Perhevalmennukset

Meillä kuuluu ainakin kaks kertaa fysioterapeutin luona käyntiä, ensimmäisellä kävin joka oli luentotyyppinen ja käsitteli lantiopohjalihasten harjoittelua ennen ja jälkeen synnytyksen ja raskausajan urheilua noin niinku teoriassa. Toisella kerralla on kuulemma jotain niska-hartiajumppaa ja muuta liikunnallisempaa ihan liikuntasalissa. Lisäksi on synnärille tutustumiskäynti, ihan fyysinen sellainen ja muut kerrat ilmeisesti sitten käsittelee parisuhdetta, imetystä ja vauvanhoitoa.

Näistä aion nuo fyssarilla käynnit siis tehdä, kaveri kovasti suositteli ja lisäksi mies tulee kans synnärille tutustumaan mukaan. Muutoin voi olla että aikataulusyistä joudutaan ainakin osa lopuista jättämään väliin, muutenkaan en "oman ryhmäni" kanssa kulje kun on niin hankalat aikataulut, vaan hypin muissa porukoissa. :D Noista muista ainakin tuo parisuhde-teemainen tunti on ehkä sellainen mikä skipataan, imetystunnille kuulemma kannattaa mennä ja miehen aattelin viedä tuonne vauvanhoitotunnille jos vaan löydetään sopiva aikataulu..
 
Aika outoa että ihan fysioterapeutillekin pääsee :eek: Mulle ei oo puhuttu muuta ku suuhygienistikäynnistä (kävin jo, jutteli vauvan hampaista, vanhempien hampaidenhoidon esimerkistä ja kurkkas suuhun nopeesti), neuvolan pitämästä perhevalmennuksesta ja sitten synnytysvalmennuksesta. Synnytysvalmennukseen ei vissiin kuulu synnärivierailua, mutta sitä voi halutessaan pyytää pelkopolilta (hmm?)...
 
Synnytysvalmennuksesta on vaan puhuttu et sinne pitäs joskus mennä ja Seinäjoen sairaalan synnärille pääsee tutustuu tiettynä päivänä tiettyyn kellon aikana. Toki oon lukenu niitten sivuilta mitä siellä on yms. :hungry:
 
Meil ei oo fyssaria ollenkaan.. ois ollu kyl mainio, oon kuitenkin useamman vuoden kärsiny lievistä selkäkivuista..
 
Nostetaas tätäkin keskustelua kun salaisten puolella aiheesta onkin jo hölisty.

Meillä perhevalmennukset alkaa ensiviikolla, aihetta en kyllä enää muista. Neuvolassa viimeksi kysyttiin imetyksestä, suunnitellusta lapsiluvusta ja puhuttiin ehkäisystä, mitkä kaikki tulee vielä perhevalmennuksissa.. Voin sanoa ettei uutta asiaa tullut paljoakaan, sillä tämän foorumin kautta saanut tietoa mm. Imetyksestä.

Ehkä sellainen uusi tieto oli, että jos imetät alle 3tunnin välein, imetys VOI toimia ehkäisykeinona, mutta jos imetät kerran 4tunnin päästä, loppuu ehkäisyteho. Ja että yllättävän usein on jälkitarkastukseen tullut äitejä, joilla ei ole ensimmäisiä kuukautisia ehtinyt tulemaan ja ovat olleet raskaana jo jälkitarkastuksessa.
 
En luottais siltikään imetykseen ehkäisykeinona, vaikka imettäis tunnin välein. Tämä siis jos haluaa välttyä heti uudelleen raskautumiselta :)
Meillä valmennukset vasta maaliskuun loppupuolella.
 
Siis toi ehkäisy kannattaa tosiaan huomioida vaikka imettäis! Vasta synnyttäneet on tosi suuri ryhmä raskaudenkeskeytyksen hakijoissa, mikä on aika surullista :/
 
Joo en mäkään luottais virallisena ehkäsynä.. Jotkuthan luottaa "varmoihin päiviinkin".. Kyl se on tuurista kiinni millon nappaa ja millon ei..
 
Tosi myöhään.. Osahan ehtii synnyttää jo ennen valmennusta
Oltaisiin päästy aikaisemminkin jos oltais haluttu. Asutaan kuitenkin pienellä paikkakunnalla ja terkka kysyi, että pidetäänkö toisen ensisynnyttäjän kanssa samaan aikaan jolla la myöhemmin kuin mulla. Tämä kävi ja en koe jääväni mistään paitsi jos vauva syntyykin aikaisemmin. Tuttuja asioita loppupeleissä.
 
Me käytiin kaikissa kolmessa perhevalmennuksessa. on ihan hyvä mun mielestä käydä ainakin enwisynnyttäjien, vaikkei itelleni hirveesti uutta tietoa tullutkaan vaikka olen ensisynnyttäjä :)
 
Kävin tänään synnytysvalmennuksessa ja sain sieltä juuri sen mitä kaipailinkin; tiedot oman synnytyssairaalan käytännöistä. Ja sen verran hyvältä kuulosti kaikki, että eipä oikeastaan tarvi tehdä edes sen kummosempia synnytystoiveita. :) Sosiaalitilat on hyvät ja puolisot/tukihenkilöt otettu hyvin huomioon, ei-lääkkeellisiä kivunhoitoja oli useampia vaihtoehtoja, episiotomia tehdään ensisynnyttäjillekin vain jos ihan oikeasti on tarve, vauvan saa heti ihokontaktiin syntymän jälkeen (eli pesut ja mittaukset tehdään myöhemmin) ja perhehuoneitakin on peräti kuusi.

Hirmu positiivinen kuva jäi kaiken kaikkiaan eli oikein hyvillä mielin jään odottelemaan synnärille lähtöä kun sen aika on. :happy:
 
Nyt on käyty sekä perhevalmennukset (2krt) että synnytysvalmennus (1krt). Perhevalmennukset tosiaan neuvolan järjestämiä ja ei oikein mistään kotosin. Ensimmäinen kerta oli täysin turha ja jätti oikeastaan vähän ikävän maun suuhun, toinen kerta oli vähän inforikkaampi, mutta ilmankin olisi pärjännyt. Mies kehui "isiryhmää" ihan mukavaksi ja tarpeelliseksikin, mutta äideille ei juuri ollut mitään uutta. Ei ainakaan mulle. Synnytysvalmennus sairaalalla oli kattava ja oikein mukava, oon tyytyväinen että menin, sai paljon tarpeellista infoa ja mielenrauhaa! Oli ihanaa kuulla mm. että perhehuoneen saa aina halutessaan, joskus aniharvoin voi tulla tungosta, kivunlievityksen suhteen on kaikki äidin päätettävissä (neuvolassa yritettiin vihjata toisin) ja esim. synnytysasennon valinta on myös sellainen minkä voi tehdä itse, ellei ole ehdotonta pakkoa johonkin.
 
Takaisin
Top