Raskausajan ruokavaliot ja mieliteot

Kokeile kuplamehuja? En tiedä onko muita makuja kuin omena ja mustikka, mutta niissä on mun mielestä tarpeeksi makua, vissyt ei maistu millekään.
 
Muokattu viimeksi:
Pitääpä kokeilla kuplamehuja... oon tässä muutamana päivänä huomannu, että suuhun tulee ällö maku jos juo jotain mikä ei ollutkaan hyvää...vaikee selittää, mutta ostin tölkin pepsi nextiä ja siitä jäi suuhun sellanen äklömaku kerrostuma ja sitte join hörpyn pepsi maxia ja se vasta oliki kauheeta, vaikka ennen se oli mun lemppari... vichyä kokeilin kans, mutta tuli vatsa hirveen täyteen:confused: ei oo helppoa:laughing002
 
Mun mielestä ne keinotekoiset makeutusaineet maistuu pahemmilta kuin ennen. Niistä jää suuhun semmonen outo jälkimaku.
 
Mää söin eilen suklaata joka maistu nielasun jälkeen ihan oksennukselta :yuck::dead: Onneksi oli vesipullo mukana nii sai pahan maun pois! Muutenkin tuntuu että nyt joidenki juttujen jälkimaku on ihan eriä ku ennen. Esimerkiksi yks tee mistä oon tykänny maistuu nykyään nii hirveältä etten voi juua sitä enää :dead:
 
Schweppes lemon fusion on ihanaa! Se on tarpeeksi kirpeää ja raikasta kylmänä. Toisaalta tykkään myös imeskellä sitruunaa ja limeä. Myös noi kuplamehut on hyviä. Omena ja sellaiset raikkaat maut on mun suosiossa:) Harmikseni nuo hiilihapolliset alkaa herkästi illalla närästää:/
 
Mää oon alkanut litkimään Jaffan palmaa (sitruunalimppaa) jääkylmänä ja appelsiineja ja viinirypäleitä, kun ne ei oo enää niin makeita tähän aikaan kaudesta vaan vähän kirpeitä ja happamia.
 
Mää en tykkää mistään kirpeistä juomista tai karkeista mutta auta armias kun kävelin greippihyllyn ohi kaupassa! ne tuoksu niiiiiin hyvälle että oli pakko ostaa pari! Yleensä oon vielä syönyt ne sillain että oon halkassu kahtia ja sirotellut sokeria päälle ettei oo niin kirpeä ja lusikoinut hedelmälihan sieltä kuoresta mutta nyt piti kuoria normaalisti ja syödä niinku appelsiini ja suunnilleen hieroa naamaan :grin:grin
 
Mulla on jäätävänä himo salmiakkiin ja minttupurkkaan :D yks päivä jauhoin ihan jatkuvasti purkkaa ja tuli sit leuat tosissaa kipeeks :D Vielä kivempi himo on kaikenmaailman liimojen ja bensan nuuhkuttelu... siis en mä purkista imppaa, mutta jos käyn tankkaa tai mies ajaa kelkalla niin en voi olla haistelematta... ihan kauheeta. Yks päivä käytin pikaliimaa kun askartelin tuikkulyhtyjä, niin sekös vasta hyvältä haisi. Ja se pinniksen maali... onneks noi maalit sentään on turvallisia, eikä niistä lähe mitään huuruja.
 
Ei pahalla, mut on vaan niin hauska ku odottavilla äideillä on välillä noita vähä hulluja himoja ja muita. Mulla on appelsiini ollu koko ajan iha pakko saada. Oli kaks päivää ettei ollu kotona appelsiinia ni olin seota. Sit ku sian sitä kaupasta söin heti muutaman. Mies taitaa olla aika kyllästynyt siihen ku sano sitte koko loppu päivän hyi ku haisee appelsiini.. :) en voi käsittää miten se voi haista muka, tuoksuu niin hyvälle!!! :)
 
Jep, noi hajut on mulle kans pakkomielle. Olen aina rakastanut metroasemien kellarimaista hajua ja nyt kun pitkästä aikaa käytin metroa haistelin itteni melkein pyörryksiin siellä. Ja bensa kieltämättä tuoksuu aika hyvälle. Syömisistä tuore ananas oli pari kuukautta mun jokailtainen herkku ja nyt se on vaihtunut appelsiineihin. Ne on tällä hetkellä niiiiiin hyviä. Harmi vaan etten sokrujen takia voi niitäkään mielin määrin syödä... Voisin vetää vaikka kolme kerralla!
 
Mulla kans on ihan vakio pari appelsiinia illassa :grin mut vois ne mielihalut pahempiakin olla, et siinä mielessä oon tyytyväinen et himoitsen VAIN appelsiineja.
 
Itelläkin oli veri-greippi kausi tossa vuoden vaihteessa, kun ne olivat vielä riittävän makeita. Ja hunajapomelo on molempien, mun ja miehen erikois herkku :) Kurkkua pitää jostain syystä tunkea jokaisella aterialla johonkin. Jaffan Pomelo limu on hyvää. Tuoreen sitruunan tuoksu on ehkä maailman paras tuoksu :grin
Niin ja sitten se salmiakki sekä suklaa.. ne on sit ihan oma lukunsa :D vaikka huonolla omalla tunnolla koitan vältellä salmiakkia
 
Syömisistä tuore ananas oli pari kuukautta mun jokailtainen herkku ja nyt se on vaihtunut appelsiineihin. Ne on tällä hetkellä niiiiiin hyviä. Harmi vaan etten sokrujen takia voi niitäkään mielin määrin syödä... Voisin vetää vaikka kolme kerralla!

Tökkönen, kokeilepa joskus mikä on verensokeri hedelmien syönnin jälkeen. Ei ehkä ihan kannata uskoa kaikkea mitä siinä lapussa on. Mulla ei ainakaan verensokerit nouse hedelmien syönnin jälkeen, vaikka niin väittävät siellä neuvolan lapussa.
 
Joo eihän se nouse ihan mahdottomasti, mutta jos on syönyt pari leipää pohjalle niin sit alkaa se kuormitus olemaan jo kovempi. Ja vuorokaudenaika vaikuttaa mulla. Aamulla nousee todella herkästi!
 
Juu kyl hedelmätki sokereita nostaa, kohtuus kaikessa. Ja riippuu hedelmästäki mitä syö.
 
Kaikki ruoka nostattaa verensokeria, mutta hedelmät ei nostata niin paljon kuin neuvolassa väittävät. Mulle ainakin se hoitaja vertas hedelmäsokeria tavalliseen sokeriin ja ne ei kyllä ole samat asiat. Sen näkee jo mittaustuloksista mitä olen tehnyt aika paljon selvittääkseni asiaa neuvolalle. Ja mä syön hedelmiä nimenomaan aamulla, eikä verensokeri ole koskaan noussut korkeaksi..päinvastoin. Tosin mä yritän syödä hedelmät aina erikseen. Juttelin tästä lääkärin kanssakin ja se totesi mun ruokavalion olevan todella terveellinen. Laittoi vielä mun papereihin merkinnän, että lapsi saa kaiken tarvitsemansa ja mä jatkan samalla ruokavaliolla koko raskauden. En siis ole millään tavalla muuttanut syömisiäni ja mitään ongelmaa ei ole verensokerin kanssa. Kannattaa kokeilla mitä tapahtuu verensokerille, jos vähentää viljan syömistä. Mutta jokainen syököön niin kuin haluaa, tässä ruoka-asiassa viralliset ohjeet olis huonontanut mun ruokavaliota niin siihen en ala. Ne viralliset ohjeet raskaudiabeteksen hoitoon on aika karseat mun mielestä, koska ne ei suosi puhtaita luonnon raaka-aineita.
 
Butterfly, sinulla toimii sokeriaineenvaihdunta paljon paremmin, kuin minulla. Minullahan on sokerilääkitys päällä ja silti esim. paastoarvot ovat usein koholla, riippumatta paastoajasta tai siitä, mitä syön illalla. Tästä syystä ehkä sinulla ei hedelmät nosta verensokeria niin reippaaasti. Itse en voi syödä aamulla kuin yhden näkkileivän herätessäni, jotta sokeri ei nousisi liian korkeaksi. Sitten parin tunnin päästä voi syödä hedelmän ja yhden viipaleen leipää. Jos söisin hedelmän ja leivän (tai kaksi leipäviipaletta) heti aamusta, sokeriarvoni olisivat reilusti yli sallitun. Pelkällä hedelmällä en taas aamua pärjää, kun lääkitys vaatii järeämpää ravintoa, ettei kaikki tule samaa reittiä takaisin... Ja jos paastoaika menee liian pitkäksi, ei syömisillä ole enää väliä, vaan arvot huitelevat missä sattuu.

En itsekään voi ohjeellista radi-ruokavaliota noudattaa, koska siinä on liikaa hiilaria ja erityisesti leipää pitäisi syödä koko ajan. Syön leipää vain aamulla ja illalla, muutaman siivun vuorokaudessa. Minua on äitipolin radi-seurannassa ohjeistettu etsimään juuri se itselle sopiva ruokavalio, eli se yleinen ohje on tietenkin vain suuntaa-antava. Ohjeistus eroaa myös neuvolan ohjeista jonkin verran, ja jälleen kerraan, riippuu henkilöstä kuka niitä ohjeita antaa... Eli todellakin, yksilöllisistä eroista tässäkin kyse.
 
Mulle on myös maistunut mandariinit ja varsinkin appelsiinit. Yks päivä söin niitä 4. Muuta makeaa ei ole tehnyt mieli. Keittoja voisin syödä joka päivä.
 
Tökkönen, aivan varmana jokaisella on erilainen sokerinsietokyky. Sen takia tästä kirjoitinkin, kun raditestin mukaan minulla on raskausdiabetes ja minun pitäisi heidän mukaan muuttaa ruokavaliota. Totuus on kuitenkin se, että mitään muutosta en ole tehnyt testin jälkeen ja arvot ovat loistavat. Eli ihmettelen tuon testin ja virallisten ohjeiden pätevyyttä.

Raskausdiabeteksessähän on tärkeää välttää kerralla suuria määriä hiilihydraatteja. Eli jos syö leivän jälkeen vielä hedelmiä niin suureksihan tuo hiilihydraattipitoisuus nousee eli ihan varmana nousee verensokerikin. Halusin vain herättää keskustelua siitä, että kaikkia hiilihydraatteja ei kuitenkaan voi rinnastaa toisiinsa. Halusin herkutella ja söin banaania jäätelön kanssa, verensokeri tunnin päästä 5.0. Söin eräänä päivänä 2 suklaakeksia maidon kanssa, verensokeri tunnin päästä 7.0. Olen tehnyt luikuisia mittauksia ja kannustankin muitakin kokeilemaan miten verensokeri käyttäytyy. Jos haluaa syödä virallisten ohjeiden mukaan niin kannattaa jatkaa samaa linjaa. Mutta itse ainakin suivaannuin kun minulta yritettiin viedä hedelmät pois ruokavaliosta ja laittaa tilalle keinomakeutettuja tuotteita verensokerin tasaamisen perusteella. Eli tämä ei ole arvostelua kenenkään ruokavaliota kohtaan, jokainen syökään miten haluaa.
 
Takaisin
Top