Imettävät odottajat

Triokide

Jostain jotain jo tietävä
Heinämammat 2018
Hei raskauden aikana imettävät äidit!

Imetän nimittäin parhaillaan 1,5-vuotiasta. Hän käy tissillä päivin ja öin noin 10 kertaa vuorokaudessa. Olen haaveillut tandemimetyksestä pitkään ja aion imettää läpi raskauden, jos se onnistuu ilman suurempia kipuja ja jos taapero niin haluaa. Mahdollisesti raskautumisessani meni juuri imetyksen takia tällä kertaa kauemmin aikaa (vajaa vuosi), kun ensin kuukautiset oli poissa vuoden päivät, sitten epäsäännölliset (21-33 päivää) ja sen jälkeen lyhyt kierto (24 päivää) + lyhyt luteaalivaihe (ovulaatio kiertopäivänä 18). En kuitenkaan halunnut missään nimessä puuttua lapsen rinnalla käymiseen toivotun ja odotetun raskauden vuoksi. Millainen tilanne tai millaiset ajatukset sinulla imetykseen ja raskauteen liittyen?

/4+2
 
Muokattu viimeksi:
Täällä imetetään kesäkuista 2016. Lapsen tahtisesti menty, nyt yritetty jättää yöimetys pois että sais itse nukuttua paremmin kun aijemmin saattoi herätä tissille parin tunnin välein. Päivisin syö tissi välillä kerran ja välillä jopa 10 kertaa. Tissi on neidille todella tärkeä. Itselläkin haaveena tandemimetys [emoji173]️jos se onnistuisi
 
Täällä kans imetetään vähän yli 1-vuotiasta. Yöllä lapsi syö yleensä n. muutaman kerran mutta jos on jotain "ongelmaa"/"levottomuutta" niin syöminen tapahtuu n. parin tunnin välein. Päivisin hän juo, no vaihtelevasti sekin tapahtuu, mutta keskimäärin neljä kertaa.

Kiva kuulla teistä muista raskaana olevista imettäjistä. [emoji106]
 
Imetän itse heinäkuista 2016. Menkat palautui kun poika oli 9 kk, koerto oli säännöllinen 34 päivää alusta saakka, ovulaatio osui kp 20-21, luteaalivaihe siis lyhyehkö. Annettin toiselle lupa tulla, ja kun ei tärpännyt kahdesta ekasta yrityskierrosta, oli pitkä tiputtelu ennen kuukautisia ja taustalla endometrioosi ja keltaraihasen muodostumattomuutta, niin söinpä sitten kokeeksi kuningatarhyytelökapseleita ja heti tärppäsi. Oli niin voimakas ovulaatio että sen tunnisti ilman testejä. Ja tässä ollaan.
Toivon että raskaus sujuu imetyksestä huolimatta ongelmitta, supisteluherkkä kohtu jännittää.
Imetän lähinnä öisin enää, päivätissittelyn poika jätti vuoden täytettyään mutta yöllä maistuu 1-3 kertaa. Oli jo kausi jolloin eka
yöimetys tapahtui vasta kuudelta mutra nyt saa taas pomppia ekan kerran kahdelta. Hampaat vissiin vaivaa. Joskus hatvoin päiväunien jälkeen kaipaa tissiä, mutta sitten yleensä puree päivätissittelyn päätteeksi.
Haaveena on tandemimetys, lapsentahtisesti tottakai jos vielä silloin 2-vuotiaana esikoinen haluaa käydä tissillä esim yöaikaan. Tai päivälläkin jos lopettaa puremisen :D
 
Nii...mä olen ajatellut imettää niin kauan ku lapsi sitä haluaa, jos kaikki menee hyvin eikä sikiö siitä mitenkään kärsi. Tandemimetystä olen myös miettinyt. Hampaiden reikiintymistä välillä ollaan mietitty, näen imetyksen kuitenkin tärkeäksi että en haluaisi lopettaakaan. Yritän ehkä ruokailujen yhteyteen saada enemmän tuon imetyksen, se auttais hampaita ajatellen....?
 
Hep! Täällä imetetään Huhtikuista 2016. Tosi kiinnostava aloitus ja kiva lukea teidän positiivisia tekstejä aiheesta!

Tähän asti on ollut kaverit (imettävät ja ei imettävät) epäileväisiä raskauden yrittämisestä imettäessä. Gyne kauhistui ettei 1,5v tarvi enää imetystä kun ei olla kehitysmaassa ja viimeistään raskauden alkaessa pitäisi lopettaa imetys että kaikki ravinteet menisi kehittyvälle sikiölle. Neuvolantäti muistutti keskenmenoriskistä ja varmisti että syön tarpeeksi monipuolisesti ja muistan vitamiinit ja kalsiumit. Neuvolalääkäri sitten oli vähän positiivisempi ja mainitsi WHO:n 2v suosituksen ja että ei ole aihetta kovasti tutkittu vaikka periaatteessa imetys voisi supistelua aiheuttaa.

Onko teillä jotain lähteitä ajantasaisesta tiedosta ko. aiheesta? Itselle tandem-imetys tuntuu vieraalta ajatukselta, mutta saattaa hyvin olla, että tämä siihen vielä menee. Aiempien saamieni kommenttien perusteella jo äidintahdistin imetystä (sellaisesta 8-10x vuorokaudessa taaperon määräämästä "mammaa!" käskytyksestä) Sillein että jätin ne tärkeimmät päikkäri- ja yöunitisut. Viikko menty nyt tällä ja taapero syö selvästi enemmän kiinteitä (nirso sormiruokailija) ja kakka on ollut kiinteempää, mikä on ollut kyllä iloinen yllätys. Ja odottamattoman helposti ymmärsi poika uudet säännöt. Mun rinnat on olleet pinkeenä sitten päivisin kun on pidemmät imetystauot esim päikkäreiden ja yöunien välillä, että josko se maitokin pikkuhiljaa alkaisi vähetä. Toisaalta taas yötissille on poika alkanut taas heräilee. Liekö se loppuisi itsestään vai pitääkö sitten jossain vaiheessa opettaa siitäkin pois.

Olin ajatellut, että yritän ajaa imetyksen alas ekan kolmanneksen aikana, koska ekassa raskaudessa tuli aika paljon niitä harjoitussupistuksia niin en ehkä uskaltaisi varsinkaan niiden kanssa jatkaa imetystä. Mutta kiva kuulla että on ihan taaperoitakin imettäviä odottajia jotka suunnitelee tandemia. Ehkei me sitten niin nopsaa lopetetakaan. Tai ainakaan oteta siitä painetta!
 
Hep! Täällä imetetään Huhtikuista 2016. Tosi kiinnostava aloitus ja kiva lukea teidän positiivisia tekstejä aiheesta!

Tähän asti on ollut kaverit (imettävät ja ei imettävät) epäileväisiä raskauden yrittämisestä imettäessä. Gyne kauhistui ettei 1,5v tarvi enää imetystä kun ei olla kehitysmaassa ja viimeistään raskauden alkaessa pitäisi lopettaa imetys että kaikki ravinteet menisi kehittyvälle sikiölle. Neuvolantäti muistutti keskenmenoriskistä ja varmisti että syön tarpeeksi monipuolisesti ja muistan vitamiinit ja kalsiumit. Neuvolalääkäri sitten oli vähän positiivisempi ja mainitsi WHO:n 2v suosituksen ja että ei ole aihetta kovasti tutkittu vaikka periaatteessa imetys voisi supistelua aiheuttaa.

Onko teillä jotain lähteitä ajantasaisesta tiedosta ko. aiheesta? Itselle tandem-imetys tuntuu vieraalta ajatukselta, mutta saattaa hyvin olla, että tämä siihen vielä menee. Aiempien saamieni kommenttien perusteella jo äidintahdistin imetystä (sellaisesta 8-10x vuorokaudessa taaperon määräämästä "mammaa!" käskytyksestä) Sillein että jätin ne tärkeimmät päikkäri- ja yöunitisut. Viikko menty nyt tällä ja taapero syö selvästi enemmän kiinteitä (nirso sormiruokailija) ja kakka on ollut kiinteempää, mikä on ollut kyllä iloinen yllätys. Ja odottamattoman helposti ymmärsi poika uudet säännöt. Mun rinnat on olleet pinkeenä sitten päivisin kun on pidemmät imetystauot esim päikkäreiden ja yöunien välillä, että josko se maitokin pikkuhiljaa alkaisi vähetä. Toisaalta taas yötissille on poika alkanut taas heräilee. Liekö se loppuisi itsestään vai pitääkö sitten jossain vaiheessa opettaa siitäkin pois.

Olin ajatellut, että yritän ajaa imetyksen alas ekan kolmanneksen aikana, koska ekassa raskaudessa tuli aika paljon niitä harjoitussupistuksia niin en ehkä uskaltaisi varsinkaan niiden kanssa jatkaa imetystä. Mutta kiva kuulla että on ihan taaperoitakin imettäviä odottajia jotka suunnitelee tandemia. Ehkei me sitten niin nopsaa lopetetakaan. Tai ainakaan oteta siitä painetta!

Hei! Googlasin joskus asiasta, kun mietin että enkö koskaan tule raskaaksi ehkä imetyksen vuoksi. Enkö koskaan voisi imettää tamdemina. Etsin yhden Vaun artikkelin, jossa sanotaan:

"Normaalisti sujuvassa raskaudessa imetys ei ole este. Imetys ei aiheuta keskenmenoja, eikä vaikuta normaalin raskauden kulkuun”, kätilö ja imetysasiantuntija Meri Haahtela kertoo."

Se löytyy kokonaisuudessaan Googlettamalla "raskaus ja imetys". On tilanteita, jolloin imetys on lopetettava raskauden aikana mutta ei aina. En tiedä kuinka vanha artikkeli oli, mutta muistan tästä lukeneen jostain muualtakin. Imettävän äidin keho on valmis uuteen raskauteen vasta sitten, kun tärppää.

Itselläni on vuotoa ollut vajaan viikon. Aikaisemmissa raskauksissa sitä ei ole ollut, mutta taas vuoto alkuraskaudessa on normaalia niin en haluaisi syyttää imetystä. Kahdessa aikaisemmassa raskaudessa minulla ei ole ollut supistuksia lukuunottamatta h-hetkeä. /4+3
 
Täällä hep!
Imetän vähän reilu 6kk ikäistä vauvaani ja olen raskaana viikolla 8.
Ajatuksiani.. Missään vaiheessa en ole ajatellut imetystä lopettaa, ja se on sujunut toistaiseksi ongelmitta. Imetän myös öisin. Hyvin olen jaksanut ja ajatuksenani on imettää vähintään vuosi tätä vauvaa.. jatkan tandemilla sitten jos lapsi niin haluaa :)
 
Imetän vielä 1v2kk ikäistä. Imetän enää kaks kertaa päivässä. Luulen että pikku hiljaa sitten lopettelen imetystä.
 
Minulla on 1v 4kk tissitakiainen. Yritän ajaa imetystä hiljalleen alas päivisin, antamalla tukevat ateriat ennen unitissiä. Yöllä sitten typy hyödyntää perhepedin tarjoilua, mutta ei onneksi häiritsevässä määrin.

Minullahan ei kuukautisia ehtinyt raskauksien välissä tulemaan. 4kk sitten aloitettiin kolmannen yrittäminen, hiljaisin tuloksin kun kierto ei ollut palautunut. Koitin vähentää imettämistä. Jostain sitten luin että omega 3-lisä auttaisi palauttamaan hormonikiertoa ja vahvistamaan kohdun limakalvoja. Aloitin muutama viikko sitten ottamaan säännöllisesti pellavaöljykapseleita ja lisäksi pellavarouhetta myslin sekaan. Reilu 2vk sitten koin elämäni kipeimmän ovulaation, sellaisen että luulin sen olevan munasarjakysta joka repesi, sen verran kauan ja perusteellisesti nivusta poltteli. Nyt kun raskaustestiin piirtyy viiva, tiedän paremmin. Ajattelin jatkaa omega3-kuuria, siltä varalta että imetys ja raskaus vaativat keholtani enemmän kuin normaali ruokavalio tarjoaa. Ja tietysti d-vitamiinia purkista, kun aurinkoa ei paljoa näy.

Imettämistä en ole kummemmin suunnitellut. Se sattuu tällä hetkellä, joten voisin yrittää vieroittaa pikkuiseni lempeästi. Typy on kuitenkin luonteeltaan tulta ja tappuraa, ja lisäksi mustasukkainen minusta, joten saapa nähdä että kuinka onnistuu. Se voisi olla lisäsyy vieroittamiseen, sillä mitä jos hän olisi mustasukkainen vauvalle tissistä? Toisaalta, tamdem-imetys voisi lieventää mustasukkaisuutta. Esikoistani imetin 1v 10kk ikään, lähinnä koska olen mukavuudenhaluinen, ja imettäminen on nopea keino rauhoittaa vaikkapa hampaita tekevä lapsi.
 
Pitääköhän muuten omega3 lopettaa hyvissä ajoin ennen synnytystä?
Ku ennen leikkauksia se pitää lopettaa hyvissä ajoin, olikohan 2vko ennen, ni mietin koskeeko sama synnytystä.

Edit,ei nyt hätän ketjuun kuulu mut mietin vaan :D en ite varmana uskalla syyä sitä ku esikoisen synnytyksessä jo vuosin liikaa verta (yli litra).
 
Tais ohjeistus olla et kuukausi ennen laskettua aikaa kannattaa lopettaa.
 
Pitääköhän muuten omega3 lopettaa hyvissä ajoin ennen synnytystä?
Ku ennen leikkauksia se pitää lopettaa hyvissä ajoin, olikohan 2vko ennen, ni mietin koskeeko sama synnytystä.

Edit,ei nyt hätän ketjuun kuulu mut mietin vaan :D en ite varmana uskalla syyä sitä ku esikoisen synnytyksessä jo vuosin liikaa verta (yli litra).

Oli muistaakseni suositus lopettaa tyyliin kk ennen laskettua aikaa, kun eihän kukaan tiedä synnytyksen h-hetkeä tarkalleen. Heikentää veren hyytymistä.
 
Minä kans imetän vielä 1-3x päivässä 1v.4kk ikäistä kuopusta. Yleensä aamuisin laiskana äitinä yritän saada poikaa pysymään sängyssä, että äiti sais vielä hetken mammia. Sit kerran pari päivässä poika tulee itse nykimään paidan kaulusta. Meen loppiaisen jälkeen hoitovapaalta hetkeksi töihin niin luultavasti imetys jäänee itsestään pois sitten pikku hiljaa.
 
Pakko sanoa että olen käsittänyt että ihan kaikkia omegoita ei suositella raskauden aikana. Jotkut sisältävät a-vitamiinia. Voi olla että suositukset ovat muuttuneet 2v aikana, mutta kannattaahan tarkistaa.. mä ostin Möllerin tilalle nyt raskausomegoita.
 
Madmasel, ei suositellakkaan. Osa tosiaan sisältää a-vitamiinia, joka taas on haitaks.
 
Sivistin juuri itseäni, ja minun käyttämäni pellavasiemenöljyyn perustuva omega 3 ei kuulu myöskään niihin mitä kannattaisi käyttää, sillä pellavansiemenet voivat kerätä raskasmetalleja. Laitampa siis miehen ostamaan itselleni parempia kauppareissullaan.
 
Mä kävin eka neuvolassa nyt. Terveydenhoitaja sano et imetys kannattais lopettaa paria kk aikaisemmin ku vauva syntyy, kateuden vuoksi ja sitten sen, että muuten olen kokoajan kiinni kun molempia pitää imettää.
Muutenkin mä oon tosi väsynyt ollut koko alkuraskauden (vaikka hb 147), et alkoi pelottamaan vähän mun tulevaisuus luiden suhteen. Sikiö saa kyllä omansa mutta mitä mulle jää, luulen et se on aika vähäistä. Monipuolinen ruokavalio on vähä hakusessa, koska en pysty pahoinvoinnin vuoksi syömään kaikkea mitä haluais.
Oon miettinyt, et jos ens vuoden alusta alkaisi selkeästi vähentämään imetystä. Toivon et lapsi itse tekisi sen mutta katsotaan.

Rv10+2
 
Kaipaisi kyllä lisää tietoa siitä, miten pitäisi ruokavalionsa koostaa kun siitä pitäisi jäädä sikiölle, itselle, ja jos vielä taaperollekin. Eivät vaan taida mitkään suositukset vielä tunnistaa tilannetta ja sellaista ravinnontarvetta.
 
Takaisin
Top