Sokerirasitus / raskausajan diabetes

No niin se napsahti, yksi arvo rajalla ja yksi reilusti yli. Huomenna saan ohjeet. Eniten harmittaa että joutuu 80km päähän ajelemaan neuvontoihin ja testeihin jatkossa (ja ei edes tuo ajaminen nyt luonnistu normaalisti muun sairauden takia). En kyllä ihmettele siinäkään mielessä, että liikuntaa en ole voinut (edes normikävelyä) harrastaa viiteen kuukauteen, ja pahoinvoinnin takia olen syönyt kaikkea omituista kuten hedelmäkarkkeja ja tuoremehuja. Siis mehuja reilusti yli tarpeen, veden korvikkeena ja energianantajana. Onneks en ole mikään makea syöppö, joten eiköhän tää saada tarkkailulla korjattua, toivon ainakin.
 
Meilläpäin on tuo sokerirasitus vasta rv 22 jälkeen. Miksihän?
 
Niin se täälläkin on normaalisti, mutta jos on joku kohonnut riski esim huomattava ylipaino tai diagnoosi edellisessä raskaudessa, niin joutuu jo tässä aikaisemmassa(kin) vaiheessa käymään testissä.
 
Meillä riitti "lähetteeseen" diabetes omalla vanhemmalla. Muuten olisin välttänyt sokerirasituksen kokonaan...
 
Miullakin on kai joskus rv22 paikkeilla rasitus, lähellä oli ettei ois toista tullu jo aikasemmin kun on ylipainoa jonkin verran. En odota innolla teidän puheiden perusteella :)
 
Niin tylsää kun se olikin ja toinen kerta vielä tulossa niin on ihanaa että näitä asioita selvitetään ja hoidetaan tilanteen mukaan. Vauvan takia. Huomenna aika hoitajalle ja lääkärille asian tiimoilta, saa nähä.
 
Moikka! Osallistun oman raskausajan diabetekseni takia tähän keskusteluun, vaikka en lokakuun odottajiin kuulukaan...

Mutta siis, mulla meni sokerirasituksessa kaikki arvot vähän yli. Sukurasitetta löytyy, joten en oikein itse voinut asialle mitään, koska olen aina ollut normipainoinen ja elänyt suht terveellisesti.

Olen ollut "dieetillä" yli 2kk ja seurannu tiukasti verensokereita päivittäin. Mun on ainakin pitäny muuttaa aika paljon ruokavaliota. Paljon on itselläni sellaisia ruokia, joiden ei olettanu nostavan verensokereita. Ja aivan pirusti on tehnyt mieli syödä kaikenlaista, mitä en vaan ole voinut suuhuni laittaa!

Nyt olen iloinen siitä, että oon tämän vaivan nähnyt, koska todella syyttäisin itseäni, jos vauvalle jotain aiheutuisi oman välinpitämättömyyden seurauksena! Kyllä tiukkaa on ajoittain ollu ja jossain vaiheessa stressasin asian kanssa kovastikin. Nyt laskettuun aikaan enää kaks viikkoa, niin kohta tämä tästä helpottaa.
 
^Näin on. Omalla kirjoituksella mäkin tahdoin kertoa, että ei olisi uskonut kuinka paljon terveellinenkin ruoka nostaa sokereita jos siihen on taipumusta. Ja sitä, että diagnoosin voisi saada vaikka olisi ihan normaalipainoinen ym. Mutta oppi tosiaan löytämään ne ruuat, jotka nostaa sokereita ja ylläreitä tulisi varmasti vieläkin jos dg uudestaan kohdalle napsahtaa.
 
Mä sain ruokailuohjeet mitkä kyllä näytti erikoisilta. Tai siis varmaan tämä Suomessa käytössä oleva suositus. Mutta sen mukaan 40-50% päivän ravinnosta on hiilihydraatteja. Tuntuu aika paljolta. Söittekö te näin? Mitkä oli suurimmat "yllättäjät"?
 
Mä en syö normaalistikkaan noin paljoa hiilareita! Miten ihmeessä diabeetikko söis!? :-o
 
Omasta kokemuksesta se ruokavalio oli todella outo, vaikka neuvolan mukaan se on ihan normaali terveellinen ruokavalio. Piti tosiaan seurata, että tulee välipaloja syötyä enemmän. Mun ongelmana on siis se, että syön liian harvoin, kun verensokerin saa pidettyä hyvänä syömällä vähän ja usein. Huomasin myös kuinka melkein kaikkeen ruokaan tungetaan nykyään sokeria :sad001 Eli tarkkana saa olla.
 
Eilen käytiin neuvolassa ja nyt pitäis varailla sokerirasituskokeelle aikaa viikoille 24-28.. Ei kyllä kauheasti nappaa mutta pitää vaan ajatella suurempaa hyvää :D Kivasti meillä on ollut just häät, että pääsen oikein juhlimaan rouvautumistani sokerirasituskokeeseen..
 
Kuulostaa tuo hiilareiden laskeminen aika vaativalta. Mullakin on sukurasitetta, siis aikuisiän diabetesta molempien äideillä. Ja sisarellani oli raskausajan diabetes. Silti ei vielä kokeeseen laitettu, vaikka asiasta neuvolassa kysyin. Jos kävisin äitini luona ottamassa paastoarvon, kertoisko se mitään? Mikä se raja-arvo on 12h syömättä/juomatta jälkeen?
 
Kuulostaa tuo hiilareiden laskeminen aika vaativalta. Mullakin on sukurasitetta, siis aikuisiän diabetesta molempien äideillä. Ja sisarellani oli raskausajan diabetes. Silti ei vielä kokeeseen laitettu, vaikka asiasta neuvolassa kysyin. Jos kävisin äitini luona ottamassa paastoarvon, kertoisko se mitään? Mikä se raja-arvo on 12h syömättä/juomatta jälkeen?


12h paastoarvo on ok jos se on 5,3 tai alle
 
Eikö se ollu 40-50g hiilareita?
Mä sain tuomion, paastoarvo just 5.3
Laitkin jälkeen alle 5 molemmat
 
Tänään sain sitten ohjeita, joista osa liitty mun mielestä ihan yleiseen ruokavalioon, painonhallintaan ja myöhempii mahdollisiin vaikutuksiin, kuten rasvojen laatu jne. Mutta mun ongelmaksi näyttää tässä alkuvaiheessa muodostuvan säännöllinen ateriarytmi ja aamupala. Siis aamupalaa en ole syönyt kohta 30 vuoteen, paitsi poikkeustilanteissa. Musta tuntuu niin vanhanaikaiselta, että aamupalan pitäisi olla se yksi kolmesta pääateriasta ja että se pitäisi syödä suurinpiirtein samantein herättyä.

Mutta noista hiilareista, ainakin ohjeissa sanottiin ettei niitä aleta laskemaan kuin vasta sitten, jos tarttetaan insuliinia.

Oikeastaan olen ihan tyytyväinen, että pääsen nyt ravitsemusterapeutille. Terkka, kun myönsi ettei oikein tuosta mun erikoisruokavaliosta osaa sanoa ja menee pian keskittyminen "vääriin" asioihin. Eikä tuo äitiyspolillä käyntikään nyt niin pahalta kuulosta, koska tänään tuli sellainen olo, että tieto missä mennään on parempi kuin sellainen epämääräisyys (vaikka se tieto lisääkin tuskaa). Siellä sitten ainakin asiantuntijat neuvomassa.
 
Kyllä se on 40-50 E% hiilareista. Määränähän suositellaan jotain 150 g hiilareita, jos oikein muistan. Myös minä en voi ymmärtää tätä tuputusta, kun nimenomaan ne nostavat nopeasti sokereita. En siis itse noudata noita ohjeita kirjaimellisesti vaan menen omien tottumusten ja olojen mukaan.

Ja mitä itse kokeeseen tulee niin ei se ole kuin pari tuntia elämästä. Aika helpolla menee, ellei tule huonovointiseksi. Lukemista ja ristikoita vain mukaan. :wink Ja jotain evästä tietysti että saa heti syödä kun viimeinen näyte otettu.
 
Täällä sitä kulutetaan aikaa terveyskeskuksessa sokerilitku vatsassa. Yllätti miten paljon sitä piti juoda, mutta ihan miellyttävän makuista ainetta. Paastoarvo oli jo hyvä, ei mitään ongelmaa siinä siis. Nyt sit tunti seuraavaan verikokeeseen.
 
Takaisin
Top