Kantoliinat ja -reput

pilvikirsikka

Foorumin legenda
Syyskuunmammat 2015
Joulukuun äidit 2019
Helmikuiset 2022
Huhtikuiset 2024
Tästä ei ollutkaan vielä aihetta. Onko joku innostunut aiempien lasten kanssa kantamisesta tai aikoo kokeilla tän uuden heinäkuisen kanssa? :)

Esikoista on kannettu vastasyntyneestä lähtien ja edelleen tykkää olla kyydissä (1v 3kk). Eilen oltiin ikeassa ja poika matkusti selässä koko ajan ja otti torkutkin. Oon ihan hurahtanut liinoihin ja kuolaan kaikkia ihanuuksia fb:n kirpparilla :P Silmäni jo iskin yhteen ihanaan, joka tekis mieli ostaa pois uudelle vauvalle...
 
Meillä on esikoisen jäljiltä stokken kantoreppu. Se on ihan käyttämätön kun esikoinen ei oikeen viihtyny siinä. Aattelin et sitä vois kokeilla tälle toiselle ni esikoinen vois kulkee matkarattaissa.
 
Meillä on manduca, jossa silloin tällöin on kannettu esikkoa. Varmasti tuun käyttämään paljon jtn kantovälinettä, ku meil on sit kesällä kuitenkin kolme alle 1,5v.
Jonkun liinan haluisin ehkä ny ottaa kokeiluun, vois olla helpompi kaksosten kanssa.
 
Meillä oli esikoiselle alkuun trikooliina ja baby björnin se aivan kamala original reppu. Repussa ei viihtynyt hetkeäkään enkä ihmettele. Liinalla mä sain kannettua mut jos mies yritti niin hermot meni sekä lapselta et mieheltä. Joskus kun lapsi oli 4kk päätettiin "luovuttaa" ja sijottaa Tulaan. Ei kyllä kaduta pätkääkään. Mun miehestäkin tuli ihan kantoreppu-uskovainen :hilarious: Nyt esikoinen on 1v 2kk ja edelleen, ihan sama minne mennään, on Tula mukana, jos vaikka rattaissa menee hermot.. :)

Nyt oon miettinyt et pitääköhän tässä opetella liinaa/muuta kantovälinettä käyttämään kun kohta ei enää paisuvan mahan päälle voi esikoista ottaa...
 
Korallihai ootko kokeillut Tulaa selkään? Tosin osalla, niin kuin mullakin kun oon lyhyt, jää se lantiovyö silti mahan kohdalle. Mut jotkut onnistuu raskaanakin kantamaan repulla selässä!
 
Se Emma taitaa olla rintareppu, ei välttämättä kovin mukava ja ergonominen päällä, varsinkaan jos pitkään kantaa painavaa lasta :)
 
Pilvikirsikka, oon ehkä kaks kertaa koittanut laittaa selkään. Toisella kertaa tajusin laittaa sen vyön tarpeeksi korkealle niin se tuntui jopa melkein oikealta. Sillon se vyö oli heti tuossa vyötäröllä/rintojen alla, eli vois jopa harkita jonku matkaa raskautta, mut ei kyllä siltikään loppuun asti, maha tuntui viimeksikin nousevan kurkkuun asti o_O
Pitääkin opetella se selkään laitto joku päivä miehen kanssa. Yksin oli vähän haastavaa kun ei tiennyt mitä tekee...
 
Mä oon tykästynyt kantoliinaan edellisten muksujen kohdalla ja nyt aion hommata myös. Oli niin helppo ja näppärä, ihan vastasyntyneestä pystyi kantamaan kun eri sidostekniikoita. Korvaamaton imuroidessa, asioinnilla tms jos en vaunuja ottanut mukaan. Usein se "pussukka" roikkui minussa jo valmiina ja sitten tarvittaessa sujautin lapsen sinne :D
 
Mulla on ollut isompien lasten kans vaikka mitä kantohärpäkettä.. Ensimmäisen kanssa käytin trikooliinaa, sen kanssa mentiin kotona ja kylillä.

Kaksosten kanssa oli käytössä itse ommellut rengasliinat, olivat ristikkäin päällä niin pystyin kantamaan molempia yhtäaikaa.. Jos jonnekin isompaan toritapahtumaan tms mentiin, minne ei viitsinyt tuplarattaita raahata, niin käytettiin rintareppuja. Mulla oli jostain -80 luvun alun äitiyspakkauksesta maan mainio simppeli rintareppu, lasten isä tykkäs BabyBjörnin rintarepusta joka sitten kyllä mun makuun oli maailman epäergonomisin vehje niin itselle kuin vauvallekin.

Nyt oon hankkinut valmiiksi rengasliinan (no kun tuli 3€:lla vastaan kirppiksellä) jo ennen plussatestiäkään, tämän ajattelin miehen varalle, hän kun tuskin innostuu pitkän liinan sidontoja opettelemaan.. Mun käyttöön on sitten perus trikooliina, senkin löysin käytettynä netistä.
 
Ihanaa, että joku on ottanut tän puheeks. Itselleni kantoliinat oli ihan must, kun toinen lapsi syntyi. Pystyi jotain tekemäänkin =) Kantoliina myös suojaa ihanasti imetystä, esimerkiksi ostoksilla. Ei tartte olla ryntäät esillä, heh =) Myös vauva saa liinasta turvaa, koska sen kanssa vauva on niin lähellä äitiä kokoajan, että kuulee äidin sydänäänet (riippuu tietty vauvan asennosta, mutta ainakin välillä). Suosittelen.

Itselläni neliö ja sit ihan trikoinen, joka on jo alussa tosi jees.
 
Mulla oli Kimperin kantoliina ja Manduca edellisillä lapsilla. Suosittelen! Etenkin kuopus oli koko ajan liinassa, kun ei suostunut muuten yli 15 min päiväunia ottamaan.

Ilmeisesti kantoliina, Tula ja Manduca kaikkein ergonomisimmat. Olikohan just BabyBjörn jne ei kovin suositeltavia pienille vauvoille, mut korjatkaa jos olen väärässä...

Kantoliina on onneks vielä tallessa, Manduca ehdittiin harmi vaan myydä. Nyt mietin tuota Tulaa hankkia.
 
Kiva et täällä on näin moni innostunut kantamisesta :)

Esim babybjörn ja muut rintareput ei ole niin ergonomisia lapselle eikä kantajalle, minkä vuoksi niillä yleensä suositellaan lyhyempää kantoaikaa. Ergonomisella kantorepulla tai liinalla kun voi kantaa niin pitkään kuin jaksaa :) Vaipanvaihdot ja syötöt kuitenkin tauottaa sitä sopivasti. Toki joissain tilanteissa rintareppu voi olla sopivampi väline ja tottakai sitä silloin kannattaa käyttää :)
 
Se ois ihana ja mukava kantaa, mutta oon niska hartia vaivanen, että en aio ees koittaa.. :sad001 Esikoisesta riitti se kokeilu..
 
Hei, hieman aiheesta poiketen oletteko tilanneet mistään ulkomailta äitiysvaatteita?
 
Takaisin
Top