Matkustaminen

Kiva kuulla reissusuunnitelmia ja -kokemuksia! :) Luulen että varaudun lentosukin siihen lentoon, vaikkei pitkä olekaan, minulla nimittäin on todella matala verenpaine ja korkea hemoglobiini, eli ei kovin hyvä verenkierto. Jalat turpoavat hirveästi ihan missä vaan pitkässä istumisessa, eikä tosiaan tarvitse olla sitä 10h+ vaan paljon lyhempikin lento riittää.. Erityisesti reissatessa raskausajan ruokarajoitukset vaan harmittavat hirveästi, sillä niiden suhteen en itse näe järkeväksi ottaa riskejä ja itselleni hyvin tärkeä osa matkoja on aina se että tulee käytyä paljon ulkona syömässä ja maisteltua kaikenlaista. Tylsää kun ei saa syödä ihan mitä haluaa! :D
 
Me ollaan lähdössä Espanjaan lokakuun alussa, silloin 11+2, jännittää jatkuuko tämä huono olo ja hillitön väsymys sinne asti! Toivottavasti edes vähän ois parempi olo!
 
Mä olen tällä hetkellä (rv 12+2) Maltalla ja edessä on ainakin kahden viikon Kauko-Idän työreissu rv17-18 ja kahden viikon Väli-Amerikan loma rv26-27. Vähän jänskättää noi pidemmät matkat, nythän tää menee ihan siinä missä normi lomareissukin, mitä nyt väsyttää hiukka enemmän.
 
Meillä olisi mahdollisuus lähteä neljän päivän pikareissulle Ruandan sumuisille vuorille patikoimaan gorillojen kanssa, mutta vähän mietityttää kaikki terveysjutut. Malariaa siellä ei ilmeisesti niin korkealla ole (yli 2km merenpinnan yläpuolella), mutta mitäs sitten jos tulee jotain komplikaatioita siellä vuorilla metsän keskelllä.. Olis kyllä aivan mieletön once-in-a-lifetime -tilaisuus! Olisin siinä vaiheessa viikolla 22.
 
Kaikki tekevät miten he kokevat asian parhaaksi ja mitä riskejä he ovat valmiita ottamaan ja mitä he ovat valmiita hyväksymään mikäli asiat eivät mene suunnitellusti. Onhan tuo mahtava tilaisuus.

Mutta tuo 2km merenpinnan yläpuolella oleva asia, niin sen ei pitäisi vaikuttaa mitenkään sikiöön, niin kauan kuin äiti saa happea, myös sikiö saa happea. (Itse olin ensimmäisen raskauden aikana korkeammallakin rv-viikoilla 21 ja näin lääkärit vastasivat mun kysymykseen). Ainoa mitä pitää muistaa on, että jos rupee hengästyttämään pahasti, niin sitten ottaa vähän rauhallisemmin.
 
Kaikki tekevät miten he kokevat asian parhaaksi ja mitä riskejä he ovat valmiita ottamaan ja mitä he ovat valmiita hyväksymään mikäli asiat eivät mene suunnitellusti. Onhan tuo mahtava tilaisuus.

Mutta tuo 2km merenpinnan yläpuolella oleva asia, niin sen ei pitäisi vaikuttaa mitenkään sikiöön, niin kauan kuin äiti saa happea, myös sikiö saa happea. (Itse olin ensimmäisen raskauden aikana korkeammallakin rv-viikoilla 21 ja näin lääkärit vastasivat mun kysymykseen). Ainoa mitä pitää muistaa on, että jos rupee hengästyttämään pahasti, niin sitten ottaa vähän rauhallisemmin.
 
Kaikki tekevät miten he kokevat asian parhaaksi ja mitä riskejä he ovat valmiita ottamaan ja mitä he ovat valmiita hyväksymään mikäli asiat eivät mene suunnitellusti. Onhan tuo mahtava tilaisuus.

Mutta tuo 2km merenpinnan yläpuolella oleva asia, niin sen ei pitäisi vaikuttaa mitenkään sikiöön, niin kauan kuin äiti saa happea, myös sikiö saa happea. (Itse olin ensimmäisen raskauden aikana korkeammallakin rv-viikoilla 21 ja näin lääkärit vastasivat mun kysymykseen). Ainoa mitä pitää muistaa on, että jos rupee hengästyttämään pahasti, niin sitten ottaa vähän rauhallisemmin.
 
Syyskuussa olin Turkissa ja kaikki meni raskauden puolesta hyvin. Pahoinvointi tosin vähän rauhoitti matkan luonnetta sekä ruokarajoitukset. Lentokoneessa pidin lentosukkia ja jaloittelin usein. Vuodenvaihteessa reissu Kanarialle samoilla eväillä :cool:
 
Tarvitaanko lennolle jokin lupa lääkäriltä? Lähdetään jouluksi reissuun, olen silloin raskausviikolla 24.
 
Ei mun mielestä vielä noilla viikolla tartte. Skandinavian sisäisiä lentoja voi ainakin finskillä lentää rv38 asti jos raskaus sujunut normaalisti.
 
Kannattaa tarkistaa lentoyhtiön omilta sivuilta. Muistaakseni lääkärintodistus vaaditaan rv 30 eteenpäin suurimmalla osasta yhtiöitä. Esikoisen raskaudessa matkustin niin, että rv ehti juuri reissun aikana vaihtua 30:n puolelle, niin kävin pari päivää ennen matkaa lääkärillä hakemassa todistuksen, että raskaus on edennyt normaalisti. Ainakin Finnairin sivuilla oli myös englanniksi valmiina sellainen lomake tulostettavissa ja kiikutin sen sitten lääkärin eteen.
 
Me kans varattiin parin päivän matka tammikuun alkuun. Olisin silloin 23 viikolla, toivon mukaan ei nyt tapahdu mitään romahdusta yleisessä olotilassa, nyt mennyt ihan hyvin ja jos näin jatkuu niin luulisin ihan hyvin tuollaisen pienen matkan jaksavan.
 
Muokattu viimeksi:
Sain vielä ystävältä vinkin, että oman matkavakuutuksen ehdot kannattaa tarkistaa huolellisesti. Raskauden vuoksi voi joutua ottamaan lisävakuutuksen joissakin yhtiöissä.
 
Me ollaan lähdössä miehen kanssa perjantaina viikoksi Lontooseen tapaamaan vielä sukulaisia ja ystäviä, ja viikkoja mulla olis silloin 29+2. Lentoyhtiö (Etihad) sanoo että 28 viikon jälkeen tarvii lääkärintodistuksen että voi lentää, ja se todistus pitää olla kirjoitettu enintään seitsemän päivää ennen lentoa. Sain eilen lääkäriltä lapun, mutta nyt mietin että tarvinko uuden lapun paluulennolle, vai pääsenkö samalla todistuksella vielä takaisinkin. En löydä googlettelemalla oikein tähän vastausta - olisiko jollain omakohtaista kokemusta asiasta?
 
Me ollaan lähdössä miehen kanssa perjantaina viikoksi Lontooseen tapaamaan vielä sukulaisia ja ystäviä, ja viikkoja mulla olis silloin 29+2. Lentoyhtiö (Etihad) sanoo että 28 viikon jälkeen tarvii lääkärintodistuksen että voi lentää, ja se todistus pitää olla kirjoitettu enintään seitsemän päivää ennen lentoa. Sain eilen lääkäriltä lapun, mutta nyt mietin että tarvinko uuden lapun paluulennolle, vai pääsenkö samalla todistuksella vielä takaisinkin. En löydä googlettelemalla oikein tähän vastausta - olisiko jollain omakohtaista kokemusta asiasta?
Paras on saada vastaus lentoyhtiöltä - ja kirjallisena....
 
Juu näin ajattelin itsekin, mutta täällä päin maailmaa ei tiedon saaminen ole aina ihan niin yksinkertaista.. Olen soittanut asiakaspalveluun, mistä ei osata sanoa juuta eikä jaata eikä tavoitettavissa ole koskaan ketään ylempää henkilöä keltä kysyä. Ja sähköposteihin Etihadilla kestää vastata vähintään pari viikkoa. :depressed: Alkaa oleen keinot vähissä. Ehkä täytyy sit vaan kysyä lentokentällä mennessä ja toivoa että kohdalle osuu joku asiansa osaava ihminen. Ei vaan huvittais lomalla lähteä enää ettimään lääkäriä, mistä sais uuden todistuksen. :meh:
 
Luulisi noin maalaisjärjellä ajatellen, että sama todistus käy meno- ja paluu lennolla. Ota kopio varmuudeksi mukaan, jos haluavat siitä itselleen version.. Kokemusta tai tietoa mulla ei asiasta ole, mutta itse en olisi varmaan tullut edes ajatelleeksi että molemmilla lennoilla pitäisi olla omat todistukset :grin
 
Takaisin
Top