Viimeisin hankintasi vauvallesi?

Eilen kävin ”katsomassa” kirpparilla, että mitä sieltä löytyy ja muutama body, yöpaita ja pipo tarttui mukaan Lisäksi sisko toi viikonloppuna satsin pienintä kokoa olevia vaatteita. Eli ensimmäiset hankinnat tehty.
 
Olen ostellut tähän mennessä vain alerekeistä vauvalle vaatteita ja nyt olisi vielä juhannusalet käynnissä. Onko muilla mitään tuntumaa siihen, minkä kokoisia vaatteita lokakuiselle kannattaa ostaa talvea tai kesää varten? Vai onko täysin yksilöllistä? Nyt olen tehnyt valinnat sokeasti kokolappuihin merkittyjen kuukausien perusteella.

Ja jos mennään viimeisimpään hankintaan, niin tänään tuli tehtyä ensimmäinen turhakeostos :shy: Tuli eteen niin söpöjä virstanpylväskortteja valokuvia varten, että tarttuivat mukaan :cat:
 
Olen ostellut tähän mennessä vain alerekeistä vauvalle vaatteita ja nyt olisi vielä juhannusalet käynnissä. Onko muilla mitään tuntumaa siihen, minkä kokoisia vaatteita lokakuiselle kannattaa ostaa talvea tai kesää varten? Vai onko täysin yksilöllistä? Nyt olen tehnyt valinnat sokeasti kokolappuihin merkittyjen kuukausien perusteella.

Ja jos mennään viimeisimpään hankintaan, niin tänään tuli tehtyä ensimmäinen turhakeostos :shy: Tuli eteen niin söpöjä virstanpylväskortteja valokuvia varten, että tarttuivat mukaan :cat:

Mun marraskuun ja joulukuun pojat ovat kasvaneet aikalailla keskivertokäyrällä. Karkeasti näin: 0-1-2kk 56cm vaatteet, 2-4kk 62cm, 4-6kk 68cm, 6kk 74cm. Mutta vaatemerkeissä ja vaatteiden malleissa on paljon eroja ja kropan malli on hyvin yksilöllistä.

Myös se kuinka paljon vaatetta kuluu on yksilöllistä. Toiset vauvat puklailee enemmän kuin toiset. Myös meissä vanhemmissa on eroja, toiset vaihtaa vaatetta herkemmin kuin toiset ja kuinka tiheesti pyykinpesukone pyörii vaikuttaa tarvittavien vaatteiden/lakanoiden/jne määrään. Karkeasti sanoisin, että vaatekertoja menee 2-3 päivässä. Lakanoita saattaa myös joutua vaihtamaan yöllä, jos tulee esim. nipat.
 
Olen ostellut tähän mennessä vain alerekeistä vauvalle vaatteita ja nyt olisi vielä juhannusalet käynnissä. Onko muilla mitään tuntumaa siihen, minkä kokoisia vaatteita lokakuiselle kannattaa ostaa talvea tai kesää varten? Vai onko täysin yksilöllistä? Nyt olen tehnyt valinnat sokeasti kokolappuihin merkittyjen kuukausien perusteella.

Ja jos mennään viimeisimpään hankintaan, niin tänään tuli tehtyä ensimmäinen turhakeostos :shy: Tuli eteen niin söpöjä virstanpylväskortteja valokuvia varten, että tarttuivat mukaan :cat:

Heh, sama täällä valintojen osalta! Ihan fiiliksen mukaan olen mennyt, tosin olen tähän mennessä ostanut lähinnä bodyja, jotka menee sitten kaiken paksumman alla. Ja äitiyspakkauksessa näyttäisi olevan aika paljon kivoja ja erikokoisia vähän lämpimämpiäkin tuotteita :happy: Mitään paksumpia ja lämpimämpiä vaatteita en ole vielä ostanut yhtään, kun en yhtään tiedä missä koossa niitä kannattaisi ostaa! Tosin mieluummin isompana kuin pienempänä...:happy: Nämä alennusmyynnit kyllä houkuttelisi ostamaan KAIKEN ja NYT, mutta ehkä koetan hillitä itseäni, kyllä niitä alennuksia tulee myöhemminkin, sitäpaitsi käytettynä saa erinomaista tavaraa :thumleft
 
Meillä esikoinen lokakuun alussa syntynyt poika käytti joulukuussa jo 74 kokoa syntymä pituus 53cm, kasvoi reippaasti + käyrällä, ja syyskuun lopussa syntynyt tyttö käytti joulukuussa vielä 62 kokoa syntymäpituus 49cm kasvoi keskikäyrällä, että on varmasti aika yksilöllistä, huhtikuinen käytti 2kk iässä myös 62 kokoa ja jotkut timmimmät vaatteet oli 68 kokoa sybtymäpituus 50cm, kasvu ollut keskikäyrällä
 
Pikkuisia vaatteita kävin kirpparilta ostamassa tänään (50-62cm). Joitain on tullut aiemmin jo hankittua. Toppahaalarin ostin kirpparilta koossa 62cm, popin alennusmyynnistä softshell-haalarin koossa 68. Tänään hain äitiyspakkauksen ja siellä oli kaikkea ihanaa :Heartpink

Lähes kaikki alkaa oleen hankittu, vaikka kovasti vannoin etten osta mitään ennen syyskuuta. Jotenkin kummasti lähtenyt lapasesta.. Paljon on myös tullut kavereilta ja sukulaisilta vaatteita ja tavaraa.
 
Meidän lähes 1v3kk tyttö taas käyttää tällä hetkellä pääasiassa 74-80 kokoisia vaatteita, jokunen 68cm bodykin menee vielä ihan hyvin käytössä. Suht keskikäyrillä pituudessa menee, mutta on melko hoikka ja ite tykkään pukea lapsen sellaisiin just sopiviin vaatteisiin ettei ne pyöri päällä... Eli tosiaan kuten Emsu sanoi niin noi on hyvin yksilöllisiä että mikä koko menee ja milloin, ja mitä tykkää käyttää.

Meillä ei myöskään jouduttu vaatteita vauvana juuri vaihtamaan päivän aikana kun ei puklaillut tai muutenkaan sotkenut, saatoin välillä hyvin laittaa seuraavana päivänä vielä samat vaatteet, joten melko vähillä vaatteilla olisi pärjätty... Plus että toi tyttö on tosi lämminverinen niin koko viime kesän meni lähinnä pelkässä vaipassa ja välillä joku pieni paita tai mekko, joten 62cm housut ja bodyt jäi lähes tyystin käyttämättä. Siksi en nyt ostakaan mitään vaatteita lisää (jos suinkin itsekuri pitää :rolleyes:) ennen vauvan syntymää. Katsotaan sitten että millainen tyyppi tulokas on ja mitä tarvii. Ja mitä saa lahjaksi... Tai siis jos törmään jossain kivaan pieneen toppahaalariin halvalla niin sellaisen oon itselleni antanut luvan ostaa. :grin

Sijoitetaan mieluummin nyt sellaisiin isompiin asioihin mitä tarvii hankkia mahdollisesti tuplat tai ykköselle jo uudet kun vanhat siirtyykin seuraavalle. Eli pinnasänky irrotettavalla laidalla, ja jonkunmoinen syöttötuolikin varmaan pitää hankkia toinen, tai mikä juniorotuoli nyt sitten löytyykään... Ja ehdottomasti uusi turvaistuin tai sitte telakka, kun meillä on sellainen turvaistuin mikä menee samalla telakalla kun turvakaukalokin. Eli kaukalolle ei tällä hetkellä oo vapaata telakkaa enkä kyllä jaksa niillä vöillä pelata...

Plus tietty se isoin hankinta eli mulle auto mihin mahtuu taakse kaksi turvaistuinta... Se tässä on miehellä työn alla, ja jätettiin mun automyyjäveljelle jo ohjeet että millaisesta autosta pitää heti meille ilmoittaa jos saa käsiinsä. :p
 
Kiitos kaikille vastauksista! :happy: Vaikuttaa olevan melkoisen yksilöllistä tuo vaatekokojen sopiminen. Olenkin ostanut eri kokoisia perusvaatteita sillä mielellä, että merkistä tai pesussa kutistumisesta huolimatta ne ovat väkisinkin ennemmin tai myöhemmin oikean kokoisia :grin Taidan kuitenkin jättää selkeät talvi- ja kesävaatehankinnat vasta syntymän jälkeen.
 
Meillä myös esikoinen ja kolmonen on todella lämmiverisiä ja esikoisen ekana talvena ei käytetty kertaakaan toppapukua vaan kokotalvi mentiin pelkästään sellasella teddypuvulla ja äippäpakkauksen makuupussilla (siis yhdistettynä) ja silloinkin välillä oli niin hikinen että joutui pitämään makuupussin auki, meillä oli myös lämpöpussi rattaissa mutta se oli aivan liian kuuma pojalle että jäi kokonaan käyttämättä, tosin 2014 talvi ei tainnut muutenkaan olla kauhean kylmä, jos oikein muistan.
Nyt meillä on vauvaa varten toppapuku ja pari erikokoista teddypukua, mitkä on jäänyt noilta isommilta, lämpöpussin meinaan hommata ainakin kaukaloon, ehkä myös rattaisiin jollyroomilla oli paljon kaikkia erillaisia ja aika moni tosi hyvässä tarjouksessakin, vielä en kuitenkaan tilannut, kun ollaan lähössä heinäkuussa miehen kanssa tallinaan shoppailemaan lastenvaatteita /tarvikkeita, josko sieltä samalla vauvalle löytyis se lämpöpussi ja ehkä jotain muutakin kivaa :D
 
Kesävaatehankinnat kannattaa jättää myöhempään, mutta talvikampetta uskaltaa jo aika hyvin ostaa. Äitiyspakkauksen toppapuku on tosi monelle ensi talvena vielä ihan hervottoman iso, joten sitä pienempää suosittelen. Meillä oli marraskuussa syntyneellä esikoisella Reiman 62/68 haalari, nyt tälle tulokkaalle ostin Polarn o pyretin 56 haalarin, joka vastasi aikalailla samaa kokoa kuin Reiman olemassa oleva. Oli vaan niin suloinen tyttöä ajatellen, että en voinut vastustaa kiusausta :grin Villahaalaria, lakkia, toppatöppöstä ym. on aika helppo ostaa myös jo, kun niissä se koko ei ole kuitenkaan niin justiinsa.
 
Joo, mä olen myös ostanut fleece/teddyhaalareita koossa 56-62-68, sillä se äitiyspakkauksen haalari sopii kohtalaisesti vasta joskus ~6-10 kk vauvalle eli oletan että reilusti vasta kevättalven puolella, eli eipä taida jäädä montaa kuukautta haalarille käyttöaikaa. Toki voi siihen pienemmänkin vauvan laittaa. Kärryihin (ja kaukaloon) on sitten lämpöpussit jo olemassa eli niiden kombinaatiolla mennään ensi talvi. Lisäksi olen ostanut pipoja eri koossa ja paksuudessa, sillä se pää kasvaa aika nopeaan ja kausi vaihtuu, eli ulkovaatetus alkaa olemaan hankittuna. Talvelle paras oli mielestäni jo esikoisen aikaan kypärämyssy (esim pop, ja mikä se toinen villaisia tekevä onkaan), sillä suojaa suoraan kaulan ja korvat. Varsinkin siis noin 6kk eteenpäin kun istuvat jo kärryssä pystymmässä asennossa. Pienemmälle, makuuasennossa matkaavalle käytin nauhattomia pipoja (leikaten nauhat pois jos oli) sillä pelkäsin(ja edelleen pelaten varman päälle) ettei kuristu vain niihin kopassa ollessaan jostain syystä. Toinen olivat ne hanskat/neulotut tumput jotka ovat vanhan ajan malliin nauhalla päästään kiinni (kätevästi ettei toinen pari häviä), irroitin nekin toisistaan ja sain vanhoilta sukulaistädeiltä korjaavaa kommenttia että enkö osaa käyttää niitä oikein... Nämä näitä omia pelkojani..
 
Lisäksi on ostettu autoon turvakaukalot ja telakat, sekä kokonaan uusi auto. Nyt siis taakse mahtuu kolme turvaistuinta; esikoisen ja tulevat tuplat. Auton hankinta oli vaikein, sillä ei ole montaa vaihtoehtoa tällaiselle kombinaatiolle.

Saako kysyä että mikä auto? Ku ite just havahduin siihen että miten kummassa minä tai toi esiteini bonustyttö könytään sinne takapenkille keskelle istumaan jos toisella puolella on kaukalo ja toisella turvaistuin. o_O Vähän ehkä olis helpompaa jos turvalaitteet olisi vierekkäin ja sitten jäisi toinen reunapaikka vapaaksi jonkun muun istua... Eli siis kolmet Isofixit olis kiva olla takana, mutta ilmeisesti melko paljon vaadittu? Ku kolme penkkiriviä taas tarkoittaisi olematonta tavaratilaa.
 
Saako kysyä että mikä auto? Ku ite just havahduin siihen että miten kummassa minä tai toi esiteini bonustyttö könytään sinne takapenkille keskelle istumaan jos toisella puolella on kaukalo ja toisella turvaistuin. o_O Vähän ehkä olis helpompaa jos turvalaitteet olisi vierekkäin ja sitten jäisi toinen reunapaikka vapaaksi jonkun muun istua... Eli siis kolmet Isofixit olis kiva olla takana, mutta ilmeisesti melko paljon vaadittu? Ku kolme penkkiriviä taas tarkoittaisi olematonta tavaratilaa.

Tämän takia me vaihdettiin Vw Caddyyn, koska siinä jää eniten tavaratilaa 7 paikkaisena autona. Ei tarvitse tuon marraskuussa 9v täyttävän esikoisen ängetä itseään keskipenkille. Caddyssa miinusta kyllä se, ettei siinä ole isofixejä kuin keskirivin sivupenkeissä.
 
Me päädyttiin mersun ML/GLE (eri vuosimallit mutta sama kapasiteetti ja koko), harkittiin myös GLCtä. BMWltä ainoastaan aivan uusin X5, vanhemmissa ei riitä penkin leveys/isofixien sijoittelu kolmelle istuimelle. VW Touregissa oli myös tarpeeksi leveä takapenkki, ja sitten kaikki 7-paikkaiset (mm. Audi Q7, Volvo XC90, BMW 2-sarjan GT, Ford S-max..). Päädyimme lopulta 5h-kaksiriviseen ja vaihtoehtoon, että taakse saa kiinni kahdella isofixillä telakat+kaukalot (ja myöhemmin 2-3v istuimet selkä menosuuntaan) reunoille ja keskelle nyt 4v turvaistuimen (ja myöhemmin korokkeen) turvavyökiinnityksellä. Lisäksi on riittävästi sisätilaa köyttää takapenkkiläiset turvavöihin. Ja takakonttiin jää tilaa tuplavaunuille ja muille matkatavaroille. Tieliikennelaki kyllä sallii, että keskellä istuva voisi matkustaa ilman turvaistuinta jos sellainen ei autoon mahdu kun kaksi reunapaikkaa on jo varattu turvaistuimille, mutta me ei pidetty sitä vaihtoehtona.
 
Saako kysyä että mikä auto? Ku ite just havahduin siihen että miten kummassa minä tai toi esiteini bonustyttö könytään sinne takapenkille keskelle istumaan jos toisella puolella on kaukalo ja toisella turvaistuin. o_O Vähän ehkä olis helpompaa jos turvalaitteet olisi vierekkäin ja sitten jäisi toinen reunapaikka vapaaksi jonkun muun istua... Eli siis kolmet Isofixit olis kiva olla takana, mutta ilmeisesti melko paljon vaadittu? Ku kolme penkkiriviä taas tarkoittaisi olematonta tavaratilaa.

Ne ovat ihan yksittäiskappaleita 5h-autoja, joissa on jo kolmet isofixit takana tai että ylipäätään penkin leveyteen voi mahtua kolmet isofixit, jos tilaat uuden tehtaalta. Toinen on takapenkin leveys, niitäkin on vain muutama hassu malli, joihin saa mahtumaan kaikista kapeimmat istuimet (~42cm) kolme rinnakkain, ja vaatii myös istuimien muotoilulta paljon että mahtuvat keskenään vierekkäin. Tämän lisäksi keski-istuimeen voi tarvita vielä ns.jatkopalan turvavyöhön, jotta saa turvavyöllä kiinni jos sillä kiinnitetään lapsi ja/tai penkki. Kolmanneksi vielä vaikuttaa isofix-kiinnikkeiden sijainti, sillä penkki voi olla kyllä leveä mutta isofixit asennettu liian lähekkäin ettei niiden väliin siltikään jää tilaa edes kapeimmalle turvaistuimelle tai korokkeelle edes turvavyökiinnityksellä. Tämä onneksi havaittu valmistajilla eli esim aivan uusimmissa malleissa alkaa jo muutamissa isoimmissa malleissa olemaan paremmin tilaa isofixien välissä.
Eli kolme isofixiä tarkoittaa useimmiten 7-paikkaista autoa.
 
Ja autokaupoissa voisin sanoa että ”myyjät” vähät tietävät penkkien sijoittelusta/koosta mitään, tuli kyllä selväksi vaikka kysyisit jopa maahantuojaliikkeestä, jonka edustaman auton esittelyvideolle on sullottu penkit riviin. Puhumattakaan sitten näistä ”pojista”, jotka ei ole tainneet lastenistuinta vielä nähdäkään mutta kovasti autoa ollaan myymässä että on hieno. (Sivuhuomautus). Lopputulos siis todella turhauttavaa ja pakko sanoa että jos olet vaihtamassa autoa niin hanki ko.penkit etukäteen, kaikista kapeimmat ja lähde niiden kanssa autokauppaan. Riippumatta siitä mistä sitten sen lopullisen yksilön hankitkaan kun malli ja muut speksit on ensin selvillä. (avautuminen :wtf:)
 
Ollaan lomareissulla vieraalla paikkakunnalla kylpylässä, ja tänään pyörittiin kaupungilla. Selvisin kunnialla ostamatta yhtikäs mitään lähes "kotiin" saakka, mutta sorruin sitten ruokaostosten päätteeksi paikallisen hypermarketin vauvanvaateosastolla ihan yli-ihanaan paitaan ja potkuhousuihin. Vaarallisia nuo alennusmyynnit... :p
Eilen ostettiin Emmaljungan päikkärikäytössä ollut vaunurunko ja koppa, ihan mahtavat torilöydöt voimassa olevalla takuulla! Mieskin sanoi olevansa ylpeä musta, kun oon hyvä löytämään superdiilejä ja tekemään ostoksia budjetilla, ja et on kiitollinen siitä etten puhalla kaikkia säästöjä sileäksi näihin hankintoihin:smiley-angelic003
 
Mulla nyt ihan parina päivänä tullut hypistely-/ihastelutarvetta vauvan vaatteita kohtaan. Mitään en kuitenkaan ole ostanut, kun ei tarvita. Tai no kevytvanupuvun ja jumpsuiin tilasin Reiman alesta nyytille samalla kun isommille syksylle/talvelle tilasin ulkoiluvaatetta.
 
Takaisin
Top