä eroaa on että miehen lapset puhuttelee mua etumimillä ja omat äitinä. Se on musta enemmän kuin ok.
Heillä on omat äidit. En edes esitä heille mitään äitiä vaan olen ystävä.
Nämä kaksi eivät asu meillä mutta käyvät.
Minuakin kutsutaan etunimellä, eikä se mua haittaa. Sanoin joskus että saat kutsua mua äidksi jos siltä tuntuu, mutta oma etunimi on jäänyt. Hän on tosiaan niin nuori että jos/kun tämä tulee niin voi olla että kutsumanimi muuttuu mammaksi.Olen äiti hahmo hänelle mutta en biologinen äiti. Kai se vähän riippuu missä vaiheessa tulee mukaan uusioperheeseen! Meidän poikapuoli ei oikein muista aikaa ilman minua ja oma äiti on mukana silloin ku se hänelle sopii.
 
Me saatiin eilisestä ylläri vapaailta. Oltiin ensin tutun synttäreillä jossa oli afrikkalaista ruokaa ( hyvää) ja sit vietiin lapset hoitoon ja tultiin kotiin. Aamulla nukuttiin puol ysiin :Heartred nyt oltiin viel kahden tuttavapariskunnan kanssa intialaisessa syömässä ja vatsa on kun 8kk raskaana =D
Me niin tarvittiin tämä!
 
Mulle virtsanäyteohjeeks annettiin että millon vaan voi ottaa mutta 4h pitäis olla rakossa eli mulla tää on fyysisesti mahdollista vaan heti herättyä. Sen jälkeen parissa tunnissa pitäisi toimittaa labraan ja että ei tarvitse säilyttää jääkaapissa.
 
Mulle virtsanäyteohjeeks annettiin että millon vaan voi ottaa mutta 4h pitäis olla rakossa eli mulla tää on fyysisesti mahdollista vaan heti herättyä. Sen jälkeen parissa tunnissa pitäisi toimittaa labraan ja että ei tarvitse säilyttää jääkaapissa.

Mulla sama ohje muuten, mutta muistelen että sanottiin että säilyy 8 tuntia huoneenlämmössä :wideyed: Muistankohan väärin... No, tänä aamuna vein näytteen ja kävin verikokeessa. Näyte ehti olla 3 tuntia huoneenlämmössä.
 
Mulla sama ohje muuten, mutta muistelen että sanottiin että säilyy 8 tuntia huoneenlämmössä :wideyed: Muistankohan väärin... No, tänä aamuna vein näytteen ja kävin verikokeessa. Näyte ehti olla 3 tuntia huoneenlämmössä.
Mulle puhuttiin kyllä parista tunnista, mutta tiedä sitä sitten. Aika vaihtelevia ohjeita annetaan näköjään.
 
Mulle puhuttiin kyllä parista tunnista, mutta tiedä sitä sitten. Aika vaihtelevia ohjeita annetaan näköjään.

Joo tosi outoa, että ohjeet eroaa noin paljon toisistaan. No, eiköhän ne soittele perään, jos pitää uusi näyte käydä antamassa :)
 
Joo tosi outoa, että ohjeet eroaa noin paljon toisistaan. No, eiköhän ne soittele perään, jos pitää uusi näyte käydä antamassa :)
Niinpä ja toi virtsanäyte ei onneks kuitenkaan vaikuta sitten muuten siihen niskaturvotustutkimukseen. Eikös ne vaan testaa siitä ne yleisimmät sukupuolitaudit ja jotain?
 
Niinpä ja toi virtsanäyte ei onneks kuitenkaan vaikuta sitten muuten siihen niskaturvotustutkimukseen. Eikös ne vaan testaa siitä ne yleisimmät sukupuolitaudit ja jotain?

Joo näin mäkin muistelen :)
 
Mulle tuli se purkki mukaan kotiin ja hän sanoi että aamupissasta mielellään, mutta vähintään se 4h pidätys kyllä. Jotkuthan käy vessalla yölläkin niin se on hyvä muistaa tuo aika myös. Ensi viikolla pitäisi käydä labrassa ja sitten muutaman viikon päästä sokerirasitustestissä. Se kuulemma kestää 2h tehdä (huokaus) pitää siis keksiä jotain tekemistä silloin...
 
Joo, kaksi tuntia siellä saa istuskella, vaikka käyväthän ne tunnin välein ottamassa sitten verinäytteen. Mulla oli viimeksi samassa huoneessa useampi eläkeläinen myös sokerirasituksessa niin oli juttuseuraa:grin
 
Se sokerirasitus oli kyllä kauhee.. Tai ei siinä muuten mitään, mut tyhjään mahaan ällöttävä sokerilitku.. :dead: huh, onneks tästä raskaudesta ei todennäköisesti tarvii sitä testiä tehdä.
 
Joo tyhjään vatsaan glukoosilitkua :D hyi hyi! Eiks tätä varten pitäisi varaa aika labrasta? Mä en yhtään muista mitä se neuvolatäti sanoikaan... mutta emmä voi vaan mennä sinne ilmoittamattakaan...
 
Otetaanko nuo verinäytteet sokerirasituksessa suonesta vai sormenpäästä? Ja pitääkö tosiaan 2 tuntia istua ja mitään ei saa syödä? Tässä pahoinvoinnin ja ainaisen suunnattoman nälän kourissa tuntuu ihan mahdottomalta selvitä tuosta oksentamatta tai pökräämättä. Kaikki makea vielä oksettaa suht makoisasti.
 
Otetaanko nuo verinäytteet sokerirasituksessa suonesta vai sormenpäästä? Ja pitääkö tosiaan 2 tuntia istua ja mitään ei saa syödä? Tässä pahoinvoinnin ja ainaisen suunnattoman nälän kourissa tuntuu ihan mahdottomalta selvitä tuosta oksentamatta tai pökräämättä. Kaikki makea vielä oksettaa suht makoisasti.
En osaa sanoa, viimeksi kun kävin joku 10v sitten niin otettiin suonesta kyllä mutta en tiedä on tekniikka muuttunut siitä nyt? Ja muistaakseni ei saanut syödä ennen sitä eikä sen aikana, korjatkaa jos olen väärässä! Mä sain ottaa thyroxiini lääkettäni ja pieni määrä vettä, mutta ei mitään muuta. Pitää siis laittaa mukaan sämpylää tms ruokaa että heti kun se on ohi niin voi syödä ettei pökerry!
 
Takaisin
Top