Mielihaluja ja ällötyksiä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Cocoa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aaria, kiitos infosta. Mulle ei viimeksikään sanottu mitään energiansaannin rajoittamisesta vaikka silloin jo olin ylipainoinen, paino nousi ihan sikana ja oli radi. Tällä kiertoksella lähtöpaino oli vielä korkeampi ja sokerit rasituksessa kaikkien arvojen kohdalla pielessä. Onneksi paino ei ole noussut nyt olkenkaan.

HoosiAnna jännää ettei oo annettu mitään prujuja! Mä sain semmoset mis oli yleisemminkin ohjeita ruokavaliosta. Sit polilla sain vielä paljon tarkempaa ohjausta. Esim kun hiilareita ois hyvä syödä mut samalla protskua ja rasvaa (esim ei rasvattomia maitotuotteita) mutta samalla kalorien määrä pitäis olla suht alhainen niin se väistämättä tarkoittaa pientä annoskokoa.. samoin ruokailujen välit ei saisi venyä. Ite oon huomannut että jos en ehdi syödä säännöllisesti vaan harvemmin niin sokerit on aamuisin koholla.

Mulle ei annettu kun ne mittausohjeet ja sitten th sanoi, että pääsee tarpeen vastiessa ruokavalioneuvontaan. Toivon kaikkein eniten, että loppumetreillä pääsisi siihen painoarvioultraan. Viime kerralla kävin kahdesti painoarviossa. Vauva oli vain 3300 g syntyessään radista huolimatta, mutta sokerit vähän alakanttiin pari päivää.

Musta tuo on kyllä aika jännä juttu että et oo päässyt nyt mihinkään vaikka viimeksi vauvalla ollu sokerit alhaalla kun sehän kertoo just sen että sulla ne on ollu korkealla. Siis eiks vähän leväperäistä menoa neuvolan taholta olla lähettämättä polille?

Mulla on huomenna neuvola, niin täytyy kysyä noista jutuista tarkemmin.
Välillä tuntuu, että neuvolantäti on tosi tarkka ja huolehtivainen, mutta välillä tuntuu, että jää ilman tärkeää infoa. Muuttuneet ruokavaliosuosituksetkin jäi saamatta. Viimeksi sain listan kielletyistä ruuista ja muusta joita koskee joku rajoitus. Nyt vedin tapani mukaan salmiakkia pahoinvointilääkkeenä ja toisella kädellä fetaa ja metukkaa.

Hahhhah. Tuli nyt tuosta metukasta mieleen että mä en yleensä syö sitä, enkä ees halus nähdä mei jääkaapissa, mutta nyt on tullut siihen joku outo himo.. :O tekee mieli jatkuvasti, monta kertaa päivässä.. Ja tätä on nyt jatkuu muutamia päiviä.. Että nam.. Ei kai se oo kiellettyjen listalla? Siinä kuitenki lukee että valmistettu savustamalla? (tai sit oon nähny unta )

On se metukka vältettävien listalla. Savustus ei kai tapahdu tarpeeksi korkeassa lämpötilassa, joten se lihamassa on sinällään raakaa.

Joo itse en ole edes viitsinyt sitä ostaa jääkaappiin kun himoitsen sitä niin paljon, etten pystyisi olla syömättä jos sitä saatavilla olisi... Sairaalaan taidan haluta paketin metukkaa mukaan :D

Joo itse en ole edes viitsinyt sitä ostaa jääkaappiin kun himoitsen sitä niin paljon, etten pystyisi olla syömättä jos sitä saatavilla olisi... Sairaalaan taidan haluta paketin metukkaa mukaan :D

Tykkään tästä ajatuksesta :D

Oii meetvurstia! :p

Ja sairaalaan myös mukaan lakritsaa alot :hungry:

Missähän vaiheessa toi listerian riskikkyys laskeekaan? Kun siinä alussa ja vielä puolivälin maissa voi aiheuttaa keskenmenon/ sikiön kuoleman mutta loppupuolella vaarana on et vauvalle kehittyy anemia ja sitä sitte seurataan jos tiedossa et ollu listeria. Siis että ei toki hyvä juttu lopussakaan mutta ei myöskään enää tappava. Muistaako joku kuulleensa et miltä viiloilta eteenpäin ei enää oo ihan niin kriittinen?

No onpa ikävää jos pitää toi metukan syönti lopettaa.. Tai toisaalta varmaan ihan hyvä paitsi että jos sen ite paistaa paistinpannulla niin sittenhän sitä sen syömistä voi jatkaa.. On nimittäin aika hyvää kun leikkaa sellaisesta isosta pötköstä paloja ja paistaa pannulla ja laittaa juustoa päälle :D

Missähän vaiheessa toi listerian riskikkyys laskeekaan? Kun siinä alussa ja vielä puolivälin maissa voi aiheuttaa keskenmenon/ sikiön kuoleman mutta loppupuolella vaarana on et vauvalle kehittyy anemia ja sitä sitte seurataan jos tiedossa et ollu listeria. Siis että ei toki hyvä juttu lopussakaan mutta ei myöskään enää tappava. Muistaako joku kuulleensa et miltä viiloilta eteenpäin ei enää oo ihan niin kriittinen?

Oon kans muistaakseni kuullut jotain kyseisestä aiheesta, mutta en muista yhtään mistä viikoilta lähtien riskit pienenis. Ja oliko tähän samaan liittyen että loppu vaiheessa jos sais listeria bakteerin niin se nostais enemmänkin riskiä ennenaikaiseen synnytykseen kuin esim kohtukuolemaan (ei siis mitään faktatietoa :D )....?

Huutelen elokuisista!

Meetvurstissahan on toksoplasmoosin vaara ja kuulemma jos pakastaa vähintään 3 päivää niin sit voi huoletta syödä myös kylmänä!

"Toinen raskaana oleville naisille vaarallinen sairaus on toksoplasmoosi, joka voi aiheuttaa keskenmenon tai vakavan pysyvän vamman lapselle. Taudin aiheuttaa toksoplasma-niminen alkueläin, jota voi olla raa'assa lihassa tai kissan ulosteiden saastuttamissa kasviksissa.

Toksoplasmariskin vuoksi Suomessa kehotetaan, että raskaana ollessa ei pidä syödä kuumentamattomia lihatuotteita, kuten meetvurstia tai ilmakuivattua kinkkua.Saksassa neuvotaan samoin(siirryt toiseen palveluun).

Ruotsin Livsmedelverket opastaa, että meetvurstia himoitseva voi pakastaa makkaran kolmeksi päiväksi, jolloin toksoplasma kuolee. Britanniassa annetaan sama neuvo, mutta kehotetaan pitämään makkaraa tai ilmakuivattua kinkkua pakkasessa neljä päivää."

Kuinkahan luotettava tuo on..
Nimimerkillä aivan hirveä metukan himo! :p

Elintarviketieteitä opiskelevana voisin väittää että aika tarkkaa tuo on. On varmaan tutkittu että tuo bakteeri kuolee pakastettaessa ennen kuin lähdetään väittämään semmosta (listeriahan kuolee vain kuumennettaessa yli 72 asteeseen, ei pakastettaessa. Eviran sivuilla ei kai mainita meetvurstissa olevan listerian vaaraa mutta en ala väittämään että ei siinä missään nimessä ole sitä vaaraa...varmemman päälle menee kun kuumentaa vaan ennen syöntiä..)

Jos uskaltaa ja haluaa tota pakastusta kokeilla ja löytää jostain varmaa tietoa ettei metukassa voi olla listeriaa, niin riippuu tietenkin kovasti pakastimen lämpötilasta ja pakkauksen koosta. Eli toisin sanoen jos kova metukkahimo ja neuroottinen niinkuin minä, lämpömittari pakkaseen (keskelle, ei seinään kiinni tai "pohjalle") että on vähintään -18 asteinen pakastin ja pakastaa pienemmissä erissä eli ei kilon pakkausta suoraan tökkää pakkaseen. Ja varmuuden vuoksi se 4 päivää ni luulis uskaltavan syödä (jos metukassa siis ei listerian mahdollisuutta jota en voi varmaksi alkaa täällä väittämään) :grin

Koitin ettiä netistä tietoa metukasta ym kestomakkaroista.. ehkä kuitenkin fiksuinta kuumentaa vaan ennen syöntiä. Kun ei voi tietää, jossain sanotaan että niissä voi olla listeriaa ja jossain ettei mahdollisesti ole ja EHEC-bakteeri myös mahdollinen joka sekin tuhoutuu vain kuumennettaessa.

Täytekakku maistuis nyt o.O Siis semmoinen, jossa on mansikoita ja kermavaahtoa, ja banaaniakin sais siellä välissä olla :P Pitääkö tässä nyt ilman mitään järkevää syytä ruveta vääntämään täytekakkua kasaan :D Toinen mikä maistuis, olis lätyt mansikoilla ja kermavaahdolla... se olis ehkä helpompi herkku. Kun vaan laiskotukseltaan sais aikaseks!

Takaisin