paperien pyörittelyä

Mitähän ihmettä, vilkasin Kelan sivuilta onko tullut vielä päätöksiä ja huomasin, että sinne oli eilen tullut ilmoitus sairaspäivärahasta? :eek: Kuulun KVTESin piiriin ja työsuhde on ollut vakituinen jo kohta vuoden, joten työnantajanhan kuuluu sairasloman palkka maksaa..? Vai saako ne Kelalta noistakin takaisin? Jäin sairaslomalle siis 20.1 ja äitiysloma alkaa 25.2 eli 26 arkipäivää on sairaslomaa kirjoitettu. Täysi palkka pitäisi KVTESin mukaan tulla.

Lisäys, näköjään Kela korvaa työnantajalle: http://www.kela.fi/tyonantajat_sairauspaivaraha

Tää oliki ihan uus juttu taas, en oo koskaan ollu sairaslomalla yksittäisiä päiviä pidempään ja Kelan sivujaki tarvinnu ennen raskautta viimeksi opiskeluaikaan, niin ei oo aina ihan kartalla kaikesta. :rolleyes:
 
Muokattu viimeksi:
Mulleki esimies sano ettei raskaustodistusta tarvii... mutta palkoista käskivät näyttää kumminki esimiehelle. Onpa nyt ainakin virallisesti tehty... Ja varmuudeksi oon sähköpostitse ilmoittanu la myös niin jos täytyis myöhemin todistaa että ajoissa ilmoitranu
 
Ihanaa! Ei ole tarvinnut juuri papereita pyöritellä. Kolmannen lapsen äitiysrahakin menee samojen tulojen mukaan kuin ensimmäisen lapsenkin, eli ei tarvinnut toimitella mitään palkkatodistuksia tms. liitteitä. Tietysti todistus raskaudesta piti viedä mutta ei muuta. Mulla siis tämä tuleva on kolmas ja aikaisemmat lapset syntyivät syyskuussa 2011, lokakuussa 2013. Aaah, oon niiiin tyytyväinen :happy:
 
Siis onko mulla jäänyt nyt jotain auttamattomasti tekemättä näitten tukien osalta. Noin kk sitte täyttelin lomakkeet kelan sivuilla ja laitoin sen raskaustodistuksenkin. Viikko sen jälkeen sain kirjeen, jossa oli tukien määrä joka kuukaudelta ja päivältä milloin kyseinen raha kilahtaa tililleni. Mitään raskaustodistuksia en ole palkoille tai esimiehelleni näyttänyt. Onko siis mulla jotain tekemättä vai voinko olla rauhallisin mielin? Yks avuton ensiodottaja :)
 
Ihanaa! Ei ole tarvinnut juuri papereita pyöritellä. Kolmannen lapsen äitiysrahakin menee samojen tulojen mukaan kuin ensimmäisen lapsenkin, eli ei tarvinnut toimitella mitään palkkatodistuksia tms. liitteitä. Tietysti todistus raskaudesta piti viedä mutta ei muuta. Mulla siis tämä tuleva on kolmas ja aikaisemmat lapset syntyivät syyskuussa 2011, lokakuussa 2013. Aaah, oon niiiin tyytyväinen :happy:
No mites sit mulla.. saankohan kans mäkin nyt rahat esikoisen mukaan kun syntyi 2014... joku tästä mulle joskus kyllä mainitsikin.. o_O
 
Te, joille työnantaja maksaa palkkaa ekat äitiysloman kuukaudet; tuleeko raha normaalina palkanmaksupäivänä vai jonain muuna päivänä?
 
Mä menin ihan sekasin kun luin näitä juttuja! Mutta näin mä tein:
Raskaustodistus palkanlaskijalle.
Poissaololappu työnantajan allekirjoituksella palkanlaskijalle (siinä päivämäärät mun poissaolosta äitiys+vanheimpainvapaa ja miltä ajalta firma maksaa palkkaa=72arkipvää)
Kelan nettisivuilla hakenut tuet ja ilmoittanut pvmäärät jolta työnantaja maksaa palkkaa.

Muuta en ole tehnyt, enkä kyllä aikonutkaan? Jäikö multa joku osio pois??
 
No mites sit mulla.. saankohan kans mäkin nyt rahat esikoisen mukaan kun syntyi 2014... joku tästä mulle joskus kyllä mainitsikin.. o_O
Mielestäni joo jos itse haluat. Mulla oli silloin ennen ekaa lasta hyvät tulot, ja nyt en ole ollut niin paljoa töissä lasten teon välissä. Kun kerran oli vielä mahdollista mennä noiden tulojen mukaan niin jeeeeeeeeeeeeeeeeee, halusin mennä tietenkin. :happy: Mutta jos olet ollut esim. viimeisen puolen vuotta töissä ja tulot on paremmat kuin ennen 2014 syntynyttä lastasi, niin silloinhan se kannattaa mennä niiden puolen vuoden tulojen mukaan :happy:
 
Eli se ois jo siihen hakemukseen pitänyt laittaa? Mulla tulot ei nyt kauheesti oo kummentuneet. Palkka nyt noussut jonku sentin..
 
Palkan tulee nousta yli 20% jotta Kela käsittelee sen.

Mulla ainakin luki paljonko palkan vähintään piti olla kun tein ilmoituksen. Ei nyt ihan niin paljon ollut tuo palkka noussut :wink
 
Mä menin ihan sekasin kun luin näitä juttuja!......

Muuta en ole tehnyt, enkä kyllä aikonutkaan? Jäikö multa joku osio pois??
Taisin tehdä enemmän tai vähemmän samat askeleet, eikä mielestäni muuta tarvitse tehdä.

Työnantajan maksama palkka maksetaan normaalisti siinä rytmissä kun työnantaja normaalisti maksaa. Kela noudattaa sitten omaa rytmiä, eli kun maksaja vaihtuu kannattaa seurata tiliä ettei tule ikävä yllätys kun seuraava maksu tilille onkin myöhemmin.
 
^ Kiitos! Sen tiesinkin, että Kela maksaa loppukuusta(?), joten juuri sen takia juuri kyselinkin, että osaa vähän varautua. Mites sitten jos nuo työnantajat maksamat arkipäivät katkeaa puolessa kuussa? Maksaako Kela seuraavan kuun puolella vasta loput päivät vai jo siinä kuussa ne puuttuvat päivät?
 
Kaikki maksupäivät ja summat ,ennenkuin verot on menny, näkyvät päätöksessä sitten siellä kääntöpuolella.
 
Äh, mä oon nyt alkanut miettimään, että pitäiskö mun kuitenkin kokeilla hakea kht tuosta esikoisesta. Mutta toisaalta kelan sivuilta ymmärsin, etten saisi sieltä oikeastaan juuri mitään. Jotkut sanoo, että on saaneet todella vähän ja toiset ei taas mitään.. Onko kellään kokemusta? Enkä voi tuolla laskurillakaan laskea kun en tiedä yhtään paljonko saan rahaa äitiysloman aikana..enkä kyllä voi sitä sitten hakeakaan kun ei oo vanhempainrahasta päätöksiä tehty :confused:
 
Googlettelin itse asiaa ja aika heikolta näyttää.. Kuntalisääkin maksetaan meillä alle 18kk ikäisistä. Eli taitaa olla ihan turhaa hakea :/
 
Takaisin
Top