Elokuun höpinät

Sitä itsekin aattelin että ei ole enää pitkä aika ni saadaan pienet tuhisijat syliin :) välillä kyl iskee paniikki sen suhteen, että miten se synnytys menee ja pääseekö mies mukaan ja kuka tulee esikoisen seuraks :nailbiting: mies on tyyliin sillee et älä nyt vielä mieti mut pakkohan se on joku suunnitelma olla et mitä teen jos synnytys alkaa keskellä yötä ja mies on yövuorossa, hää on tehtaalla töissä ettei sieltä pääse ihan tunnissa/parissa lähtemään. Et kenet hälytän esikoisen seuraks ja lähdenkö taksilla vai soitanko muun kyydin :nailbiting: ilman miestä en kyl halua synnyttää. Ja sekin jännittää et kuinka nopeasti tämä etenee kun esikoisen synnytys ei kestänyt montaa tuntia et oisko tää poikkeus ja kestää monta tuntia vai onko tää syöksysynnytys :grin
 
Mulla tekee vauvan liikkeet usein kipeää, mutta tähän asti on vain ollut ihanaa kun hän liikkuu paljon. Eikä onneksi herätä yöllä tai muuta.

Meillä on onneksi isommat lapset jo 9, 11 ja 14 - vuotiaat vauvan syntymän aikaan, niin voivat olla hetken keskenäänkin, jos lähtö tulee keskellä yötä. Jos miehen lapset on paikalla se aiheuttaa vähän enemmän miettimistä, vaikka hekin jo koulussa ovat. Vaikea ajatella vielä sitä vaikka tosiaan ensi viikolla on syyskuu ja 2 kk laskettuun..
 
Mulla on ollut sen verran noita yöllisiä supistuskohtauksia, että väkisinkin ajatukset on jo synnytyksessä. Ehkä vähän liikaakin, koska voi olla vielä pitkä odotus edessä (ja toivottavasti onkin). Haluankin kyllä tällä kertaa valmistautua paremmin jotta saisin positiivisemman synnytyskokemuksen jos vain mahdollista.
 
Meillä olis eilen ollut tarjolla synnytysvalmennusta, mutta me skipattiin se sit kuitenkin. Totesin, että osaanhan mä itekin googlettaa, ja muutenkin jo lukenut sairaalan sivut läpi. :grin onko muut käyneet perhevalmennuksissa? Meille ei muutenkaan oikein istu tollaset yhteiset mammakerhot, ei voida sietää sellasta lässynlää-meininkiä niin jätettiin varmuuden vuoksi kaikki väliin :hilarious:
 
Me ollaan menossa ensi viikolla ensimmäiseen perhevalmennukseen. 5 päivä ja toinen on 19 päivä.
 
Muokattu viimeksi:
Me ollaan menossa ensi viikolla ensimmäiseen perhevalmennukseen. 5 päivä ja toinen on 19 päivä.

Millä aiheella teillä nuo on? Täällä tuntuu menevän muutenkin vähän kummallisesti nää ainakin aikataulujen kanssa. Esim. valmennus, jonka aiheena odottajan suunterveys ja fysioterapia, on marraskuussa synnyttäville vasta syyskuussa...mä olisin halunnut sen jo alkuvaiheessa. :D
 
Meille ei nyt valmennuksia heru kun on toka lapsi tulossa (kuuden vuoden takaa ei kyllä paljon muista joten oisin voinut joihinkin teemoihin mennäkin uudestaan). Täällä aiheet oli synnytys, imetys ja sit vikalla kerralla oli ”esimerkkiperhe” vauvan kanssa paikalla. Synnytyksestä lähinnä lueteltiin kivunlievitykset, jälkeenpäin ajatellen vähän kokonaisvaltaisempi ymmärrys olisi ollut hyväksi.
 
Mie en tiiä onks miu neuvolatäti unohtanu mainostaa noit synnytysvalmennuksia/perhevalmennuksia ku ei oo ollu mitää puhetta ja miu muistaaksee esikoista oottaessa täs vaihees ois ollu jo ilmoittautuminen valmennuksiin.. Ei kyl meinattu osallistua, ei varmaan aikataulut osu yksiin miehen töiden takia ja enköhän mie osaa yhen synnytyksen hoitaa ja luotan henkilökuntaan :) ei käyty aiemminkaa mut ois kiva tietää noista valmennuksista jos vaik satuttaski osallistumaan
 
Mie en tiiä onks miu neuvolatäti unohtanu mainostaa noit synnytysvalmennuksia/perhevalmennuksia ku ei oo ollu mitää puhetta ja miu muistaaksee esikoista oottaessa täs vaihees ois ollu jo ilmoittautuminen valmennuksiin.. Ei kyl meinattu osallistua, ei varmaan aikataulut osu yksiin miehen töiden takia ja enköhän mie osaa yhen synnytyksen hoitaa ja luotan henkilökuntaan :) ei käyty aiemminkaa mut ois kiva tietää noista valmennuksista jos vaik satuttaski osallistumaan

Mä mietin samaa, mut päättelin sit et ne on varmaan ensisynnyttäjille sitten vaan. :grin Eiköhän tässä tarpeeksi saa tietoa itsekin lueskelemalla. Omia rentoutumisen tapoja yritän ensisijaisesti löytää, siitä on varmasti hyötyä vaikka ei voikaan ennustaa miten synnytys menee. Me ollaan kyselty vapaaehtoista doulaa tueksemme. Nyt tiedän ettei kätilöt välttämättä juuri ole läsnä synnytyksessä, eivätkä ehdi kovin perusteellisesti jutella vaihtoehdoista tai mikä vaihe synnytyksessä on menossa. Yritän siksi näitä miettiä etukäteen, niin osaa paremmin sit jutella henkilökunnan kanssa toiveista.
 
Meillä olis eilen ollut tarjolla synnytysvalmennusta, mutta me skipattiin se sit kuitenkin. Totesin, että osaanhan mä itekin googlettaa, ja muutenkin jo lukenut sairaalan sivut läpi. :grin onko muut käyneet perhevalmennuksissa? Meille ei muutenkaan oikein istu tollaset yhteiset mammakerhot, ei voida sietää sellasta lässynlää-meininkiä niin jätettiin varmuuden vuoksi kaikki väliin :hilarious:

Meillä vähän sama. Olisin itse skipannut mutta mies vähän jännittää ja koki että olis hyvä mennä. Joten nyt sit mennään.
 
Meillä tulee vasta rv32 tarjolle edes mitään.. :bag: Katoin aiemmin synnärin sivuja et jaa maksullinen eipä taideta osallistua ku on kuitenki sype - käynti jolta odotan vastauksia joihinkin kysymyksiin mut neuvola sanoi et maksuton on ja tosiaan rv32 vasta tulee esitteet sinne ja voi varata oman ajan..
 
On meilläkin toki vielä erikseen sit tutustumiskäynnit synnärille. Niitä on aina kerran viikossa, eikä käsittääkseni tarvi varailla mitään. Kaikki muutkin on ollut periaatteella ilmesty paikalle jos ilmestyt, ja maksuttomia toki myös. Mut en mä tiedä oikein tosta tutustumiskäynnistäkään, oon jo lukenut nettisivuilta et siel on saatavilla kaikki lääkkeelliset ja lääkkeettömät kivunlievityskeinot, enkä tiedä mitä mä hyödyn siitä et tiedän etukäteen miltä ne seinät näyttää sisältä. Synnytyspäivystyskin on samassa kuin naistentautien päivystys, joten keskenmenon takia sekin sijainti on jo tuttu.
 
Nonii, sekin voi olla että niitä tarjotaan enemmän ensisynnyttäjille :) menispä nopeesti nää pari viikkoa ku sit ois ultra mis katotaan se istukan sijainti et onko se noussut tuolta kohdunsuulta ja näkis myös onko tapahtunu muutoksia alakerrassa. Täs yks päivä oli ihmeellistä pakotusta alapäässä /kohdunsuulla, etenki venytysliikkeet eli esim autoon siirtyminen mis joutuu toista jalkaa siirtää sivusuunnassa, tuntui toooosi häijylle ja teki kipeää :nailbiting: en sit tiiä oliko seki ihan normaalia liitoskipua tms. On tosi vaikeaa tietää mitkä on ns. normaaleja kipuja ja mitkä on sit jotain muuta ku en muista et aiemmassa olis ollu tälläsii:grin
 
Me käytiin synnärin avoimissa ovissa. Musta oli kiva nähdä millaisia saleja on, että voi vähän toivoa mihin haluaisi synnyttämään, jos on tilaa. Esikoisen aikana tuli vähän shokkina se salin kolkkous loisteputkivaloineen, vaikka oltiinkin käyty tutustumiskierroksella. Ei vastannut yhtään mun mielikuvia huoneesta jossa on puolapuita, voisi liikkua, mies voisi hieroa selkää yms. Tällä kertaa yritän toivoa toisenlaista salia ja ottaa mukaan jotain, millä saisi vähän turvallisempaa tunnelmaa luotua. Toki kaikki ei oo yhtä herkkiä tällaisille ympäristötekijöille ja pystyy varmaan rentoutumaan missä vaan. :) Mua sairaalaympäristö vähän ahdistaa.
 
Me käytiin synnärin avoimissa ovissa. Musta oli kiva nähdä millaisia saleja on, että voi vähän toivoa mihin haluaisi synnyttämään, jos on tilaa. Esikoisen aikana tuli vähän shokkina se salin kolkkous loisteputkivaloineen, vaikka oltiinkin käyty tutustumiskierroksella. Ei vastannut yhtään mun mielikuvia huoneesta jossa on puolapuita, voisi liikkua, mies voisi hieroa selkää yms. Tällä kertaa yritän toivoa toisenlaista salia ja ottaa mukaan jotain, millä saisi vähän turvallisempaa tunnelmaa luotua. Toki kaikki ei oo yhtä herkkiä tällaisille ympäristötekijöille ja pystyy varmaan rentoutumaan missä vaan. :) Mua sairaalaympäristö vähän ahdistaa.

Juu voi olla että mekin sitten lähempänä vielä käydään pyörähtämässä, vaikka huvin vuoksi jos ei muuten. :) meiltä kun ei oo kuin 15 min tuohon sairaalalle. Ja veikkaan et miehelle se voi olla jopa hyödyllistä, hän ei oo ihan yhtä perillä sairaalaelämästä ja synnytyksestä kuin minä, vaikka itekin ensisynnyttäjä olen :D

Jewell, mulla ainakin tuntuu liitoskivut just ton tyylisinä mitä kuvasit. Varsinkin noustessa on nivuset ja lantionpohja (etenkin peräsuolen alue, sori tiedosta) ihan rikki. Ja toinen on housujen pukeminen ja riisuminen, kun nostaa jalkaa ylös ja vähän sisäänpäin koukkuun... tai näin mulle on ainakin sanottu et on liitoskipuja, mistäs minä tiedän :hilarious:
 
Kirjoitatteko muuten esim. noita huonetoiveita ym. neuvolakortin toivelistalle ylös etukäteen?

EDIT: siis ne joilla sähköinen neuvolakortti, en tiedä miten vanhanaikaisesti menee.
 
Mä teen toivelistan varmaan ihan paperille (ei oo sähköistä neuvolakorttia). Täytyy miettiä mitkä on tärkeimmät jutut mahdollisimman tiiviisti kirjattuna, koska ei ne kätilöt vuorojen vaihtuessa ehdi pitkiä rimssuja lukea. Jotain kätilö kirjasi pelkopolikäynnin perusteella, mut sekin häiritsee kun en näe mitä hän on sinne laittanut - mitä jos en oo samaa mieltä niistä asioista enää sit h-hetkellä tai jos hän on ymmärtänyt jotain väärin. Toivelistassa varmaan kuitenkin tärkein hyöty on se, että on ylipäänsä vähän itselleen ja tukihenkilölle miettinyt valmiiksi mikä on itelle tärkeää. Ja kannattaa tosiaan tukihenkilön kanssa niistä jutella. Oli aika vaikeaa viimeksi puoliunessa ja tuskissaan yrittää ite mutista mitä toimenpiteitä ei haluaisi tehtäväksi, kun ei oikein ollut enää tilanteen tasalla.
 
Mä oon kirjoittanut toivelistalle niinkin tärkeän asian, kuin että en halua kanyyliä varmuudeksi. Mulla jäi viime vuoden lopussa kammo kun piti useaan otteeseen pistää kanyyli ja ei onnistunut. Anestesia lääkärikin pisti niin että tuli kamala kipu koko käteen. Saatiin onneksi laitettua kyynärtaipeeseen loppujen lopuksi ja siihen sen haluan nytkin, jos on tarve.
 
Tuntuu kyllä jotenkin hassulta, että synnärin kanssa pääsee juttelemaan ja kyselemään vasta sit h-hetkellä. Kun ei tiedä miten kiireinen tilanne se on. Mä esimerkiksi harkitsen vesisynnytystä, mut se vaatisi jonkin verran valmistautumista - ja sit amme vaan saattaa olla varattu. Toivottavasti meidän doula tietää mitä kamppeita synnäriltä jo löytyy kivunlievitykseen.
 
Takaisin
Top