Raskausajan pukeutuminen

Mangomansikka

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kesämammat 2017
Nyt alkaa varmaan kaikilla masut olla sellaisissa mitoissa,että asettaa pukeutumiselle haasteita. Oletteko hommanneet mammavaatteita? Miten yleensä pukeudutte,mikä on raskausajan luottovaate? :D Itse olen vähän kamppaillut äitiysfarkkujen kanssa,kun tuntuu että mahdoton löytää istuvia. Taidan siirtyä kokonaan legginseihin ja pitkiin neuleisiin/mekkoihin mutta ongelmana on mistä löytää tarpeeksi paksuja ja napakoita? En haluaisi ihan ohuita trikoolörpökkeitä pitää,ettei näytä siltä että on lähtenyt kalsarit jalassa kaupungille. Saa vinkata jos tietää! :)
 
Musta on löytynyt ihan uudenlainen flirttihelmavaihde tän ihanan, uudenmuotoisen kroppani myötä. Käytän siis hulmuhelmaisia, lyhyehköjä kesämekkojani leggareiden ja neuleen tai neuletakin kanssa. Ne rupee käymään edestä aikas lyhyiksi sukkisten kaa puettaviks... Oon myöskin siirtynyt jo kesäväreihin, ku oon niin iloinen (ja pölhö). Mä en oo vielä löytänyt hyviä mammaleggareita, mut oon muokannut omistani. Haluun et ne tulee mahan päälle ku joinain päivinä kaikki kiristävä mahan alla tuntuu tukalalta. Cubukselta ja NewYorkerista löysin hauskoja pitkiä neuletunikoita...
 
Mä ostin alkuun muutamat mammafarkut ja -paidan mut ne istuu mullekin huonosti. :/ Oon pitkä, niin paidat jää nyt jo lyhyiksi ja viikkoja on vasta 24+5. Farkut joko kiristää tai ei pysy ylhäällä, yhdet hyvin istuvat löysin h&m:n joulualesta, mut nekin on vajaamittaiset niin rajoittaa hiukan käyttöä.

Pääasiassa oon nyt käyttänyt legginsejä, pitkiä toppeja, neuleita ja mekkoja ja sukkahousuja. H&m:n mammaleggarit on ollut mulle tosi hyvät kun mahatuubin pituus riittää ja leggarit istuu kivasti. Myös kyseisen puljun mammasukkikset on hyvät, tulee riittävän ylös, on kasvuvaraa, mukavan paksut eikä purista. Neulemekkoja ostin loppuvuodesta parit ja muutama hyvä oli itellä, niistä oon nyt tykännyt kun on joustovaraa ja tuo masun esiin nätisti. H&M:n basicin trikoomekot ja Cubuksen pitkät topit on ollu mulle pelastus, pituus riittää, pehmee matsku, myötäilee mut ei kiristä ja sopii kaiken kanssa.

On kyl tuottanut ongelmia tää pukeutuminen nyt kun mun kroppa ei oo muutenkaan sopusuhtainen, oon pitkä, rintava, oli jo ennestään vähän massua mut alakropasta oon melko "pieni". Kesämekoissa löytyis mullakin mut joudun töissä ulkoilemaan paljon et pakko ollu nyt miettii et on lämmin, ja joudun myös liikkumaan ja kumartelemaan paljon niin pitää olla joustavaa ja peittävää. Oon sit kans kikkaillu väreillä, ostanu kirkkaita pitkiä toppeja ja trikoomekkoja, ja niitä yhdistelly leggareihin. Ootan kyllä jo että tulis kevät niin olis paljon helpompaa. Joudun paljon myös pakkaamaan itteäni toppavaatteisiin ja siitä on tullut kyllä aivan tuskaa! Ulkoiluhousut kiinnitän ponnarilla kun en viitti näin lyhyeksi aikaa mammamallia ostaa, ja käytän miehen ulkoilutakkia.
 
Mulla on hm.n leggarit ollut koko raskauden ajan. Jotenkin nuo mammafarkut ahistaa ja leggarit ovat mukavan joustavat pitkähkön paidan/mekon ja vaiks neuleen kanssa. On ihana vaan pukee ne päivittäin sen kummemmin miettimättä ha ahdistuneena mitä päälle laittas.
Mustaa äitiysvaatteet on aikas rumii....kyllä niitä paitoja löytyy ilman mamma statustakin.
 
Samat löytyy viel kaapista mitkä oli esikoistaki oottaessa, niil mennää. Paitoi on runsaasti, monesti niis imetysmahollisuus + et sopii myös raskausaikaan (valkkaan aina vaatteet niin et voi myös imettäes pitää ku must turhaa ostaa vaatteit jos vaa pelkän raskausajan käypi :) ). on mulla ehkä 2 paitaa mitkä varsinaisii raskauspaitoi mis ei oo imetysmahdollisuutta. Raskausfarkut ostin uudet ku kulutin ekan kaa puhki mun edelliset ja legginssei löytyy. Leggarit melkee kotona aina päällä :) Imetysmekkoi mitkä käy myös raskausaikaan on kolme kaapis kevättä/kesää varte :)
 
Mammaleggareita ja sukkiksia sekä mekkoja suosin itsekin, H&M:n leggarit ja sukkahousut on olleet mullekin mieleisiä. Äitiysfarkut ahdistaa jo niin paljon, etten mielelläni niitä enää käytä, varsinkin jos joutuu istumaan paljon päivän aikana. Parit uudet leggarit ostin sekä kirpparilta muutamia vauvamahan yli yltäviä paitoja. Takki oli pakko ostaa talvikeleihin sekä nyt vielä toinen kevättä odottelemaan, molemmat käytettynä. En raaski paljoa panostaa, käyttöaika on niin lyhyt, mutta työn takia ei voi ihan pieruverkkareissakaan kulkea.
 
Mä sain esikoista odottaessa ystävältä ison kassillisen äitiysvaatteita, lähinnä housuja ja leggareita käytän mammamallistosta, paidat ja mekot ihan tavallisia. Ulkoiluvaatteista pitää kohta kaivaa esille myös ne äitiysmalliset. Uusia äitiysvaatteita en hirveästi viitsi ostaa, kun käyttöikä on niin lyhyt.
 
Mä suosittelen kirppareita. Ite löysin 5kpl erilaisia äitiyshousuja lastenvaatekirppikseltä, kaikki oli jotain n.3e hinnaltaan. Käyttöikä kun tosiaan on niin lyhyt niin en viitsi uusia ostaa. Ja käytetyt on ehkä sopivasti kulunut mukavammaksi päällä :D Ehkä just jotain H&M leggareita vois hankkia.. Paitoja en oo viel ostanu, nykyiset mahtuu ainakin toistaiseksi. Paitoja ehkä ostaisin uutena mielummin, voisin kuvitella et paidat on likaantunu käytössä enemmän ku housut.. Täytyy kuitenkin kirppariltakin katsoa jos siistejä löytyy hyvään hintaan! En oo ikinä ollu mikää tunikaihminen, mut voihan se olla et joutuu uhrautumaan sellaiseenkin :D
 
Mä ostin kans äitiysfarkkuja kirpparilta, mulle ei passannut et ne oli muovautunut jonkun toisen vartalon mukaan, venyvää mallia kun ovat. :/ ihanan äitiysmekon kyllä löysin kirpparilta ja on kovassa käytössä ollut. Jää vaan nyt jo lyhyeksi kun maha kasvaa ja oon itse pitkä.
 
Hmm, moni on kehunut h&m.n mammaleggareita. Mulla on yhdet sellaiset ja ne on kyllä tosi ohuet,ei kehtaa ulkona pitää. :O niitä taitaa olla erilaisia. H&m mammasukkiksetkin ostin jo joulukuussa,mutta oli niin älyttömän tiukat ja puristavat vaikka otin normaalia isommat, että en voinut pitää.. Lindexistä oon ostanut yhdet sopivan paksut normileggarit mitä oon saksilla leikellyt vyötäröstä :D omat vaatteet on sen verran nafteja että on kyllä pakko shoppailla raskausajalle sopivia vaatteita. Normipaidat jää lyhyiksi,pakko olla mammapaitoja. Trikoomekkoja ajattelin ostaa ihan normiosastolta että menee raskauden jälkeenkin ja lisäksi muutama imetysmekko. :)
 
Ei ole isoa mahaa, mutta ei mahdu tavallisetkaan housut jalkaan. Ostin kahdet Hennesin äitiysfarkut ja ne ovat tosi mukavat päällä. Hennesiltä hain myös leggingsejä (siis farkkujen alla pidettäviä 60 denierin), kun tavalliset alkoivat puristaa juuri väärästä kohtaa mahaa. Paitojen kanssa ei ole ollut vielä ongelmia, kunhan on tarpeeksi pitkä helma. Äitiysfarkuissa on niin matalalla vyötärö, että maharesori näkyy muuten.

Miten olette tehneet urheiluvaatteiden kanssa? Niitä ei hirveästi myydä raskausmitoissa :D Jouduin ostamaan teknisen urheilukerraston normaalia isommassa koossa, koska tavalliset kerrastot puristivat. Vielä mahtuu esim. hiihtopuvut päälle, mutta jossain vaiheessa kevättä on pakko hommata ulkoilutakki. En ajatellut olla liikkumattakaan kesään saakka.
 
Mulla on ainaki kahdenlaisia henkkamaukan mammaleggareita, toiset paksua sukkahousukangasta ja toiset ihan kunnon trikoota.
 
Mä oon investoinut hkiläisessä Bebes-vauvakaupassa farkkuihin, tukisukkiksiin ja leggareihin. Kaverilta sain nyt parit housut lisäksi. Paita- ja mekkovalikoima senkun supistuu, en halua ostaa äitiyspaitoja tai -mekkoja koska en oo oikein löytänyt itseni tyylisiä ja pyrin minimoimaan "kertakäyttövaatemäärän". Aleista ostin yhden Milkerin imetysmekon ja kaksi imetyspaitaa Boobilta. Ainakin jälkimmäiset on tosi laadukkaita ja jo nyt käytössä. Mä jostain syystä välttelen H&M:ää mutta pitäis kyllä siellä käydä...

Hei osaako joku sanoa monetko imetysliivit olis hyvä hankkia ennen vauvan syntymää? Pyykkiähän sit pestään paljon, mutta riittääkö esim kahdet, alkuun?
 
Hei osaako joku sanoa monetko imetysliivit olis hyvä hankkia ennen vauvan syntymää? Pyykkiähän sit pestään paljon, mutta riittääkö esim kahdet, alkuun?

Minulle sanottiin Changessa, että kannattaa ostaa aikaisintaan pari viikkoa ennen laskettua aikaa, ja jos mahdollista niin vasta synnytyksen jälkeen.. Tilasin kyllä jo itselleni yhdet mitkä näyttivät mukavilta, mutta ne eivät olleetkaan hyvät.. Mutta siis ei välttämättä kai tarvitse erillisiä liivejä raskauden aikana, tai itse olen miettinyt että mieluummin sitten ostaisi mukavat normiliivit vähän isompana..
 
Imetysliiveistä iso suositus bravadon body silk seamless! ulkonäkö ei oo mitenkään silmiä hivelevä, mutta parhaimmat päällä. Näitä pitää tilata pari lisää :) edelliset on aika käytetyt.

Vaatteissa käytän legginsejä ja pitkiä paitoja ja mekkoja.
 
Mulla jäi edellisellä kerralla imetysliivien käyttö tosi vähiin, sillä tykästyin enemmän H&M:n imetystoppeihin. Sellaisen päälle vaan mikä tahansa väljä normipaita, niin paidan helmaa nostamalla ja topin "tissiosa" auki napsauttamalla oli hyvä ja suojaisa fiilis imettää melkeinpä missä vaan. Jouduin vielä pelaamaan rintakumien kanssa, joten piti alkuun vähän miettiä, miten hoidan julkisilla paikoilla imetyksen niin ettei tarvitse läväyttää koko näkymää kaikelle kansalle pällisteltäväksi. Tykkäsin myös siitä että imetystopit ei puristaneet tai painaneet mistään ja liivinsuojuksetkin pysyivät yllättävän hyvin paikoillaan. Kovin rintavalle eivät ehkä toimisi. Varsinaisia imetysliivejä käytin sitten vaan ihan joitakin kertoja esim. mekon kanssa.

Ja joo, sitä tarvittavaa kokoa on aika vaikea arvailla ennen kuin maito nousee kunnolla... olihan se melkoista kun yhtäkkiä bosat pullahti niukasta b:stä jonnekin tupladeen tuntumaan :D Toki se sitten tasaantui alun jälkeen, mutta runsaana ceenä kuppikoko mulla pysyi koko imetysajan. Sitten kutistui entiselleen...
 
Muokattu viimeksi:
Mun piti ostaa jo ekan kolmanneksen puolivälissä uusia rintsikoita kun kuppikoko kasvoi yht'äkkiä C:stä D:hen. Ostin saman tien kahdet imetysliivit kun ne tuntui niin mukavilta ja kiristämättömiltä. Saa nähdä tarvinko vieläkin isompia liivejä jossain vaiheessa.
 
Mä oon kans joutunut pari kuukautta sitten uusimaan rintsikat. Koko oli ennestäänkin jo 85E, nyt mennään jo 95F, alkaa vähän hirvittää... Isoja kohtuuhintaisia rintsikoita on tosi vaikee löytää. En oo yhtään miettiny miten imetysajan hoidan, kuulostaa kyl houkuttelevalta et topeilla pärjäis mut ei varmaan näillä meloneilla kyllä onnistu :/
 
Mä oon kans joutunut pari kuukautta sitten uusimaan rintsikat. Koko oli ennestäänkin jo 85E, nyt mennään jo 95F, alkaa vähän hirvittää... Isoja kohtuuhintaisia rintsikoita on tosi vaikee löytää. En oo yhtään miettiny miten imetysajan hoidan, kuulostaa kyl houkuttelevalta et topeilla pärjäis mut ei varmaan näillä meloneilla kyllä onnistu :/

Sama ongelma täällä. Jo ennen raskautta kuppikoko oli 70H, alkuraskaudessa kasvoi 75J. Nyt toi 75J menee jatkopalan kanssa,kun tuntuu että sen lisäksi että ympärys on kasvanut,ei jotenkin yhtään kestä pienintäkään puristavaa tunnetta. En oo jaksanut vielä edes ajatella mistä löytäisi sopivia imetysrintsikoita, rahaa saa kyllä kivasti palamaan kun normirintsikatkin on edullisimmillaan sen 50-60e. :eek:
 
Imetysliiveistä iso suositus bravadon body silk seamless! ulkonäkö ei oo mitenkään silmiä hivelevä, mutta parhaimmat päällä. Näitä pitää tilata pari lisää :) edelliset on aika käytetyt.

Vaatteissa käytän legginsejä ja pitkiä paitoja ja mekkoja.

Muutkin ovat noita bravadoja kehuneet. Mistä hankit omasi?

Mulla alkaa olla kanssa rintsikoiden uusiminen edessä, kun eivät nuo vanhat oikein enää aja asiaansa. Äitiyshousut hain jo tammikuun alussa joululomien jälkeen töitä ajatellen. Toistaiseksi vain yhdet, kun en tiedä kuinka kauan mahdun niihin ja pitääkö päivittää vielä suurempaan kokoon. Ja muutenkin olen ajatellut, että jos sitten lähempänä kesää pärjäisi hameilla ja sukkiksilla raskaiden housujen sijaan.

Paidat alkavat olla mulle akuutein ongelma. Selkää pitää olla tosi paljon, tai ne rullautuvat kurjasti tonne vyötärölle.
 
Takaisin
Top