Tammikuun tarinat

Heeiiii, miettikää. Kuulemma maaliskuissa on jo poksuttu, ihan useampikin. Ajatella että just sinne itte liityin (ja sitten tänne ultran jälkeen). Koskahan meidän porukka aloittaa? Ei sillä että tarvis olis vielä, ittelläkin "vasta" 29+6.
Ja lokakuisissa on jo plussattu. Aika menee niin nopeaa! :schocked028
 
Mulla ois kohta hammaslääkäriin meno.. Mitenhän mä pystyn tunnin siinä makaamaan? :eek: Koko aamun ollu taas niin tukala olo ja hirvittää ajatuskin siinä penkillä makaamisesta :confused: Maha on koko ajan niinkuin ylipaisunut ilmapallo ja olo on hirveen raskas.. Saahan siinä toki nousta välillä pystyyn, mut kuulostaa hankalalta kun suu on täynnä tavaraa..
 
Mullaki ois hammaslääkäri ens viikolla. Pelottaa nyt jo! ... Mut onneks vissiin vaan tekevät tutkimuksen eikä tartte tehä muuta. :') Iik.

Katoin kans tossa että vissiin on jo tullut maaliskuisia vauvoja. Apuaa.... En mä ihan vielä ainakaan haluis synnyttää ja mielellään kyllä puskisin tän pihalle vasta ihan sillon huhtikuussa, vaikka raskaus ottaakin lähinnä hermoon ja haluisin vauvan ulos mahd. pian. :grin Parempi vauvalle silti vielä köllötellä pari kuukautta.
 
Mulle kävis kyllä jo silloin h38! Eli maaliskuun puoliväli. Ois sopivasti kerenny valmistelut ym töitä tehdä... Ja tuntuu että äitiyslomaa kuluu "hukkaan" odotellessa ilman vauvaa :sad001
 
Mää tähtään rv37, kun esikoinen syntyi 37+3. Yritän tosin silti varautua henkisesti että menee pidemmälle kuin viimeksi.
 
Niin, totta tosiaan, en edes ole ajatellut sen kummemmin, että voihan se tulokas vallan hyvin putkahtaa meille jo maaliskuun puolessa välissäkin (la 2.4), koska tilastollisesti todennäköisimmin vauvat syntyy viikolla 38. :shy:

Pitääköhän tässä kuitenkin jotaki ulkovaatekriisiä vetää kun vielä uutisissa lupailtiin, että maaliskuu on poikkeuksellisen kylmä.. :shifty:
 
Muokattu viimeksi:
Niin, totta tosiaan, en edes ole ajatellut sen kummemmin, että voihan se tulokas vallan hyvin putkahtaa meille jo maaliskuun puolessa välissäkin (la 2.4), koska tilastollisesti todennäköisimmin vauvat syntyy viikolla 38. :shy:

Pitääköhän tässä kuitenkin jotaki ulkovaatekriisiä vetää kun vielä uutisissa lupailtiin, että maaliskuu on poikkeuksellisen kylmä.. :shifty:

Oii ihanaa jos tilastollisesti noin!!!
 
Tai no riippuu miten lasketusti noin...
Että syntyykö useimmat h38 (moodi), vai onko tuo vaan keskiarvo... Joka voi vääristyä siitä että joku syntyy jo h23 mutta kaikki viimeistään n. h42...
 
Itse selailin täältä tammikuun syntyneitä ja siitä innostuin sitten tilastoja selaileen. :shy:

Ja pöh, taisi olla tuo 38 viikkoa (jolla tarkotin siis 38+0-->) olla jokin pienemmän otoksen keskiarvo, sillä THL:n tutkimuksessa 2010 (http://www.thl.fi/tilastoliite/tilastoraportit/2011/Tr42_11.pdf) yksisikiöisten keskiarvo on Suomessa 39,8 viikkoa.. :shifty: Tähänkin asiaan näyttäisi vaikuttavan perimä. Ja esikoisten kans taitaa myös helpommin venähtää kuin seuraavien kanssa. Vain 5% näkyis Suomessa syntyvän yliaikasena (eli viikolla 42 ja yli) ja saman verran suunnilleen ennen viikkoa 37.

Tuoki muuten hassua, että kaikissa virallisissa lääketieteellisissä julkaisuissa (Duodecim yms) puhutaan raskausviikoista niin, että esim 37+1 = rv38, mutta tuolla THL:n julkaisussa taas kirjoitetaan, että esim ennen viikkoa 42 (>42+0).. :rolleyes:

(Ai miten niin tykkään tilastoista ja todennäköisyyksistä :joyful:)
 
Ja siis ei kai raskauden kesto ois se noin 40 viikkoa jollei se ois se tavallisin aika syntyä... :'D
 
Luin (ehkä vau-kijasta), että suurin osa syntyy 40 +2 ...älkää multa kysy mikä otanta ja ikäryhmä jne.

Toivon, että vauva syntyisi mahdollisimman lähellä sitä 40+0 päivää - silmät, keuhkot ja aivot kehittyvät koko ajan (noh, niihän se tapahtuu synnytyksen jälkeenkin). Mutta kauhean paljon yli en toivo, jottei tule ns isoa vauvaa, kun kyllä sitä massaakin kehittyy koko ajan. :meh:
 
Tuohon marjon viestiin, mä kutsun tuota LA:ta kela-päiväksi tai byrokratiapäiväksi. Jonkin tietyn määrityksen mukaanhan ne joutuu laskemaan million äitiysvapaat alkaat, eilaiset etuudetyms - ja myös ihan miten sikiö kehittyy suhteessa muihin.

Ruotsissa LA on yksi päivä myöhemmin kuin meillä Suomessa (siksi ultrassa tulee aina yhden päivän heitto, kun Suomessa käytetään enimmäkseen ruotsalaista ohjelmistoa). Ja näitä LA-päivien eroavisuuksia löytyy myös muista maista....
 
Kääks, mä oon viikolla 37 mun synttäreitten aikaan, toivottavasti ei tuu jaettua synttäreitä vauvan kanssa. :grin Omat päivät kummallekin!

Jos on perinnöllistä miten syntyy, niin kai se sitten miten on ite tullu vaikuttaa kans. Mä olin vissiinkin 42+1 ja kiireellinen sektio. Toivottavasti ei käy tolleen :arghh: Toisaalta kyllä mun sisko oli vissiinkin 37+2 ja normisti tuli, eli voihan sisaruksillakin olla aika paljon heittoa. Pitäis vielä varmistaa noi viikot, mutta muistaakseni oli noin, ei ainakaan kauheesti heittoa. Vois synnyttää ite siinä noin vkolla 39, tulis aprillivauva :grin
 
Ginger, minä vähän jännäsin samaa oman esikoisen kanssa! Tai en alunperin kun oma syntymäpäivä oli alkukuusta ja LA loppukuusta, mutta kun synnytyksen ensioireita alkoi ilmaantua tosi lähellä omaa syntympäivää, niin toivoin kyllä, että molemmat sais omat päivät! Ja niin se onneksi menikin, poika syntyi kaksi päivää mun syntymäpäivän jälkeen. Ja omakin synttäri oli siitä ikimuistoinen, että ravintolassa merkkailin supistuksia puhelimen aplikaatioon, kun oltiin synttäripäivällisellä :P
 
Mun on tosiaan omat synttärit maaliskuun puolivälin jälkeen ja LA 13.4, miehen synttärit on taas huhtikuun lopulla... :D Menee hienosti niin että mun synttäreistä laskettuun aikaan on noin 3,5vko, LAsta miehen synttäreihin noin 2vko... :D Periaatteessa kummallakin mahollisuus saada synttärikaveri. :woot:
 
Mulla kumpikin lapsi syntyi viikoilla 40+ eli odotan tämänkin syntyvän lähempänä sitä. Toivon kuitenkin ettei toukokuulle asti menisi... (LA 26.4).
 
Mä oon ite syntynyt 42+0 ja mun isoveli on syntynyt 41+3.. Mies taas on syntynyt kiireellisenä sektiona laskettuna päivänä.. Et saapa nyt nähä mennäänkö yli la:n. Oon kyllä ihan henkisesti valmistautunut siihen, et yli mennään..
 
Takaisin
Top