Ylipaino

tääläpä yksi tähän osastoon (todellakin) kuuluva. Ennen raskautta bmi oli 37, nyt 35 ja saakin kyllä tippua, virallisesti en toki ole laihduttanut vaan paino on tippunut itsekseen. Pituutta täälläkin huikeat 155cm, toisinaan sanonkin etten ole ylipainoinen vaan 30cm alikasvuinen    

Verenpaineet ja muut mulla on onneksi hyvät. Sokerirasitukseen pitäs lähteä.. 
Tänään neuvolalääkäri sanoi että tulisi pyrkiä siihen ettei paino nouse Yhtään koko raskauden aikana!  eli käytännössä tulisi laihtua kun kyllähän tuo vauvakin alkaa painaa ja lapsivedet ja muut.. pikkusen alko hirvittää et millasta kitukuuria sitä pitää sitten pitää yllä.
 
Heippa! Uutena jäsenenä täällä kirjoittelen ja tämä aihe varsinkin lähellä. Ylipainoa on kertynyt vuosien mittaan tosi paljon ja olin tosi yllättynyt että tulin niin helposti raskaaksi. Samaan aikaan kun todettiin raskaus, todettiin myös 2. tyypin diabetes eli aika tiukalla ruokavaliolla tässä mennään. Musta tuntuu että se on mun pelastus vaikka tottakai on rankkaa syödä aika tarkasti! Oltiin neuvolantätin kanssa molemmat huuli pyöreenä kun viime neuvolassa oli pudonnut 2 kg. :) Eli jos tällä mallilla mennään niin hyvin käy. Suurin tavoitteeni on todellakin se, että vauvasta ei tule suurta eikä painoa kerry paljon mullekaan. :)
 
Täällä kans yks odottava pullero..

Bmi on nyt 31 ja ekassa neuvolassa mulle sanottiinkin että painoa ei saa tulla yhtään lisää.. no siitä neuvolasta mulla on tippunu paino 2kg ja plussauksesta mulla on paino tippunu 6,5kg
 
Täällä kanssa painoa ihmetellään.

Mulla siis kilpparin vajaatoiminta ja oon jo 10 vuotta taistellu kilojeni kanssa. Viime syksynä oli 2 keskenmenoa ja paino alko nousta huimaa vauhtia entisestään. Lääkärit alkoivatkin epäilemään että tuo kr:n vt olis km:jen syynä ja alettiinkin tarkemmin seuraamaan arvoja ja lääkitystä. Just enne tätä raskautta arvot saatiiki lähemmäs oikeita lukemia ja raskauduinki "yllättäen". (8 kuukautta siis yritettiin).

Plussan tehtyäni bmi oli 44.44 (eli sairaalloisen ylipainoinen). Tällä hetkellä bmi on 41.14, paino siis on laskenut 11 viikossa 9 kiloa, jeee! Ja mä siis en laihuta, sehän on kiellettyäkin :) Toi lääkityksen kohilleen saaminen on auttanu varmaan aika paljon, aineenvaihdunta siis alkanut toimimaan paremmin. Alkuraskaudessa mä treenasin crosstrainerilla tunnin päivässä mut sit tuli pahoinvointi ja iskiaskivut. Ruokailua mä oon vähän muuttanu, oikeestaan mitään en oo jättäny pois (paitsi makeiset ja leivokset RD:n takia) oon vaan alkanu syömää säännöllisemmin ja vähemmän kerrallaan :)

Lääkärineuvolassa juteltiin tästä painosta (yhtään ei saarnattu). Paino siis ei saa nousta yhtään, päinvastoin olis hyvin varaa puottaa näillä keinoin vielä 12-15 kiloa. Tuntuu aika mahottomalta tehtävältä aatellen että sitä raskauspainoa tuli viimeeks 16 kiloa, mutta jos nyt sais taas alotettua treenamisen ni se tietysti edesauttais tavotteeseen pääsyä.

Aika stressitön olo mulla tän asian kanssa on. Mulla on todella ihana neuvolatäti ja -lääkäri, jotka varmasti potkivat persuksille jos näyttää siltä että alkaa lipsumaan huonompaan suuntaan :D 

Toivottavasti tästä mun tilanteesta on tsemppiapua teille muille painon kanssa taisteleville :)




 
Täällä kanssa yksi jolla painoa enemmän,kun reilusti..Ollut oikeastaan tosi nuoresta lähtien (ala-asteella jo ravannut terkkarin pakeilla painon vuoksi.)
Kaiken näköstä sitä on tullut kokeiltu,jotta paino putoisi,mutta eipä ole mistään ollut sellaista pidempi aikasta apua.Tietty se on itsestä paljon kiinni ja siihen varmaan sitten kaatukin aina kaikki.
Raskausajan diabetes nyt,kuten esikoisen odotus aikanakin oli. Nyt vaan täytyy koittaa taas pitää itsensä kurissa,ettei suurempia ongelmia tulisi.

Mä olen tosi iloinen siitä ollut,että vaikka saisin puolet painostanut pudottaa,enkä siltikään olisi mikään tikku niin neuvolan täti ei ole pitänyt suurempia saarnoja.Muutenkin itsellä olo välillä mitä on,niin olisi tosi mälsää itsestään selviä asioita toistettaisiin jatkuvasti.

Mä odotan sitä,että tuo vekara nousisi sen verran ylemmäs,että pääsisi tekemään pidempiä lenkkejä.Nyt ärsyttää,kun vaikka kuinka käy pissalla juuri ennenkuin ulos menee niin ei mene,kun 15-20min niin johan alkaa olla pissahätä. Esikkoa odottaessa kävinkin mettässä puskapissalla joskus,niin pysty tekee pidemmän lenkin. emoticon  Silloin oli vaan helpompaa,kun oli vaan koira mukana niin pysty laittaa sen puuhun kiinni,mutta nyt on aina koira ja vaunut mukana niin ei ole niin helppoa rämpiä mettään puskaan..
 
Mitenkäs teillä muilla mammoilla on pysyny vaa´an lukemat?
Mulla tullu 400g jos aamupainosta lasken..
 
Jep ryhmään kuuluva ja BMI 38  paino nousi ihan raskauden ensimmäisenä kuukautena  10kg  kun lopetin tupakinpolton ja lopetin hormonilääkityksen ja masennuslääkityksen. Olen ollut ainakin 10 vuotta ylipainoinen ja se alkoi silloin kun sairastuin masennukseen ja osittain isän puolen suku ollaan kaikki ylipainosia...

Ai ku saiskin ittestä kiinni ja söis niinku pitäis ja laihtuis turvallisesti ettei vauva kärsis millääntavalla. 
Pari viikkoo ni ois sokerirasitustesti :/ 
 
 Täällä on nyt ehkä vähän paino noussut, mutta edelleen 3kg on vähemmän kuin ennen raskautta.. saa nähdä miten tässä käy, roskaruoka on niiiiin hyvää! 
Mulla oli viime viikolla tuo sokerirasitus, ei se nyt niiiin kamalaa ollut, pahempiakin on koettu :D  mutta ei toki mitään kivaakaan. Millaisilta teillä muuten näyttää masut?  Ite huomaa että maha on noussut ylemmäs, ei roiku niinkuin ennen :D  mutta muut tuskin huomaavat mitään.
 
Olen 166cm pitkä. Viime raskauden alussa painoin 75kg, lopussa 93kg. Imettämällä ei lähtenyt mitään. 10-15kg lähti helposti. Sitten aloin tosissaan pienentää annoskokoja ja juosta. Tämän toisen raskauden alussa painoin 71kg. Olin saanut kesän aikana 3kg lisää.

Nyt en vain pysty enää juoksemaan. Läähätän ja läkähdyn. Inhoan tätä tankkina olemista, vaikken minäkään itseäni lihota muulla kuin ruisleivällä ja tavallisella ruoalla.

Eka neuvolatäti ekassa raskaudessa oli sellainen kukkakeppi, joka motkotti kerran siitä, että olin lihonut 500g liikaa. Jumankauta, se on lasillinen vettä!
 
Tänään oli neuvola ja alkupainoon oli -2kg. Joten painoa ei ole tullut (vielä). Nyt th sanoi, että tässä puolessa välissä voi tulla jopa kilo/viikko-tahdilla! Apua! Pitäs nyt ottaa itseään niskasta kiinni ja tutkia syömisiä. Jumpassa käyn edelleen kerran viikossa. 
 
Hei kohtalotoverit,
Itse olen reilusti ylipainoinen.. Bmi jotain 40. Tästä huolimatta kuntoni on aina ollut ihan hyvä ja neuvolalääkärin sanojen mukaan paino on jakautunut tasaisesti ympäri kehoa, joten oletus on, ettei painosta seuraa ongelmia odotuksessa. Sain luvan "laihduttaa" odotuksen aikana - yritän syödä terveellisesti ja liikkua säännöllisesti. Herkkuja oikeastaan olen napostellut kerran viikossa kohtuullisesti. Painoni ei ole noussut yhtään, mutta ei laskenutkaan. Neuvolassa sanoivat tämän olevan hyvä juttu ja tässä yritämme pysyä.
Sokeriarvot ovat olleet normaalit.
On mahtavaa miten neuvolassa on suhtauduttu ylipainoon ja tietenkin odotukseen ylipainoisena.. Neuvoja on saatavilla ja ravitsemusterapeutille pääsee halutessaan.
Loin jo mielessäni kauhuskenaarioita mollaavista neuvolantädeistä, mutta totuus olikin sitten ihan muuta :)

Iloista odotusta kaikille muillekin mahakkaille (ja vähemmän mahakkaille) mammoille :)
 
Täällä kans yks. Painoindeksi semmone yli 35 eli vaikea lihavuus. Viime kesänä painoin 75 ja nyt paino oli taas 82kg. Viime kesänä sain siis vähän laihdutettua. Aika helposti ja melkein ihan itsestään. Nyt en ole juurikaan liikkunut ja sen takia paino varmaan onkin noussut. Pituutta mulla siis on vain 150cm.

Olen kyllä ihan hyväkuntoinen silti ja töissäkin jaksan hyvin. Tottakai sitä varmaa paremmin jaksais ilman 25kilon liikapainoa. Nyt pelottaa, että miten raskauden kanssa käy. Että jos menee vaikka 100kg rikki tms. Meidän äiti on lihonnu joka raskaudessa just reilu 20 kiloa. Pakko alkaa katsoa että mitä syö. Jotenki ehkä helpompi jopa nyt, kun on raskaana. On jotenki helpompi kieltäytyä herkuista kun se on lapselle parhaaksi. Toivottavasti ei tule mitään mielitekoja tms. Tai sitte mitään kovaa paihoinvoitia että se vaikeuttais liikkumista yms.

Ajateltiin kertoa raskaudesta muille vasta mun synttäreillä eli syyskuun lopulla. Sillon viikkoja olis jo 17 ja aattelin että koska tätä mahaa on jo omasta takaa ihan tarpeeks ni ei varmaan sillä tavalla näy heti. Että "helppo" salata sinne asti. Toisaalta ei millään malttais odottaa :P Tekis mieli huutaa koko kansalle :Heartred
 
Olipa mukava lukea vertaiskokemuksia. Itelläki bmi huitelee 40 tienoilla. Viime syksynä san painoa pudotettu melkeen 20 kiloo. Sitte se vaan tyssäs ja joulu (plus htät ja häämatka) toiki sitte lisäkiloa joita pudottelin koko kevään. Kesällä sitte taas repsahti ja muutama lisäkilo tuli. Nyt kerkes alkaa painonpudotus käyntiin ja sitte tuliki plussa. Nyt oon vaan yrittäny jatkaa terveellisellää ämutta en ihan niin tiukalla linjalla. Painoa on pikkusen tippunu vielä. Tota vararavintoa on kyllä niin paljon ettei varmaan haittaa vaikka pikkuhiljaa tippuuki.
 
mulla tällä hetkellä rv 19+0 ja painoa ei ole tullut yhtään lisää =) Maha on muuttanut vähän muotoaan, mutta muuten se nyt ei juuri edes näy missään.. Kaikelle kansalle kerrottiin viikko sitten.. fyysisesti oli helppo salailla =)
 
Takaisin
Top