Mielihaluja ja ällötyksiä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Cocoa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla kans tää sokerihimo on ollut ihan älytön! En oo ikinä välittänyt makeasta, lapsenakin mieluummin söin hedelmiä kun kakkuja tai karkkeja. Nyt sitten kello 11 illalla leivon keksejä kun tuli kauhea tarve, ja 7.30 aamulla on jo tiikerikakku uunissa.. Mies tykkää mutta sillä on paino noussut ehkä vielä enemmän kun mulla tän raskauden aikana. :D Oon yrittänyt rajoittaa edes siihen että kaikki makeat teen itse, puolella sokerimäärällä ja täysjyväjauhoilla että vois edes jotenkin paremmalla omallatunnolla syödä.. :rolleyes:

Mulla kans tää sokerihimo on ollut ihan älytön! En oo ikinä välittänyt makeasta, lapsenakin mieluummin söin hedelmiä kun kakkuja tai karkkeja. Nyt sitten kello 11 illalla leivon keksejä kun tuli kauhea tarve, ja 7.30 aamulla on jo tiikerikakku uunissa.. Mies tykkää mutta sillä on paino noussut ehkä vielä enemmän kun mulla tän raskauden aikana. :D Oon yrittänyt rajoittaa edes siihen että kaikki makeat teen itse, puolella sokerimäärällä ja täysjyväjauhoilla että vois edes jotenkin paremmalla omallatunnolla syödä.. :rolleyes:

Hei tää on niin tuttu juttu! :p
Tosin sillä erotuksella että oon aina ollut melkoinen sokerihiiri ja herkkupeppu, mutta nyt raskausaikana tää on kyllä mennyt äärimmäisyykiin. Mun mies on myös lihonnut tässä sivussa. Juuri eilen hotkaistiin kokonainen tiikerikakku. :hilarious:

Mulla iski nyt keskellä yötä aivan jäätävä himo ravintolaruokaan! :p Ihan vesikielellä täällä googlettelin että mihkä sitä menis syömään ja mitä... Meillä olisi tulevana torstaina miehen kanssa deitit, joten sitä odotellessa. Josko veisi syömään. :rolleyes:

Mut tää himo iski sellasena et voisin suurin piirtein murtautua johku tässä keskellä yötä. :blackalien: (Raskauden piikkiin!)

Mun on tehnyt kaks viikkoa ihan järjettömän paljon mieli karkkia. Tuntuu, etten pysty ajattelemaan mitään muuta. Mä olisin sortunut jo ajat sitten, mutta mies on käynyt viime aikoina kaupassa, eikä suostu ostamaan mulle karkkia tuon radituomion takia :shifty:

Voi tuo on niin tuttua, kun tulee joku mieliteko päälle, oli se sitten roskaruokaa, karkkia tai mitä tahansa, niin ei sitä meinaa saada millään pois mielestä! :sad001 Sitä voi yrittää tukahduttaa sillä, ettei anna periksi, mutta kyllä se sitten jossain vaiheessa iskee niin pahasti, että sitten on pakko mennä ostoksille.... :sorry:

Heh.. Ja yks mikä myös olla tän raskauden aikana tullut on se että oon alkanut syömään ja välillä himoitsemaan herkkusieniä.. Mä oon siis aina inhonnut kaikkia sieniä enkä oo kestänyt niiden makua/ koostumusta suussa ja ne on käyneet kuvottamaan.. Onkin tähän mennessä jättänyt sellaiset ruoat syömättä missä sieniä on.. Mut nyt oon raskauden aikana alkanut laittaa niitä pizzaan ja millon mihinkin..

Ihana mies sulla Tiiiu kun pysyy lujana eikä tuo herkkuja! <3 Omani yrittää myös mutta heltyy aina lopulta kun oon niin känkkis jos en saa himoitsemaani.

Tuo on totta että joku himo kun oikein iskee niin sitä vastaan vaan yrittää taistella muttei se mee pois ennen kuin lopulta sortuu ja periksi.. :banghead:Yritetty kyllä on!

Siiru, Se on kyllä jännä miten raskaana himot ja mieliteot muuttuu. :hilarious: Alkuraskaudessa en voinut ymmärtää miksi kahvi kuvotti niin kauheasti! Kun oikeasti oon melkoinen nautiskelija ja kahviaddikti.

Mä himoitsen jätskiä.. oli pakko ostaa kokeeks lohilon high-protein (ja low carb) jätskiä ku aatelin et siitä radi ei ehkä pahastuis.. timmin suklaista eikä yhtään keinotekoista, nam! Ei kyllä mitään edullista ollut.. aika paljon energiaa myös. Mut nam.

Mä sorruin ja kipitin neuvolasta itse ostamaan karkkia. Ostin tosin vaan vähän ja tuolla odottaa vielä reilu puoli pussia huomista, eli en edes hotkinut kerralla. Mittasin sokeritkin karkin syömisen jälkeen, eikä paukkunut rajat, niin ehkä huomenna uskaltaa syödä loput.

Oon kuullut muilta radi tuomion saaneilta että jos karkkia syö ruuan jälkeen niin ei välttämättä nosta sokereita paljookaan. Vinkkinä muillekkin herkkusuille :D

Joo mullakaan ei oikeasti ole ongelmaa karkeissa/herkuissa sokerien nousun kanssa (nousevat lähinnä aamulla ja silloin vaikka sitte veden juonnista.. ja lääkkeet löytyy minkä avulla sokerit pysyy hyvinä) vaan siinä että pitäis pysyä kcal määrä 1400/vrk ja saada kaikki vitamiinit sun muut kuitenkin, eli niitä kaloreita ei voi hirveästi törsätä herkkuihin. Radi on siitä kelju että se voi aiheuttaa haittaa vaikka sokerit pysyisivät kunnossa.

Joo, kyllä mäkin pyrin mahdollisimman vähän herkkuja syömään, mutta oli jotenkin lohdullista, että tuollainen mun silloin tällöin syömä karkkiannos ei sotkenut sokereita. :) Totaalikieltäytyminen on yleensä mulle mahdotonta, parhaiten pysyn ruokavaliossa, kun välillä saa vähän herkutellakin.

Joo mullakaan ei oikeasti ole ongelmaa karkeissa/herkuissa sokerien nousun kanssa (nousevat lähinnä aamulla ja silloin vaikka sitte veden juonnista.. ja lääkkeet löytyy minkä avulla sokerit pysyy hyvinä) vaan siinä että pitäis pysyä kcal määrä 1400/vrk ja saada kaikki vitamiinit sun muut kuitenkin, eli niitä kaloreita ei voi hirveästi törsätä herkkuihin. Radi on siitä kelju että se voi aiheuttaa haittaa vaikka sokerit pysyisivät kunnossa.

Onko toi kalorirajoitus sulle henkilökohtainen vai joku yleisohje kaikille joilla on radi vai lääkityksen saaneille vai mitä ihmettä?
Mietin, että pitäiskö munkin alata laskee kaloreita. Näppituntuma on kyllä se, että ne saattaa hyvinkin olla kohdillaan koska paino ei ole noussut yhtään koko raskausaikana, joka on ihmetyttänyt ja ilahduttanutkin mua kovasti. En ole tehnyt mitään tietoisia valintoja asian vuoksi. Edellisessä kahdessa raskaudessa paino nousi yli 20 kg.

Olisikohan tuossa kcal-rajassa otettu huomioon oma vuorokautinen perusenergiankulutus? Sehän on erilainen kaikilla. Osittain kai painoonkin sidonnainen, ja tietysti aktiivisuuteenkin. Mulla on neuvola ens maanantaina, sitten saan kuulla, miten mun ruokavalio laitetaan paremmalle tolalle. Tiedän sen toki itsekin, muttaa radin vuoksi voi olla jotain erilaista siinä.

Onko toi kalorirajoitus sulle henkilökohtainen vai joku yleisohje kaikille joilla on radi vai lääkityksen saaneille vai mitä ihmettä?

Sain heti ku kärähdin sokerirasituksessa ruokavalio-ohjeet, siis jo ennen ku aloin mitata sokereita ja ennen ku selvis että tarvin lääkkeet. Mulla siis rasituksessa vaan paastoarvo oli 5.5 kun sais olla max 5.3 ja muut arvot oli normaaleja. Mulle ohjeeksi annettiin et kun ennen raskautta bmi ei ole ollut normaalipainon puolella (vaan korkeampi) niin olis hyvä ettei paino nousisi koko raskaudessa yli 8kg eikä haittaa vaikka ei nousisi ollenkaan, toisin sanoen mä voisin laihtua tänä aikana tai ei ainakaan kannattaisi lihoa. Saman ohjeen oon saanut aikaisemminkin odottaessa heti kun on radi napsahtanu vaikka oon asunut eri kunnassa ja käsittääkseni se on se yleinen radi suositus. Jos oisin ollu lähtökohtaisesti normaalipainoinen niin suositeltava kalorimäärä olis ollu vähän korkeampi, oisko ollu 1800kcal/vrk. Viimeksi kun odotin mun sokerit pysyi hyvinä lääkityksellä ja ruokavaliolla mutta vauva sai silti haittoja jotka mahdollisesti liittyisi radiin. Vauvalla pysyi syntymän jälkeen kyllä sokerit hyvinä että ne ei mulla varmaan ole olleet koholla, mut mun paino kyllä nousi suositeltua enemmän et jotenkin aineenvaihdunta on ollut vauvalle epä-edullista.

Mikä tää radi oikein on?

Takaisin