Pelot ja murheet

Minua hirvittää se, että ennen raskautta minulla todettiin kohonnut tsh-kilpirauhasarvo. En saanut lääkitystä, sillä toinen arvo oli ihan T4-arvo normaali. Jouduin seurantaan mutta nyt tässä välissä tulin raskaaksi enkä ole käynyt kontrollissa. Eka neuvola on vasta 9+0, nyt on 4+6. En pelkää keskenmenoa oikeastaan (ensimmäinen raskaus ikinä), se tapahtuu jos niin on tarkoitettu mutta pelottaa, että tuo kilpirauhanen jotenkin vaikuttaa kehitykseen. En tiedä, mitä tekisin kun neuvolakäyntiin on noin paljon aikaa. Ja sekään ei pidä sisällään ultraa tai verikokeita, niihin saa siellä vasta lähetteen. Tästäkö me veroja maksetaan?
 
Minua hirvittää se, että ennen raskautta minulla todettiin kohonnut tsh-kilpirauhasarvo. En saanut lääkitystä, sillä toinen arvo oli ihan T4-arvo normaali. Jouduin seurantaan mutta nyt tässä välissä tulin raskaaksi enkä ole käynyt kontrollissa. Eka neuvola on vasta 9+0, nyt on 4+6. En pelkää keskenmenoa oikeastaan (ensimmäinen raskaus ikinä), se tapahtuu jos niin on tarkoitettu mutta pelottaa, että tuo kilpirauhanen jotenkin vaikuttaa kehitykseen. En tiedä, mitä tekisin kun neuvolakäyntiin on noin paljon aikaa. Ja sekään ei pidä sisällään ultraa tai verikokeita, niihin saa siellä vasta lähetteen. Tästäkö me veroja maksetaan?


Oletko kokeillut olla yhteydessä terveysasemaan? Jos saisit sieltä lähetteen kilpirauhaskokeisiin jo tässä vaiheessa?
 
Oletko kokeillut olla yhteydessä terveysasemaan? Jos saisit sieltä lähetteen kilpirauhaskokeisiin jo tässä vaiheessa?

Minulla on seurantalabra työterveyden kautta samalle ajankohdalle kuin milloin on ensimmäinen neuvolakäynti. Koen ongelmalliseksi, että nämä kaksi tahoahan eivät keskustele keskenenään, joten työterveyslääkäri huomioi vain sen vaikutusta minuun ja omaan terveyteeni, ei ole hänen erityisalaansa se, miten tuo vaikuttaa sikiöön. Ei hän esim. kommentoinut mitenkään, kun edellisellä verikoekerralla sanoin, että raskautta on yritetty kauan ja voisiko syynä onnistumattomuudelle olla tuossa tsh-arvossa. Pitääkö mun nyt ihan tosissaan alkaa pelätä? Tsh oli hiukan yli 4. Kerroin tästä neuvola-aikaa varatessa ja linjan päästä vain sanottiin, että otetaan arvot sitten muiden labrojen yhteydessä. Mutta kun tässä nyt on vielä monta viikkoa siihen...
 
Mulle tehtiin heti lähete kilpirauhasen kokeisiin kun soitin neuvolaan ja kerroin että edellisen synnytyksen jälkeen arvoissa ollut häikkää, vaikkakin siitä on jo reilu vuosi aikaa kun niitä arvoja mittailtiin.. Kurjaa ettei joka paikassa toimita samoin, varsinkin jos on jo huolta asiasta niin kuin sulla RadioGaGa.
 
Minulla on seurantalabra työterveyden kautta samalle ajankohdalle kuin milloin on ensimmäinen neuvolakäynti. Koen ongelmalliseksi, että nämä kaksi tahoahan eivät keskustele keskenenään, joten työterveyslääkäri huomioi vain sen vaikutusta minuun ja omaan terveyteeni, ei ole hänen erityisalaansa se, miten tuo vaikuttaa sikiöön. Ei hän esim. kommentoinut mitenkään, kun edellisellä verikoekerralla sanoin, että raskautta on yritetty kauan ja voisiko syynä onnistumattomuudelle olla tuossa tsh-arvossa. Pitääkö mun nyt ihan tosissaan alkaa pelätä? Tsh oli hiukan yli 4. Kerroin tästä neuvola-aikaa varatessa ja linjan päästä vain sanottiin, että otetaan arvot sitten muiden labrojen yhteydessä. Mutta kun tässä nyt on vielä monta viikkoa siihen...


Mulla taas satuin käymään labroissa muista syistä just äsken. Muut syyt oli se, että lähetteen sain jo kuukausia sitten, mutta en saanu aikaiseksi käydä ennenkun nyt ku tulin "hups" raskaaksi :grin niin kun sattu, että olikin labroja jo otettu ku soitin neuvola-aikaa, neuvolasta oli konsultoineet lääkäriä samantien, joka nosti nyt annosta, vaikka arvo oli minusta tosi hyvä, 17 (olikohan rajat 10-25?). Edellisessä raskaudessa sain lääkityksen, kun totesivat puolivälissä raskautta, että 9,7 arvo ei ole ihan ihanteellinen... :hungover: Vajaatoimintadiagnoosi, mutta paskaa hoitoa, koska 6 vuodessa en ole käynyt hoitavalla lääkärillä juttelemassa mitä sen syömisestä seuraa pitkällä välillä ja voisiko koettaa olla ilmankin joskus.. Lähinnä otettu labroja ja lääkäri uusinut reseptiä. :shifty: Vaikuttaa joo lapsen kehitykseen, joten kannattaa varata vaikka terveyskeskuksesta ihan aika lääkärille ja pyytää tsekkaamaan nuo kuntoon. En kyllä ymmärrä miksei työterveys tekisi samaa, koska sinun terveytesi on myös lapsen terveys, se tulee vain siinä ohessa. Itsesi vuoksi sinä loppujen vuoksi sen tarkistutat, periaatteessa :grin

Tuntuu olevan btw aika kohtuu yleinen meidän ikäisillä naisilla. Mun kavereillakin taitaa olla melkein 50% isommassa joukossa. :wideyed: mä en malta olla miettimättä johtuuko Tshernobylista... :bookworm:
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos vastanneille. Minulla oli siis 2 kk sitten tsh 4.2, (kun viitearvo -4) ja t4v oli jotain 14 eli se oli ihan mukavasti viitearvossa. Päätin, että menen nyt kuun vaihteessa eli vähän sovittua aiemmin työterveyden labrakontrolliin tuota ekaa neuvola-aikaa odotellessa ja toivon, että työterveyslääkäri osaa ottaa nyt tämän uuden faktorin huomioon. En sinänsä tällä hetkellä välitä, mitä tuo kohonnut arvo tekee minulle (oireena ainoastaan sydämen tykyttely) mutta sikiön terveydellä en halua leikkiä. Millaisia kehityshäiriöitä tässä nyt pitää pelätä? Ja kyllä, ydinlaskeuman vaikutus mietityttää, olin silloin itse yksivuotias ja varmasti paljon ulkosalla nukkumassa yms.
 
Eilinen ultra ei selventänyt tilannetta ollenkaan, koska niin alussa ollaan, että ei syke näy. Tänään tuntuu, että seinät kaatuu päälle. Mies vakuuttelee olevansa valmis. Minä panikoin. Apua, voiko tän vielä peruuttaa. Yritänkö haukata liian isoa palaa? Kestääkö pää yhtä aikaa opiskelun, riskiraskauden ja edeltäneen kohtukuoleman möröt ja haastavan uusperhe-elämän. Kaikki lapset elää tulen vaihetta jollain tapaa elämässä ja levittelevät siipiä. Ai että kun ne oli helppoja tähän verrattuna vauvana.
 
Mua ahdistaa oireiden vähyys niin paljon mun muistissa kaikkien muiden kohdalla on ollut vahvat oireet jo nyt
 
Mua ittiäni mietityttä meneekö tää raskaus viimesille viikoille ku ensimmäinen lapsi synty 34+0. Sinänsä kaikki meni hyvin mut oli vaan harmittavaa lapsen ensimmäiset kaks viikkoa viettää sairaalasa eikä myöskään saatu sitä ns normaalia alkua. Jotenki toivon et nyt seurattas tarkemmin.
 
Kiitos vastanneille. Minulla oli siis 2 kk sitten tsh 4.2, (kun viitearvo -4) ja t4v oli jotain 14 eli se oli ihan mukavasti viitearvossa. Päätin, että menen nyt kuun vaihteessa eli vähän sovittua aiemmin työterveyden labrakontrolliin tuota ekaa neuvola-aikaa odotellessa ja toivon, että työterveyslääkäri osaa ottaa nyt tämän uuden faktorin huomioon. En sinänsä tällä hetkellä välitä, mitä tuo kohonnut arvo tekee minulle (oireena ainoastaan sydämen tykyttely) mutta sikiön terveydellä en halua leikkiä. Millaisia kehityshäiriöitä tässä nyt pitää pelätä? Ja kyllä, ydinlaskeuman vaikutus mietityttää, olin silloin itse yksivuotias ja varmasti paljon ulkosalla nukkumassa yms.

En mä usko enkä muista että mitään kehityshäiriöitä olisi. Nuo arvot vaikuttaa siltä et vähän on menossa siihen suuntaan et sun kilppari tekee ylitöitä ja piiskaa sitä toimintaan, ei ole vielä vajaatoiminnan puolella. Mulla oli arvo tosiaan jotain 9 pilkku jotain, mutta terve lapsi syntyi. Sulla ei ole vielä paniikkia mut arvoja on hyvä seurata et mihin ne menee.
 
Raskaana pitäisi olla tsh:n alle 2,5 jos en väärin muista. Eli kannattaa hakeutua arvojen kanssa neuvolaan mahdollisimman pian.
 
Joo, tosin mulla jatkuu varmaan piina omalla kohdalla raskauden loppuun asti, mikä se loppu sitten ikinä onkaan. En vaan osaa luottaa, että menisi loppuun. Vaikka toki elän sillä tavalla hetko kerralla, että nyt hormonit nousee nätisti. Muistaako joku millä viikoilla se hcg virtsassa lakkaa nousemasta?
 
Joo, tosin mulla jatkuu varmaan piina omalla kohdalla raskauden loppuun asti, mikä se loppu sitten ikinä onkaan. En vaan osaa luottaa, että menisi loppuun. Vaikka toki elän sillä tavalla hetko kerralla, että nyt hormonit nousee nätisti. Muistaako joku millä viikoilla se hcg virtsassa lakkaa nousemasta?

Tämmösen löysin, tosin tää meinaa varmaa veressä et en tiiä onko sitte eri juttu virtsassa.
 

Liitteet

  • 866A084C-07DD-4103-80D1-D026AA5A9401.jpeg
    866A084C-07DD-4103-80D1-D026AA5A9401.jpeg
    30.9 KB · Katsottu: 15
Huh, eipä oo varmaan koskaan jännittänyt niin paljon kuin tänä aamuna ennen ultraa. Mutta siellä oli kaikki hyvin, ei enää mitään jälkiä verestä ☺️ Nyt pystyn ehkä rauhoittumaan ainakin joksikin aikaa ja pikkuinen olikin jo pidemmällä kuin luultiin, jo 9+0! Eli en tiedä täytyykö siirtyä maaliskuisten puolelle sittenkin
 
Mua ittiäni mietityttä meneekö tää raskaus viimesille viikoille ku ensimmäinen lapsi synty 34+0. Sinänsä kaikki meni hyvin mut oli vaan harmittavaa lapsen ensimmäiset kaks viikkoa viettää sairaalasa eikä myöskään saatu sitä ns normaalia alkua. Jotenki toivon et nyt seurattas tarkemmin.

Meilläkin jäi normaali alku saamatta kun meni lasten teholla eka viikko synnytyksessä tulleiden komplikaatioiden takia.. Toivottavasti seuraavan kanssa sujuu kaikki hyvin ja saadaan normaali alku niin tulisi sekin koettua..
 
Ensin valohoito, siitä suoraan lonkkalastaan ja vielä päälle valjashoito..:sad001 Kyllä kiitos ns. normaalille alulle!:smiley-angelic001 Siihen päälle vielä karkeamotorinen kehitysviivästymä, on tullut fyssarit ja lastenpoli tutuksi.. Vaikka ei ole esim sydänviasta kysymys tai muusta henkeä uhkaavasta, on esikoisen kanssa ollut aika rankka aloitus. Onneksi tyttö on päästään terävä ja hauskaa seuraa :Heartpink
 
Mulle suurin pelko on uusi kohtukuolema. Keskenmenon kestän. Mutta uutta kohtukuolemaa en vaan kestäisi. Vaikka 2 kohtukuolemaa samaan perheeseen on suht harvinainen, niin silti tiedän ihan liian monta, jolle niin on käynyt.
 
Mulla oli tänään tiputteluvuotoa, tosin yhdynnän+nukkumisen jälkeen. Onneksi loppui nopeasti, mut nyt kieltämättä jännittää. Lähden kohta yövuoroon ja toovottavasti on kiire niin ei ehdi miettiä :)
 
Tiputteluvuotoa tullut sillon tällöin viime viikonlopusta asti. Väitän kovasti, ettei huoleta, varsinkin kun samaa oli esikoisenkin raskaudessa, mutta silloin viikkoja oli vähemmän ja vuoteluakin kesti muistaakseni vain muutaman päivän. Joten noh, varasin maanantaiksi kuitenkin varhaisultra ajan, kun ei oo ihan täyttä varmuutta lasketusta ajastakaan. Eli jotta saadaan asia pois mielen päältä niin ultraan mars..
 
Takaisin
Top