Synnytyksen jälkeisiä kuulumisia :)

Mami'

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Huhtimammat 2016
Tammimammat 2017
Kesäkuiset 2021
Tänne vois lörpötellä yleisesti synnytyksen jälkeisiä kuulumisia ja "oireita" ja arjen hetkiä :)
 
Mulla on ihan tuska kuuma kokoajan! En tiiä mitä voin pukee päälle kun on niin törkeen hiki kokoajan! Tänäänkin pitäis lähtee kylään mut en keksi mitä pukee päälle ilman et heti 5min jälkeen oon läpimärkä!
 
Mulla on synnytyksestä jo kohta 5 vkoa ja olo on aika normaali :) Vuoto on melkein täysin loppunut, mutta peräpukamat vaivaa jonka vuoksi täytyy kyl käydä lääkärissä niien vuoksi :sad001 mulle oo niitä ennen ollut ja synnytyksessä tuli niin en yhtää tajua miten ne hoidetaan pois.. jälkitarkastus on 1,5vkon päästä vasta mut jaksoin tänäänkin lenkkeillä jo 7,5 km :) Miten teillä muilla muuten lähtenyt raskauskilot? Mulla tuli 20kg kiloja ja vielä olis +8kg alkupainosta.. oon kyllä ollut tosi hoikka ennen ja pitkä et en mä noita lähde laihduttamaan..lähtee jos lähtee :)
 
Mulla tuli 13 kg ja en yhtään tiiä paljon lähteny.. Kai joku 5-6 mut ehkä tullu vähän jopa takas kun jouduttu olee niin pitkään täällä kotona kun ei saatu liikkua ennen kolmea kiloa.. Mut ny pikkuhiljaa sitten vaunuileen ja tekeen jtn muutakin kun istua :D mut oon kyl aina oikeestaan ollu ylipainonen (paitsi joskus 15kesäsenä kun en syöny ollenkaan)
 
Synnytyksestä on nyt viikko ja 5 kg on lähtenyt. Lähtöpainoon on matkaa vielä 9kg.
 
Mulla kans synnytyksestä viikko, muttei hajuakaan paljonko on lähteny (päivää ennen synnytystä saldo oli tasan +11kg, josta 2kg tuli viimeisen kahden viikon aikana :rolleyes:), sillä meillä ei oo vaakaa. Enemmän luotan peilikuvaan muutenkin, ei niillä kiloilla niin väliä. :) Vatsa ainakin on alkanut kivasti palautumaan, olen pitänyt nyt liikkeellä ollessa tukivyötä (Carriwellin Belly Binderiä) ja se on tuntunut hyvältä. Raskausarpia taas minulle ei tullut yhtään. :happy:

Aamusin olen koirien kanssa kävelemässä 10-15min, mutta pikku hiljaa alan kasvattelemaan matkaa ja kunhan keli paranee niin lähdetään vaunujen kanssa testailemaan miten homma sujuu. Vähän enemmän kun on liikkeellä niin pikkasen alapäätä jomottaa, mutta ei pahasti. Olo ylipäätään suht normaali, jälkivuoto aika niukkaa eikä enää oikeastaan edes veristäkään. Ja edelleen mielikin on pysynyt ihan normaalin tasaisena, ei näytä hormonit siihen oikein tehoavan! :joyful: Eli oikein hyvin on toivottu. :)

Ai niin ja mulla kans meinaa hikeä ajoittain puskea! Imettäessä useimmiten, mutta välistä tulee kyllä kuumia aaltoja muutenkin. Ne tosin alkoivat jo ennen synnytystä. :confused:
 
Toukokuisista tuun huuteleen, kun tuo poitsu tosiaan 7 viikkoa etuajassa leikattiin ettei raskausmyrkytys tuhoa minun terveyttäni. Viisi päivää sektiosta ja hyvin oon jalkeilla, joskin kipeä. Eilinen meni jo panadolilla. Tänään on "juhlapäivä", kun poika siirtyy minun maidoille. Lähti se lypsäenkin herumaan. Jälkivuoto on todella epätasaista kuulemma sektiosta johtuen. Välillä lypsyn jälkeen hulahtaa ja välillä ei tarvisi suojaa lainkaan. Vaikea mitottaa mitä käyttäis.

Kuuma, hiki ja nälkä on kiusana. Ja se JANO. 6 kiloa pudonnut paino, kun myrkytyksen nestelasti purkaantuu. Sitten vasta tietää, mitkä todelliset raskauskilot olivat, kun pissanmäärä normalisoituu, nyt tulee päiväkeräykseen sen 7 litraa :D
 
Muokattu viimeksi:
SatuMom2016: Pukamille ei tehdä mitään, ne joko itsestään tasoittuvat ajan kanssa tai sitten jäävät ikuiseksi "vaivaksi". Mulla jäi esikoisen synnytyksestä pukamat, jotka nyt tietty ärhäköityivät taas. Mietinkin että menisinkö yksityiselle puolelle poistattamaan ne syksyllä, vai elänkö symbioosissa pukamieni kanssa. Aion kyllä yrittää jälkitarkastuksessa puhua josko julkisella puolella hoitaisivat ne pois, mutta enpä usko että mitään suostuvat tekemään..

Mulla jälkivaivoina pukamien lisäksi ummetus. Lisäksi alavatsa on kipeä toisinaan ja tulehdusarvoja seurataan siitä syystä. Jälkivuoto on vähenemään päin ja paino tippuu kokoajan. Hikoilu on lähes jatkuvaa. Ihanaa kun jaksaa taas telmiä esikoisen kanssa ihan eritavalla, kun ei ole iso maha ja elopaino tiellä! Vettä voisin juoda litratolkulla, eikä silti pissata juuri laisinkaan.

Synnytyksestä nyt 10 päivää.
 
Kuulostaa kummalliselta, jos eivät julkisella hoida noin ikävää vaivaa. Meillä menee pienemmätkin vaivat läpi, just jonottelen luomien poistoon päiväkirurgiseen. Eikä ne ees vaivaa, vaan ovat mun mielestä rumia :wink
 
Kyllä pukamia poistetaan julkisella puolella siinä missä luomiakin. Kun tarpeeksi haittaa elämää tuollainen asia ja siitä yleiselle puolelle menee, niin asialle myös ajansaatossa jotain tehdään. Toki yksityisellä pääsee nopeammin hoitoon.
 
Voiko niille pukamille tehdä itse jotain? Jotain voiteita tai muita vastaavia?
Eivät vaivaa kuin satunnaisesti mutta haluaisin kuitenkin pienemmäksi.
 
Voiteiden pitäisi auttaa (mm. vähentää turvotusta) ja sitten tietty kiinnittää ruokavalioon huomiota, eli ettei vatta mene kovalle. Kuituja ja vettä siis lisää, tarvittaessa vatsanpehmikkeitä (Pegorion tms) avuksi. :)
 
Toukokuisista tuun huuteleen, kun tuo poitsu tosiaan 7 viikkoa etuajassa leikattiin ettei raskausmyrkytys tuhoa minun terveyttäni. Viisi päivää sektiosta ja hyvin oon jalkeilla, joskin kipeä. Eilinen meni jo panadolilla. Tänään on "juhlapäivä", kun poika siirtyy minun maidoille. Lähti se lypsäenkin herumaan. Jälkivuoto on todella epätasaista kuulemma sektiosta johtuen. Välillä lypsyn jälkeen hulahtaa ja välillä ei tarvisi suojaa lainkaan. Vaikea mitottaa mitä käyttäis.

Kuuma, hiki ja nälkä on kiusana. Ja se JANO. 6 kiloa pudonnut paino, kun myrkytyksen nestelasti purkaantuu. Sitten vasta tietää, mitkä todelliset raskauskilot olivat, kun pissanmäärä normalisoituu, nyt tulee päiväkeräykseen sen 7 litraa :D
Toi nälkä ja hikoilu oli ja on ihan kauheeta välillä.. Eikä ne meinaa loppua! :D meillä jätkä ny 2kk (korjattua ikää vasta 10pv :D ) ja on kyllä niin reipas minimies. Tänään on neuvola niin näkee joko ollaan päästy 4kg asti :) miten teillä siellä osastolla sujuu :)
 
Meillä menee olosuhteisiin nähden niin kuin pitääkin. Poika on aika tiitterä pieni: potkii ja sätkii, katselee ympärilleen, tarttuu terhakasti tavaroihin, nostaa päätä vatsallaan ollessa :eek: ja kävi eilen vähän rinnalla syömässä. Kovasti koittaa ruveta aina täysaikaisen puuhia harrastaan. :D

Samalla sitten tyypilliset keskosvaivat kiusaavat: muutama apneointi päivässä, pulauttelua, keltaisuutta, lämmöt ei pysy, sokerit heijaa jne.
 
Meillä menee olosuhteisiin nähden niin kuin pitääkin. Poika on aika tiitterä pieni: potkii ja sätkii, katselee ympärilleen, tarttuu terhakasti tavaroihin, nostaa päätä vatsallaan ollessa :eek: ja kävi eilen vähän rinnalla syömässä. Kovasti koittaa ruveta aina täysaikaisen puuhia harrastaan. :D

Samalla sitten tyypilliset keskosvaivat kiusaavat: muutama apneointi päivässä, pulauttelua, keltaisuutta, lämmöt ei pysy, sokerit heijaa jne.
Ihana kuulla. Tomera pieni! Meillä oli noi samat paitsi ei apneoita :) pulauttelua on kyllä vieläkin.

En tiedä johtuuko tää juur siitä et ennenaikasena synty vai mistä mut musta on vieläkin ihan käsittämätöntä et mulla(meillä) on vauva!
 
Ihana kuulla. Tomera pieni! Meillä oli noi samat paitsi ei apneoita :) pulauttelua on kyllä vieläkin.

En tiedä johtuuko tää juur siitä et ennenaikasena synty vai mistä mut musta on vieläkin ihan käsittämätöntä et mulla(meillä) on vauva!
Mitä tarkoittaa "apneointi"?
Sivistäisikö joku minut?
 
En tiedä johtuuko tää juur siitä et ennenaikasena synty vai mistä mut musta on vieläkin ihan käsittämätöntä et mulla(meillä) on vauva!
Kun katson esikoistani (ikää 1v 4kk), niin musta on edelleen aivan käsittämätöntä että se on minusta syntynyt, mun OMA lapsi:love7 Kakkosen kohdalla asian on jotenki sisäistänyt nopeammin ja paremmin. Kakkosen kohdalla asiat menny muutenki jotenki luonnollisemmin ja helpommin. Esikoisen kanssa meni tosi paljon aikaa ja energiaa pelkkään ihmettelyyn ja kummasteluun, kun kaikki piti opetella alusta asti :grin
 
Kokeilin kesken synnytystä vauvan päälakea, mut silti tuntuu hullulta, et tuo vauva tuossa on minun mahasta tullut.. Entä jos tämä onkin megaluokan huijaus ja kätilö vain nosti pöydän alta olevasta salaluukusta vauvan :D
 
Takaisin
Top