La marraskuu 2016

Meillä lähipiiri tietää vauvasta ja työmaalla juorut liikkui tehokkaasti,vaikken itse asiasta puhunut.Vauvan syntymän jälkeen saatan ehkä mainita somessa,mutta en ole siitä vielä varma.Miksi kertoa ihmisille,joiden kanssa ei ole koskaan oikeasti kasvotusten tekemisissä...

Täälläkään en ole vielä fb:ssä asiaa kuulutellut. Harmittaa josekin, kun olen liittynyt joihinkin vauvanvaate kirppis ryhmiin ja kavereilta tullut sitten viestiä et mitääh ootko sää raskaana?! Että muutama on jo niin saanut tietää. Sitten kun vauva syntyy niin laitan kyllä jonkulaisen kuvan fbhen, mutta ollaan sovittu mm. Tulevan mummun kansa että naamakuvia tai mitään kylpykuvia tms. ei laiteta ollenkaan. Instagramiin oon jo paljon kuvia laitellutkin, siellä on niin paljon helpompaa nähdä ketkä sun kuvia pääsee katsomaan ja poistinkin sieltä sellaiset ihmiset ketä ei vauvakuvat kiinnosta :)

Mie oon laittanut fb kolme kuvaa, joissa maha näkyy. Sen kummemmin en oo mitään laittanut. Instaan enemmänkin ja muutin senkin salaiseksi, ni jatkossakin voi laittaa jotain. Hirmuisesti en vauvasta meinannut missään julkaista, mut joka paikassa oon kyllä määrittänyt tarkkaan tiedot ketkä näkee mitäkin. Pitääkin tulevalle mummille sanoa et ei laittele kuvia ennen kun minä oon asiasta tietoinen ja näen asetukset keille näkyy.
Synnyttämäänkin kun lähtö tulee, sanoin äidilleni, että ei todellakaan soita sukua läpi siinä vaiheessa. Haluan olla siellä rauhassa ja ilmoittaa sitten itse, kun vauva on syntynyt.. raivostuttaa jos koko suku tietää, että nyt lähtö tuli ja vielä pistettäskin vaikka kotia tulemaan... tai jos jotain sattuu ni kaikki on niskaan hengittämässä.. ei kiitos.

Mulle kävi niin Facebook kanssa,että mun täti(70v.) oli laittanut mun seinälle onnittelut,kun äiti oli sille kertonut,niin sitä kautta sai sitten "kaikki" (ketkä siis lukenut mun seinältä onnitteluviestin) niin tietää.Vähän aikaa harmitti,koska en olisi halunnut niin julkisesti asiasta kertoa.Kuvia en aio laittaa,ainakaan sellaisia,mistä tunnistaa.Tätä olen toivonut myös muilta.En halua tosiaan,että ne päätyvät vääriin käsiin koskaan.

En mäkään ole vauvasta huudellut fbssa mitään. Kyllä ne ihmiset tietää raskaudesta joiden kuuluukin ja joita näen ihan kasvokkain. Kunhan vauva syntyy niin sitten varmaan laitetaan joku kuva "ilmoituksen" kera sinnekin kun mulla on esim äitini vanhoja tätejä siellä kaverina niin tiedän, että heitä esimerkiksi kiinnostaa vauva. Mulla kyllä on sen verran tiukat yksityisyysasetukset, että ei ne vauvakuvat näy edes kavereiden kavereille vaikka joku kaveri kuvaan kommentoisi tai tykkäisi siitä. Ja muutenkin mulla on fbssa kavereina vaan ihmisiä, jotka tunnen muutenkin eikä mitään randomtyyppejä.

Mä en ole pitänyt ihan täydellistä facehiljaisuutta, laitettiin yhteistuumin ultrakuva joskus nt-ultran jälkeen ja yhden kuvan olen tainnut laittaa jossa masu näkyy :D En muuta. Ja todella harkiten tulen laittamaan vauvasta kuvia faceen, onneksi en hyväksy ketä tahansa puolituttua ystäväksi niin siellä on onneksi ystäväpiiri aika pieni.

Ja mä en tiedä, mun on myös välillä jotenkin hankalaa puhua tästä raskaudesta! Mulle tämä raskaus on ollut tosi vaikea ja sen tietää kyllä kaikki ja vointia kokoajan kysellään mihin vain menenkin. Ja tottakai, itsekin käyttäytyisin samalla tavalla mutta miksi se mua nyt tälleen häiritsee?? Jäin töistäkin pois yhtäkkiä kun lääkäri lykkäsikin sairaslomaa äitiyslomaan saakka ja työkaveritkin jäi ns. hyvästelemättä. Pitäisi vielä jotain karkkia sinne töihin mutta kynnys mennä sinne on aivan valtavan suuri ja ahdistaa ihan hirveästi! Sitte kaikki on ympärillä ja kyselee että miten voit ja miltä tuntuu ja koska vauva meinaa syntyä jne :o Haluaisin vaan olla kotona turvassa ja ootella synnytyksen alkamista.. Onko muilla paljonkin tämmöisiä fiiliksiä?

Ootteko miettineet influenssarokotteen ottamista? Mä haluaisin mut nyt alkaa synnytys olla jo niin lähellä että kerkeekö ja ei myöskään tunnu kivalta ajatukselta potea mahdollisia rokotusoireita sektion yhteydessä. Meidän kahdelle muksulle aattelin ainakin ottaa kun toisella astma ja koulusta kantavat kotiin kaikki pöpöt...

Mä olen kertonut facessa raskaudesta masukuvin. :) Mutta mulla onkin suurin osa kuvista ja tilapäivityksistä sellaisilla asetuksilla, että näkyy vain ja ainoastaan mun kavereille siellä. Enkä hyväksy kavereiksi mitään random-tyyppejä minäkään. Sitten jos merkkaan mieheni johonkin päivitykseen tai kuvaan niin tiedostan senkin, että silloin se näkyy myös kaikille mieheni kavereille. Instagram mulla on julkinen, mutta en ole siellä koko nimelläni. Ja jaan sinne vähän erilaisempia juttuja kuin faceen.

Mä taas kaipaisin sitä, että ihmiset kyselisivät vointiani. :D Kun odotan jo kolmatta lasta, niin sen kyllä huomaa ettei ihmiset jaksa olla niin kiinnostuneita. Vaikka itselle tämä on jälleen kerran ihmeellistä ja jännittävää. :) Nyt on vain se ero, että ekan ja tokan kohdalla oon ollut jo tähän aikaan hyvinkin malttamaton näkemään vauvan. Nyt kun on paljon muutakin ajateltavaa ja tekemistä niin nyt toivon vain, että ei ainakaan vielä syntyisi kun ei ole kaikki valmista! :joyful: Myöskään henkisesti en ole vielä valmis synnyttämään. Tarvitsen sen fiiliksen, että en mitään muuta haluaisi tehdä kuin synnyttää, jotta kestän sen synnytyksen hyvin. Kahden ekan kohdalla se fiilis on hyvinkin ehtinyt tulemaan kun ei ole ollut mitään tekemistä ja päivät la:n jälkeen ovat tuntuneet ikuisuuksilta. :D

Influenssarokotetta en varmaankaan ota, ei varmaan lapsetkaan.

36+0

Olen kyllä aina ottanut influenssarokotteen, koska kuulun riskiryhmään. Tänä vuonna saa perhekin luvan käydä piikillä. Nyt vaan poden juuri flunssaa, mutta sitten kun se on ohi.

Eilen just neuvolassa kysyi, että haluanko influenssarokotteen. En ottanut, en ole koskaan ottanut. Ja en ole ollut koskaan influenssassakaan, kunhan se ekan kerran sattuu omalle kohdalle niin sitten varmaan sen rokotuksenkin otan jatkossa :grin Meillä sairastellaan suhteessa tosi vähän niin olen vähän huono mihinkään tauteihin varautumaan.

Minä ajattelen tuon rokotteen niinkin, että vaikka itse selviän varmaan hengissä influenssasta, vaikka se onkin kamala tauti. Olen kokeillut. Mutta saatan kuljettaa sen mukanani joko vauvalle tai vanhemmilleni, ja ainakaan isä ei siitä hengissä selviä, kun tavallinen flunssakin vie sairaalaan.

Rokotteen ottaminen on myös muiden ihmisten terveydestä huolehtimista.

Mä aion ottaa influenssarokotteen. En todellakaan halua, et mä ja vauva oltas jossain influenssassa talvella viikkotolkulla ja eikös se vauvalle voi olla hengenvaarallinenkin näin pienenä? En mäkään ole sitä juuri aiemmin ottanut, mut nyt ehdottomasti. En uskalla tuudittautua siihen ajatukseen, et tuskin tulee kun ei ole kerta aiemminkaan.

Vatsanympärys oli aamulla 110cm, pakkohan se oli mitata ku muutkin :grin

En ole ennen tuota esikoista ottanut infl.rokotetta, mutta nyt kahtena vuotena ottanut. Itse olen sen kertaalleen sairastanut, eikä se tosiaan ole mitään lastenleikkiä! En todellakaan halua pienelle vauvalle sitä, tai jos itse sairastuisin niin en tosiaan olisi kykenevä huolehtimaan muista siinä tilassa.

Olen facessa joitakin kuvia julkaissut esikoisesta vain kavereille ja todellakin olen pitänyt mielessäni etten mitään kylpykuvia tai muuten noloja julkaise. Raskausuutiset sitten vauvan synnyttyä.

Rv 33+6

Mä otin viimeksi influenssarokotteen muistaakseni tammikuussa kun olin raskaana ekan kerran, joka sitten menikin kesken. Sen teho ei varmaan enää riitä ja tarvitsee ottaa toinen..? Mulle ei siitä viimeksi tullut yhtään mitään oireita, joten otan kyllä uudestaan jos vaan tarjotaan. Ja en niinkään itseni takia, vaan äidin joka on dialyysissa ja odottaa elinsiirtolistalla uutta munuaista. En haluaisi missään nimessä tartuttaa häneen mitään!

Influenssavirus muuntautuu hiukan joka vuosi, joten edellisen kauden rokote ei suojaa seuraavan talven taudilta. Siksi joka syksy on uuden piikin aika.

Meilläpäin rokotukset ovat jo alkaneet.

Me otetaan miehen kans molemmat influenssarokotteet. Ja jos oikein ymmärsin ni saahaa ne jo ens viikolla neuvolakäynnillä. En oo ite ikin ottanu noita piikkejä,ainoostaa sikainfluenssarokote piti ottaa ku opiskelin sote-linjalla just sillo ku se pöpö pyöri.. ja suojaaha se influenssapiikki myös vauvaa,ettei se saa sitä tautia..

Noniin, viimeinen seurantaultra äitiysultrassa takana. Hurjaa, että nyt se kaikki on ohi, 13 viikon seuranta. Ihan hullua ajan kuluminen ja se, että nyt tosiaan ollaan tässä, rv 34 jo alkanut, ja heinäkuussa ei uskaltanut edes toivoa, että tänne asti päästään.

Vauvalla ja kohdunsuulla oli kaikki hyvin! Kohdunkaula 32mm eli edelleen pidempi kuin 15.7. Vauvan paino keskikäyrällä, nyt painoarvio 2290g. Siellä hän makaili varpaat suussa, awww. Ja sain mukaani aika hyvän kuvankin, josta erottaa kasvot hyvin. Hänellä on jo kunnon posket, mikä yllätti ihanasti! Ja isänsä nenä! Itse kun nimittäin olen pieninenäinen, heh. :)

Päivystykseen pitää hakeutua vielä pari viikkoa helpolla, jos siihen on aihetta, jotta voidaan kortisonit pistää keuhkoja kypsyttämään, mutta sitten kun 34+6 on täynnä, niin he eivät enää hoida sillä tavalla.

Lapsivettä oli normaalisti ja sykkeet hyvät, 137-144. Vauva oli jälleen pää alaspäin, onneksi, ja siis niinhän on ollut kaikki ultrat paitsi yhden pää alaspäin. Todennäköisyys siis siihen, että tässä vaiheessa kääntyisi yhtäkkiä väärin päin, on mielestäni aika pieni. Jes.

Ultran lisäksi mulla oli iltapäivällä vielä neuvolakin. SF oli nyt 30cm, painonnousu 667g/vko, paino nyt neuvolan vaa'an mukaan 75kg, oman vaa'an mukaan 74,5kg. Joka tapauksessa nyt tullut lähtöpainoon nähden painoa 10kg yhteensä ja terkka totesi painonnousun olevan normaalia, maltillista, hyvää. :) Verenpaineet 111/75 ja hB 127. Rautalisän syömistä jatkan aina ja edelleen.

Liikelaskennan tärkeydestä oli puhetta ja siitä kuinka on hyvä soittaa SVO:lle, jos liikkeiden suhteen tulee poikkeavia muutoksia. Sain myös paperilla ohjeet liikelaskentaan. Influenssarokotteen saan ensi kerralla neuvolassa 36+1. Mies saa myös neuvolan kautta rokotteen ilmaiseksi. Streptokokkinäytteen meen antamaan labraan rv 37-38.

Lugesteronia jatkan vielä viikon verran mutta alan käyttää sitä nyt vaan joka toinen päivä, jotta sen vaikutus kohdunkaulalle ei katkea yhtäkkiä.

Kaikki siis hyvin, oikein hyvin siihen nähden millaista helvettiä tämä raskaus on pahimmillaan ollut. :)

Rv 33+1

Tässä loppuvaiheessa kun viikkoja ei ole enää paljonkaan jäljellä niin tuli mieleeni, että ootteko enemmän kotosalla sen vuoksi jos supistukset alkaa/lapsivesi menee? Vai uskallattelo liikkua ihan normaaliin tapaan asioilla?
Mä en oo ikinä kuullut esim. kokemuksia siitä että jos kaupassa menisi lapsivedet:grin
Mä en jotenkin jaksa istua vaan kotona ja tuli mieleen että jos lapsivedet menis vaikka kaupassa:grin

rv 36+4

Takaisin