Ylipainoiset äidit

Jigi

Sukkela juttelija
Maalismammat 2018
Toukoäidit 2020
Onko täällä muita jotka kamppailevat ylipainon kanssa? Itse olisin halunnut pudottaa kiloja ennen kuin tulin raskaaksi ihan vauvankin takia. Minulla on noin 10kg ylimääräistä. Onko jollain kokemusta painonhallinnasta raskauden aikana? En tietenkään suoranaisesti voi laihduttaa, mutta onko enää mitään ns. tehtävissä asialle? [emoji16]
 
Minä. En laihtunu grammaakaan edellisestä synnytyksestä. Imetys piti tiukasti kiloista kiinni :D ja siis painoa on paljon ylimääräistä.
Laihduttaa ei saa, mutta tarkkailla syömisiään ja kuluttaa toki. Liikkua.
Mulla on raskauksissa ollu RaDi ja sieltä olen saanut aina ruokaohjeita. Ei paino pääse, niin hurjana nousemaan
 
Mulla. About 10kg enempi mitä oli kun aloin esikoista oottamaan. En ajatellu puottaa kyllä raskaana ollessa. Kerkee sitte synnytyksen jälkeen :)
 
Minulla oli ekassa raskaudessa 5kg liikaa alkupainoa mutta alku raskaus veikin sitten 8kg kun oksetti niin paljon ettei voinut syödä muuta kun mansikoita. Loppuraskaus toikin sitten +15kg ja ne karisi imettämisellä ja laitoksella nyt kun ollut stressaava arki niin lähtöpaino on +12kg liikaa. Annan olla vaikka neuvolassa siitä sainkin nalkutusta. Syön nyt jo diapeettes ohjeilla vaikka sitä ei olekkaan eikä ollut edellisessäkään. Ja käyn samaan tapaan liikkumassa aina kun ei okseta. Rv 7+4
 
Joo täällä kans se 10kg liikaa, en kyllä meinaa alkaa erityisesti laihduttamaan kun nyt pahoinvointi määrittelee pitkälti sen mitä voin syödä. Onneksi mielihalut on enimmäkseen vihanneksia ja hedelmiä niin ei tuu millään suklaalla elettyä :D mutta suolakeksipaketti pitää olla töissä käden ulottuvilla koko ajan että pysyy olot hallinnassa. Herbalifen aloitin ennen raskautumista ja sain rasvaprosentin hilattua jo normaalilukemiin, ajattelin niiden pirtelöitä ja vitamiineja jatkaa ja muutenkin vähän kiinnittää huomiota syömisiin sen minkä olotiloiltani pystyn.
 
Okei, no kiva kuulla että on turvallista pudottaa vähän. Ajattelin ensisijaisesti yrittää saada lihasta tilalle. Meillä oli keskenmeno keväällä ja muutenkin meni talvi surun merkeissä, niin on tullut liikaa lohtusyötyä. Lomareissun jälkeen vannoin että alan kuntoilemaan ja pudotan nämä itsesäälikilot, mutta sitten tulikin jo se plussa. [emoji4]
 
Mulla on ainakin ongelmana että oon vähän kaikki tai ei mitään -tyyppiä, et sit kun alan dieetille niin sit mennään ihan sata lasissa ja sellasta ei nyt oikeesti voi tehdä niin yritän nyt olla ajattelematta asiaa liikaa ja koitan elää silleen normaalisti ettei nyt ihan joka päivä syö kakkua (paitsi lomalla).. Onhan se itselle ja sikiölle hyvä syödä monipuolisesti ja terveellisesti ja lisätä liikuntaa vaikka ei varsinaisesti laihduttaisikaan. :)
 
Nautilus, mulla on sama ongelma. Yleensä haluaa pudottaa ne kaikki kilot kerralla. :P Lähinnä mietitytti se, että onko ok että jää kaloriavaje. Sanotaan vaikka 300kcal päivässä kulutukseen nähden. Olen kuullut että ne kuonaaineet jotka vapautuvat kehossa ovat haitallisia sikiölle. Mutta ehkä ne vaan vapautuvat jos on liian raju vaje ja keho on ns. ketoosi-tilassa?
 
Keho menee lepotilaan jos syö perus kulutuksen alle. Et ennemmin jos vaan pystyy niin syödä vähimmäs määrä ja sit liikkua. Et normaali ns. Terveellinen painon pudotus ei saa ketoaineita kehosta liikkelle siinämäärin että ois sikiölle vaaraks.
 
Mulla on ylipainoa about 15-20kg (joojoo en oo halunnu käydä puntarilla enää hetkeen....) ja oli tarkotus alottaa oikeesti treenaaminen toukokuun puolimaratonille ja sitämyöten myös painonpudotus mutta plussasinkin viikko sitten. Siitä lähtien ollu niin etova olo ettei oo ees voinu kuvitella lähtevänsä kävelylle. Mutta toisaalta taas myös ei oo oikee mitkään karkit ja pullatkaan maistunu. Tavallaan jo ootankin synnytyksen jälkeistä aikaa että voin liittyä taas salille ja rueta käymään ryhmäliikunnassa =) Katkasin nimittäin jäsenyyden kesäksi tavotteena löytää kadonnut liikuntakärpänen ja talven tullen alottaa salilla käyminen mutta tuskinpa hommaan salikorttia kun käyttämättähän se jäisi lapsen tuloon asti. Eli lenkille sitten jos ja kun taas pystyy.

Tuleeko ylipainosta paljonkin napinaa neuvolassa? Tiedän kyllä itse oman tilanteeni eikä huvittaisi kuulla sitä muiden suusta.
 
Täälä on ylipainoa n 20kg... Vauva vasta pilkkeenä silmäkulmassa, mutta nämä paino asiat mietityttää :sad001
 
Jos painon nousu on maltillista ja jos mahdollista ekan kolmanneksen aikana ei tule niin ei ne yleensä siitä naputa. Jos monta kiloo tulee neuvolan välillä nii sillon voi olla että sanoo et pitää vähän keskittyä siihen mitä syö.
 
Riippuu kyllä mun kokemuksen mukaan hurjasti neuvolatädistä, oon kans saanu aika tylytystä joskus. Onneks ei häntä oo tarvinnu uudelleen tavata..
 
Ja jos neuvolatädin kanssa menee sukset ristiin on oikeus vaihtaa.
 
Paitsi jos ei pysty vaihtaa jos on vaan yks ainut äitiysneuvolan terkka..
 
Jos neuvolatäti mulle rupee hirveesti asiasta napisemaan niin varmasti hormooneissani ärähdän takasi ja sitte ollaanki sukset ristissä :angelic:
Kun toisaalta oon taas lukenu että raskaana ollessa ei saisi laihduttaa koska se laittaa kaikki paska-kuonat liikkeelle jotka taas menee lapsen kautta ulos niin minkäs tälle tilanteelle nyt enää mahtaa. Peli menetetty synnytykseen asti vaikka kuinka neuvolatäti asiasta huomauttaisi
 
Jos neuvolatäti mulle rupee hirveesti asiasta napisemaan niin varmasti hormooneissani ärähdän takasi ja sitte ollaanki sukset ristissä :angelic:
Kun toisaalta oon taas lukenu että raskaana ollessa ei saisi laihduttaa koska se laittaa kaikki paska-kuonat liikkeelle jotka taas menee lapsen kautta ulos niin minkäs tälle tilanteelle nyt enää mahtaa. Peli menetetty synnytykseen asti vaikka kuinka neuvolatäti asiasta huomauttaisi

Itselläni on myös reilustikin ylipainoa, mutta en koe asiaa ihan samalla lailla. En tietenkään halua kuulla asiasta negatiiviseen ja syylistävään sävyyn, mutta on silti itselleni sanomatta selvää, että onhan ylipaino tietynlainen riskitekijä, josta on neuvolassa ihan asiallista keskustella. Paino on itselle kertynyt osaksi rankan vuoden jälkeen jolloin itsestä huolehtiminen on jäänyt taka-alalle, ja työn alla on siirtyä yhä aktiivisemmin pitämään itsestä huolta. Raskauden aikana se vielä korostuu. Haluan ottaa asian myös itse esille, sillä toivoisin voivani jatkaa keventämistä koko raskauden ajan. Kova laihdutus ei liene sallittua, mutta nykyään taitaa kuitenkin olla ylipainoisille ihan mahdollsta jonkinlainen painonhallinta kuitenkin.
 
Itselläni on se tilanne että fyysisesti raskaan työn takia viimeiset 4v olen kerryttänyt tämän 20kg vyötärölle (eli urheilu jäänyt pois ja karkit tilalle vapaapäivinä) ja juuri kun ajattelin osallistua keväällä puolimaratonille ja rueta treenaamaan niin plussasin. Toki asiasta keskustella saa neuvolassa mutta en ala kuuntelemaan syyllistämistä eli ns. urputtamista asiasta.
 
Joo samaa mieltä negatiivinen suhtautuminen ei ole suotavaa. Itselle aihe on arka ja sen vuoksi tiedän reagoinnin myös helposti lähtevän omalta puolelta lapasesta vaikka toinen osapuoli yrittäisi ihan asiallisesti suhtautua. Sen takia koitan ymmärtää myös neuvolan suhtautumista asiaan. Toivottavasti on mukava hoitaja siellä vastassa.

Tsemppiä sinne, vaikka ei ehkä maratonille pääse, niin onneksi raskaana ollessa voi aika paljon silti tehdä liikunnan suhteen, juostakin alkuun. Itse koitan tarkkailla ruokailua. Se on aivan retuperällä, lenkkeily sujuu ihan ok. :)
 
Takaisin
Top