paperien pyörittelyä

Minkä päätöksen? Vanhempainrahastako? Ei mun viime raskaudessa tarvinu mitään lähetellä.. eikä mulle oo vielä mitään päätöksiä tehty o_O
 
Just sen, hain kaikki vanhempainvapaat suoraan itelleni. Tein hakemuksen jo joulukuussa Kelan sivuilla ja ennen vuodenvaihdetta tuli päätöskin.
 
Just sen, hain kaikki vanhempainvapaat suoraan itelleni. Tein hakemuksen jo joulukuussa Kelan sivuilla ja ennen vuodenvaihdetta tuli päätöskin.
Miten hait suoraan itelle? Minäkin laitoin hakemuksen jo ennen joulua, mut töistä eivät ole lähettäneet niitä 6kk palkkatietoja. Ja nyt pomo kyselee, että oonko lähettänyt heille sen päätöksen. Miten mä sen voin lähettää kun sitä ei oo vielä ees tehty.. enkä käsitä, että miks se nyt pitää lähettää kun ei ne viimeksi sitä olleet vailla o_O
 
o_O Tässähän alkaa epäileen onko omatkaan paperiasiat sitten kunnossa..?

Mulla siis sellainen käsitys, että kun on tehnyt netissä ne hakemukset (hain myös koko vanhempainvapaan itelle, mutta sitähän pystyy muuttamaan myöhemmin miehelle kun tietää tarkemmat ajankohdat) ja toimittanut työnantajalle/palkanlaskentaan raskaustodistuksen ja Kelan kaavakkeen 6kk tulojen käytöstä äitiys- ja vanhempainrahapäätökseen, niin homma on minun osalta siinä? Ja kaavakkeelle siis ptoimisto on kerännyt tiedot tammikuun loppuun, koska äitiysloma alkaa 25.2 eli ei ole täysi kuukausi. Toisin sanoen lapun pitäisi nyt olla Kelalla/matkalla sinne. Niin ja työnantaja maksaa 72 arkipäivää palkkaa, sitten Kelalta tulee suoraan raha.
 
^ Ettei pomos olis sillä "päätöksellä" raskaustodistusta ollu vailla? :)
En usko, kun pomon viestissä luki "Oletko toimittanut sitä Kelan päätöstä äitiyslomasta".. Mutta viime raskaudessa mun piti toimistolle viiä raskaustodistus.. äh, pitää maanantaina kysyä kun töihin taas soittelen. Mahtaa pomokin olla yhtä sekasin näissä asioissa kun minäkin nyt :D
 
Mullakin pyysi palkanlaskenta Kelan päätöstä vanhempainpäivärahoista. Maksavat ekan 3kk palkan ja Kelan rahojen erotusta, eli haluavat laskea minkä verran heidän osuus on.
 
Mä soitin palkkikseen silloin noita hakemuksia täytellessä, kun piti selvittää että maksetaanko mulle palkkaa ja jos maksetaan niin miltä ajalta. Silloin eivät maininneet mitään siitä, että päätös pitäis postittaa heille, mut nyt mietityttää että pitäiskö niin tehdä... ettei sitten jää mitään rahoja saamatta. Soittamallahan se selviäis, mut ärsyttää jo nyt, kun sinne saa aina jonottaa ja palvelukin on niin nuivaa.
 
Mullakin pyysi palkanlaskenta Kelan päätöstä vanhempainpäivärahoista. Maksavat ekan 3kk palkan ja Kelan rahojen erotusta, eli haluavat laskea minkä verran heidän osuus on.
Miten sen päätöksen voi sinne toimittaa kun sitä ei oo vielä ees tehty? Kela edelleen oottaa palkkiksesta mun palkkatietoja.. Ja siinä päätöksessähän lukee paljonko saa palkkaa siltä 3kk o_O mä en nyt vissiin tajua tässä jotain :grin
 
Sen ymmärrän jos palkanlaskentaan tahtovat vuoden 2014 veroilmoituksen perusteella tehdyn Kelan päätöksen, mutta jos tosiaan itse ilmoittavat Kelalle viimeisen 6kk tulot ja tiedossa on, että maksavat alkuun palkkaa niin meneepä hassuksi. Luulisi tiedon kulkevan molempiin suuntiin kun kuitenkin Kela maksaa työnantajalle alkuun sen korvauksen? :rolleyes:
 
Mun piti toimittaa palkanlaskentaan raskaustodistus, kelan sivuilta laskurilla lasketut vanhempainvapaapäivät tulosteena, sekä hakemus vanhempainvapaasta ( tämä käytäntö kaiketi vain kaupungin hommissa). Vielä ei oo tullut päätöksiä, mut en oo edes odottanut, kun palkka kuitenkin maksetaan normaalisti 3kkn ajan. Yhdessä raskaudessa jouduin olemaan sairaslomalla pitkään, jolloin sain kelan sairaspäivärahaa, ja koska äitiyspäiväraha laskettiin 6kkn tulojen perusteella, tuo späiväraha vaikutti äitiyspäivärahan määrään, eikä siitä saanut päätöstä ennenkuin äitiysloma oli jo alkanut. Äitiyspäivärahahan maksetaan aina kuukausi jälkikäteen, eli ensimmäinen maksupäivä on laskettuna päivänä, tai hyvin lähellä sitä.
 
Juttelin just pomon kans ja hän oli sitä mieltä, ettei mun tarvi raskaustodistusta heille antaa. Edelleen oli vailla sitä vanhempainpvraha päätöstä jotta näkevät päivät milloin oon pois. Sanoin, ettei mulla oo sitä vielä kun palkkiksesta pitäis lähettää ne palkkatiedot. Pomo arveli, että ne varmaan kelasta pyytävät niitä niin mun tarvi siitä muistutella. Mun täytyy nyt toimittaa se päätös heti kun se tulee. Että ei kai tässä sitten muuta ku ootellaan päätöstä......
 
Joo siis mulla oli toimiteltu töistä kaikki tarvittavat tiedot Kelaan ja sit kun päätös tuli, niin toimitin sen palkanlaskentaan. Sori jos hämmensin! :shy:
 
Ok, eli kai mä voin nyt luottaa siihen, että kelalta itse pyytävät niitä liitteitä eikä mun tarvi koko ajan esimiestä hoputella.. :rolleyes:
 
Millier, kelan laskurista työnantaja näkee myös nämä kaikki tiedot- ja jos näytätä heille raskaustodistuksen, niin silloin ovat "varmoja" million laskettu aika on. Meillä ainakin työnantaja lähettää laput Kelaan (Kelan lomake Y17) ja ovat ns proaktiivisia, ei niin, että Kela ehkä joskus ottaa yhteyttä työnantajaan. Jotkut työnantajat pyytävät työntekijää itse täyttämään lomake Y17 ja sitten siihen vain firman allekirjoitus ja lomake Kelalle. Eli vaihtelua on eri firmoissa.

Jos sinulla on epäilyksiä, soita teidän palkkakonttoriin tai HRään tai mikä instanssi nyt sitten teillä hoitaakaan näitä juttuja.
 
Hmm..joo.. Pomo pyysi sitä päätöstä mun käsityksen mukaan vain siksi, että näkevät ne päivämäärät milloin oon pois jotta voivat ne itselle tallentaa. Ja kun kysyin siitä raskaustodistuksesta niin pomo sanoi, ettei hänen mielestään sitä tarvitse toimittaa, kyllä uskovat että oon raskaana.

Muistan kyllä viime raskauden aikaan(silloin oli eri pomo) kun toimistolla katsottiin niitä hakemuksia ja annoin pomolle raskaustodistuksen ja täytettiin vielä joku firman oma lappu, mitkä sit lähetettiin palkkikseen. Kaikki hoitui yhdellä kertaa.. Liekö sit asiat muuttuneet parissa vuodessa..o_O
 
^Naisena on vähän hankala piilottaa tuota raskautta...mutta se virallinen byrokratiapäivän todistamiseen voi tarvita byrokraatin leimaa (anteeksi neuvolatäti). Luulen kyllä, että teillä edelleen on oma firman lappu olemassa...harvemmin jotain lappuja poistetaan käytöstä, enemmänkin niitä lomakkeita tulee lisää, mitä pitää täyttää. Mutta tama siis on pelkkää spekulatiivista, jos itse epäilet, niin soita sinne palkkikseen.

(mä en esim koskan ole lähettänyt mitään kelapäätöstä firmalle - oletan, että se päätös tulee joskus just ennen kuin vauva syntyy....)
 
No kun mä tuota vähän ihmettelinkin.. Ne palkkatiedot pitäis lähettää 23.3 mennessä ja äitiysloma alkaa 16.3 ja jos se päätös tulee vasta sen jälkeen niin enhän mä voi sitä lähettää ennen äippäloman alkua.. ja sillon se pomo ei saa niitä päivämääriään tallennettua ajoissa.. Ymmärtääkö kukaan mitä mä ajan takaa :grin:rolleyes: siksi mä yritin pomoa tässä vähän hoputella..että mä saisin sen päätöksen sit..
 
Takaisin
Top