Onko taaperosi nirso vai kaikkiruokainen?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko teidän lapset nirsoja vai syövätkö mitä vain tai ainakin melkein? Mikä on teidän taaperon lempi ruoka?

Me ollaan siitä onnellisia että meidän poika söi jo taaperona ja syö edelleen melkein mitä vain syötäväksi kelpaavaa. (Nirsoiluikää odotellessa...) Menee kaikki mistä itse en tykkää, menee kaikki mistä mies ei tykkää, menee uudet ruuat. Lempiruoka taitaa olla lapsille tyypillisesti(?) makaroonilaatikko. Tai sitten porkkanalaatikko. :D
 
Todellakin nirso. Pienempänä söi melkein kaikkea, nykyään maistuis pelkät smoothiet, leipä, banaani tai viinirypäleet. Mikään oikea ruoka tai puuro ei kelpaa. Ei myöskään suostu juomaan maitoa. Lempiruoka on jauhelihakastike ja makarooni.
 
NIRSO! Meillä neiti täyttää kesällä 2v eikä syö oikeastaan mitään itsetehtyä kotiruokaa, ei vaan syö niin ei syö. 1-3 vuotiaden pilttejä se vetelee tyytyväisenä lähes kaikkia makuja, mutta auta armias jos spagettia jauhelihakastikkeella tuleekin muualta kuin purkista niin sylkee heti pois ja alkaa huuto. Eikä ongelma ole niinkään se ruoan karkeustason ero, koska syö kuitenkin täyttä päätä kaikkia leipiä itse ja kaikki herkut kyllä maistuu, söis varmaan pakettillisen keksejä jos sais :D Täys nirsous on myös hedelmissä ja kasviksissa, mikään perus banaani tai edes vesimeloni ei kelpaa, kaikki pitää olla siellä piltin seassa piilossa.
 
Taapero syö vähän vaihtelevasti, mutta vielä onneksi aika ennakkoluulottomasti. Eiköhän se nirsoiluvaihekin vielä ala. :rolleyes: Isoveljensä oli todella kaikkiruokainen jonnekin ehkä 4-vuotiaaksi, sitten alkoi nirsoilu, mutta nyt 6-vuotiaana hän on alkanut taas maistella ennakkoluulottomammin. Juuri yhtenä päivänä tein varmaan ekaa kertaa ikinä lapsille tofua, ja ensin sitä maistettuaan hän sanoi ettei tykkää. Kerroin, että uudet maut voivat tuntua oudoilta, ja siksi ihmisen pitäisikin maistaa uutta makua 20 kertaa, jotta tottuu siihen. Hän jatkoi tyynesti maistelua ja söi lopulta kaiken! :joyful:
 
Täytyy sanoa, että kaikki kolme on olleet hämmästyttävän kaikkiruokaisia pienestä pitäen! Itse en pienenä syönyt niin järin monipuolisesti, kotona ei ollut tarjolla monipuolisesti kasviksia tms ja montaa juttua olen opetellut vasta aikuisiällä syömään. Omille lapsilleni oon tarjonnut rohkeasti kaikenlaista jo pienestä asti ja on maistunut. Oman kokemukseni valossa olenkin ihmeissäni kun taaperoiässä lapset on rakastaneet esim parsakaalia ja avocadoa. :D
Esikoinen söi 1v syntymäpäivänään mietoja jalopenoja irvistelemättä ja väkevää salmiakkiakaan ei sylkenyt pois. :grin (nyt 6v:nä syö hot wingsejä ja vahvempia jalopenoja!)

Vasta isommalla iällä on tullut valikointia sen suhteen mitä haluaa syödä. Mutta kun oon antanut lapsen itse jossain määrin vaikuttaa syömisiinsä (eli edelleen samaa ruokaa on tehty ja tarjottu ja kannustettu maistamaan, tykätä ei tarvi ja syödä ei ole pakko) niin ajan kanssa on taas maistunut nekin jutut mitkä on olleet inhokkilistalla välillä. :joyful:
 
Meillä on vaihdellut nirsoilun ja kaikkiruokaisuuden välillä. Neiti on nyt 2v2kk. Vähän aikaa sitten oli vaihe, jolloin mikään kotiruoka ei käynyt (paitsi peruna kaikissa muodoissaan). Ainoat mitä syötiin, oli Saarioisten valmislaatikot! Tätä kesti pari kuukautta ja sitten alkoi taas kotiruoka uppomaan. Sitten oli vaihe, jolloin mikään liha missään muodossa ei kelvannut, sekin meni ohi. Sitten vaihtui niin ettei kasvikset kelvanneet ja nyt tällä hetkellä äidin lautaselta pöllitään jopa parsat ja kukkakaalit! :woot: Eli vaihe vaiheelta. :)
 
Vanhempi on erittäin nirso, lempiruoka on makaroni ja jauhelihakastike. Ei mene kasvikset tai hedelmät, puurokin pitää olla sitä semperin jauhopuuroa o.O normipuuron yökkää pois!

Nuorempi taas syö ihan kaikkea :P lempiruoka .. kaikki? :grin

Hupaisaa, kuinka erilaisia voivat olla! :P ja samaa sukupuolta ovat, että ei voi silläkään perustella..:hilarious:
 
NIRSO! Meillä neiti täyttää kesällä 2v eikä syö oikeastaan mitään itsetehtyä kotiruokaa, ei vaan syö niin ei syö. 1-3 vuotiaden pilttejä se vetelee tyytyväisenä lähes kaikkia makuja, mutta auta armias jos spagettia jauhelihakastikkeella tuleekin muualta kuin purkista niin sylkee heti pois ja alkaa huuto. Eikä ongelma ole niinkään se ruoan karkeustason ero, koska syö kuitenkin täyttä päätä kaikkia leipiä itse ja kaikki herkut kyllä maistuu, söis varmaan pakettillisen keksejä jos sais :D Täys nirsous on myös hedelmissä ja kasviksissa, mikään perus banaani tai edes vesimeloni ei kelpaa, kaikki pitää olla siellä piltin seassa piilossa.

Meillä ihan sama juttu!
Piltillä eli 1,5 vuotiaaks, laittovat meidät lastenlääkärillekin kun tytöllä ei paino noussu millään ja oksennusrefleksi tosi herkässä. No eihän siellä mitään löytyny.. Mutta pikkuhiljaa se siitä sitten lähti -nyt tyttö 2v1kk syö tavallista ruokaa, mutta aika ronkeli on vieläkin. Edelleen monen ruoan koostumus on ongelma.. Toivottavasti kuopuksesta ei tuu yhtä hankalaa..
 
Nuorin on nirso. En tiedä millä ihmeellä edes ylipäätään kasvaa, koska ei syö kyllä juuri mitään.
Toivottavasti jossain kohti asiaan tulee muutos ja ruoka alkaa maistumaan paremmin :)
 
Vanhempi on nirso. Söi 1,5 - vuotiaana vielä pilttiä kun kotiruoka ei kelvannu, sitten alkoi onneks omatehty ruoka maistumaan. Ei välitä kasviksista, hyvällä tuurilla saattaa muutaman palan kurkkua syödä silloin tällöin. Hedelmätkään ei uppoa, ainoastaan puolikas banaani maistuu. Ruuan suhteen on nirso ja on hirveen skeptinen jos tarjoilen uutta ruokaa jota ei olla ennen maisteltu.

Kuopus onkin sit kaikkiruokainen. :p Uppoaa ihan kaikki eikä ole ikinä sylkeny/kieltäytyny mistään. Jokainen ateria jonka valmistan, syö ison lautasellisen ja haluaa aina lisää. Kasvikset, vihannekset, hedelmät, marjat, kaikki käy. :)
 
Takaisin
Top