Loppuajan henkevät..

Täällä kans hommat aika vaiheessa, mutta mulla on vielä kuukausi laskettuun ja ihan sellainen fiilis että yli menee reilusti.

Mä en ole tehnyt mitään vauvaa varten. Siis huonekalut on kyllä hankittu, mutta ei koottu. Vaatteet on, mut pesemättä. Tutteja tai pulloja en aio hankkia etukäteen, ostan sit jos tarvitsee. Molempiin autoihin on turvakaukalot, mutta nekin täytyisi ne telakat laittaa vielä paikoilleen. Hirveä stressi on kyllä päällä, mutta en mä saa silti mitään tehtyä :blackeye:

Sairaalakassi.. Mulla on hammaslankaa mun tavallisessa laukussa täys paketti. Kaiken muun saa sairaalasta, joten tällä mennään :) Miehellekin täytyy jättää jotain tekemistä, niin se tuokoot sitten muut asiat perästä, niin kiireesti ei kuitenkaan kotiuduta.
 
Meinaatteko ottaa ollenkaan mitään evästä mukaan synnytykseen? Suosittelen jotain edes ottamaan, kun se synnytys saattaa helposti kestää 24h ja se on pitkä aika puolisollekin.. Eikä sairaaloissa ole välttämättä mitään kahviota tms vuorokauden ympäri auki. Äiti toki saa sairaalan puolesta pientä syötävää, mutta puoliso ei.
 
Mä en pystyny syömään mitään sen synnytyksen aikana kun supistukset oli niin tiheitä että henki meinas lähteä ja vedin ilokaasua ilman taukoja... mut miehelle kyl olis voinu pakata sairaalakassin oikeestaan, varmaan tarpeellisempi sille ku itelle siinä itse synnytyksen aikana. Pitää ostaakin jotain pikkusuolaista esim sipsejä ja limsaa sille.
 
Sairaalakassiin pakataan kunnon välipalat mukaan. Varsinkin hiilareita ja proteiniinia sisältäviä juomia, jos tuntuu ettei pysty syömään. Pähkinöitä ja välipalapatukoita nyt ainakin. Ehkä omenoita ja kuorimaveitsikin. Onko muilla hyviä ideoita mikö pysyisi hyvänä ja ravinteikkaana huoneenlämmössä?

Tää oli mulle yksi tärkeimpiä kysymyksiä synnytysvalmennuksessa että saahan avautumisvaiheessa syödä :woot: Ja sanottiin että kyllä! Kunhan ei ole erityistä syytä miksi pitäisi varautua sektioon niin saa mätätä niin paljon kuin jaksaa.

Epäilen että olen itse oksentaja kyllä mutta sitä runsaammalla syyllä sitten ottaa evästä mukaan. En jaksa yhtään mitään jos en syö :hungry:
 
Mä pistin vaan suklaata,viimeksi ei kyllä ruoka ollut mielessä [emoji3]
 
Joo pitäisi miettiä mitä haluaa mukaan. Meistä molemmista tulee nopeesti tosi kiukkuisia jos verensokerit tippuu [emoji28] yksi minkä tiedän on kuivatut taatelit ja niiden kanssa maapähkinävoita. Huikea makuyhdistelmä ja energiapitoinen.
 
Mullakin on suklaata :D Sit on mehukeittoa, proteiinipatukoita ja välipalakeksejä. Vesipullo on kans hyvä olla! Kivempi semmosesta juoda kuin muovimukista.
 
En ole ottanut eväitä synnytykseen kun mulla tätä pahoinvointia/oksentamista on vielä synnärilläkin :grin Mutta synnytyksen jälkeiseen aikaan olen ottanut jotain evästä ja vesipullon. Ja miehellä on tietty ollut evästä, ei se olis muutamaakaan tuntia pärjännyt ilman :grin
 
Mä saatan pakata jotain pientä mutusteltavaa. Tuskin maistuu itselle mikään, mutta hyvä idea hankkia miehelle evästä.

Meillä jotain vaatteita jäljellä esikoiselta ja pari kolme uutta asua, mutta kaikki pesemättä. Samoin lakanat yms. pesemättä. Eihän mulla vielä olekaan kuin rv 33+2, eli aikaa on varmaan ihan hyvin... enkä ehkä jaksakaan mitään erityistä valmistaa. Tuttipullon, vaippoja tai mitä sitten tarvitaankaan mies voi käydä ostamassa kaupasta, kun olen sairaalassa. Esikoisen odotusaikana mietin paljon enemmän näitä, mutta nyt ei aika ja energia riitä. Enemmän stressaan sitä, miten tuo pieni tyttö pärjää ilman äitiä, jos sairaalassa täytyy olla pidempään.
 
Sama juttu Tasse, että mietin miten esikoinen pärjää ilman minua, varsinkin jos joutuu yötä olemaan tai lähtö tulee keskellä yötä. Poika ei ole ollut missään yökylässä vielä, kun on ollut niin kova vierastamaan aiemmin. Nyt kyllä onneksi päivisin viihtyy muidenkin kuin mun kanssa, mutta väsyneenä se on vain äiti joka kelpaa.
 
Pitkästä aikaa kirjottelen julkisellekin puolelle, nyt mammalomalla on enemmän aikaa netissäkin roikkua :D Muillakin on sängyn kokoamiset vaiheessa, lohdullista... Meillä pinnasänky ollut jo pitkään varastossa, pitäs vaan koota. Mies lupasi huomenna laittaa sen valmiiks ja tehdä vessaan hoitotason DIY-tyyppisesti kun sinne ei mahdu valmista pöytää. Sitten oliskin periaatteessa tärkeimmät valmiina. Viikot kuitenkin tasan 37 että saa luvan pikkuhiljaa ollakin valmistelut tehtynä.

Eväitä en sairaalakassiin ota muuten kuin ehkä miestä varten jos se haluaa. Ei olis voinut vähempää kiinnostaa itseä synnärillä syömiset :D Ja jos menee niinkuin edellinen synnytys niin ei kauaa tarvii salissa olla.
 
Mä en ehtinyt sairaalakassia pakata, kun ajattelin vain käyväni näytillä, mutta sitten jouduinkin jäämään osastolle. No, ei se ongelma ollut, mies ehti hyvin tuoda kaipaamiani juttuja kotoa paremmalla ajalla. Omia vaatteita ei tarvinnut kun kuljin alushousuja myöten niissä sairaalavermeissä (ei niiden jättisiteiden kanssa omat alkkarit olisi menneetkään...). Oikeastaan riitti, kun oli puhelin, laturi, kirja ja hammasharja ja -tahna.

Aiemmissa synnytyksissä ei ole kyllä yhtään ollut mielessä ruoka, ei niissä kivuissa kyllä tehnyt mieli mitään syödä, joten en välipaloja ollutkaan pakannut. Synnytyksen jälkeen olikin sitten sudennälkä ja silloin ne sairaalan tarjoamat voileivät tuntuivat maailman parhaimmilta tarjoiluilta :) no, kyllähän ne miehen tuomat suklaalevytkin upposi hyvin kun koko homma oli suoritettu.
 
Toho pulloruokintaan on tullut uusi suositus, ei ollut viel 2014. Että tyynyn päällä kylkiasennossa syötettäis, että jos menee liikaa/nopeasti ni maito pääsee valuu pois.
 
Missä tommonen suositus on ollut? Mulle on mm imetystukiäitikurssilla neuvottu että mahdollisimman pysty asento. Samalla vauvan merkkejä seuraillen, ettei tuputeta sitä maitoa liikaa jos vauva onkin jo täynnä. Tahdistettu pulloruokinta myös tärkeää just siks kun pullolla on mahdollista syöttää vauvaa liikaa.
 
Pkssk 3E lastenteho-osasto :) Pysty asento on ns pakkosyöttöä, mutta toi on tosiaa vaa suositus. Liika maito tai liia nopeasti virtaava maito pääsee kylkiasennossa valumaan itsestään suupielistä ulos.
 
Mäki oon kuullu että toi pystyasento on hyvä, ilmakaan ei pääse menemään niin helposti ja tulee helpommin siis röyhtynä pois. Huomasin esikoisella että hyvä pullo auttoi asiaa ja pieni tuttiosa että sitä piti oikeasti imeä eikä tyyliin valunu suuhun ilman imemistä
 
Pilvilinna onko siellä tahdistettu pulloruokinta käytössä? Siis ettei vaan kaadeta maitoa pullosta vauvan suuhun, vaan niin että se maidontulo muistuttaa rinnan toimintaa eli maitoa tulee sykäyksittäin ja välillä pidetään taukoja? Silloin se on pakkosyöttöä, jos sitä ei syötetä tahdistetusti.
 
Niin ja mä puhun nyt etenkin normaalipainoisen vauvan ruokkimisesta. Varsinkin pikkukeskosten kanssa saattaa olla omat käytäntönsä sairaalassa, koska vauvat on toki keskeneräisiä eikä kykene samaan kuin täysiaikainen vauva :)

Mut kannattaa googlata pullonpyörittäjän opas, jos jollekin tulee eteen pulloruokinta vauvan kanssa.
 
Lapsentahtinen pulloruokinta on, että määrät vauvalle sopivat ja vauvan omaan tahtiin syötetään ja virtaukset vauvan tahtiin ja ihan täysaikasena syntyville sama ohjeistus on, että just sitä pakkosyöttöä ei sallita mikä tulee siinä kainalosyötössä mikä on ennen ollut ohjeena. Ja kyllähän siinä kylkiasennossa on oltava pää vähän koholla.
 
Mä olen syöttänyt kaikkia neljää sylissä pystyssä ja en ole pitänyt taukoja syöttämisessä ja ei kyllä liikasyöntiongelmaa ole ollut, päinvastoin neuvolassa on laskeskeltu että enemmän pitäis vauva saada syömään. No joo, siinäpä onkin hommaa saada vauva syömään enemmän kun antaa jo sen verran mitä vauva syö ja jää osa siitäkin syömättä :grin Ei aina hyviä nuo taulukoihin katsomiset. Mutta toki on varmaan niitäkin vauvoja jotka syövät yli tarpeen.
 
Takaisin
Top