Elokuun höpinät

Mulle tulee välillä tosi vahva tarve saada tää vauva syliin. En tietenkään myöskään toivo että vielä syntyisi, mutta jotenkin vaan on tarve jo nähdä vauva, päästä pitään sylissä ja hoitamaan.

Mulla oli viikko sitten neuvolalääkäri ja lääkäri kysyi onko ollut liitoskipuja. Sillon ei ollut, mutta alkoi sitten tietenkin seuraavana päivänä ja nyt tekee välillä tosi kipeetä. Eilen illalla hyvä kun pystyin ollenkaan käveleen. Oli sen verran aktiivinen ja rankka päivä töissä, että kostautui kyllä sitten ihan hirveällä ololla illalla ja yöllä. Tänään oli onneks vähän rauhallisempi päivä eikä nyt tänään kävelykään tunnu ihan niin pahalta.

Täällä aika monet on käynyt useamman kerran lääkärillä, niin ootteko käynyt neuvolan kautta vai ihan terveyskeskuksessa tai sairaalassa? Täällä kun on tosiaan vaan toi yks neuvolalääkärin aika ja sain sen kuvan, että vaikka jotain ongelmaa olis, ei neuvolan kautta silti useammin lääkäriä nää. Mulla on tässä oikeestaan viikon sisään olo pahentunut ja olisin ehkä halunnut päästä vielä lääkärin kanssa jutteleen. Mulla olis kyllä ollut tänään lääkärin soittoaika, mutta ei se sit soittanut. Soittoajan sais siks, että olin huolissani siitä vauvan pään koosta, josta täällä jossain ketjussa aiemmin kirjoittelinkin.
 
Täällä kuuluu käsittääkseni kaksi neuvolalääkäriaikaa normaaliin kaavaan. Muutoin aikoja saa tarpeen mukaan. Mulle piti tulla supistusten ja muiden vaivojen takia, mut aika meni parin viikon päähän ja jouduin sit jo aiemmin synnärin päivystykseen ja seuranta siirtyi sinne. Mulla on siis säännöllisiä, kipeitä supistuksia ollut niin siksi oon ravannut enemmän lääkärissä. Aina oon eka soittanut synnärille ohjeistusta ja aina ne on pyytäneet näytille.
 
Mulle tulee välillä tosi vahva tarve saada tää vauva syliin. En tietenkään myöskään toivo että vielä syntyisi, mutta jotenkin vaan on tarve jo nähdä vauva, päästä pitään sylissä ja hoitamaan.

Mulla oli viikko sitten neuvolalääkäri ja lääkäri kysyi onko ollut liitoskipuja. Sillon ei ollut, mutta alkoi sitten tietenkin seuraavana päivänä ja nyt tekee välillä tosi kipeetä. Eilen illalla hyvä kun pystyin ollenkaan käveleen. Oli sen verran aktiivinen ja rankka päivä töissä, että kostautui kyllä sitten ihan hirveällä ololla illalla ja yöllä. Tänään oli onneks vähän rauhallisempi päivä eikä nyt tänään kävelykään tunnu ihan niin pahalta.

Täällä aika monet on käynyt useamman kerran lääkärillä, niin ootteko käynyt neuvolan kautta vai ihan terveyskeskuksessa tai sairaalassa? Täällä kun on tosiaan vaan toi yks neuvolalääkärin aika ja sain sen kuvan, että vaikka jotain ongelmaa olis, ei neuvolan kautta silti useammin lääkäriä nää. Mulla on tässä oikeestaan viikon sisään olo pahentunut ja olisin ehkä halunnut päästä vielä lääkärin kanssa jutteleen. Mulla olis kyllä ollut tänään lääkärin soittoaika, mutta ei se sit soittanut. Soittoajan sais siks, että olin huolissani siitä vauvan pään koosta, josta täällä jossain ketjussa aiemmin kirjoittelinkin.

Meillä kuuluu 2 neuvolalääkärikäyntiä, viikolla 22 ja viikolla 32 tms. Ite oon käynyt sit ”normilääkärillä” terveyskeskuksessa, mutta lähinnä siksi, että olen aina ”joutunut” meneen päivystykseen. Meillä kyllä tekee samat neuvolalääkärit myös päivystyksiä terveyskeskuksilla, ja sinne oon päässytkin aina. Viimeksi supistusten takia päivystyksessä sanottiin, että jos jatkuu niin pitää varata ylimääräinen neuvolalääkärikäynti neuvolan kautta. Eli ilmeisesti sieltäkin pääsisi. Meillä neuvolall lääkärit on paikalla vaan yhtenä päivänä joka toinen viikko, joten sinne ei ihan sormia napauttamalla pääse.
 
Täytyy ehkä itsekin varailla terveyskeskukseen lääkärille aikaa jos nää olot jatkuu. En vaan oikein itekään edes tiedä mitä siltä lääkäriltä odotan. Mulla kuitenkin kohdunkaula tarkistettiin ja sen suhteen kaikki oli kyllä kunnossa vaikka supistellut onkin. Vauvalla varmaan kaikki kuitenkin hyvin, mutta oma jaksaminen huolestuttaa. Ehkä vaan kaipaisin sitä, että joku sanois mulle, että on ihan ok ottaa muutama päivä saikkua ja levätä jos joka paikkaa särkee ja väsyttää. Toisaalta yleensä voin ihan suht hyvin töissä, mutta ne on sit nää illat (ja välillä yöt) mitkä on usein vaikeita ja tällä viikolla vaan pahentunut. Sen takia tuntuu ettei oo oikeutta jäädä saikulle kun pystyn kuitenkin töissä viä toimimaan.
 
Meillä neuvolalääkäri taitaa olla paikalla yhtenä päivänä viikossa. Terveyskeskuslääkäreitähän hekin ovat.
 
Meillä neuvolalääkäri taitaa olla paikalla yhtenä päivänä viikossa. Terveyskeskuslääkäreitähän hekin ovat.
Joo niinhän ne on. Luulen että täällä on kans vaan yhtenä päivänä tai harvemmin paikalla. Mää en vaan oo ikinä käynyt terveyskeskuksessa lääkärillä niin en tiä edes miten sinne saa aikoja :joyful: En oo edes päivystyksessä tainnut olla kuin pari kertaa elämäni aikana. Pitää ehkä ruveta selvittämään asioita :shy: :meh:
 
Täytyy ehkä itsekin varailla terveyskeskukseen lääkärille aikaa jos nää olot jatkuu. En vaan oikein itekään edes tiedä mitä siltä lääkäriltä odotan. Mulla kuitenkin kohdunkaula tarkistettiin ja sen suhteen kaikki oli kyllä kunnossa vaikka supistellut onkin. Vauvalla varmaan kaikki kuitenkin hyvin, mutta oma jaksaminen huolestuttaa. Ehkä vaan kaipaisin sitä, että joku sanois mulle, että on ihan ok ottaa muutama päivä saikkua ja levätä jos joka paikkaa särkee ja väsyttää. Toisaalta yleensä voin ihan suht hyvin töissä, mutta ne on sit nää illat (ja välillä yöt) mitkä on usein vaikeita ja tällä viikolla vaan pahentunut. Sen takia tuntuu ettei oo oikeutta jäädä saikulle kun pystyn kuitenkin töissä viä toimimaan.

Mä voin sanoo: on enemmänkin kuin ok pitää muutama päivä saikkua! Parempi se on nyt pitää pätkä saikkua kuin mahdollisesti synnyttää etuajassa tai viettää vika kuukausi pelkässä vuodelevossa tms.
 
Mä voin sanoo: on enemmänkin kuin ok pitää muutama päivä saikkua! Parempi se on nyt pitää pätkä saikkua kuin mahdollisesti synnyttää etuajassa tai viettää vika kuukausi pelkässä vuodelevossa tms.
Niinhän se kyllä on :shy::)
 
Neuvolassa taas käyty, ja oli tuo vatsan kaveri ottanut pikkusen kasvuspurttia :hilarious: viime kerralla oltiin sf-mitassa pikkusen keskikäyrän alapuolella, nyt oli tullut tän kuukauden aikana 8 cm lisää ja pamahdettiinkin lähemmäs yläkäyrää :hilarious: tosin edellisellä kerralla oli kesälomien takia eri neuvolatätönen, joka mun mielestä mittas ylempää kuin tää mun oikea tätönen.

Sanoin, että painon nousu hirvittää. Ekana hän naureskeli että no missä se sussa muka on. Mutta kun kävin vaa’alla, olikin tullut melki 700 g/viikko, mikä on tietysti liikaa kun raja on se 500 g. Noh, ei kuulemma silti vielä mitenkään huolestuttavaa kun sokerirasituksessa kaikki arvot oli kaukana raja-arvoista, ei ole turvotusta ja verenpaineetkin nätisti 110/60. Kuulemma vähän on tulllut liian nopeasti mutta totesi myös, että kyllähän kesällä pitääkin herkutella. :grin
 
Neuvolassa taas käyty, ja oli tuo vatsan kaveri ottanut pikkusen kasvuspurttia :hilarious: viime kerralla oltiin sf-mitassa pikkusen keskikäyrän alapuolella, nyt oli tullut tän kuukauden aikana 8 cm lisää ja pamahdettiinkin lähemmäs yläkäyrää :hilarious: tosin edellisellä kerralla oli kesälomien takia eri neuvolatätönen, joka mun mielestä mittas ylempää kuin tää mun oikea tätönen.

Sanoin, että painon nousu hirvittää. Ekana hän naureskeli että no missä se sussa muka on. Mutta kun kävin vaa’alla, olikin tullut melki 700 g/viikko, mikä on tietysti liikaa kun raja on se 500 g. Noh, ei kuulemma silti vielä mitenkään huolestuttavaa kun sokerirasituksessa kaikki arvot oli kaukana raja-arvoista, ei ole turvotusta ja verenpaineetkin nätisti 110/60. Kuulemma vähän on tulllut liian nopeasti mutta totesi myös, että kyllähän kesällä pitääkin herkutella. :grin
Mulla oli tullu painoa viimesen kuukauden aikana n. 900 g viikossa, mut mulle ei oo sanottu mitään, ku tässäkään vaiheessa raskautta bmi ei oo kuin 25.
 
Niin kai se laihoilla on eri asia sitten, itellä oli lähtö-BMI 25.7 tms, vaikka peilin perusteella toki kaukana ylipainoisesta olinkin. :grin Mutta eipä tosta nytkään mitään sanottavaa tullut, kun ei tosiaan viittaa yhtään mihinkään, kun kaikki muut asiat ja arvot on ok :)
 
Mulla on tullut nyt yhteensä 15kg ja kyllä ahdistaa! Viimeisen kahden viikon aikana 2kg. Lääkäri kuitenkin sanoi, ettei ole hätää. Samaa on sanonut kaikki muut lääkärit ja neuvolan terkat. Se taitaa olla niin yksilöllistä tämäkin. Silti olisi ihan kiva, ettei se tällai nousisi :)
 
Niinhän se on :) en tiedä onko sen max 500 g taustalla raskausmyrkytyksen tai raskausdiabeteksen oireet? Mutta tosiaan jos mitään muuta siihen viittaavaa ei ole, niin eipä kai sillä ole väliä :) vaikka tietysti aina liika on liikaa. Mua kyllä kauhistuttaa, että tuun varmaan meneen painossa miehen ohi vielä tässä raskauden aikana.. :hilarious: mutta uskon kyl et lähtee helposti pois sit, kun pääsee taas reenaan kovaa! :)
 
Mä en ees oo kuullut että ois mitään varsinaista viikkomaksimia. Kai se 500g on joku keskiarvo millä vauhdilla vauvat yleensä kasvaa vikalla kolmanneksella. Varmaan seuraavat painosta just raskausmyrkytystä ja toisaalta vauvan kasvua, mut täytyyhän tuo suhteuttaa moneen muuhun asiaan. Mulla on tullu välillä vajaassa viikossa kilo, välillä ei mitään.
 
Joo toki se on hyvä, että seuraavat just raskausmyrkytystä ja toki vauvan kasvua.
Mulla verenpaineet on ollu noin 55/85 eli tosi matalat ja sokerirasitus ok ja sf-mitta keskikäyrän alapuolella.
Itseäni vaan huolestuttaa. Mut täytyy luottaa noihin ammattilaisiin tässä. Tosin mitä on lukenut, niin kyllä minusta ikävästi osalle huomautetaan painonnoususta turhaankin :sad001 Niin erilaisia osuu kyllä eteen hoitohenkilökunnassakin.
 
Me oltiin käymässä ystäväpariskunnan mökillä Heinolassa ja kun sieltä tultiin niin löysin itsestäni punkin, kääk! Rintaliivien kohdalta tuolta sivusta. Laitoin neuvolaan aamulla viestiä että näin kävi ja pitääkö huolestua niin sieltä vastattiin ettei huoleen ole syytä, saatiin se kumminkin kokonaisena irti ja oli vielä aivan "lituskainen", eli ei ollut kerennyt verta kummemmin imemään. Itse lueskelin netistä heti sitten että TBE, puutiaisaivotulehdus, sen saattaa saada jo heti puremasta, että tietty nyt vähän tarvii oloa seurata mutta itse puremakohta on enään hailea vaaleanpunainen pieni läiskä iholla. Jännästi hikoilin koko viimeyön, lakana meni aamulla pesukoneeseen ja aamutakki joka oli alkuyön päällä, lisäksi heti noustessani sängystä kipitin suihkuun, hiuksetkin olivat niskasta ja pään takaosasta ihan nihkeän märät. Tälläistä ei ole käynyt kyllä ikinä eikä liian lämminkään ilma ollut, meillä mies tykkää nukkua tosi viileässä ja itse lämpimässä, hän laittoi alkuillaksi ilmalämpöpumpun viilentämään mutta sammutti sen sitten yötä vasten kun tuntui jo molemmista toooosi viileältä. Ällöttäviä otuksia nuo punkit :shifty:
 
Punkit on inhottavia! En osaa niitä silti hirveästi pelätä, kun ne oli lapsuuden kesissä ihan arkea. Koirista irroteltiin punkkeja vähän väliä ja ihmisistäkin. Silloin ei vielä punkit tainneet kantaa niin paljon noita sairauksia ja onneksi ne on harvinaisia nykyäänkin. :)
 
On ne kyllä joo jotensakin inhottavia otuksia, koirissa meilläkin niitä on muutama kesän aikana ollut. Viimeyö meni jo ihan normaalimmin tuon hikoilun kanssa ja pistosjälki siistiytyy päivä päivältä, toivottavasti pääsin säihkähdyksellä! Omasta lapsuudesta en muista punkkeihin törmänneeni mutta tosiaan nyt ovat jo niin yleisiä valitettavasti että ei niiltä pääse välttymään varmaankaan missään muualla kuin kaupungeissa. Minkäköhän takia punkkeja edes on, mun näkemyksellä maailma pärjäisi ihan hyvin ilman niitä.. :p
 
Olen tässä aamupalalla juuri ja vauva potkaisi aivan vatsan yläosaan jo melko napakasti äsken kahdesti. Uskomatonta että ei meillä marraskuisilla mene enään kauaa kun on pikkuiset sylissä, pienet sievät tuhisijat arkeamme ilahduttamassa :Heartred Jestas että on välillä huuuurjan ahdistavaa liikkuminen ja välillä se menee kuin "vettä vain". Jos on yhtään ylensyönyt niin minulla ainakin on tosi tukalaa meno sen jälkeen, ahneesta suusta kärsii koko akka :grin
 
Mulle ainakin tulee usein ihan hirveä uupumus ja huono olo noista kakaran liikkeistä :hilarious: potkut vielä menee, mutta se ympäri pyöriminen ja pepun edes takas vatkaaminen on kyllä sellasta muljintaa, että alkaa ällöttään. :hilarious: Eikä siis tarvi edes kohdistua tonne ylävatsalle! Ja käsittämätöntä miten toisen liikkuminen saa mut uuvahtamaan ihan täysin.
 
Takaisin
Top