Lepäilijöiden/supistelijoiden vertaistuki

Itu1

Tietävä tietäjä
Syyskuunmammat 2014
Marraskuun äidit 2019
En tiedä onko täällä ainakaan vielä muita ennenaikaisista supistuksista kärsiviä, mutta kokeilen tehdä ketjun tällekin aiheelle, jos joku muukin joutuu supistuksia jännäilemään tai levossa tylsistymään. Mulla juuri alkoi saikku kun huomattiin, että supistukset olivat pehmentäneet ja vähän lyhentäneet kohdunkaulaa. Paljon kaikenlaista ehtii miettiä, kun ei uskalla juuri mitään tehdä. Siksi vertaistukea olisi kiva löytää. :shy:
 
Tänää kävin lääkärissä ja saikku jatkuu työsopimuksen loppuun asti. Paikat ei ollu pehmentyneet tai avautuneet mut käsikopelolla tunnusteli et ois kohdunkaula lyhentyny. Nyt sitten lepoa mahdollisuuksien mukaan :)
 
Hyvä että säkin pääsit saikulle Jewell! Oliko sulla lapsia ennestään, miten onnistuu lepäilyt? Meillä onneksi esikoinen on jo 5v, niin ei oo sen takia nostelua yms. pakollista.

Mä jouduin juuri käydä synnärillä taas päivystyksessä, kun tuli niin vihlova paineen tunne et ihan säikähdin ja olo muuttui tosi tukalaksi. Supistussarjaa oli ollut aiemmin päivällä. Mulla on ilmeisesti kohdunkaula pehmentynyt, ja juhannuksen jälkeen se oli lyhentynyt pari senttiä ja nyt vielä muutamassa päivässä sentin vaikka oon ollut levossa. Lääkäri ei tuntunut silti pitävän tilannetta huolestuttavana, vaikka toisaalta selosti et alle 25mm kohdunkaula on yleisesti ennenaikaisen synnytyksen riskiraja ja käski seurailla tarkkaan tilannetta. Ohje oli ottaa iisisti eikä tarvitse lopettaa elämistä vaan voi tehdä esim. kotitöitä. Käytännössä ei tässä kyllä normaali elämä onnistu, kun jo puoli-istuva asento aiheuttaa sarjatykitystä supistuksiin eikä huvittais niiden kanssa riskeerata, kun ne näköjään jotain saa aikaankin.
 
On kohta 3 v neiti joka pitää kyl huolen ettei äiti liikaa lepäile :grin onneks on hoidossa välillä ja mies auttaa :) mite voikaa jotku kauppareissut tuntuu nii raskailta ku tuntuu et jossain vaiheessa lähtee taju ku alkaa heikottaa ja hengästyttää :eek: mut vauva vissii painaa joteki ku tuntuu ettei saa kunnol happea jos on tarpeeks pitkää pystyasennossa.. Miul ei onneks oo nyt mitekää kivuliaita supistuksii ollu mut tänää oli kyl aika pitkäkestosia ku vatsa pinkeenä koko ajan, tosi inhottava tunne :sad001 kuukauden päästä ois seuraava ultra, mielenkiinnolla ootan näkyyks siel mitää muutoksia
 
Mulla tuli äsken päivän ja tän raskauden toka tosissaan kipeä supistus. :confused: Ei enää mitään menkkajomotusta, vaan tuntui enemmänkin pakaroissa, takapuolessa ja jossain kai kohdunkaulassa. Sellaista viiltävänä nousevaa kipua. Taas pyörin ja ihmettelin missä asennossa pitäisi olla, kun eihän näillä viikoilla päde mitkään normaalin synnytyksen ohjeet. Siis en halua painovoiman auttavan vauvaa alaspäin enkä voi rentoutua ajattelemalla miten supistus tuo vauvaa maailmaan jne. Ihan kauheeta! Mieskin taisi jo säikähtää vaikka yleensä suhtautuu kaikkeen ärsyttävänkin tyynesti.
 
Mulla kanssa kohdunsuu pehmentynyt, mutta lääkärin mukaan ihan normaalia eikä mitenkään huolestuttavaa :) jatkuvista supistuksista sain saikkua muutaman päivän (ihan kivuttomia), ja ne loppuivatkin lyhyeen ja taas saa porskuttaa normaalisti vaikka välillä supisteleekin :) tuo supistelu on vaan vienyt ilon kävelylenkeistä, kun vauhti on pitänyt pudottaa puoleen ja matkatkin lyhentynyt samalla. Ei kivaa kun meinaa koko ajan pissata housuun kun alkaa supistaan.

Toivottavasti teillä olot vielä helpottais! Mä olisin varmaan kipeiden supistusten takia päivittäin päivystyksessä jos sellaisia olis... :hilarious: mitkä viikot menossa?
 
Oon miettinyt miltä nää supistukset tuntuu? En oo koskaan ennen ollut raskaana niin ei mitää käryä. Välillä tuntuu vatsalla jomottelua ja joskus kireyttä
 
Mulla on ollut tällaisia erilaisia supistustyyppejä :grin:

Kivuttomia, yksittäisiä vaikkakin tosi monta kertaa päivässä tulevia harjoitussupistuksia on ollut molemmissa raskauksissa. Niitä tulee erityisesti nopeasti kävellessä, nostaessa yms. Kohtu/alavatsa kiristyy/kovettuu ja varsinkin jos on pissahätä samaan aikaan, tuntuu tukalalta kun tuntuu että pissat tulee housuun. Enemmän kuitenkin tukalaa/erittäin epämukavaa kuin varsinaisesti kivuliasta - ei tuu särkylääkkeen kaipuu.

Seuraava aste mulla oli vähän jomottavat, sarjana tulevat menkkamaiset supistukset. Kohtu ei välttämättä hirveästi edes kiristy, mutta sellainen menkkakipuja muistuttava lievä jomotus aaltoilee alavatsalla. Eka nää meni mulla levossa ohi, lopulta kesti jo useamman tunnin ja menkkajomotus säteili alaselkään ja nivusiin. Kipu ei edes ollut mikään erityisen kova enkä ottanut lääkettä, ja kohtukin kovettui vaan lepsusti, joten mietin onko nää edes supistuksia. Tuikkimisia eli niitä neulanpistoja kohdunkaulalla alkoi tuntua samoihin aikoihin. Ilmeisesti nää oli mulla alkaneet kypsytellä jo paikkoja, vaikka eivät olleet mitään erityisen voimallisia.

Eilinen heviaste ennenaikaisten supistusten osastossa oli sit jo lähellä synnytysmuistoja eli tosi kova kipu, joka nousi sellaisena vihlovana aaltona jostain tuolta persuksista/kohdunkaulalta ja tuntui enemmän sisuskaluissa ja pakaroissa kuin vatsalla. Samalla tuntui sellainen tuskan hikeä nostattava paineen tunne, kuin ois joku tosi paha ummetuskakka syntymässä mut sit ei kuitenkaan. Tuli tukala olo ja vaikeus hakea asentoa missä olla. Nää säikäytti, mutta jäi onneksi kahdeksi yksittäiseksi.

Synnytyksessä mulla oli viimeksi ekat supistukset just sellaisia kuin olin kuvitellutkin, eli muistuttivat voimakkaita menkkakipuja joista kärsin nuorempana. Loppua kohden siirtyi enemmän just tuohon kohdunkaulaa/persuksia vihlovaan tukalaan versioon, mut tässä vaiheessa oltiin kyllä jo synnytyssalissa.

Vaikeahan näistä on tietää, kun jomotukset voi myös olla ihan harmittomia. Oman kokemuksen perusteella sanoisin, et jos jotain rytmikästä tulee kävisin kyllä jollain aikataululla näytillä, vaikka kipu ei olisi voimakas. Oon myös molemmissa raskauksissa jotenkin aavistanut, et jotain on meneillään. Viimeksi vaan kypsymiset alkoi onneksi vasta myöhemmin niin ei haitannut.
 
Mulla kanssa kohdunsuu pehmentynyt, mutta lääkärin mukaan ihan normaalia eikä mitenkään huolestuttavaa :) jatkuvista supistuksista sain saikkua muutaman päivän (ihan kivuttomia), ja ne loppuivatkin lyhyeen ja taas saa porskuttaa normaalisti vaikka välillä supisteleekin :) tuo supistelu on vaan vienyt ilon kävelylenkeistä, kun vauhti on pitänyt pudottaa puoleen ja matkatkin lyhentynyt samalla. Ei kivaa kun meinaa koko ajan pissata housuun kun alkaa supistaan.

Toivottavasti teillä olot vielä helpottais! Mä olisin varmaan kipeiden supistusten takia päivittäin päivystyksessä jos sellaisia olis... :hilarious: mitkä viikot menossa?

Paljon sulla oli kohdunkaulaa jäljellä? Oon miettinyt mikä näissä on ratkaisevaa, kun tuntuu tulevan niin erilaisia ohjeistuksia ja saikkumääräyksiä. Kun voihan se tosiaan olla ihan harmitontakin että kroppa valmistautuu. Kipu ei mulla oo ollut mikään selkeä mittari (ennen eilistä), mut jotenkin vaan vaisto sanoo et nyt ei riskeerata.

Niin ja viikkoja siis mulla 29+3.
 
Paljon sulla oli kohdunkaulaa jäljellä? Oon miettinyt mikä näissä on ratkaisevaa, kun tuntuu tulevan niin erilaisia ohjeistuksia ja saikkumääräyksiä. Kun voihan se tosiaan olla ihan harmitontakin että kroppa valmistautuu. Kipu ei mulla oo ollut mikään selkeä mittari (ennen eilistä), mut jotenkin vaan vaisto sanoo et nyt ei riskeerata.

Niin ja viikkoja siis mulla 29+3.

Mulla ei oo koskaan ultrattu kohdunkaulaa raskauden aikana. Rakenneultrassa katottiin vaan noin-mitta mahan päältä kun kysyin, ja sillon oli ainakin 5 cm. Viimeksi sisätutkimukswssa sanottiin, että pehmentynyt muttei auki tai vaikuta lyhentyneeltä.
 
Mulla ei oo koskaan ultrattu kohdunkaulaa raskauden aikana. Rakenneultrassa katottiin vaan noin-mitta mahan päältä kun kysyin, ja sillon oli ainakin 5 cm. Viimeksi sisätutkimukswssa sanottiin, että pehmentynyt muttei auki tai vaikuta lyhentyneeltä.

Okei varmaan se lyhentyminen on sit yksi tekijä kun ne noita lepoja määräilee. Eipä munkaan varmaan tarvitsis levossa olla noista muutoksista huolimatta jos ei supistais, mutta kun supistukset vaan tuntuu pahenevan.

Päänuppi tässä on kovilla kun pitää malttaa vaan olla. Ois luksusta jos voisi olla ees puoli-istuvasti! Ja tietty tää jatkuva omien olojen seurailu on stressaavaa.
 
Takaisin
Top