Vau.fi Keskustelut FAQ Rekisteröidy Kirjaudu sisään Oma käyttäjätili Saapuneet Osoitekirja Omat tilaukset

Omat foorumit Kuvagalleria Jäsenlista Hae Kalenteri Raportoi asiattomista Kirjaudu ulos

Takaisin Vau.fi:n etusivulle

supistelut

Tarkastele aiheeseen liittyviä keskustelusäikeitä: (tässä foorumissa | kaikissa foorumeissa)

Kirjautuneena: Guest
Tätä aihetta tarkastelevat käyttäjät: ei mitään
  Tulostettava versio
Kaikki foorumit >> [Odottajat] >> Laskettu aika 2010 >> Laskettu aika elokuussa 2010 >> supistelut Sivu: [1] 2 3 4 5   seuraava >   >>
Kirjaudu sisään
Viesti << Vanhempi aihe   Uudempi aihe >>
supistelut - 4.6.2010 11:13:42   
lemppi

Tila: offline-tilassa
kaikki sanoo että ne kyllä tuntee, aaltoilevasti maha kiristyy jne. mutta entä kun maha on niin pirun pinkeenä koko ajan, en minä huomaa mitään kiristystä.

joskus koskee ihan hirveesti toiselle puolelle suurinpiirtein munasarjan kohdalle, sellaista viiltävää ohimenevää kipua... voisiko se olla jotenkin supistuksiin liittyvää?

onko muita keinoja huomata supistelun, kuin tuo kiristyksen tunne, vai olenko minä vain ollu onnekas ja en ole sitä vielä kokenut?

Viestin #: 1
VAST: supistelut - 4.6.2010 12:47:16   
Sartza

Mäkään en oo kokenu vielä yhtäkään supistusta ainakaan tietääkseni. Jostain luin, että harjotussupparit valmistaa ja pehmentää kohtua hyvin synntykseen. Oon sit miettiny, et onks tää nyt hyvä vai huono, ettei niitä ilmeiseti viellä oo ees ollu???...

(vastauksena lemppi)
Viestin #: 2
VAST: supistelut - 4.6.2010 13:10:00   
Miu82

Tää on ensikertalaisena liiankin kokenut supistusten suhteen. Neuvolalääkäri totesi, että minulla on vain herkkä kohtu, joka supistelee paljon.
No iltaisinhan supistaakin mooonta kertaa. Kipuja niihin ei ole onneksi liittynyt.

Harjoitussupistus tuntuu siltä, että vatsa menee kokonaan kovaksi, tulee sellanen ahdistava tunne ja kävellessä alkaa painaa jalkoväliin samalla. Pakko hidastaa ja hetki odottaa, vähän kumaraan jos menee, helpottaa. Kestää n. 1min. Se on lähinnä ärsyttävän tuntuista ja olo on kuin maha poksahtais sisältä päin.

Kivuliaista "oikeista" suppareista kertonee ne, jotka niitä ovat kokeneet ;)

(vastauksena lemppi)
Viestin #: 3
VAST: supistelut - 4.6.2010 13:21:26   
ruska83

Miu, hyvin kyllä kuvailit noi harjoitussupparit! Mulla on tullut myös niitä kivuliaita versioita, joissa siis ton muun lisäksi tuntuu sellaista samanlaista kipua, kuin jos alkais kuukautiset. Se "kuukautiskivun" tunne kestää siis saman verran, kuin mahan kovettuminen. Niitä saattaa tulla mulla esim. 5 kertaa puolentoista tunnin sisällä. oonkin miettinyt, että mistä ihmeestä sitä sitten tietää, kun pitää lähteä oikeesti synnyttämään supistusten perusteella?!

(vastauksena Miu82)
Viestin #: 4
VAST: supistelut - 4.6.2010 13:26:47   
Miu82

ruska, mäkin ymmärsin, että menkkakipujen tapainen alavatsan jomotus kuuluu kivuliaisiin suppareihin, mutten oo varma koska synnärille pitää lähteä. Mulla on järkeilynä se, että soitan ensin veljen vaimolle, joka on kätilö ja kysyn, että mitä mieltä se on, sitten soitan sairaalaan ja kuuntelen viel heidän mielipiteen. Aika sekavaa tietää, että tekeekö tollanen 1h supistelu jotain hallaa kohdunsuulle esimerkiksi? Varsinki jos kivuliaita ja sitten loppuvat..
Ihan hoo moilasena kyllä tää :D

(vastauksena ruska83)
Viestin #: 5
VAST: supistelut - 4.6.2010 13:28:41   
Aamu81

Tuoltahan se tuntuu, niin kuin Miu82 kertoi, eli samat fibat taalla, mutta ei kovin usein oo tullut harjoitussuppareita. Joskus muutaman kerran paivassa, joskus ei ollenkaan. Ahdistavalta se kylla tuntuu, ja pakko aina pysahtya ja menna vahan etukumaraan :)

(vastauksena ruska83)
Viestin #: 6
VAST: supistelut - 4.6.2010 13:39:43   
Haniliini

Mä en ole tunnistanut vielä yhtiäkään suppareita. Pitäskö niitten tuntua koko vatsan alueella vai osassa vatsaa? Toivottavasti mun synnytys käynnistyy veden menolla, niin ei tarvii arpoa oliko se suppari ja tuleeko niitä nyt tarpeeks usein 

(vastauksena Aamu81)
Viestin #: 7
VAST: supistelut - 4.6.2010 13:52:27   
ruska83

Miu, mulla ei toistaiseksi oo mitään vakavampaa haittaa noi supparit tehneet, mutta viimeisimmän kivuliaan supistelukohtauksen jälkeen lääkäri sanoi, että kohdunsuu on pehmeä. En sitten tiedä, onko se ensisynnyttäjällä näillä viikoilla miten paha juttu. Ainakin liikuntakiellossa ja saikulla joudun olemaan loppuraskauden. 

(vastauksena Haniliini)
Viestin #: 8
VAST: supistelut - 4.6.2010 14:25:05   
Aamu81

Ma kylla luotan siihen, etta tunnistan mika on oikea suppari ja mika ei.

Tassa on joku milloin sairaalaan -sivu :)
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=31

(vastauksena ruska83)
Viestin #: 9
VAST: supistelut - 4.6.2010 14:28:10   
Lidia10

En ole kyllä mielestäni tuntenut vielä yhtään supistusta...luotan siihen, että tajuan sitten tunteneeni supistuksen kun semmoinen tulee!

Kiitos kuvailuista, ne varmaan helpottaa ymmärtämään mistä on kyse jos tulee outoja tuntemuksia!

< Viestiä on muokannut: Lidia10 -- 4.6.2010 14:30:27 >

(vastauksena Aamu81)
Viestin #: 10
VAST: supistelut - 4.6.2010 14:38:11   
Maisan

En tunnistanut ekassa raskaudessa yhtakaan supparia, paitsi seksin jalkeen loppuvaiheessa, mutta ne oli kylla sellasia kuukautiskivun tuntusia ja koko mahassa tuntuivat.

Talla kertaa saan melkeen paivittain niita kipeempia supistuksia, pitaa istahtaa tai mieluiten kayda makuulle. En ole kuitenkaan suurempia murehtinut, kun ovat sitten menneet ohi. (Pitaapa muuten kysya laakarin mielipidetta tanaan)

Synnytys alkaa, kun ne kipeemmat supparit ei vaan mee ohi, vaan tulee yha uudelleen ja yha kipeempina.

(vastauksena Lidia10)
Viestin #: 11
VAST: supistelut - 4.6.2010 15:21:04   
Miu82

Joo ja Haniliini supparissa koko kohtu menee kivikovaksi, eli kyllä se aikalailla koko vatsassa tuntuu :) Mulla kohtu on jotenkin enemmän oikealla puolella, niin se pullistuu aina siitä eniten esiin ja kovin paine tuntuu navan vieressä oikealla puolella :P

Supparia ei voi kyllä olla huomaamatta :D

ruska, no sit lääkäri on tehny hyvän ratkaisun, niin pysyy noi supparit kontrollissa, koska veikkaan et liike ja liika tekeminen saattais jopa edistää taas tota tilannetta ja johtaa ennenaikaiseen synnytykseen, vaikkei se enää näillä viikoilla _niin_ kamalaa olisikaan, mutta silti liian aikaisin..

(vastauksena Maisan)
Viestin #: 12
VAST: supistelut - 4.6.2010 17:37:35   
Eemi03

Hyvin on Miu tosiaan nuo supparit kuvaillu.

Mullakaan ei ekassa raskaudessa ollut mitään hajua supistuksista ennen vuorokautta synnytykseen. En mä mitään ollut huomannu ikänä ennen. Et olkaahan ihan huoleti ja nauttikaa olostanne jos ette suppareita tosiaan tunne. Tässä raskaudessa supparit alkoi jo 20 viikon tienoilla ja vähä säikäytti ku ajatteli et viimeksi niitä tosiaan oli vasta ihan lopussa. Mut kaikki onneksi ok. Normaalia et toisessa suppailee enemmän.

Uskokaa vaan et kyllä kaikki meistä tietää, koska on aika lähteä synnyttämään. Et vaikka ne supparit joskus vähän sattuvatkin niin kuin kuukautiskivut ne ei ole mitään verrattuna niihin oikeisiin kohdun suuta avaaviin supistuksiin. Sitä voi oikeestaan sanoa et siinä vaiheessa kun kuvittelee et tästä nää ei voi enää paheta ja et nyt voi olla kiirus mennä lekuriin ku ei tiedä sen tarkemmin niin todennäkösesti ollaan vasta siinä vaiheessa, et se synnytys on oikeesti käynnistymässä. Ihan varmasti jokainen meistä tietää ja huomaa sit kun sen aika on. Uskokaa vaan. Sen eron huomaa varmasti.

url=http://lilypie.com][/url]

(vastauksena Miu82)
Viestin #: 13
VAST: supistelut - 4.6.2010 18:06:49   
Mirde

Mulla ne ei ole myöskään (kopkop) yhtään kivuliaita, mutta ne takuulla huomaa: koko alavatsa menee kovaksi ja tulee semmonen "paineen tunne". Niinko. Se pistävä kipu, mitä mulle tulee kävellessä jne. on ilmeisesti liitoskipua: joku hermo tai jänne oli jossain puristuksissa. Muistelen lääkärin sanoneen...

(vastauksena Eemi03)
Viestin #: 14
VAST: supistelut - 4.6.2010 19:13:54   
scarlett

Eemi sanoikin tuolla hyvin että sen kyllä tietää milloin on kyse "tositoimista" synnytyksen suhteen. Älkää olko asiasta huolissanne. Eikä harjoitussupistusten puutettakaan tarvitse miettiä. Mulla ei kahdessa ekassa raskaudessa tullut ainuttakaan supistusta ennen kuin sairaalaan piti lähteä. Mutta hyvin kohtu hommansa hoiti harjoituksen puutteesta huolimatta

Tässä raskaudessa supistukset on tulleet jo tutuiksi ja tällä viikolla olivat niin kipeitä että hengitys meni jo puhaltamiseksi. Onneksi kestivät vaan n 1h eivätkä aiheuttaneet mitään isompaa. Kohdunkaula on reilu 3cm ja kiinni, tosin ulkosuu on sormelle auki. Näin kuulemma uudelleensynnyttäjillä yleensä on.

(vastauksena Mirde)
Viestin #: 15
VAST: supistelut - 6.6.2010 16:49:54   
Eemi03

Mulla ollu viime ja edellisyönä muutamia sellasia supistuksia et on sattunu ihan selkään asti ihan mojovasti. Vähä ne pistää mietityttämään et mikäs nyt on? Ja miksi ne tulee yöllä ku silloin ainakin ollaan ihan rauhassa? Viime yönä oli ainakin kolme. Tosin eivät peräkkäin ja en ole varma et heräsinkö niihin vai olinko muuten vain hereillä ja sit huomasin. Edellis yönä oli vissiin kerran tai kaks. No ehkä nää alkaa olla niitä kohdun suuta jo pikkuhiljaa pehmentäviä. Ku kyl niiden kai pitäis jatkua silleen tasasesti useita kertoja peräkkäin et alkaisivat avaamaan kohdun kaulaa?

Ei nää todella ole ollu mitään synnytys supistuksia mut kipeenpiä kuin aiemmin ja ehkä sellasia mitä vois kuvitella et olis ku homma rupee alkamaan. Torstaina neuvola onneksi, et pitää vaan muistaa kysyä. Lääkäri neuvola pitäs olla vasta sitten loppukuusta tai kuun vaihtees. Ainakin ymmärsin et olis joskus 35-36 viikolla. Nyt si päivällä ei sellasia ole ollu. Toivottavasti ei enää ens yönä ole.

url=http://lilypie.com][/url]

(vastauksena scarlett)
Viestin #: 16
VAST: supistelut - 7.6.2010 10:33:50   
Josefina

Mulla on kans nyt alkanu tulee noita suppareita.. toissa yönä oli ihan kivuliaita.. ilmeisesti jonkin verranki kun eilen oli maha ihan hellänä

(vastauksena Eemi03)
Viestin #: 17
VAST: supistelut - 7.6.2010 14:45:00   
lemppi

vissiin ne minun alavatsa vihlaisut oli ihan suppareita neuvolatätin mukaan, nyt sit joudun keskiviikkona lääkärissä taas käymään kun pitää tutkia sen takia kohdunsuun tilanne, en oikein tajunnu miks mut jotenkin se noihin suppareihin liitty.
Ja yllätyin kun neukkatäti sano ettei sais selällään maata, kuulema huonontaa verenkiertoa tai jtn...? täh pitääkö sitten aina maata vaan kylellään?

(vastauksena Josefina)
Viestin #: 18
VAST: supistelut - 7.6.2010 16:24:43   
Haniliini

^Ai, että nopeat vihlasutkin ois suppareita? Pitää munkin kysästä ens kerralla tädiltä sitten, koska mulla on nyt muutama päivä ollut alavatsaoireita. Ne on tosi nopeita, muutamia sekunteja ja tuntuvat tosiaan vaan alavatsassa, eikä koko vatsan alueella, niinkun täällä on sanottu.

Mä oon kans kuullut, ettei selällään saisi maata, tai että siitä tulee huono olo. Mutta ite oon kyllä maannut, kun ei ole sattunut eikä alkanut pyörryttään/oksettaan tms. Joogassa ollessani monet ei enää viikolta 20 lähtien pystyneet olla selällään, kun kohtu pianoi verisuonia, mutta luulisi että sen huomaa, jos se vaaralliseksi käy?

< Viestiä on muokannut: Haniliini -- 7.6.2010 16:27:53 >

(vastauksena lemppi)
Viestin #: 19
VAST: supistelut - 7.6.2010 18:09:00   
lemppi

puhuttiin siitä vihlomisesta, kun se on semmosta menkkakipumaista, tulee useasti putkeen ja yleensä aina kun lepään tai rauhoitun. liitoskivut tulee kuulema yleensä liikkuessaan esim kylkeä kääntäessä eikä niinkään maatessa... niin neukkatäti diagnosoi ne sit supisteluiksi...

minä sain vasta tänään kuulla tuosta että ei saisi selällään maata...tähän mennessä nukkunutkin yöt selällään maaten... otin sitten äsken enemmän selvää että miksi ei sais niin kuulema selällään maatessa istukka painaa jotain verisuonia yms ja lapsen hapensaanti heikentyy...??? tjs...

(vastauksena Haniliini)
Viestin #: 20
Sivu:   [1] 2 3 4 5   seuraava >   >>
Kaikki foorumit >> [Odottajat] >> Laskettu aika 2010 >> Laskettu aika elokuussa 2010 >> supistelut Sivu: [1] 2 3 4 5   seuraava >   >>
Siirry:

Uusia viestejä Ei uusia viestejä
Ajankohtaiset uudet viestit Ajankohtaiset uudet teemat
Lukitut uudet viestit Lukitut uudet aiheet
 Aloita uusi keskustelu
 Vastaa viestiin
 Lähetä uusi äänestys
 Äänestä
 Poista oma viesti
 Poista oma keskustelu
 Arvostele viestejä

Forum Software © ASPPlayground.NET Advanced Edition 2.5.5 Unicode