Tammikuun turinat :)

Lumiaanhan ei päivitetä enää mitään sovelluksia, joten ne ei välttämättä toimi vaikka sais ladattua. Eikä uusia sovelluksia tai päivityksiä tuu, koska lumiaa ei enää tehä.
 
Juu mut ei se Opera toiminut ennen tuon tuen loppumistakaan. :D Paska puhelin, ainut hyvä asia on hyvä kamera. :p
 
Mä olin ihan helisemässä joskus reilu 3v sitten, kun mulla oli vielä Lumia. Siihen ei saanut juuri mitään sovelluksia ja jos jonkun saikin, niin se oli ihan paska. :D Onneks töissä vaihdettiin sen jälkeen Samsungiin. :D
 
Latasin jonku Elisa Turvasovellus -nimisen käkkyrän tähän luuriin. Toistaiseksi toimii. Eikä kaatuile ees. Jeee. :)
 
Hirveä hermoilu päällä. Kävin juuri labrassa antamassa emätinnäytteen kun on ollut noita tulehduksia ja näytteenotto oli jotenkin kivulias. Heti sen jälkeen huomasin pientä verenvuotoa (ihan vaalean pinkkiä pyyhkiessä vessassa käydessä). Veikkaisin että limakalvot on jotenkin ärtyneet/kuivat, mut silti hermostuttaa. Eikai se näytteenotto voi mitään aiheuttaa? Oon tässä raskauden aikana antanu vaikka kuinka monta näytettä eikä kertaakaan oo aiheuttanu mitään vuotoa.

Rv16+6
 
Lisäksi näytteenottaja vaikutti vähän epävarmalta. Sanoin etukäteen että oon raskaana ja että vaikuttaako näytteenottoon niin se vastas jotenkin ympäripyöreesti että joskus voi vaikuttaa. Mikä oli mun mielestä tosi outoa koska aiemmin mulle sanottu aina että ei vaikuta mitenkään mutta hyvä tietää.
 
Minä kävin tänään Kelassa, kun halusin selvittää äitiyspäivärahojen ym. määrän, ja siis sen, mistä tulosta ne nyt oikein lasketaan. On niin epäselvät ohjeistukset. (-> Lasketaan valtionverotuksessa vahvistettujen ansiotulojen mukaan)-

Pyysin etukäteen ennen sovittua aikaa ilmoittamaan, millaista ja minkä vuoden palkkatietoa tarvitaan. Olivat kaksi päivää ennen tapaamisaikaa yrittäneet soittaa peräti yhden kerran. En päässyt vastaamaan, joten seurasi tekstari -> käskettiin ottamaan vuoden 2017 palkkatiedot mukaan.

No tänään tapaamisella virkailija ryhtyi inttämään, että laskettaisiin vuoden 2015 palkkatietojen mukaan, että se olisi viimeisin vahvistettu verotus. Sanoin että haloo, 3 vuoden takaisen mukaan ei varmasti mene. Mulla oli myös 2016 vahvistettu verotuspäätös siinä mukana, ja silti hän väitti, että 2015 on viimeisin vahvistettu ja sen mukaan. Voi äiree..... No, soitti sitten jonnekin sisäiseen neuvontaan, josta selvisi, että kyllä menee vuoden 2016 verotuksen mukaan (jos ei nyt 2017 ole tulot nousseet merkittävästi ja siksi menisi 2 x viimeisten 6 kk mukaan). Eli Kelan tuplamoka - saamassani tekstiviestissä oli virheellinen tieto, samoin virkailijan väittämä oli virheellinen. Onneksi mulla oli sekä 2016 että 2017 tiedot mukana. Aivan käsittämätöntä hölmöilyä Kelalta; sit ihmetellään, miksi ihmisillä menee hermot ja jätetään asioita käsittelemättä, kun ei "asiakas toimita tarvittavia liitteitä" jos ei ne itekään tiedä, mitä asiakirjoja tarvitsevat.

No, mulla oli jostain syystä yllättävän pitkä pinna siinä sen tytön kanssa ja jaksoin olla ystävällinen (somalitaustainen, onneksi puhui suomea hyvin, sit ei kyllä ois kestänyt hermo, jos ois ollut kielimuuri), ja loppujen lopuksi sain kaikki tarvitsemani laskelma-arviot ja tiedot, ja sinänsä asiat hoituivat ihan ok. Tämäkin vaati sitä, että itsellä on jonkinlainen käsitys asioista; jos vain oisin sokeasti uskonut virkailijaa, oltaisiin oltu aivan tuuliajolla koko hommassa.

Helpottaa huomattavasti, kun tietää, mitä summia on odotettavissa ja miten kauan, ja voi etukäteen vähän budjetoida elämäänsä. Mut että semmoista.
 
Hirveä hermoilu päällä. Kävin juuri labrassa antamassa emätinnäytteen kun on ollut noita tulehduksia ja näytteenotto oli jotenkin kivulias. Heti sen jälkeen huomasin pientä verenvuotoa (ihan vaalean pinkkiä pyyhkiessä vessassa käydessä). Veikkaisin että limakalvot on jotenkin ärtyneet/kuivat, mut silti hermostuttaa. Eikai se näytteenotto voi mitään aiheuttaa? Oon tässä raskauden aikana antanu vaikka kuinka monta näytettä eikä kertaakaan oo aiheuttanu mitään vuotoa.

Rv16+6
Niistä emätinnäytteistä / niiden jälkeen tulee aina vähän punaista vuotoa, en sinuna kovin paljoa huolehtisi asiasta. Ainakin esim. Papa-näytteet tekevät itselle aina sen, että vuotaa, inhottavia ovat. Itse jäin miettimään, että oisko se sun näytteenottaja turvannut omaa selustaansa ja epävarmuuttaan sanomalla, että "aina voi olla vaikutusta" jos pelkäsi mokaavansa ja aiheuttavansa itse jotain ongelmia. Mut en kyllä sinuna turhia stressailisi. :)
 
Niistä emätinnäytteistä / niiden jälkeen tulee aina vähän punaista vuotoa, en sinuna kovin paljoa huolehtisi asiasta. Ainakin esim. Papa-näytteet tekevät itselle aina sen, että vuotaa, inhottavia ovat. Itse jäin miettimään, että oisko se sun näytteenottaja turvannut omaa selustaansa ja epävarmuuttaan sanomalla, että "aina voi olla vaikutusta" jos pelkäsi mokaavansa ja aiheuttavansa itse jotain ongelmia. Mut en kyllä sinuna turhia stressailisi. :)

Näin varmaan onkin, silti jäi vaan itseä mietityttämään.

Noi Kelan hommat on kyllä välillä ihan sekasin. Ja tosi epäselviä on yleensä ohjeistukset. Mulla äitiysraha olis automaattisesti sama kuin esikoisesta (koska alle 3v kun uusi tulokas syntyy), mutta yritän saada laskettua viime 6kk tulojen mukaan, koska silloin saisin huomattavasti enemmän (useita satoja/kk enemmän). Esikoisesta sain aika pientä äitiysrahaa (verrattuna palkkaan) koska he laskevat niiden tulojen mukaan joista on tehty kaikki verovähennykset ja mulla nämä verovähennykset oli todella huomattavat kun sain oman auton käytön hyväksyttyä työmatkoille. En tiedä vain kuinka vaikeaksi sekin sitten menee kun pitää selvitellä nämä 6kk tulot (nyt korkeampi palkka eikä verovähennyksiä oman auton käytöstä ollenkaan).
 
Sä soitat vaan omaan palkka laskentaan sit kun alkaa oleen sen aika et haet. Pyydät niitä lähettämään sulle puolen vuoden palkkalaskelman kelaa varten sen sit toimitat kelaan.
 
Sä soitat vaan omaan palkka laskentaan sit kun alkaa oleen sen aika et haet. Pyydät niitä lähettämään sulle puolen vuoden palkkalaskelman kelaa varten sen sit toimitat kelaan.
Hei, mitäs jos ei tiedä vielä koko 6kk ajan palkkaa sillon, kun sitä äippärahaa pitää hakea? Mähän siis ehdin olla just sen 6kk töissä, ennen äitiyslomalle jääntiä, ja sen vipan (kesäkuun) kuun palkka maksetaan vasta 15.7 ja mun kuukausitulot vaihtelee hirveesti
 
Äitiyspäiväraha maksetaan jälkikäteen 25päivän jaksoissa (ensimmäinen maksuerä 30päivää), kerkiät hyvin hakea sitä kun oot saanu palkkatodistuksen koko puolelta vuodelta.
 
Pitää hakee 2kk ennen laskettua aikaa. Ainakin kelan sivuilla ohjeistus. Mun muistaakseni sä haet niillä mitä sulle ehtiny tuleen kk tuloja puuttuviin kuukausiin lasketaan keskiarvo.
 
Äitiyspäiväraha maksetaan jälkikäteen 25päivän jaksoissa (ensimmäinen maksuerä 30päivää), kerkiät hyvin hakea sitä kun oot saanu palkkatodistuksen koko puolelta vuodelta.
Maksaminen on eri kuin hakeminen. On haettava viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa. Mut ne ei heti rupea sitä maksamaan, vaan tuolla mainitsemallasi viiveellä. Siks kai se on ajoissa haettava.
 
Aa en muistanu et se pitää hakee noin aikasin. Mulla oli edellisellä raskaudessa samanlainen tilanne et 6kk töitä tuli täyteen vasta äitiyslomalle jäätyä ja lähettivät töistä sitten palkkatodistuksen Kelaan. Kai mä olin laittanut hakemuksen jo ajoissa mut odottelivat sit sitä todistusta ennen päätöstä.
 
Mutta eiks hakemuksen jälkeen on yleensä 2vko aikaa toimittaa liitteet, eli palkkatodistukset ym, tai kela tekee päätöksen ilman niitä. Ja yleensä ne päätökset ei oo tuensaajan eduks :) ainaki mulle on aina tullu se eräpäivä millon viimeistään liitteiden tulee olla kelassa
 
Kelan sivuilla lukee:
Jos haet äitiysrahaa 6 kuukauden tuloilla tai saat äitiysvapaasi ajalta palkkaa, Kela tarvitsee palkkatiedot työnantajaltasi voidakseen ratkaista hakemuksesi. Työnantaja ei usein voi antaa tietoja äitiysvapaan palkan määrästä etukäteen, vaan vasta sen jälkeen kun vapaasi aikainen palkka on maksettu. Tämä tarkoittaa, että olet voinut jäädä äitiysvapaalle, ennen kuin saat Kelasta äitiysrahapäätöksen. Työnantajasi voi ilmoittaa 6 kuukauden palkkatiedot sekä tiedot äitiysvapaan palkasta työnantajien asiointipalvelussa tai lomakkeella (Y 17). Vaihtoehtoisesti voit lähettää itse Kelaan palkkatodistuksen, josta ilmenee 6 kuukauden tulotiedot.

Eli ilmeisesti ei tarvitse ilmoittaa 2 viikon kuluessa hakemuksen jälkeen? Siis jos pitää kuitenkin hakea 2 kk ennen laskettua aikaa ja kuitenkaan työnantaja ei voi ilmoittaa palkkatietoja vasta kun olet jo äitiysvapaalla (jos maksetaan palkkaa myös äitiysvapaan ajalta).
 
Takaisin
Top