Yrittäjä-äitejä paikalla??

mingala

Jostain jotain jo tietävä
Marrasmammat 2017
Heips!
Onko täällä muita yrittäjiä paikalla? :) Jos, niin minkä alan yrittäjiä olette?

Oletteko maksaneet nyt isompaa YEL:iä ennen laskettua aikaa, vai oletteko maksaneet minimiä ja meinaatte mennä heti töihin kuin mahdollista? Tai miten olette ylipäätään miettineet yhdistää äitiyden ja yrittäjyyden?

Minusta tämä tuntui aikaisemmin todella haastavalta yhdistelmältä, mutta nyt kun on sellainen tilanne että tästä yrittäjästä on (toivon mukaan :Heartred) tulossa marraskuussa äiti, niin nyt jotenkin on asennoitunut todella paljon rennommin tähän kaikkeen ja vaan jotenkin uskon ja toivon että kaikki lutviutuu :) olen maksanut kyllä korkeaa YEL, mutta silti on suunnitelmissa aloittaa mahd.pian tekee sunnuntai-vuoroja, ja tarvittaessa myös maanantaita (ainakin silloin tällöin). Ja tämä siis vain siksi, että olen saanut hyvin yritykseni pyörimään ja en halua aloittaa täysin nollasta, sitten kun palaan kokonaan töihin äitiysloman jälkeen.

Mites teillä, millaisia ajatuksia tuleva äitiys teissä on herättänyt? Ja millaisia tulevaisuuden suunnitelmia teillä on? :)
 
Hep! Olen sekä palkkatyössä ulkopuolisella että omassa yrityksessä samanaikaisesti. Yritys on mun ja mieheni ja molemmat tehdään sillä ihan omia juttuja eli toinen ei voi millään korvata toista. Mä teen aika spesifiä maahantuontia ja mies on taas keskittynyt sovelluskehitykseen. :) Mikä mingala sinun alasi on? Onko siihen helppo hypätä jonkun muun, jos tarvitsee?

Nythän olis kai viimeiset hetket nostaa YEL-maksuja ylöspäin - pitikö sitä maksaa vähintään puoli vuotta ennen äitiyslomaa? Mä en ole juuri tutkinut asiaa.
 
Cedju,
Olen kauneudenhoitoalan yrittäjä. Ja voinhan mä toki etsiä itselleni sijaisen siksi aikaa kun olen poissa, mutta tiedän että mulla on todella paljon asiakkaita jotka ei suostu menemään kenellekään muulle, niin ne menisin (ihan mielellään menenkin) tekemään. Ja myös toki senkin takia haluan äitiyslomalla edes vähän tehdä töitä, koska en tosiaan halua aloittaa alusta sitten kun palaan äitiyslomalta taas kokonaan töihin :) Jos on pitkään poissa, niin kyllähän ne asiakkaat pikkuhiljaa häviää muualle.. Ja oma homma saada taas ne takaisin. Nyt varsinkin kun on saanut yrityksen pyörii hyvin, niin ei oo valmis tekemään kaiken uudelleen

Vähintään 6kk ennen laskettua aikaa pitää mun mielestä nostaa se YEL. Ootko sä nostanut ollenkaan/meinaatko?
 
Mä maksan nyt muistaakseni 20000-25000€ vuositulon mukaan, en varmaan lähde nostamaan siitä. Oon kyl vähän pihalla, täytyy vielä selvittää ja laskeskella. Mutta selviäähän sitä jo tuon mukaisella äitiysrahalla, jos niikseen tulee. Voi että mä oon huithapeli, hyvä kun otit puheeksi tämän YEL :In! Mun täytyy varmaan selvitellä ja varmistaa tämä homma. Paljonko sä maksat ja miten oot laskenut pärjääväsi? Kannattaisiko tuo maksimoida vielä niin ylös kuin pystyy maksamaan vai onko siinä joku "taite" niin kuin tuloveroprosentin kanssa milloin hyöty pienenee?
 
Oot mingala ihan oikeessa siinä että se on kyllä karua kuinka asiakkaat lipuu helposti muualle vaikkei hirveen kauaa edes olisi poissa. Kaverilleni kävi juuri niin. Jäi tottakai joitain vakiasiakkaita, mutta yllättävän paljon niitä kuulemma oli siirtynyt muualle. Siinä mielessä on ihan hyvä jos tekee vähän töitä äityslomallakin, vaikka toisaalta se tuntuu hirveen epäreilulta.
 
Mä maksoin ennen raskautta vähän päälle 25.000€ mukaan, ja nyt olen suunnilleen sen tuplannut, eli ihan hyvät äitiyspäivärahat tän mukaan tulossa, ja varmasti ihan hyvin pärjää vaikka oliskin ihan kokonaan himassa, mutta kun en halua olla :D

Ja kannattaa maksaa nyt niin paljon vaan ku pystyy! Vaikka nyt nostaisit vasta, niin kyllä se uusi YEL otetaan huomioon (kunhan nousee 20%) vaikka ei ehkä ihan 6kk ehdikään sitä uutta YEL maksaa.
 
Cara, näin se vaan valitettavasti menee :sad001 en halua ottaa sitä riskiä. Tykkään olla kyllä yrittäjä, ja tässä nyt vaan on ne hyvät ja myös huonot puolet (ei pysty pitämään kunnon äitiyslomaa eikä mtn sairaslomia, tietenkään :D), mutta kaikki ollut kyllä tän arvoista! Ja uskon, että lähipiiri tulee sen verran että saadaan hyvin yhdistettyä tää äitiys ja yrittäjyys. Kyllä sitä kateellisena kuuntelee kavereita, jotka meinaa olla 3 vuotta lapsen kanssa himassa tekemättä mitään :D ei voi yrittäjänä edes harkita tällaista, mutta onneks pystyy itse päättää työajat ja tehdä vaikka just pari pidempää päivää/vko ja aina työpäivän välissä pystyy karkaan himaan, ja sit takas töihin myöhemmin. Eiköhän kaikki lutviudu, toivottavasti :)
 
Täytyykin sitten katsoa asia. Mulla on kuitenkin yritystoiminta aika pientä todellisuudessa, palkkatyö on täysiaikaista ja yritystoiminta ekstraa. Tuloja se tuo vaihtelevasti tässä sivussa. Tuntuisi vähän huijaukselta nostaa 3 tai 4 kertaa mun oikeaa palkkaa äitiyslomalla. :D
 
Cedju,
Niin no ei varmaan siinä tapauksessa kannata kovin paljoa nostaa, koska saattavat kysellä sitten perään että mikäs juttu tää on.

Mulla taas sellainen tilanne, että mun YEL olisi pitänyt olla muutenkin paljon korkeampi mun työmäärään ja työtunteihin nähden, niin nyt raskauden myötä sitten nostin sen aikalailla siihen oikeaan. Ennen tätä olen laittanut rahat säästöön, mut nyt tietää miksi maksaa YEL näin paljon :)
 
Hei, tuli mieleen mingala, kun sä maksat itse oman palkkasi niin pystytkö hyötymään mitenkään siitä uudesta avustuksesta työnantajille? Mun työnantaja voi hakea Kelalta 2500€ korvausta mun kuluihin, mutta miten se sulla yrittäjänä toimii?
 
Heippa!
En pysty hyödyntämään tuota, koska en ole työnantaja. Mutta saanhan mä mm. noi YEL-maksut vähentää kokonaisuudessaan verotuksessa, sekin on ihan jees.
 
Takaisin
Top