Liikunta, ravinto, painonhallinta

Aira

Silmät suurina ihmettelijä
Moikka, ajattelin jos täältä löytyis vähän vinkkejä teiltä.
Mun painoindeksi ennen raskautta oli 24 ja nyt on rv 22+3. Paino noussut yhteensä 9kg, neuvolassakin onko pariin kertaan huomautettu liiallisesta painonnoususta. Mutta sf mitta menee alakäyrän alapuolella. Ruokailutottumuksia en ole muuttanut oikein mitenkään raskauden aikana, paitsi alkoholin jättänyt pois ja kahvin juontia vähentänyt. Syön herkkuja päivittäin, varsinkin kesälomalla mennyt päivässä jäätelö tai mehujää, mutta näin on ollut aina ennen raskauttakin.
Liikun aktiivisesti päivittäin, jos en isompaa treeniä niin käyn pyörällä tai kävellen kaupassa tai jossain kylässä ym.
Nyt mietinkin miten saan painonousun kuriin. Paljonko kaloreita pitäisi syödä päivän aikana.. Ja kun ei raskauden aikana saisi laihduttaa niin enhän voi syödä vähemmän kaloreita mitä kulutan? Aktiivisuusrannekkeen mukaan kulutan keskimäärin n. 2100kcal päivässä. Kauhea stressi tullut nyt syömisestä ja painonnoususta

Mitä te joiden paino ei ole noussut liikaa syötte?
 
En tiiä onko tuo painonnousu jotenki yksilöllistä, geeneistä johtuvaa vai mitä mut miulla ekassa ja tässä toisessa raskaudessa paino nous ihan vaan pari kiloa vaikka oon syöny mitä sattuu enkä oo harrastanu liikuntaa. Painoindeksi oli ennen raskautta jotain 27.
Ekana paino tippu jotain 6 kg ja siitä nous pari kg. En tiiä vaikuttiko alkuraskauden etova olo painonpudotukseen ku en jaksanu syödä isoja annoksia vaan söin aika pieniä annoksia.
 
On se ihan varmasti yksilöllistä, mä uskon että kroppa tietää mitä tekee raskaudessa kun vaan kohtelee itseään hyvin eli syö suunnilleen terveellisesti. :) Tietty erilaiset sairaudet yms. voi sotkea tätä kuviota. Omalla kohdalla uskoisin et suht tasaisen painon salaisuus on säännöllinen ja monipuolinen syöminen. Syön noin 5 ateriaa päivässä ja yritän ne koostaa ravintorikkaasti. Herkuttelenkin kyllä, mut kun ei oo nälkä ei jaksa isoja määriä enää mässyttää. Tosin on kausia kun oon ihan sipsikoukussa silti. Ja roskaruokapäiviä on tässä pahoinvointiraskaudessa ollut ihan liikaa. Silti painon nousu on pysynyt suosituksissa. Toisilla taas nousee hulluna vaikka olisi kuinka kurinalainen, mut saattaa sit pudotakin äkkiä. Mulla ei kovin helpolla paino enää putoa sit kun se johonkin asettuu.
 
Mä oon ainakin huomannut, että hiilarit jää kiinni samantien. Itsekin otan stressiä tuosta painonnoususta, vaikka sikiö rakenneultrassa olikin pari päivää jäljessä ja sf-mitta normaali, eikä muutenkaan ole mitenkään lihonut tai ole turvotusta. Mulla on tullut nyt n. 6-7 kg (rv 24+4), mutta viimeiset kolme-neljä kiloa tosi nopeasti. Alkuun pysyin nätisti siinä 200 g/viikko, mutta viime neuvolakäynkillö lukema olikin jo jotain 460 g/viikko... Periaatteessa mua ei haittaa, vaikka kiloja tuliskin koska tiedän että ne lähtee nopeesti ja helposti, mutta jos siitä on jotain haittaa sikiön kasvulle tai omalle terveydelle raskausaikana.. mä syön ihan normaalisti ruokaa (tosin jouduin raskauden alussa vaihtaan ketoosin ”normaaliin” ruokaan), aamupalan joudun syömään kahdesti. Herään viikonloppuisinkin jo 5-6 aikoihin, joten kakkosaamupalan nälkä on jo ysin aikaan. Hirveesti meillä kuluu salaattia ihan pääruokana, ja harvoin tulee mitään epäterveellistä ruokaa syötyä. Mutta ne herkut, voi luoja. Syytän sekä raskautta että kesää. :D itsehillintä jäätelön ja marjojen suhteen kadonnut ihan kokonaan. Karkkiakin/suklaata tulee syötyä jonkin verran ihan viikoittain. Mutta lähinnä noi marjat on nyt mun pahe. Esim. Nyt su-ti aamu oon syönyt jo kilon verran vadelmia.. :D liikuntaa mulle tulee kyllä ihan hyvin, 3-4 kertaa viikossa salilla plus päivittäin 4-8 km koiran kanssa reipasta kävelylenkkeilyä. Mutta toki on joutunut salitreeneissä himmaamaan, ja harmillisesti kaikki kunnon aerobisen hikitreenit alkanut vähentymään supistusten takia. Se varmaan omalla kohdalla vaikuttaa painonnousuun herkuttelun lisäksi. Pitäis vaan ottaa itseään niskasta kiinni...
 
Marjat kuulostaa kyllä aika terveelliseltä paheelta. :) Onneksi kesällä on niin ihania hedelmä- ja marjaherkkujakin saatavilla.
 
Moikka, ajattelin jos täältä löytyis vähän vinkkejä teiltä.
Mun painoindeksi ennen raskautta oli 24 ja nyt on rv 22+3. Paino noussut yhteensä 9kg, neuvolassakin onko pariin kertaan huomautettu liiallisesta painonnoususta. Mutta sf mitta menee alakäyrän alapuolella. Ruokailutottumuksia en ole muuttanut oikein mitenkään raskauden aikana, paitsi alkoholin jättänyt pois ja kahvin juontia vähentänyt. Syön herkkuja päivittäin, varsinkin kesälomalla mennyt päivässä jäätelö tai mehujää, mutta näin on ollut aina ennen raskauttakin.
Liikun aktiivisesti päivittäin, jos en isompaa treeniä niin käyn pyörällä tai kävellen kaupassa tai jossain kylässä ym.
Nyt mietinkin miten saan painonousun kuriin. Paljonko kaloreita pitäisi syödä päivän aikana.. Ja kun ei raskauden aikana saisi laihduttaa niin enhän voi syödä vähemmän kaloreita mitä kulutan? Aktiivisuusrannekkeen mukaan kulutan keskimäärin n. 2100kcal päivässä. Kauhea stressi tullut nyt syömisestä ja painonnoususta

Mitä te joiden paino ei ole noussut liikaa syötte?

Hmm, bmi ei sulla ole todellakaan ollut mikään kovin korkea - oiskohan neuvolassa nyt vähän liian tiukasti tulkittu suosituksia? Ja mikäänhän ei takaa sitä, että painonnousu jatkuu samanlaisena, eli ei se välttämättä mene niin että yhtä paljon tulee lopussa kuin alussa.

Raskausdiabetes-ruokavalio on vissiin aika hyvä, ja jos radia ei ole todettu, niin voi varmaan samassa suhteessa nostaa kaloreita tuonne kulutuksesi tuntumaan.
 
Mullakaan ei painoa tullut aluksi mitään. Sitten varmaan rv18->rv24 onkin tullut sitten joku 5-6kg. Neuvolakortissa siis lukee tahti 713g/vk. Neuvolatäti oli vaan mielissään, kun paino oli lähtenyt kunnolla nousuun :grin ite en ollu niin innoissai
 
Mua ihmetyttää miks joillekki sanotaan tost painonnoususta hirveest tohon sävyyn et liikaa ois tullu painoo... mulla rv 27 ja painoo tullu 13kg eikä kukaa oo sanonu mistää liiallisesta painonnoususta mitään eikä sokerirasitustakaan tartte tehdä :eek: riippuuko se sitten niin paljon lähtöpainosta mistä lähetään sit ”varotteleen”?
Hämmentää, että mikä täs on niiku pointtina et joillain se pienikin painon nousu on jo huomauttelemisen arvonen asia ja joillekki ei sit sanota yhtää mitää :bored:
 
Mua ihmetyttää miks joillekki sanotaan tost painonnoususta hirveest tohon sävyyn et liikaa ois tullu painoo... mulla rv 27 ja painoo tullu 13kg eikä kukaa oo sanonu mistää liiallisesta painonnoususta mitään eikä sokerirasitustakaan tartte tehdä :eek: riippuuko se sitten niin paljon lähtöpainosta mistä lähetään sit ”varotteleen”?
Hämmentää, että mikä täs on niiku pointtina et joillain se pienikin painon nousu on jo huomauttelemisen arvonen asia ja joillekki ei sit sanota yhtää mitää :bored:

Kyl se riippuu aika paljon lähtöpainosta. Varmasti kyllä myös neuvolatädistä. Sokerirasitukseen kaiketi joutuu, jos painoindeksi ennen raskautta on yli 25. Ite kuulun tohon 25 (itseasiassa melkein 26) painoindeksiluokkaan, ja vaikka en mitenkään ole ollut lihava ennen raskautta eikä vieläkään ole mitään rasvakerrosta tullut niin että sitä huomaisi, katsotaan mulla ”taulukkoa” jonka perusteella painoa pitäs tulla minimissään 7 kg ja maksimissaan 11,5 kg koko raskauden aikana. Sitä pienemmille taas molemmat arvot on isompia. Ja isommille (varmaan painoindeksi yli 29 tms) taas pienempiä, ihan muutamia kiloja.
 
Meillä neuvolassa vissiin kaikki lykätään automaattisesti sokerirasitukseen :bored:
 
Mää ainakin joudun sokerirasitukseen ihan ikäni puolesta. Eikös siihen suositus oo, että kaikki yli 25-vuotiaat tai sit jos on sukurasite, painoindeksi liian korkea ym. En kylläkään tota tiennyt että joillakin paikkakunnilla sinne laitetaan ihan kaikki.

Luulen että jos on alipainoinen tai tosi hoikka, neuvolassa pidetään vaan hyvänä kun paino nousee. Ja toki varmasti riippuu myös neuvolan terkasta kuinka ärhäkkäästi siitä sanoo.
 
Meillä myös kaikki menee automaattisesti sokerirasitukseen rv 24-28 riippumatta mistään.

Tämän lisäksi jos on kovasti ylipainoa, paljon ikää, aiempi radi, diabetes tai lähisuvussa diabetesta niin täytyy käydä myös olikohan rv 12-14 aikoihin ja sit uudelleen tuo kaikille kuuluva rv 24-28.
 
Siis tosi jännä, että vaihtelee noin suuresti neuvoloiden toimintatavat asioiden suhteen. o_O mielenkiintosta kuultavaa!
itse en oo niin kilojen päälle stressaillu kun tiiän, että niitä tulee normaalissa raskaudessa joillekkin enemmän ja joillekkin vähemmän. Toki stressaisin jos vaikuttais vauvan tai minun terveyteen jo liika kilot. Hämmentää vaan juuri kun joillekkin sanotaan niistä todella tiukasti ja joillekkin ei sitten mitään.. Mut kai noiki on yhtä henkilökohtasii juttuja kun raskaudet jo itsessään ovat jokasella erilaiset.
 
Musta on toisaalta ihan hyvä, että siitä sanotaan. Mut sit jos tilanne on se, et ne vaan muuttamatta aiempaa tulee eikä oo terveydelle haittaa, on vähän hölmöä alkaa raskausaikana itseensä kituuttaan ku muutenkin on epämukavaa ja mieli hyppii miten sattuu. Mut sit taas jos tilanne on se, että raskauden varjolla syö ihan miten sattuu jatkuvasti tai jos sillä on jotain terveydellistä merkitystä, on musta ihan ok et siitä nätisti mainitaan.

Mulla heittelee tunteet kyl tosi paljon painon suhteen. Välillä on silleen et ihan sama, ja välillä tulee ihan itku :hilarious:

Meilläkin sanottiin neuvolassa, että lähes kaikki joutuu sokerirasitukseen. Toisaalta varmaan lähes kaikki menee myös siihen riskiryhmään eli just toi ”korkea” ikä, yli 25 painoindeksi, aiempi radi tai sukurasite. Kuulemma joka kolmannella nykyään todetaan radi.
 
Musta on toisaalta ihan hyvä, että siitä sanotaan. Mut sit jos tilanne on se, et ne vaan muuttamatta aiempaa tulee eikä oo terveydelle haittaa, on vähän hölmöä alkaa raskausaikana itseensä kituuttaan ku muutenkin on epämukavaa ja mieli hyppii miten sattuu. Mut sit taas jos tilanne on se, että raskauden varjolla syö ihan miten sattuu jatkuvasti tai jos sillä on jotain terveydellistä merkitystä, on musta ihan ok et siitä nätisti mainitaan.

Mulla heittelee tunteet kyl tosi paljon painon suhteen. Välillä on silleen et ihan sama, ja välillä tulee ihan itku :hilarious:

Meilläkin sanottiin neuvolassa, että lähes kaikki joutuu sokerirasitukseen. Toisaalta varmaan lähes kaikki menee myös siihen riskiryhmään eli just toi ”korkea” ikä, yli 25 painoindeksi, aiempi radi tai sukurasite. Kuulemma joka kolmannella nykyään todetaan radi.

Kuinkahan monella se näkyy jossain muussa kuin sokerirasituksessa... :rolleyes: No mutta seulontahan on aina hyvä juttu, jos sen avulla löydetään ne jotka oikeasta hoidosta hyötyvät ja joilla muuten jäisi huomaamatta.

Oon kyllä yllättynyt miten yksinkertaisilla kriteereillä radidiagnoosi tulee! Monessa muussa asiassa kuitenkin verrataan oireita, labratuloksia yms. tutkimuksia ja harkinnan pohjalta lääkäri diagnosoi. Anemiaa ja kilppariongelmiakaan ei pelkkien poikkeavien labrojen ja oireiden yhdistelmällä välttämättä kirjata diagnoosiksi asti. Radi diagnosoidaan vaikka siitä ei olisi mitään muuta merkkiä kuin joku raja-arvo sokerirasituksessa. Joku kansanterveydellinen merkitys tällä kai on. Toisaalta ihmetyttää miksei esimerkiksi raudan puutteeseen saa apua yhtä helposti, vaikka kovin yleistä ja vointiin vaikuttavaa sekin tuntuu olevan.
 
Radissa kai ei sinällään oireita oikein ole. Ymmärrän kyllä miten helposti se diagnosoidaan, kun kuitenkin on aika tärkeä homma tuo verensokerin oikea taso. Ja kun nostaa merkittävästi myös 2-tyypin diabeteksen riskiä raskauden jälkeen. Mutta eihän sitäkään aleta tuosta vaan lääkitsemään.
 
Radissa kai ei sinällään oireita oikein ole. Ymmärrän kyllä miten helposti se diagnosoidaan, kun kuitenkin on aika tärkeä homma tuo verensokerin oikea taso. Ja kun nostaa merkittävästi myös 2-tyypin diabeteksen riskiä raskauden jälkeen. Mutta eihän sitäkään aleta tuosta vaan lääkitsemään.

Niitä sokeritasoja lähinnä tarkoitinkin kotimittauksissa. Diagnoosi tulee jo ennen seurantaa. Kun taas kilpparin kanssa mulla on ollut oireita, arvot pielessä ja lääkityskin aloitettu raskauden ajaksi, mutta diagnostisesti ei ole todettu vajaatoimintaa - se vaatii enemmän kuin parit labrat. Mutta juu varmaan juuri tuosta syystä seulotaan tarkkaan kun ei oireita varsinaisesti ole ja voihan se vaikuttaa vauvaan jos jäisi huomaamatta. Kai sillä pysyvällä diagnoosilla varmistetaan, ettei seuranta synnärillä tai seuraavissa raskauksissa voi unohtua.
 
Takaisin
Top