Opitaan uutta :)

Meillä sama, varmaan tarhassa oppinut. Ja onneksi osas myös jalat edellä laskeutua.
Lisäksi todistin tänään, kun käsien pesua ehdotin, tyttö veti hihan ylös.
Eilen 1 v 2 kk.
 
Joo täällä kans kiivetty sohvalle jo tovi. Ja nyt ruokapöydän tuoleille. Osaa tullu pylly edellä alas jo isoveikkojen ja meidän sängystä mutta jos touhottaa niin pelottaa et tulee päälleen. Meillä harjoitellaan sanoja paljon: kurkku, mummo, pappa, poppa, kauppa, vaippa, ikkä, äiti ja akka, äijä ja ekan kerran veikka tuki v:lle eikä ollut enää eikka :D
 
Täälläkin on kiivetty sohvalle pitkään sekä ruokapöydän penkille, meil on pirttipöytä. Sohvalta on oma kulkureitti tytölle, sohvalta rahin kautta säkkituolille ja lattialle :D osaa myös tulla jalat edellä suoraan sohvalta lattialle. Ruokapöydän penkille kiivetään yleensä jos on nälkä. Sanoja ei varsinaisesti tule, muutama saattaa tulla mut en sit tiiä tarkottaako just sitä asiaa vai kuvittelenko mut kovasti tapailee niitä esim päivää, äiti ja napa. Ruokakin osataa syödä suht siististi, kun sille päälle sattuu, on myöS hetkiä ku sitä ruokaa on kiva ravistella lusikasta tai haarukasta. Isi näytti eilen miten hyö kävelee ku pitää vaa yhdestä kädestä kiinni, tuli miulle uutena.
 
Täällä kiivetään tuolin kautta pöydällekin, toki sohvallekin pääsee ja sänkyihin. Meilläkin tyttö vetää itse hihaa ylös kun on käsien pesun aika. Viime päivinä on ollut oikein kiinnostunut toistamaan sanoja, joita kuulee. Nyt osaa sanoa napa, paappa, hei hei (vilkuttaa samalla), e-e ja ei (päätä pyörittäen), äijä, nam ja poppaa. Eilen satutti sormensa ja näytti mulle itse puhaltaen siihen sormeen, että mun pitää puhaltaa. :D
 
Muokattu viimeksi:
Belle, ihana toi sormen näyttäminen. :Heartred Mä tökkäsin pojan varvasta kynnellä aamulla niin se ojensi varpaan mun suun eteen ja silloin pitää puhaltaa :D sama käy jos koittaa kuumaa puuroa etusormella. Äitin suun eteen ja äiti puhaltaa :) On nää ihania :Heartred paitsi nyt poika osaa repiä olkkarin verhot alas jos haluaa ja duplolaatikko kaadetaan heti kun silmät välttää. Niin ja meillä heitetään portaisiin kaikki tavarat :D toinen pleikkarin ohjain ei toimi enää kunnolla kun se on pari kertaa sinne lentänyt :D
 
En oo pitkään aikaan kirjoitellut tänne, joten kehitystä on varmaan tapahtunut paljonkin. Tyttö nyt 1v 2kk. Meillä melkein juostaan, kiivetään joka paikkaan ja osataan laskeutua sohvalta alas itse, jos vaan muistaa niin tehdä. Keinuhevosella kiikutaan ja osataan itse mennä kyytiin ja pois. Kävely ulkona lumessakin sujuu ja pääsee itse ylös hangesta. Puhetta ei vielä tule, mutta harjoittelee kovasti ja toistaa joskus sanoja oikein. Ymmärrys on lisääntynyt kovasti. Osaa pyynnöstä istua ja seistä, avata suun, siivota leluja, lähteä kylpyyn ja etsiä tavaroita. Osaa puhaltaa ja niistää nenän joskus paperiin :) Osaa kävellä takaperin ja pyöriä. Ei osaa osoittaa haluamaansa ja itkee vielä useasti jonkun asian perään. Lusikalla syö jo melko hyvin. Muutaman paidan osaa riisua päältään ja minun hanskat ja kengät saa jo päällensä .
 
Meillä ei edelleenkään kävellä (tukea vasten kylläkin), lusikka menee suuhun mutta ruoka ei pysy siinä joten pakko syöttää. Purkkiruokaa syödään, en oikein "osaa" tehdä mitään ruokaa lapselle mikä uppoisi. Sanojakaan ei juurikaan tule, isi ja tissi on selkeimmät. Joistakin sanoista, esim pallo, sanoo ensimmäisen tavun. Niin ja tyttö piakkoin 1v 3kk.
 
Täällä opittu irvistää kun pyytää ja 'iskee silmää' :) Sit saattaa laulaa omia lauluja hetken jos on itekseen mut lopettaa heti kun huomaa et sitä kuunnellaan :D osaa varvastella ilman tukea ja ihan älyttömästi alkanut ymmärtämään. Esim, mennään tekemään ruokaa, niin kävelee keittiöön ja jos jotain haluaa, ottaa kädestä kiinni ja taluttaa paikalle :)
 
Ei meilläkään vielä kävellä. Pari askelta voi mennä jonnekin ottamaan tukea. Kaikki muut temput kyllä osaa.
Tyttö 1v 2kk
 
Meilläkään ei kävellä, mitä nyt ehkä neljä askelta putkeen voi ottaa jos menee sylistä syliin. Luulen, että valmiudet ovat jo, mutta uskallusta puuttuu. Mutta ajan kanssa, pikkuhiljaa. En ota stressiä, on muutenkin mennyt hitaammalla kehitysvaiheella muissakin jutuissa.
 
Meillä irvistetään pyynnöstä! Se on mahtavaa! 4 hammasta kun näkyy ja poika nauraa kun muut nauraa :D ei sillä meinaa pokka pitää kun alkaa naurattaa :D
 
Meillä lähti tällä viikolla sujumaan ”posting box” eli erimuotoisten palikoiden sovittaminen puulaatikon kannen reikiin. Jonkin verran pitää vitsiksi heittää, jolloin muotopalikka kipataan olan yli. Monta viikkoa kiinnosti sovittaa vain pyöreää palikan muotoa, koska se oli tietysti helpoin. Tänään paneutui enemmän yksinkertaiseen puupalapeliin, jossa 6 palasta muodostuu kala. Pikkuhiljaa :)
Tyttö 1 v 3 kk.
 
Meillä lähti tällä viikolla sujumaan ”posting box” eli erimuotoisten palikoiden sovittaminen puulaatikon kannen reikiin. Jonkin verran pitää vitsiksi heittää, jolloin muotopalikka kipataan olan yli. Monta viikkoa kiinnosti sovittaa vain pyöreää palikan muotoa, koska se oli tietysti helpoin. Tänään paneutui enemmän yksinkertaiseen puupalapeliin, jossa 6 palasta muodostuu kala. Pikkuhiljaa :)
Tyttö 1 v 3 kk.

Meiän tyttö tekee tätä palikkalaatikkoa sillee et aukasee kannen ja laittaa palikat sit sinne.. Ei oo viel hiffannu sitä ideaa.. :D
 
Meillä kans osataan laittaa palikoita muotolaatikkoon. Ja oikeestaan tyttö tunkee laatikkoon kaiken mikä vaan mahtuu, kerran tunki oman kätensä siitä pyöreästä reiästä ja jumiinhan se jäi. Itkun kera piti pyöritellä käsi sieltä vapaaksi.
 
Takaisin
Top